Hardnekkige storing: willekeurig inhouden en neiging tot afslaan 740GL. Wie helpt?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2007 12:20 #1059063 door V700 register
Heren, 
Met mijn 740 GL sedan automaat (B230K motor) met carburateur en electronische ontstekingscomputer EZK118 van Bosch, blijf ik een hardnekkige storing houden.Ik heb al op andere forumdraadjes gekeken en daar ook al het een en ander aan gehad, maar ondanks dat kom ik er niet uit. 
De storing treedt op onvoorspelbare momenten op.
Na een koude start heeft de motor in de opwarmperiode meestal de neiging tot afslaan (“lauwe motor”). Het toerental zakt dan tot iets boven de 500 rpm in “D”. Ook wil het wel eens helpen om opnieuw te starten.
Bij goed warme motor en rijden over de provinciale wegen met wisselend gebruik van het gaspedaal (remmen, optrekken, snelheid steeds aanpassen, geen snelwegtrajecten) is er GEEN probleem te constateren.
Bij goed warme motor en rijden over (voornamelijk) snelwegen met redelijk contstante snelheden rond de 100 tot 120 km/u, gaat de auto op onvoorspelbare momenten (meestal al een behoorlijk eindje gereden op de snelweg) inhouden. De motor begint dan licht in te houden, meestal “nadat er wat met het gaspedaal wordt gespeeld” voor snelheidsaanpassingen aan het overige verkeer. Onderaan de afrit bij een stoplicht is het noodzakelijk om dan licht gas bij te geven om de motor niet te laten afslaan. Na een tiental seconden tot ongeveer 1 minuut, pakt de motor echter het goede toerental (ongeveer 800 rpm in “D”) weer op. Ook wil het wel eens helpen om opnieuw te starten. 
Het volgende is er in de afgelopen twee jaar aan vervangen/gerepareerd (in tijdsvolgorde):
nieuwe carburateur
nieuwe omloopleiding pulsair systeem
nieuwe koelwaterthermostaatvoorverwarmingsslang inlaatlucht vanaf de uitlaat
nieuwe rubberen koppelstukjes op alle vacuümslangetjes van de carburateur
magneetklep 1357259
pulsairventielen 1266665 en pulsairluchtpijp
carburateurreiniger
een gebruikte inlaatspruitstuktemperatuur-vacuümsensor voor het pulsair-systeem
bougieset met kabels
EGR klep 1367971
Startklep 1367855
Verdelerkap gereinigd
Nokkenassensor vervangen
+61 kabel van dynamo deels vervangen en stekkers aangesoldeerd
Gebruikte EZK ontstekingscomputer
Thermostaatklep 1219566
Inlaatspruitstukpakking 1378879
EGR aansturingsklep vervangen
Hall gever van ontsteking vervangen
Olieafdichtringen van verdeler vervangen
Vacuumslangvan carterventilatie vervangen
CO percentage en stationair afgesteld en klepspeling gecontroleerd
Brandstoffilter 464728 vlak vóór de carburateur geplaatst
Brandstofsysteemcleaner
Brandstofpomp 1336185
Carburateur open gehad en gereinigd
carburateurvoet (sokkel) gevlakt en nieuwe pakking (bleek niet vlak en daardoor luchtlek)
Vacuumslang rembekrachtiger vervangen
Tankvlotter vernieuwd
Benzineleidingen doorgeblazen of vernieuwd 
Het is een hele waslijst en heeft inmiddels de nodige euro’s gekost. Maar de auto is voor ons veel te mooi om weg te doen; er is technisch zo ongeveer alles al aan vervangen/vernieuwd. Volgens mij is er nog maar een kleinigheidje dat verholpen moet worden om de auto weer helemaal goed te krijgen. 
Wie kan mij verder op weg helpen? 
Groeten,Lieme Huib Osinga

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2007 13:45 #1160631 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Klokkenwinkel
Begin eens met een andere klokkenwinkel.
Timen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2007 15:45 #1160634 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klokkenwinkel??
Ha Timen,
Een andere klokkenwinkel? Heeft een dashboard invloed op de ontstekingscomputer in een carburateurauto? In dat geval: weet je toevallig ook hoe die relatie dan ligt en wat voor ervaringen heb je daar zelf mee?
Hoor graag van je!
Groet, Lieme Huib 

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2007 17:10 #1160636 door Timen Smit
Deze reactie had ik nu precies verwacht.
Goed dan een klein tipje misschien.
De gedrukte bedrading is zeer fragiel enz. bepaalde temperatuursschommelingen kunnen een verbinding soms wel en soms niet tot stand brengen ...
Ik lees ook dat je EGR hebt. Loopt of ligt de bedrading soms heel dicht op of zelfs op de heet wordende buizen? Trouwens waarom heb je in dit systeem geinvesteerd en waarom er niet afgegooid?
EGR-systeem
Dit systeem zorgt voor lagere verbrandingstemperaturen, wat weer voor een verlaging van de NOx uitstoot zorgt. Door deze lagere verbrandingstemperatuur is het rendement van de motor lager, wat de prestaties verslechtert en het verbruik doet toenemen. Bovendien zetten de vaste deeltjes die op deze manier ook aangezogen worden, zich af op de cilinders en de cilinderwanden, waardoor de motor "dichtslibt" en slechter gaat lopen, vooral bij deellast.  (Over genomen van de V300 club maar ik had ongeveer deze zelfde ervaring)
Timen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2007 17:19 #1160645 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waarom ander dashboard???
Ha Timen,
Dankjewel voor je uitleg over de gedrukte bedrading. Snap ik. Maar niet wat voor invloed een dashboard heeft op de ontstekingscomputer? Zou je dat nog willen toelichten?
Achteraf heb ik me ook bedacht waarom ik die EGR eigenlijk vernieuwd heb. Dat was eigenlijk meer ingegeven door het principe de auto orgineel te willen houden en in enige mate het algemene belang van milieuaandacht dan de directe ratio om een goed werkende auto te hebben. Maar goed: het is nieuw en nu laat ik het maar zitten.
Hoe kan de motor "dichtslibben" doordat er deeltjes zich vast zouden zetten op de cilinderwanden? Zou dat dan ook niet een onregelmatig draaiende motor tot gevolg hebben? De motor draait uitstekend en ligt mooi stil bij stationair. Ook op de snelweg is er niets aan de hand; mooi draaiend motortje, tot van het ene op andere moment de motor gaat inhouden (ongeveer hetzelfde als een verzuipende motor).
Ik ben erg nieuwgierig naar je antwoorden, want in deze richtingen heb ik nog niet gedacht!
Groeten, Lieme Huib

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2007 18:16 #1160653 door Timen Smit
Als ik zie dat je een twintigtal zaken hebt verricht om de storing te elimineren moet je mij nu niet vragen wat er aan precies aan de hand is.
 Een paar maal heb ik door de klokkenwinkel te verwisselen dit soort problemen weten op te lossen.
Vraag aan jou. (Of wie deze vraag maar wil beantwoorden) Als je alle stekkers van de klokkenwinkel verwijdert loopt de motor dan nog en als je zou willen starten lukt dat dan?
Timen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2007 18:48 #1160656 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic inhouden
Ik lees hier dat de motor ook inhoudt bij het rijden op de snelweg. Dat rijmt niet met het niet-inhouden op de provinciale weg. Logischerwijs verwacht ik dat de motor op alle wegen zou moeten inhouden.
Wellicht kunnen we hier de CISklep uitsluiten, als die al op dit model gemonteerd is. Maar er komt iets anders in mij op : de versnellingsbak.
huh ?
Zomaar een idee: wat gebeurt er als er in de versnellingsbak iets "spontaan" zwaar gaat meedraaien ? Dan gaat de motor het ook zwaarder krijgen en zonder CISklep compensatie gaat dan de motor gewoon minder snel draaien. Ook op de buitenweg ( waar, moet eigenlijk niet uitmaken ) kan dit verschijnsel optreden met tot gevolg dat je het idee hebt dat hij inhoudt.
Doe eens een onderzoek LH, of hier enige waarheid in kan zitten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2007 20:00 #1160665 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dashboard en automaatbak als oorzaak?
@Timen: ik ga morgen eens proberen met een draaiende motor het dashboard los te halen. Zitten daar overigens risico's aan?
@ Mark: de auto heeft GEEN CISklep maar wel een AW71L automaat (dus met lockup). Zou daarin werkelijk een oorzaak kunnen liggen? Bij "lauwe motor" heeft die de neiging af te slaan. En na behoorlijk wat constante snelwegkilometers zomaar ineens na wat kleine snelheidsaanpassingen (zoals je doet als je op een vrachtwagen inloopt en ondertussen wordt ingehaald door een andere auto) kan het gebeuren dat de auto begint in te houden. Met extra gas bijgeven kan ik dan meestal net een afrit of parkeerplaats bereiken om veilig stil komen te staan. Na enige tijd (lichtjes gaspedaal ingedrukt houden anders slaat-ie af en automaat in "D" of ook "N") klimt zomaar het toerental ineens naar het gewenste niveau en loopt de motor ook stationair weer prachtig rond.
Zou de automaat op willekeurige momenten ergens roet in het eten kunnen gooien en waardoor zou dit kunnen ontstaan?
Heren: voor nu alvast mijn dank voor met "out-of-the-box" denken! Hoe meer info, hoe liever!!
Groet, Lieme Huib

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2007 21:12 #1160669 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ook maar een suggestie
Hoe is de kabelboom van de motor? Mijn auto is ook uit 1986 en de isolatie is er bijna overal af. Geen idee of het met het probleem iets te maken kan hebben. Ik heb begrepen dat alle 740's uit 86 een beroerde motor kabelboom hebben.
Volvo vroeg tot voor kort 600 euro ex voor een nieuwe boom. Nu worden ze door gcp <a href=" www.gcp.se/ "> www.gcp.se gemaakt en kost ie bij volvo 180 incl. Bij gce is ie 150 maar dan betaal je nog 25 euros voor pieter post.
gcp werkt met dezelfde partnrs als volvo. Nummer is dacht ik 3515521 maar dat moet je even controleren
Is nog steeds een smak geld. Je kan ook voor wat euro&#39;s krimpkous en 60/40 kopen
&#160;
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2007 21:18 #1160670 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic blijft lastig
Lieme Huib,
Ik heb het idee dat jij en je garage al ongeveer alles gedaan hebben aan de motor. Vandaar dat ik bij de automaat terecht kwam. Als het niet aan de motor ligt of kan liggen door allerhande reparaties, is de bak een volgende stap.
Als daadwerkelijk de motor gaat inhouden dan lukt het dus nog om een afslag te bereiken. Wat gebeurt er als je op dat moment de automaat in Neutraal zet ? (Het is mogelijk om korte tijd zonder aandrijving te rijden maar doe dat niet als je echt hard rijdt) De auto rolt dan door en er kunnen vervolgens 2 dingen gebeuren :
1 de motor slaat af
2 de auto remt af op "iets anders" , de automaat of de wielen ( remklauw vast geslagen ? )
De volgende conclusie kan zijn dat 1: de motor de schuldige is of 2: de aandrijving ergens vastloopt. Op deze wijze kun je vaststellen of uitsluiten dat het probleem in de motor zit.
Bij die opmerking van Timen over het losnemen van je dashbord heb ik wel een beeld, maar ikzelf zie dat niet als een mogelijke oorzaak. Een dashbord is ontwikkeld om de status weer te geven van de processen die gaande zijn als je rijdt. Het is dus een passief element. Het actieve deel van de auto is natuurlijk de motor en zijn injectiesysteem. De eventuele signalen die daar uitkomen naar het dashbord hebben ook weer een passief karakter. Als een lampje op je dashbord stuk is, gaat het proces van autorijden toch wel door.
Evenwel blijft het een lastig probleem, zo te lezen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC