LMM kapot? Opgelost; omschakelrelais+voorschakelweerstand
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
14-09-2020 10:05 #1462944
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic demper verlaagt de druk te veel
Door dat de demper lek of kapot is kan het zijn dat een membraan pomp niet voldoende druk op kan bouwen. Kijk is wat er gebeurt als je de demper er tussenuit haalt en of je dan last hebt van de ongedempte benzinetoevoer. Slappe slangen zou ook nog kunnen. Dat de slangen als een soort ballonnetje worden opgeblazen voordat het reduceer ventiel zijn werk kan doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-09-2020 10:12 #1462945
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Drukregelaar / pulsatiedemper
Bij mijn 230FK zit er voor op de brandstofrail een drukregelaar en achterop de rail een pulsatiedemper.
Vergelijk het met de watertoevoer naar een vaatwasser of wasmachine, bij het ineens dichtgaan van de waterkraan hoor je een drukstoot in de waterleiding. De benzineinjectoren gaan steeds open en dicht, dus ontstaan er eenzelfde soort drukstoten. Die worden gedempt door de pulsatiedemper. Die kan verder geen invloed hebben op de brandstofdruk, tenzij die lek is en er zoveel benzine weg kan stromen dat de pomp het niet meer bij kan houden. Lijkt mij in dit geval niet de oorzaak.
Een te lage brandstofdruk betekent dat de pomp niet voldoende brandstof kan leveren om genoeg tegendruk op te bouwen. Als er geen zichtbare (of onzichtbare interne) lekkage is, kan dat alleen aan de drukregelaar liggen (teveel benzine retour) of aan de pomp (of voeding van de pomp) zelf.
Wat ook nog zou kunnen is dat er ergens in de brandstofleiding een grote restrictie zit (knik, verstopt filter). Daar krijg je pas last van als er benzine gaat stromen, niet bij dichtknijpen van de slang.
Je hebt het amperage gemeten, maar wat is daarbij de spanning over de pompaansluitingen?
Vergelijk het met de watertoevoer naar een vaatwasser of wasmachine, bij het ineens dichtgaan van de waterkraan hoor je een drukstoot in de waterleiding. De benzineinjectoren gaan steeds open en dicht, dus ontstaan er eenzelfde soort drukstoten. Die worden gedempt door de pulsatiedemper. Die kan verder geen invloed hebben op de brandstofdruk, tenzij die lek is en er zoveel benzine weg kan stromen dat de pomp het niet meer bij kan houden. Lijkt mij in dit geval niet de oorzaak.
Een te lage brandstofdruk betekent dat de pomp niet voldoende brandstof kan leveren om genoeg tegendruk op te bouwen. Als er geen zichtbare (of onzichtbare interne) lekkage is, kan dat alleen aan de drukregelaar liggen (teveel benzine retour) of aan de pomp (of voeding van de pomp) zelf.
Wat ook nog zou kunnen is dat er ergens in de brandstofleiding een grote restrictie zit (knik, verstopt filter). Daar krijg je pas last van als er benzine gaat stromen, niet bij dichtknijpen van de slang.
Je hebt het amperage gemeten, maar wat is daarbij de spanning over de pompaansluitingen?
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-09-2020 10:25 #1462946
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Schijfje / Potje
Gisteren even zitten kijken, maar ik dacht zo snel te zien dat het "potje" in de retourleiding zat.
www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fue...pply-system/1048988/
www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fue...pply-system/1048988/
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
14-09-2020 10:43 #1462948
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Het is inderdaad een puls
Het is inderdaad een puls-demper en zit ook wel eens rechtstreeks op de brandstofrail gemonteerd bij andere auto's/merken. Het vangt dan de drukverschillen in de brandstofrail op als gevolg van het openen en sluiten van de injectoren.
Het gevalletje is bij Skandix te koop, voor een schamele €158,34
www.skandix.de/de/fahrzeug-teile/motor/k...erderanlage/1048988/
Het zou overigens een onderdeel van bosch zijn (bosch 0280161037)
Wellicht dat je deze goedkoper kunt vinden mocht je hem willen gaan vervangen.
Ik zal eens onder de motorkap duiken of het ding bij mij ook aanwezig is.
Het gevalletje is bij Skandix te koop, voor een schamele €158,34
www.skandix.de/de/fahrzeug-teile/motor/k...erderanlage/1048988/
Het zou overigens een onderdeel van bosch zijn (bosch 0280161037)
Wellicht dat je deze goedkoper kunt vinden mocht je hem willen gaan vervangen.
