LMM kapot? Opgelost; omschakelrelais+voorschakelweerstand

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2020 13:08 #1460958 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Normaal rijden
Over het algemeen is het normale rijden prima maar zoals in de begin post te lezen is dat er zo af en toe wel een hikje te voelen maar niet echt een zoek gedrag naar een toerental. Behalve die ene keer dat die ook zo slecht op benzine liep, toen viel het vermogen soms weg en kreeg daardoor geen constant toerental omdat die dan weer terug naar de gewenste snelheid vanuit de cruisecontrol terug wou.

Dagelijkse verkeer is 2x 25km zonder file, grotendeels 100km/h behalve het begin en het einde. Qua rijstijl redelijk rustig, niet als een gek optrekken ofzo rustig ook naar hoge toeren laten komen, weinig gebruik van de turbo, kom zelden boven de 3000 toeren uit.

Maar wat ik niet snap is als het omschakelrelais niet goed werkt waarom die dan zowel op benzine als LPG niet lekker loopt aangezien het neem ik aan het plakken van een relais is wat er dan mis is? Of werkt dit relais ook om de injectoren van LPG aan te sturen? Of komt het slechte benzine lopen door een andere oorzaak dan het slechte LPG lopen ondanks dat de symptomen het zelfde zijn?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
09-06-2020 13:37 #1460961 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Zou de brandstof drukregelaar
Zou de brandstof drukregelaar overigens ook nog steeds niet uitsluiten.

Je hebt maar 2 bar druk ipv 3, dus iets is er niet goed.
Even er van uitgaande dat je nieuwe pomp correct werkt, zou ik de drukregelaar de logische veroorzaker moeten zijn.

Is de drukregelaar lek, dan kan deze zijn benzine gaan lozen via het vacuum slangetje naar je inlaat spruitstuk. Verklaard je hoge benzine verbruik, en de lambda regeling zorgt voor minder inspuiting van LPG en dus je lage lpg verbruik.

De lekkage is misschien niet groot genoeg om er wat van te merken tijdens het rijden. Je hebt dan ook minder vacuum, en dus minder aanzuiging van de lekkende brandstof en een hoger toerental. Stationair heb je het meeste vacuum, en laagste toeren...

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2020 13:01 #1460990 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onderbreekrelais
Ik heb eens vocht in dat relais gekregen, waardoor er wat van de 12V relaisvoeding (relais is massagestuurd) af en toe bij de massa van de benzineinjectoren kon komen. Daardoor draaide de motor op benzine soms beroerd. Meestal heb je van een defect relais alleen maar last dat er tijdens LPG bedrijf ook wat benzine wordt ingespoten en merk je bij rijden op beznine niets, maar andersom kan dus wel.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2020 18:31 #1460997 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Brandstofdruk
Zojuist ook eens even de brandstofdruk voor het brandstoffilter gemeten en hier is die 3,1bar. Is dit een normale druk of ook aan de lage kant?
Maar zal sowieso de brandstofdruk regelaar gaan wisselen en vanuit hier verder kijken of er nog meer gezocht gaan worden en dan gaat de verdenking richting het omschakelrelais.

Wat betreft de drukregelaar, is aftermarket aan te raden of alleen Bosch of is tweedehands ook nog wel aan te raden?

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2020 22:39 #1461008 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dat is een lage druk, en
Dat is een lage druk, en reden om de nieuwe brandstofpomp eens goed te bekijken. Is die goed aangesloten, krijgt hij echt de boordspanning, is de massa goed?
Je pomp hoort flink meer dan de druk te geven die je op de rail wilt, want de brandstofdrukregelaar kan wel naar beneden maar niet naar boven bijregelen.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2020 09:48 #1461024 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Welke druk?
Oke, ik begrijp dat de drukregelaar er niet meer druk van kan maken maar welke druk zou ik dan wel van de pomp af kunnen verwachten voor het brandstoffilter? En wordt de druk ook niet deels bepaald door hoeveel de drukregelaar tegenhoudt? Want als die relatief vrij kan pompen doet de pomp wel een hoog volume maar qua druk kan die dan niks opbouwen. Maar als de druk hoog is kan het volume juist weer laag zijn.

En qua aansluiten kan er relatief weinig mis gaan, slangetje erop net een goed stevig slangenklemmentje vastzetten aan beide zijdes (even aan het slangetje trekken om te kijken of die ook echt niet los komt) en elektrisch aansluiten. En aangezien de massa een kleiner contact heeft dan de plus kan je die ook niet omdraaien. Het enige wat dus zou kunnen in mijn ogen is dat de massa of boordspanning niet lekker is.

Maar niemand ervaring met verschillende merken drukregelaars? Want ondanks dat de pomp een lagere druk dan gewenst geeft blijft die bij de drukregelaar ook helemaal niet hoog/constant en kunnen we denk ik wel concluderen dat die ook niet lekker is?

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-06-2020 15:32 #1461074 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic The search continues
Zojuist een nieuwe Volvo drukregelaar gemonteerd. Maar helaas blijft het probleem nog bestaan. Nog een keertje drukken gemeten en de pomp had nu maar een druk van 2,6 bar. Dus dat is gek en de multimeter erbij gepakt en de pomp krijgt maar ongeveer 12,8v (gemeten tussen de roze draad en een massa punt), andere punten ongeveer hetzelfde in de achterbak. Dus terug onder de motorkap, meten op de dynamo 13,9v en even meten op de accu en dat geeft een spanning van weer ongeveer 12,8v. Dit alles met draaiende motor. Nu motor uit en op de accu nog maar 12,4v. Daarna overgangsweerstanden tussen massa en accu en de 12v draad dynamo en accu. Maar hier kom ik de plekken die ik heb gemeten op 0,0ohm en 0,0v uit.
Alleen is de accu in november 2018 nieuw geplaatst, betreft onderstaande Bosch accu. Lijkt mij een relatief korte levensduur of hebben andere hier andere ervaringen mee?

www.site4cars.nl/artikel/BOSCH-S4005-1209256#tab1

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2020 01:01 #1461176 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Meet je accu eens
in rust met de draden los van de aansluitingen.
Dus na wat langer wachten.
Is het dan ook 12,4 Volt ?

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2020 06:33 #1461177 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Massakabel
Heb ook eens gemeten met de massakabel los na een tijdje rust en toen was de die ongeveer 12,4v. Maar heb alsnog even alle massa aansluiting schoongemaakt en daarna had ik al een spanning op de accu van 13,6v met draaiende motor stationair. Dus daar zat alsnog iets niet helemaal lekker. Zal voor de zekerheid sowieso nog een extra draad direct van de dynamo- naar de accu- leggen voor de zekerheid.

Heb nu ook het omschakelrelais overbrugt op de manier zoals Rversteeg voorstelde en we gaan zien wat dat doet.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2020 08:40 #1461179 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Pas op
Die draad moet de dikte hebben van de originele.
Doe je dat niet en valt de originele weg, dan loop je risico op fik.

Moderators: Jerry Stam