Motor maakt tikkend geluid
- V700 register
- Nieuw lid
-
Groeten ûût Epe
De Dalhaussertjes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Als het allemaal niet in de kleppen blijkt te zitten, dan is dat misschien ook hier aan de hand...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Freek van der Heijden (GAST)
- Nieuw lid
-
Mijn vorige auto was een 142 waarbij er in het begin er ook een ontzettend getik uit de motor kwam bij het rijden en niet bij stationair. Ik heb toen de kleppen laten stellen, maar dat mocht niks baten. Bleek gewoon het spruitstuk los te zitten, 1 moertje erop en alles aangedraaid en skitterend mooi lopen, daarna tikte de Volvo nog steeds een beetje maar hij liep op lpg en volgens velen staan de kleppen ruimer afgesteld als de auto op lpg loopt. Er zat ook een donkere tik in en volgens een paar mensen zou dat slijtage van de nokkenas betekenen. Het geluid van de nokkenas klinkt eigenlijk wel "mooi", het klinkt als plok,plok,plok,plok.
Ik heb nu een 740 turbo op lpg, waarvan ik ook last heb van tikken (vooral bij een koude motor, maar ik zal eens testen of het ook bij een warme motor is). Het klinkt echt als de kleppen en je hoort het inderdaad niet als je in de auto zit. Ik heb geen historie over het stellen van de kleppen, dus dat ga ik binnenkort maar laten doen.
Mijn brandstofpomp maakt ook geluid, maar dat is geen tik, maar een doorlopend gezoem. Waarschijnlijk door de 433.000 km...
Succes
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als de motor nog nooit is gereviseerd, zul je waarschijnlijk kantelende zuigers hebben(maakt een beetje klikkend geluid) , dat is een gekend probleem, waarvan zelfs Hedwig's 780 last heeft, kan ie oud mee worden zegt men. Ik heb overigens nog geen redblok meegemaakt waar het onderblok defect van was, wel ruim, zeg maar erg ruim, bijna 1 mm zuigerspeling met een koude motor, maar nog geen olie verbruiken en gewoon nog netjes lopen, alleen trok ie niet zo erg meer.
Groeten, Co
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
toch versleten tuimelaars of half versleten. Mijn V6'en tikken allemaal. Lees: allemaal! 3 nog rijdend, 1 total loss gereden. Sommige tikken behoorlijk hard, ook als ik ze gesteld heb. Er zit gewoon wat speling in de tuimelaars heb ik gemerkt. Maakt een erg luide duidelijk klinkende tik, ene V6 meer of minder dan andere. Is niet erg, blokken lijken onverwoestbaar. Minpunt zijn de koppakkingen die eens na 12 a 15 jaar de brui aangeven maar dat is het over het algemeen wel.
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Mijn 16V tikt ook. Soms beangstigend hard. Zo hard dat mensen omkijken als ik langsrijd.
Het klinkt net als vroeger, toen je met knijpers een oude pinpas tussen de spaken van je fiets liet tikken. Echt heel hard.
De symptomen:
Bij koude start tikt hij 2 seconden.
Daarna een paar minuten niks.
Dan komt heel langzaam het tikken terug totdat het behoorlijk hard is.
Opeens stopt het dan weer even. Zonder reden, van de ene op de andere slag.
Het stopt ook even als ik de koppeling intrap en de motor met een stootje gas boven de 4000 toeren laat komen.
Dan komt het weer langzaam, opbouwend terug na een paar seconden stil geweest te zijn.
Als de motor na een minuut of 5-10 op temperatuur komt stopt het weer plotseling van de ene op de andere slag en hoor ik de hele reis niks meer.
Kantelende zuigers? Tikkende (hydrolische) kleppen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
bodejodel schreef :
Bij koude start tikt hij 2 seconden.
Daarna een paar minuten niks.
Dan komt heel langzaam het tikken terug totdat het behoorlijk hard is.
Opeens stopt het dan weer even. Zonder reden, van de ene op de andere slag.
Het stopt ook even als ik de koppeling intrap en de motor met een stootje gas boven de 4000 toeren laat komen.
Dan komt het weer langzaam, opbouwend terug na een paar seconden stil geweest te zijn.
Als de motor na een minuut of 5-10 op temperatuur komt stopt het weer plotseling van de ene op de andere slag en hoor ik de hele reis niks meer.
Kantelende zuigers? Tikkende (hydrolische) kleppen?
Zoals al eerder gezegd, dit heb ik dus ook precies zo, maar dan met de B3604F (1991, 363.000km). Overigens doet hij dit al zolang ik hem heb, nu anderhaf jaar en 36.000 km verder.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Ik heb het inderdaad al eens eerder gevraagd, maar het klinkt echt heel erg ongezond.
Hoor jij het ook zo hard dat je de motor zelf niet meer hoort?
Hoewel, bij een 960 hoor je de motor eigenlijk toch al niet...
Het klinkt bij mij echt alsof de motor zonder olie en zonder koelvloeistof loopt. En het zit er allebei vers en in voldoende mate in.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
bodejodel schreef : Hoor jij het ook zo hard dat je de motor zelf niet meer hoort?
Hoewel, bij een 960 hoor je de motor eigenlijk toch al niet...
Nou, als je buiten de auto staat klinkt het inderdaad wel hard. Als ik in de auto zit hoor ik het wel (mijn vrouw ook, uit zichzelf), maar is het minder angstwekkend. Maar door de aard van het tikkende geluid valt het meer op dan de gewone motorbrom. Ik denk wel dat de 960 beter geïsoleerd is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.