Hitte in de auto

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2022 10:54 #1470722 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gevoel
Ik denk dat het lastig vergelijken is op basis van je gevoel alleen. Ik ben geneigd ook meer mee te gaan met noppen20 in die zin dat de e-fan bij mijn LPT ook niet vaak aanslaat. De e-fan wordt geregeld op basis van de koelwatertemperatuur en dat is wat anders dan de luchttemperatuur onder de motorkap. En inderdaad voelt de lucht die onder de auto vandaan komt best warm aan als de fan begint te blazen, maar hoe warm is warm?
60, 70 of 110 graden maakt voor de motor zelf niet zoveel uit, de grens ligt vooral in het kookpunt van het koelwater. Als koelwater pas bij 120 of 130 graden zou zijn gaan koken, dan het het inschakelpunt waarschijnlijk hoger gelegen.
Ik denk dat je de warmte in de auto daar niet hoeft te zoeken, maar toch meer in de uitlaat of katalysator en dan vooral het al dan niet aanwezige hitteschild. Zou één van de dempers of katalysator gedeeltelijk verstopt kunnen zijn? Tegendruk in de uitlaat geeft ook een hogere temperatuur.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2022 11:37 #1470723 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als de kat verstopt zou
Als de kat verstopt zou zitten of de ontsteking niet op tijd etc dan zou ik dat wel vernomen hebben, de motor loopt als een zonnetje ik geloof niet dat daar wat mis mee is.

Ook de Temp blijft altijd stabiel recht van het midden (of de fan nou aanslaat of niet)

Het is ook wel een beetje een gevoel maar omdat bijrijders er ook over klagen denk ik het ligt toch niet aan mij.

Zo ben ik twee jaar geleden naar de F1 op spa geweest met de volvo samen met m'n zwager welke moderne auto's is gewend met vol automatische airco etc.

Heen ging prima was smorgens vroeg, terug was de buiten Temp al behoorlijk opgelopen op het laatst had i de blower op 5 staan en hing I met z'n kop uit het raam ha ha ha.
Overigens had ik het ook wel warm maar niet zo erg als hij.
En ik maar roepen tja zo was dat vroeger he zonder airco ha ha ha.
En de fan draaide vrolijk door ha ha ha

Ps this wel een donkerblauwe auto met zwart ledere bekleding helpt ook niet mee natuurlijk

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2022 13:35 #1470725 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Timen,
Hoi Timen,
In een ver verleden ooit is deze sensor vervangen dit omdat ik toen de auto net had en de auto niet goed wilde lopen ik heb toen de sensor vervangen.

Achteraf bleek het iets anders te zijn, alleen toen kreeg ik wel problemen met de fan en bleek de nieuwe sensor niet goed te zijn weet niet meer precies geloof iets met het missen van een pootje in de stekkeraansluiting (imitatie)
Heb toen de oude er weer terug ingezet en probleem was opgelost.

Teminste ook toen sloeg de fan al vlot in.

Ik heb niet het idee dat de fan op de tweede stand gaat maar altijd op de eerste stand blijft draaien
De temp van de motor wordt ook niet te hoog heb nog nooit gehad dat de meter verder ging dan iets meer naar recht van het midden.

Slangen bij waterpomp zijn aan beide zijde even warm dus dat is allemaal wel goed
Hoogstens de sensor welke er voor zorgt dat de fan iets te snel inslaat?

Maar goed dit heeft natuurlijk weer niets te maken met de Temp in de auto

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2022 17:29 #1470726 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch nog even een vraag als
Toch nog even een vraag als de fan bij jullie inslaat is de Temp op je meter dan ook duidelijk een stukje verder opgelopen?

Bij mij is dat namelijk niet het geval

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
12-05-2022 18:33 #1470727 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Hier ook niet
Bij mij ook niet, de meter blijft in het midden maar het blok blaast stoom af.

Ik heb bovenop de standaard onderbekleding nog dikke Volvo matten liggen en daar bovenop weer modderkuipen. Warmte komt daar niet doorheen. Zou je ook eens kunnen proberen: meer isolatie tussen de bodem en je voeten.

groet,
Pascal

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2022 18:37 #1470728 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Warm
Hallo Volvisti

De vloer hoort niet zo warm te worden. Het beste is het probleem op te lossen en niet de symptomen te onderdrukken.

groetjes

Mathy

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2022 19:20 #1470724 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Kan
wel eens een thermostaatkwestie zijn. De fan wordt aangestuurd door de ECU-sensor in het motorblok. Is de koelvloeistof temperatuur bereikt dan slaat de fan aan. Wordt de temperatuur in het blok nog te hoog dan gaat de fan in het hogere toerental. De sensor heeft 2 contacten. Kan die sensor ook de boosdoener zijn.
Mogelijk dat de waterpomp niet goed rond pompt. Ingangs en uit- temperatuur van de radiator dan maar eens bekijken. Kun je zelfs meten met een apparaatje aan de buitenzijde van de slangen!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2022 21:02 #1470729 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Valt toch op dat de ene
Valt toch op dat de ene volvist dit wel herkent en de ander totaal niet?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2022 22:00 #1470730 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nou meen ik dat die sensor
Nou meen ik dat die sensor niet alleen het signaal geeft voor de fan maar ook dat de auto wat rijker loopt als de motor koud is.
Dat laatste doet de auto goed.

zou het kunnen dat het probleem in de Ecu zit? deze geeft immers het signaal naar het relais van de fan of zit ik fout?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2022 22:33 #1470731 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zou natuurlijk ook kunnen dat
Zou natuurlijk ook kunnen dat volvo dit zo bedoeld heeft bijv alleen bij automaten immers er zit een olie koeler in de radiateur de koelvloeistof moet de olie koelen kan me voorstellen als de Temp in de radiateur te hoog oploopt er minder koeling is voor de automaat .
Maar goed dit is ook maar een gedachten gang

Moderators: Jerry Stam