Hardnekkige storing: willekeurig inhouden en neiging tot afslaan 740GL. Wie helpt?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2007 23:12 #1167879 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rob en Boy
Dag Rob en Boy,
Rob: Thnx voor de link: wéér wat info; alle beetjes leiden uiteindelijk tot de oplossing, daarvan ben ik overtuigd..
Boy: ik heb nog een stukje koperbuis van die omvang liggen en die zal ik binnenkort eens uitruilen met dat transparante filtertjes.
Ik moet ook zeggen dat in deze periode de auto op zich haast geen kuren meer heeft gegeven. Wat warmer dan in oktober tm. maart?
Ook houd ik die blauwe draadjes naar de carburateur onaangesloten.
Laatst hoorde ik op de sleuteldag bij Hooftman in Woerden dat de kabelboom van de modeljaren tm. 1987 nogal slecht zijn en door de tijd en olie-inwerking hun isolatiemantel nogal eens verliezen met kortsluiting en massacontacten tot gevolg.
Wellicht moet ik die kabelboom ook eens gan vervangen. Ik ga sparen...
Groeten en dank,
Lieme Huib (die de 740GL nog de komende +/-20 jaar wil bewaren!)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-05-2007 23:29 #1167880 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Hypotheekje?
Hallo Lieme Huib

LHOsinga schreef : Wellicht moet ik die kabelboom ook eens gaan vervangen. Ik ga sparen...

Heb je bij de dealer al eens gevraagd wat een draadboom kost? Voor sommige draadbomen betaal je daar meer, dan sommige mensen voor de hele auto betalen.
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-08-2007 14:57 #1175774 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B230K
Dit zijn vaag herkenbare problemen...bij mij bleek de aansluiting voor het regelen van de tweede klep niet juist aangesloten (een nest gekleurde slangetjes...) er word gespeeld met druk en onderdruk als fijne tuning...ik ga deze week proberen de caburator te kuisen...ps als je onder de kap wil kijken==> woont in gent .be

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-05-2008 20:11 #1200513 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kabelboom ervaringen
Heren,
De kabelboom zit er inmiddels in. <u>De oude heb ik bekeken:</u>
  1. In de hele mantel zit een “soepje” van vocht en olie/vet.
  2. Mantel helemaal weggeknipt en bekabeling beoordeeld.
  3. Isolatie van de twee draden (oranje en zwart) vanaf de microschakelaar op de gasrol is grotendeels verpulverd, zowel binnen de mantel als er buiten. Bedrading maakt contact.
  4. Isolatie van de bedrading (geel/wit en geel/zwart) vanaf de grijze connector (tweepins) links naast de brandstofpomp, komende vanaf de motorbloksensor onder het inlaatspruitstuk tussen de twee voorste cilinders is deels verpulverd (buiten de mantel)
<u>Het verwijderen van de oude kabelboom is als volgt gegaan:</u>
  1. Tankje stuurbekrachtiging losklikken en terzijde schuiven.
  2. Luchtslang naar carburateur op filterhuis losschroeven en terzijde schuiven.
  3. De drie connectoren op het linkerschutbord losmaken. Eén connector zit aan een zwart relais op veerpoot, één grote connector aan het kabelboomvervolg en een kleine connector (3 pinnen) ook aan een ander kabelboomvervolg.
  4. Kabelboomklem op wielkast losschroeven.
  5. Rood kabeltje met connector, komende van onder het inlaatspruitstuk, halverwege de kabelboom losmaken (groen gemarkeerd).
  6. Pulsairslang loskoppelen en terzijde schuiven om er bij te komen.
  7. Grijze connector (tweepins) links naast de brandstofpomp, komende vanaf de motorbloksensor onder het inlaatspruitstuk tussen de twee voorste cilinders, losmaken (geel gemarkeerd).
  8. Kabeltje vanaf de gasrolminischakelaar en de chokeverwarming losmaken en tussen spruitstuk door naar beneden duwen (rood gemarkeerd).
  9. Vanaf de voorkant van de kop van de carburateurkap loopt een rubber slang naar beneden. Zit op een dikke nippel midden onder op het inlaatspruitsuk. Deze zit in de weg. Loshalen en terzijde schuiven.
  10. Achterop het motorblok, ongeveer ter hoogte de vacuumpot onder het inlaatspruitstuk (tussen cilinder 1 en 2) zit een sensor met een blauwe connector. Van bovenaf niet zichtbaar. Moet je voelen. Deze connector heeft een metalen draadveer die je in kunt drukken. De draadveerzijde wijst naar beneden. Connector rechtstandig lostrekken en naar beneden toe duwen.
  11. Met sleutel 13 de startmotorrelaisvoedingskabel losdraaien. Zit met een moertje en daaronder een ringetje vast. Vanaf de startmotor bezien zit eerst de kleine kabel (die in de kabelboom hoort) en daarna de hoofdstroomkabel bevestigd, dan het ringetje en tot slot de moer.
  12. Kleine connectortje op het startmotorrelais loshalen.
  13. De hele kabelboom nu achter de brandstofpomp langs halen en helemaal naar voren trekken.
  14. Zwarte draadje van de sensor onder het inlaatspruitstuk boven de brandstofpomp loshalen (WAAR ZIT DEZE IN DE NIEUWE KABELBOOM??)
  15. Auto op brug of bokken zetten.
  16. Beschermkap onder de motor weghalen.
  17. Kabelboomklemmen (twee) losmaken met sleutel 10.18.
  18. Connectortjes op de dynamo (met sleutel 8 en 10) en oliedruksensor losmaken.
  19. De hele kabel ligt nu los.
Terugleggen van de nieuwe kabelboom gaat natuurlijk in omgekeerde volgorde. Resultaat: de ontstekingscomputer en de kleppen die de vacuumslangetjes naar de carburateur en de EGR klep beïnvloeden, krijgen nu weer correcte signalen. Maar: het probleem bleek nog niet geheel opgelost. Want er zat nog een lelijke veroorzaker verstopt onder de carburateur: de "vapour separator" of ook wel "dampafscheider". Zie voor de uitleg hiervan het andere draadje op het forum.
Groeten, Lieme Huib
[edit moderator: layout aangepast]