Ik zal eens onder de motorkap duiken of het ding bij mij ook aanwezig is.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
14-09-2020 12:55 #1462954
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic In 1 van je eerste postings
In 1 van je eerste postings gaf je al aan de dat de druk maar 2,6 bar was, en dat deze op een gegeven moment instortte naar 2.0 bar. Is dit nog steeds gaande? Of blijft deze nu +-2,7 bar?
Wat gebeurd er met de brandstofdruk wanneer je het vacuumslangetje van de drukregelaar trekt?
Brandstofdruk zou omhoog moeten gaan, maar hoeveel gaat deze bij jou in praktijk omhoog?
Verder sluit ik me volledig aan bij Rversteeg zijn laatste post.
Het lijkt op een te lage volumestroom bij de rail. .
Eigenlijk wil je de brandstofdruk meten middels een t-stukje in de leiding, met verder alles normaal aangesloten. En dan in stappen de druk meten op diverse plekken vanaf de drukregelaar terug richting de tank. Op die manier kun je de drukval meten over bepaald delen en zo mogelijk de oorzaak opsporen. Bv 5 bar druk vóor het filter, en maar 2,7 bar na het filter zou aangeven dat het filter de boosdoener is.
Schiet me te binnen, en misschien is het überhaupt niet mogelijk het is even geleden dat ik het filter zelf vervangen heb, maar dat het filter verkeerd om gemonteerd zit?
Verder; wellicht een probleem met de intank-filter? Deze pompen kunnen goed druk opbouwen, maar zijn tamelijk waardeloos in het aanzuigen. Als deze slecht brandstof aanzuigt, kan deze ook het volume niet leveren om druk op te bouwen....
Wat gebeurd er met de brandstofdruk wanneer je het vacuumslangetje van de drukregelaar trekt?
Brandstofdruk zou omhoog moeten gaan, maar hoeveel gaat deze bij jou in praktijk omhoog?
Verder sluit ik me volledig aan bij Rversteeg zijn laatste post.
Het lijkt op een te lage volumestroom bij de rail. .
Eigenlijk wil je de brandstofdruk meten middels een t-stukje in de leiding, met verder alles normaal aangesloten. En dan in stappen de druk meten op diverse plekken vanaf de drukregelaar terug richting de tank. Op die manier kun je de drukval meten over bepaald delen en zo mogelijk de oorzaak opsporen. Bv 5 bar druk vóor het filter, en maar 2,7 bar na het filter zou aangeven dat het filter de boosdoener is.
Schiet me te binnen, en misschien is het überhaupt niet mogelijk het is even geleden dat ik het filter zelf vervangen heb, maar dat het filter verkeerd om gemonteerd zit?
Verder; wellicht een probleem met de intank-filter? Deze pompen kunnen goed druk opbouwen, maar zijn tamelijk waardeloos in het aanzuigen. Als deze slecht brandstof aanzuigt, kan deze ook het volume niet leveren om druk op te bouwen....
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-09-2020 18:45 #1462962
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Antwoorden op jullie vragen
Eerst moet ik even wat corrigeren op wat ik eerder geschreven heb mbt locatie van de pulsdemper. Deze zit in de toevoerleiding en niet de retourleiding.
Dan het voltage wat ik zojuist over de pomp heen is 12,7v. Dus eigenlijk niks veranderd met wat ik een eerdere keer meten met een slechte accu spanning/overgangsweerstand met laden.
“Fluctueren” brandstofdruk is nog wel iets aanwezig maar niet zo zeer sterk.
Lostrekken vacuüm van de brandstofdrukregelaar heeft als gevolg dat de druk ongeveer een 0,3 bar omhoog gaat. Zoals gemeten ging die van 2,6 naar 2,9 bar ongeveer.
Druk meten voor het filter heb ik ook gedaan maar dan is ook maar 2,6 bar want daarvoor zit er standaard gewoon een aansluiting voor het filter. Ook nog even naar de richting gekeken en dan zit de fels rand richting de motor gemonteerd. Zoals op de volgende link ook te zien is. volvo700vereniging.nl/node/37379
In tank filter zag er schoon uit met het uithalen van de pompen.
Dan het voltage wat ik zojuist over de pomp heen is 12,7v. Dus eigenlijk niks veranderd met wat ik een eerdere keer meten met een slechte accu spanning/overgangsweerstand met laden.
“Fluctueren” brandstofdruk is nog wel iets aanwezig maar niet zo zeer sterk.
Lostrekken vacuüm van de brandstofdrukregelaar heeft als gevolg dat de druk ongeveer een 0,3 bar omhoog gaat. Zoals gemeten ging die van 2,6 naar 2,9 bar ongeveer.
Druk meten voor het filter heb ik ook gedaan maar dan is ook maar 2,6 bar want daarvoor zit er standaard gewoon een aansluiting voor het filter. Ook nog even naar de richting gekeken en dan zit de fels rand richting de motor gemonteerd. Zoals op de volgende link ook te zien is. volvo700vereniging.nl/node/37379
In tank filter zag er schoon uit met het uithalen van de pompen.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-09-2020 21:37 #1462968
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Accu spanning ook nog even gemeten
Heb de accu spanning ook nog even gemeten na ruim 2 uur stil staan maar wel met de kabels aangesloten is die 12,6v
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
15-09-2020 10:02 #1462974
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Misschien begrijp ik het
Misschien begrijp ik het verkeerd... maar dan is er toch vrijwel niets aan de hand?
Brandstofdruk moet 3 bar ten opzichte van de inlaat druk (dat slangetje op de FPR).
Bij stationair is er daar onderdruk van ongeveer -0.4 á -0,5 bar... dan zou je dus 2,6 a 2,5 bar moeten meten.
Trek je dat slangetje los, dan meet je dus niet meer ten opzichte van de inlaatdruk, maar ten opzichte van atmosferisch (zeg even 0,0 bar) En zou je dus 3.0 bar moeten meten.
Als ik het goed begrijp meet jij 2,6 bar stationair (waarbij VolvoFAQ 2,5 voor schrijft)
En met slangetje los meet je 2,9 bar, waar dit 3 bar zou moeten zijn.
Lijkt me redelijk binnen de foutmarges van de meting....
Brandstofdruk moet 3 bar ten opzichte van de inlaat druk (dat slangetje op de FPR).
Bij stationair is er daar onderdruk van ongeveer -0.4 á -0,5 bar... dan zou je dus 2,6 a 2,5 bar moeten meten.
Trek je dat slangetje los, dan meet je dus niet meer ten opzichte van de inlaatdruk, maar ten opzichte van atmosferisch (zeg even 0,0 bar) En zou je dus 3.0 bar moeten meten.
Als ik het goed begrijp meet jij 2,6 bar stationair (waarbij VolvoFAQ 2,5 voor schrijft)
En met slangetje los meet je 2,9 bar, waar dit 3 bar zou moeten zijn.
Lijkt me redelijk binnen de foutmarges van de meting....
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-09-2020 12:46 #1462975
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Probleem
Oké dacht dat de brandstofdruk bij stationair juist 3.0 bar moest zijn.
Maar het probleem is dat ik soms vermogen mis als ik op benzine rijdt ( dus voordat die omgeschakeld is naar lpg) en op lpg nergens last van heb. Dus daarom dacht ik dat de benzinedruk te laag is/was. Of kan dit ook aan vervuilde injectoren liggen?
Maar het probleem is dat ik soms vermogen mis als ik op benzine rijdt ( dus voordat die omgeschakeld is naar lpg) en op lpg nergens last van heb. Dus daarom dacht ik dat de benzinedruk te laag is/was. Of kan dit ook aan vervuilde injectoren liggen?
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
15-09-2020 13:01 #1462976
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Het is 3 bar hoger dan de
Het is 3 bar hoger dan de druk dat op dat slangetje staat.
En die druk op het slangetje varieerd nogal..stationair onderdruk, tijdens het rijden zal het richting atmospherisch gaan, en bij de turbomodellen overdruk bij gasgeven.
De inzakkende druk richting de 2 bar waar je eerder melding van maakte is te laag, dan zou er een onderdruk richting absoluut vacuum heersen in de inlaat...
En die druk op het slangetje varieerd nogal..stationair onderdruk, tijdens het rijden zal het richting atmospherisch gaan, en bij de turbomodellen overdruk bij gasgeven.
De inzakkende druk richting de 2 bar waar je eerder melding van maakte is te laag, dan zou er een onderdruk richting absoluut vacuum heersen in de inlaat...
Moderators: Jerry Stam