Motor maakt tikkend geluid
- V700 register
- Nieuw lid
-

Jouw motor heeft hydraulische klepstoters, als je nou als je de volgende keer als je olie moet verversen een kwart litertje ATF bij je motorolie gooit 100km voor het verversen dan maakt dat mooi je stoters schoon vanbinnen, als je er dan goeie syntetische olie inmikt is het waarschijnlijk over.

Groeten,
Co.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Hej Co,nvliet schreef : Jouw motor heeft hydraulische klepstoters, als je nou als je de volgende keer als je olie moet verversen een kwart litertje ATF bij je motorolie gooit 100km voor het verversen dan maakt dat mooi je stoters schoon vanbinnen, als je er dan goeie syntetische olie inmikt is het waarschijnlijk over.
Als dat gaat helpen, ga ik het zeker een keer proberen! Dank je voor de tip.
Ik gebruik overigens de voorgeschreven 10W40 (van Valvoline).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bij een van mijn Volvo's (weet niet meer welke) heb ik wel eens te horen gekregen dat het niet de motor was die tikte, maar de brandstofpomp oid onder de auto. (lijkt ook te passen bij de symptomen; geluid van één kant, soms een beetje minder bij warme motor etc.)
Deze opmerking plaats ik zonder geremd te worden door enige vorm van kennis van zaken.....
Voor wat het waard is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De auto tikt nogsteeds. Heb het aan een collega verteld. Hij heeft thuis nog TSL olie. Informatie over deze olie kunnen jullie vinde op ( www.lare.nl/ ). Volgens hem is het een wonder middel. Tikken moet stoppen of heel erg afnemen. Hij neemt morgen voor mij een half liter mee. Moet er ongeveer 200 km mee rijden en resultaat moet dan zichtbaar zijn. Ik ben benieuwd. Ik vind zelf de TSL-olie best prijzig, maar ik krijg het gratis dus probeer ik het maar.
ik zal jullie op de hoogte houden.
groetjes
- V700 register
- Nieuw lid
-
kijk hier
skepdic.com/slick50.html
<font size="3"><font face="Arial">"In the types of bearing surface contact we have looked at, we have seen no benefit. In some cases we have seen detrimental effect. The solids in the oil tend to accumulate at inlets and <u>act as a dam, which simply blocks the oil from entering.</u> Instead of helping, it is actually depriving parts of lubricant"</font></font><font face="Arial"> (Rau).</font>
<font face="Arial"> after treatment with the PTFE additive the test engine's friction was reduced by 13.1 percent, the output horsepower increased from 5.3 percent to 8.1 percent, and fuel economy improved as well. Unfortunately, the same tests concluded that "There was a pressure drop across the oil filter resulting from possible clogging of small passageways." <u>Oil analysis showed that iron contamination doubled after the treatment, indicating that engine wear increased </u>(Rau).</font>
zeg niet dat we het niet gezegd hebben...
- V700 register
- Nieuw lid
-
En daar komt bij dat ik uit eigen ervaring spreek (ik was vroeger ook erg happig op leuke toevoegingen) als ik zeg dat in sommige gevallen ook afdichtingen worden aangetast (keerringen bijvoorbeeld, of pakkingen) waardoor olielekkage het gevolg is.Jeroen schreef : dat wel doen?...
kijk hier
skepdic.com/slick50.html
<font size="3"><font face="Arial">"In the types of bearing surface contact we have looked at, we have seen no benefit. In some cases we have seen detrimental effect. The solids in the oil tend to accumulate at inlets and <u>act as a dam, which simply blocks the oil from entering.</u> Instead of helping, it is actually depriving parts of lubricant"</font></font><font face="Arial"> (Rau).</font>
<font face="Arial"> after treatment with the PTFE additive the test engine's friction was reduced by 13.1 percent, the output horsepower increased from 5.3 percent to 8.1 percent, and fuel economy improved as well. Unfortunately, the same tests concluded that "There was a pressure drop across the oil filter resulting from possible clogging of small passageways." <u>Oil analysis showed that iron contamination doubled after the treatment, indicating that engine wear increased </u>(Rau).</font>
zeg niet dat we het niet gezegd hebben...
Wees nou verstandig, en hou het gewoon bij de voorgeschreven olie. Of koop olie van een heel duur merk ofzo als je persé geld wil uitgeven.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Hoe klein is het kleinste oliedoorvoerkanaal in zo'n motor eigenlijk? Er moeten toch wel flinke stukken loskomen voor dat die blokkeren lijkt me?
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
En die ATF olie die Co suggereert? Zou die ook de boel kunnen aantasten? Daar zitten in ieder geval niet die additieven in.Wouter1973 schreef : En daar komt bij dat ik uit eigen ervaring spreek (ik was vroeger ook erg happig op leuke toevoegingen) als ik zeg dat in sommige gevallen ook afdichtingen worden aangetast (keerringen bijvoorbeeld, of pakkingen) waardoor olielekkage het gevolg is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Toch bedankt voor alle adviesen!
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
De b28 was berucht om nauwe olie kanaaltjes niet de b280.