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2008 08:04 #1200569 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic postmortum kabelboom
Ha een postmortum, klinkt luguber maar is technisch natuurlijk altijd interessant. Je hebt aangetoond dat er een probleem in zat en da's mooi! Ik moet zeggen, kabelboom problemen zijn misschien wel de moeilijkste die er zijn, eigenlijk vertrouw je er altijd maar op dat kabels goed zijn maar veel ervan kun je niet zien en kan toch kapot, zoals je laat zien, en het kan op zoveel manieren kapot dat je het aan de buitenkant maar moeilijk kunt meten. Kun je nog terugvinden waar dat soepje vandaan komt? want olie loopt niet zomaar een kabelboom in, misschien is er nog wat aan preventie mogelijkheden te leren.
Nog even en je auto is beter dan nieuw en da's dan weer erg plezierig

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2008 17:58 #1200620 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Soepje
Johan,
De kabelboom uit die jaren kent "open einden bij de mantels". dat houdt in dat daar, waar stekkerverbindingen zitten,  de kabelmantel niet is dichtgeseald, maar wijdopen staat. In de afgelopen 22 jaar is daar vocht in terecht gekomen en vettigheid/olie die nu eenmaal ook in de motorruimte aanwezig is. Dát, in combinatie met koud/warm-verschillen leidde tot de breuken in en verpulvering van de draadisolatie binnen de mantel.
Hartelijke groeten,
Lieme Huib
PS: vandaag de auto APK laten goedkeuren door de dealer; de monteur heeft een uitgebreide probleemloze proefrit gereden.
Morgen wordt de auto ontschorst en gaan we het geheel op de langere afstanden uitproberen!
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2008 18:19 #1200623 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic APK

LHOsinga schreef : PS: vandaag de auto APK laten goedkeuren door de dealer; de monteur heeft een uitgebreide probleemloze proefrit gereden.
Morgen wordt de auto ontschorst en gaan we het geheel op de langere afstanden uitproberen!

Gefeliciteerd! Ga je 'm weer dagelijks gebruiken?
(Hier vandaag ook weer nieuwe APK voor de 780, maar dan bij de garage om de hoek voor 25 euro )

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-05-2008 23:21 #1200664 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Komende drie maanden
Hoi Siebren,
Ik ben inderdaad best blij met het resultaat. Ik heb de auto sinds 1995, tenslotte, en vanaf dat moment 385000 km er BIJ gereden op de teller. Da's bij een gemiddelde van 70 km/uur toch wel effe 5500 uur in die auto doorgebracht naar alle tevredenheid. (vergelijking: een werkjaar is ongeveer 1600 uur, dus 5500/1600 = bijna 3,5 werkjaar in die auto doorgebracht. Op en pretige manier, dus.) en daarmee een soort band met de auto gecreëerd.
Nee, ik ga de auto nietmeer "dagelijks" inzetten, daarvoor heb ik de 740 Estate B204FT.
Meer de leuke ritjes, al dan niet zakelijk, naar leuke locaties niet te ver weg van de stal.
En natuurlijk bij clubevenementen, want ik denk dat de auto wel een leuke orginele uitstraling heeft.
Groeten,
Lieme Huib

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2008 11:42 #1200690 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bravo!
Ik duim voor je ! Maar het klnkt veelbelovend. Ik was na 3/4 jaar storing al zo'n beetje aan het einde van mijn incasseringsvermogen maar dat inhouden bij mijn Volvo is dus zoals je weet nu ook opgelost!
Binnenkort kunnen we onze ex-probleemgevallen eens naast elkaar zetten dus...

Groet

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC