Motor maakt tikkend geluid
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij mij tikte er één klep harder dan de andere. Advies aan mij was met warme motor eens even lekker blazen. Dat hoefde hij mij geen tweede keer te zeggen !
Na een paar keer even flink alles uit de kast gehaald te hebben was het weg. Overigens is mij verteld dat de hydraulische kleppen steeds meer herrie gaan maken. Ik kan daarom het verschil tussen de ene 960 (113.000 km) en de andere (233.000 km) heel goed horen. De laatste hoor je bij een koude start ook heel duidelijk. Binnen 1 seconde is het weer normaal. Het lijkt mij dat je de klepspeling ook niet kunt meten. Ik heb er in ieder geval niets over kunnen vinden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Covik schreef :
!
Bij mij tikte er één klep harder dan de andere. Advies aan mij was met warme motor eens even lekker blazen. Dat hoefde hij mij geen tweede keer te zeggen
Na de Elandrun is het getik bij mij een week lang helemaal weg geweest! (Bor is ook wel hevig mishandeld toen)
Helaas is het weer terug gekomen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Misschien moet ik dat ook eens een keer proberen... Zou een stukje 130 in zijn 3 voldoende zijn? Ik rijd niet graag al te lang te hard.
Mijn koelwatertemperatuurmeter werkt niet dus ik kan de motortemperatuur ook niet in de gaten houden tijdens mijn blaassessie...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
bodejodel schreef : Mijn koelwatertemperatuurmeter werkt niet dus ik kan de motortemperatuur ook niet in de gaten houden tijdens mijn blaassessie...
Bij mij staat de wijzer altijd onder alle omstandigheden stevig in midden verankert, zo stevig zelfs dat ik wel eens afvraag of hij wel iets meet. Als de motor koud is staat hij links, dat wel, maar in twee minuten klimt hij naar exact het midden en komt er niet meer vandaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
een klein stukje 130 in 3 kan een 16v makkelijk, een 24v ook. Er zit een toerenbegrenzing op dus over de kop draaien zal niet gebeuren. Koeling ook geen probleem, zat rijwind bij 130.
Al eens de TAF-truc uitgehaald bij de B6304 en B234? Het werkt echt! Het is zelfs zo sterk dat als je de motor al draaiend hard hoor tikken, je draait de vuldop eraf en vult al draaiend een 1/4L ATF bij, dat dan meteen(!) het geluid minder wordt en soms al meteen verdwijnt!
Ik heb het ooit eens toegepast op een Ford Escort CVH-blokje. En ook eens in mijn eigen Suzi Swift GTi die ik toen had.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
JanV schreef : Al eens de TAF-truc uitgehaald bij de B6304 en B234? Het werkt echt! Het is zelfs zo sterk dat als je de motor al draaiend hard hoor tikken, je draait de vuldop eraf en vult al draaiend een 1/4L ATF bij, dat dan meteen(!) het geluid minder wordt en soms al meteen verdwijnt!
Deze tip is al meerdere keren gegeven, en ik wil het wel proberen voor mijn oliewissel. Co heeft het ook al aanbevolen.
Wat is TAF? Hoe lang blijft het tikken dan weg?
Wat is de verklaring van dit fenomeen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Hallo Eric
Ik vermoed dat een TAF net zoiets is als jou B3604. Een typefout. Het moet denk ik ATF zijn en B6304 natuurlijk.
@JanV: Kun je iedere soort ATF gebruiken (merk, type)? En als ie na de ATF truc ineens een stuk stiller is, hoe raadzaam is het dan om de hydraulische klepstoters te vervangen? Is dat zelf te doen? En wat kost zoiets aan materiaal, tijd (,arbeidsloon) en grijze haren?
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Vergeten te vermelden!
De ATF truc had ik al toegepast, geen effect...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Eric Bakker schreef :
bodejodel schreef : Mijn koelwatertemperatuurmeter werkt niet dus ik kan de motortemperatuur ook niet in de gaten houden tijdens mijn blaassessie...
Bij mij staat de wijzer altijd onder alle omstandigheden stevig in midden verankert, zo stevig zelfs dat ik wel eens afvraag of hij wel iets meet. Als de motor koud is staat hij links, dat wel, maar in twee minuten klimt hij naar exact het midden en komt er niet meer vandaan.
Bij mijn huidige 740 estate hetzelfde verhaal: links beginnen, en eenmaal in het midden na een paar minuten steady as a rock, ook in files, ook bij langdurig bergop of bij grote hitte buiten. Bij mijn vorige 740 sedan ook. Ik dacht dat 't ding niks deed, tot dat ie ineens ging zwabberen. Dan weet je ook meteen dat er iets mis is: de temp. sensor in dat geval.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.