Motor maakt tikkend geluid

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2007 12:42 #1059925 door V700 register
Motor maakt tikkend geluid is gemaakt door V700 register
Beste mensen.
 Twee weken geleden heb ik een Volvo 760 GLE gekocht. De auto is bijna 25 jaar oud. Verder heeft de auto ongeveer 1 jaar stil gestaan. Hij rijdt heerlijk als een schip. Alleen de motor maakt een tikkend geluid. Het geluid neemt toe als ik gas geef. Het geluid tikt ook mooi op maat, ongeveer net als een naaimachine. Ik persoonlijk dacht de kleppen niet goed zijn afgesteld. Want het tikken komt ook alleen maar aan een kant van de cilinderkoppen. In het ergste geval dacht ik dat er iets mis zou zijn met mijn nokkenas. Ik heb zelf geen twee linkerhanden, maar ik heb de auto toch maar naar een volvo specialsit gebracht. Deze heeft de kleppen nagekeken en ook de nokkenas bekeken, maar hier was niks mis mee. Verder heeft hij een toevoeging bijgegooid om de motor te reinigen. Hierna heeft hij nieuwe olie bijgegooid met een toevoeging voor extra smering en extra laag. Maar de motor tikt nog steeds. Volgens mij is de tikken een beetje afgenomen maar het kan ook zijn dat ik aan het geluid begin te wennen. Heeft hier iemand ervaring mee en kan iemand mij advies te geven.
De auto is van 25 jaar geleden.
Motor heeft 250000 km gelopen.
Auto loopt mooi stationair, rijdt heel goed, schakelt heel soepel. De tikken neemt een beetje af als de motor warmer wordt (denk ik, het scheelt niet veel). Het geluid is als een naaimachine en tikt sneller als ik gas geef. De kleppen zijn afgesteld, de nokkenas en en de zuigers zagen er goed uit. Auto heeft  1 jaar stil gestaan.
alvast bedankt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2007 12:46 #1164877 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic ideetjes...?
Ik heb geen verstand van de PRV machine, maar het klinkt inderdaad als kleppen met speling...Als de garage zegt dat het dit niet is kan het dan misschien een tik zijn die in de andere onderdelen zit die meedraaien met de motor? Dynamo, stuurbekrachtigings- of aircopomp? Distributie? Verdelerkap?
Het zijn maar ideetjes...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2007 13:07 #1164880 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kleppen
Als je ervan verzekerd bent dat je kleppen goed gesteld zijn zou ik me er verder geen zorgen over maken. Je geeft aan dat de auto verder prima rijdt. Die van mij (B230F, 304000 km, lpg) tikt ook wat (overigens van binnen alleen hoorbaar met ramen open) en mijn kleppen zijn pas gesteld.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2007 13:10 #1164881 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik ben daar ook voor bij de
ik ben daar ook voor bij de garage geweest
en het was bij die van mij zo dat je de verstuivers iets hoorde tikken
groeten ed

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2007 13:14 #1164882 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Tikken
Hallo Waterman,
Ik heb niet de oplossing voor je, maar ik ben wel erg benieuwd wat het is, want ik heb het ook, maar in iets mindere mate dan jij.
Verschil is echter dat ik een 3.0 (6-cylinder lijn) heb uit 1991, dus een compleet andere motor, met 360.000 km. Loopt als een zonnetje.
Overeenkomst is dat hij meestal tikt als hij koud is, maar dat het overgaat naarmate hij warmer wordt. Soms is dat na een minuutje, soms kan het wel 10 minuten duren. En na een middagje Elandrun is het een week lang helemaal over geweest! Dat zou op een soort reiniging kunnen duiden omdat hij toen heel heet is geworden. Maar ik snap niet waarom het dan toch zo snel is teruggekomen.
Ik vraag aan alle garagisten die ik ken wat kan zijn. Vrijwel iedereen haalt zijn schouders op. Sommigen zeggen dat het vaker voorkomst naarmate ze ouder worden, maar dat het geen kwaad kan. Ik heb andere olie geprobeerd, dunnere en dikkere, maakt allemaal niets uit. Het geluid komt volgens mij bij het kleppendeksel vandaan. Het is te langzaam om van de kleppen te zijn volgens mij.
De meest plausibele verklaring tot nu toe lijkt mij deze: de oliekanaaltjes worden door vervuiling langzamerhand wat nauwer en daardoor duurt het wat langer voordat de olie zich goed verspreid (als hij warmer dus dunner wordt). Soms heb ik het gevoel dat dit ook niet echt ergens op slaat. Het is ook niet altijd hetzelfde: de ene dag heeft hij het de hele dag niet, de andere zelfs al als hij 10 minuten gestopt is geweest. Meestal begint het getik niet gelijk na de start, maar bijvoorbeeld pas na een halve minuut.
Ideeën zijn welkom. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2007 13:20 #1164885 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wellicht kantelend zuigertje?
Is ooit bij mijn auto diagnose geweest.

Erik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2007 13:23 #1164886 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic en ook een kantelend zuigertje..
...kan niet veel kwaad gelukkig.

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2007 13:27 #1164888 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Kantelen?

Erikje schreef : Wellicht kantelend zuigertje?

Dank je voor de tip. Kan je uitleggen wat dit precies is?

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2007 13:35 #1164889 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic meerdere verhalen...
Volgens mij speling tussen de zuiger en de cilinder, waardoor de zuiger niet altijd meer 100% rechtop door de cilinder beweegt.Door dit kantelen tikt de zuiger af en toe tegen de cilinderwand aan.Ook heb ik wel eens gehoord dat het speling is tussen de zuiger en de zuigerpen/drijfstang. Dan "draait de zuiger om zijn as", wat ook een tikkend geluid veroorzaakt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2007 13:37 #1164890 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic slijtage

Eric Bakker schreef :

Erikje schreef : Wellicht kantelend zuigertje?

Dank je voor de tip. Kan je uitleggen wat dit precies is?

Ik heb wel eens ergens gelezen dat een kantelende zuiger wordt veroorzaakt door slijtage aan 1 kant van de zuiger (niet verwonderlijk na de 3k, 4k of nog meer kilometers die de meeste 740's al achter de rug hebben) en dat het zich dan voornamelijk manifesteert bij koude en onbelaste motor.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC