Hardnekkige storing: willekeurig inhouden en neiging tot afslaan 740GL. Wie helpt?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2007 22:03 #1160676 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kabelboom en aandrijving
@Rob: volgens mijn geheugen is er al eerder eens een klein deel van de kabelboom vervangen. Ik ga je tip wel met de monteur bespreken, volgende week.
@Mark: de auto is er een met een carburateur. Geen injectiesysteem, dus. Als de motor inhoudt en ik zet hem in "N", dan slaat de motor af. Volgens jouw redeneertrant is het dus niet zozeer de aandrijving, maar de motor en alles wat daar mee samenhangt. Wat het dashboard betreft: ik heb wel eens gehoord dat er bij auto's met injectiesystemen (Bosch LH Jetronics) de computer gebruik zou maken van het signaal dat ook de snelheidsmeter aanstuurt. Alleen heeft mijn auto geen LH Jetronic brandstofcomputer maar alleen een Bosch-EZK ontstekingscomputer. Ik weet echter niet of die EZK ook iets met het snelheidssignaal doet. Ga ik in ieder geval proberen om het desnoods te kunnen uitsluiten.
Dank voor de tips zover; ik hou me aanbevolen voor alle meedenkers!
Groet,
Lieme Huib

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2007 22:34 #1160680 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ideeen zijn op
Ik zie de oplossing niet.
Succes.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2007 23:16 #1160683 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Thnx!
Ha Mark,
Thanx voor het meedenken; ik kom in ieder geval weer een stukje verder!
Groet, Lieme Huib

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2007 11:12 #1160703 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gasklep?
Ik lees een paar problemen die zouden kunnen duiden op een vervuilde gasklep. Door aangekoekte smurrie wordt de spleet tussen gasklep en gasklephuis in stationair-stand kleiner waardoor het toerental zakt. De CIS-klep heeft ook maar een beperkte 'reikwijdte', dus die zal het toerental wellicht niet kunnen verhogen.
Een ander niet onbelangrijk nadeel van troep in gasklephuis en op de gasklep, is dat de gasklep blijft hangen, en niet soepeltjes meedraait met de stand van het gaspedaal.
Ik zou de boel daar eens goed reinigen met remmenreiniger en zo'n harde nylon kwast.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2007 13:07 #1160717 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic CIS-klep
Hallo Volvisti
Lieme Huib geeft in de eerste regel al aan, dat er een carburateur op de motor zit. Een CIS-klep vind je alleen op een motor met injectie en dus NIET op een motor met carburateur.
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2007 13:18 #1160719 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Smurrie
Wouter en Mathy,
Dank voor de reacties. Het principe van de smurrie in de gasklep kan ik natuurlijk ook vertalen naar "blijven hangen" van iets IN de carburateur. Hij is overigens wel schoongemaakt, maar wellicht is smurrie in al die minuscule kanaaltjes toch hardnekkiger dan we denken. Weer een idee. Thnx!! Ik hou me aanbevolen...(:-)
Lieme Huib

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2007 13:52 #1160727 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nog maar een slag...
Ik weet dat de carburateur vervangen is maar misschien de automatische choke? gaat ie wel goed open en dicht? Dat kan je zien. Voor aan de carburateur zit een vertikaal staafje/plaatje dat naar de stuurkant van de auto beweegt als je het gas induwt. Als je het gas loslaat eindigt ie vertikaal op een stop. Als de motor koud is moet er een halve centimeter tussen de stop en het staafje zijn. Als de motor warm is leunt ie tegen de stop aan.
Enneh zou het niet mogelijk zijn om tijdens het rijden in de cockpit te zien of de bougies vonken? Je zou een stroboscoop op het dashbord kunnen leggen maar dat lijkt me wat verkeersgevaarlijk. Iemand die zoiets bedenken kan? Weet je of het aan de ontsteking ligt of aan de brandstof.
@Timen: zou je ook kunnen volstaan met alleen de flexibele printplaat te vervangen?
@Lieme Huib: wat voor carburateur is er opgekomen? Weber, gereviseerd, of nieuwe van de Volvo, tweedehands?
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2007 15:10 #1160735 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pierburg!
Ha Rob,
Ik zal die tip van de choke controleren. Het zou natuurlijk goed kunnen dat dit mechanisme op de snelweg door wat met het gaspedaal te spelen niet helemaal goed werkt, blijft hangen of zo. Klopt het dat -als hij niet helemaal tegen de stop aan terugvalt- de motor dan gaat verzuipen of zo???
Er is een NIEUWE (tja...) Pierburg 2B7 op gekomen, 2 jaar (= 70000 km) geleden.
Het LIJKT me te liggen aan de brandstoftoevoer: als de motor na een snelwegrit bij het stoplicht wil afslaan gaat dat geleidelijk aan: hij zakt langzaamaan in. Bij een ontstekingsprobleem lijkt het me dat dit minder vloeiend zou gaan. Maar ja: ik denk al een hele tijd in dat kringetje rond.
Hmmmmm, als ik op de provinciale weg rij met veel wisselende belasting (lees: gaspedaalstanden) dan ZOU dus die choke niet de kans krijgen om vast te gaan zitten-te blijven hangen...
Weer een idee! Thanx! Ik hou me aanbevolen voor verdere `out of the box` mogelijkheden.
Groet, Lieme Huib

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2007 21:38 #1160796 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic toch nog een idee
Breng je auto eens naar een andere dealer, onderzoeker, vriend, klusjesman, what ever.
Een ander zal met andere ogen naar deze storing kijken en wellicht tot een conclusie komen waar niemand aan gedacht heeft.
Zomaar een idee, want ik weet het gewoon ook niet.
Beetje sneu om zolang aan te modderen met een storing.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2007 22:40 #1160815 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Nog een idee
Hallo Lieme Huib
Misschien is het een idee, om hem op een sleuteldag eens naast een vergelijkbare auto te zetten. En dan alle draadjes en slangetjes eens na te gaan. Misschien zitten er wel ergens twee verkeerd om aangesloten.
Groetjes
Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC