LMM kapot? Opgelost; omschakelrelais+voorschakelweerstand

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2020 21:45 #1461217 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Sprankje hoop
Lijkt erop dat we de oorzaak boven hebben. Het lijkt toch het omschakelrelais te zijn.
Hieronder een kleine opsomming van de gedane werkzaamheden/testen en de gevolgen.
Vrijdag 12-6 brandstof drukregelaar gewisseld → geen verandering, brandstofdruk gemeten maar nog steeds aan de lage kant → spanning naar de brandstofpomp gemeten en deze was aan de lage kant → accu/laad spanning bij de accu laag, bij de dynamo wel goed → overgangsweerstand/voltage gemeten, geen grote verschillen gezien → alsnog alle massa kabels van de dynamo en de accu schoongemaakt en hierdoor is de accu/laad spanning toch nog wel wat omhoog te gaan.
Zaterdag 13-6 weer een ritje (±20km) gemaakt maar alsnog slecht lopen.
Zondag 14-6 weer een ritje (±20km) geen echte verbetering
Maandag 15-6 woonwerk verkeer ritje (±25km per keer) gemaakt, voornamelijk stationair slecht lopen.
Dinsdag 16-6 woonwerk verkeer, same story again maar ook op benzine slecht qua vermogen → daarom omschakelrelais los gekoppeld van de benzine injectoren en ook de zekeringen eruit.
Woensdag 17-6 woonwerk verkeer ritje, maar in de ochtend in het begin nog steeds slecht lopen stationair op benzine (ECU die ingeleerd is op mengsel van benzine/LPG en daarom nu te arm mengsel geeft?) maar einde van het ritje was dit ook weg. In de middag liep die helemaal prima
Donderdag 18-6 woonwerk verkeer, beide keren probleemloos.

Kijk het de rest van de week/volgende week nog even aan maar dan ga ik maar een nieuw omschakelrelais bestellen. Of zijn er nog andere mogelijke oorzaken vanuit het LPG systeem wat roet in het eten kan gooien?
Wat betreft extra massa van de dynamo komt er een 10mm2 in maar mijn lokale auto onderdelen boer had niet de juiste kabelogen dus moet die nog even ergens op de kop tikken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2020 11:38 #1461234 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG systeem
Het mooie van zo'n LPi systeem is dat na het trekken van de zekeringen het hele systeem geen enkele invloed meer heeft . Behalve dan die 12V voeding naar het omschakelrelais. Die wordt (soms?) niet uit het LPG systeem gehaald en blijft daarom dus wel aanwezig, ondanks het trekken van de zekeringen. Bij interne sluiting in het omschakelrelais kan die sanning dan tóch bij de benzineinjectoren komen.
Wat ook nog kan, is dat de onderbreking die is gemaakt in de kabel tussen benzine-injectoren en LH computer niet helemaal fris meer is. Beide einden van die onderbreking zijn verlengd naar de connector van het omschakelrelais. Dit heeft invloed op zowel rijden op benzine als op rijden op LPG.
Rob

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2020 14:11 #1461239 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Niet frisse verbinding
Dat zou kunnen maar in mijn geval denk ik niet van toepassing want die is nog geen 3 jaar oud omdat ik toen een nieuwere motorkabelboom heb geplaatst omdat de originele afgebrand was. En heb er toen voor gekozen om deze verbinding in stand te brengen met een 6,3mm spade connector en op de spade connectoren is nog geen oxidatie zichtbaar. Maar als ik je reactie goed begrijp is het omschakelrelais de boosdoener?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2020 15:02 #1461241 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Omschakelrelais
Ik heb er inmiddels al een stuk drie defect gehad. De laatste keer zelfs de compleet gesealde uitvoering die volgens Vialle nu echt vrij van klachten zou moeten zijn. Niet dus, toch vocht er in gekomen waardoor er een beetje van de 12V voeding bij de massa van de benzineonjectoren terecht kon komen met de vreemdste wisselende effecten op het draaien van de motor.

Als je nu met een overbrugd omschakelrelais geen problemen hebt, dan lijkt mij dat het relais inderdaad de boosdoener is.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2020 22:05 #1461594 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Opgelost, half tenminste
Het begin probleem lijkt opgelost door het omschakelrelais te vervangen want met relais er helemaal uit prima op benzine rijden een week lang. Afgelopen zondag nieuw relais geplaatst en tot nu toe ook allemaal zonder problemen op LPG. Of het verbruik op LPG nu meer in een normale range zit moet ik nog bekijken want heb nog niet getankt.

Maaaaar toen ik vandaag de benzinedruk nog eens nameten was deze alsnog maar amper 2,5 bar (op de rail) terwijl ik tijdens de week rijden op benzine eigenlijk nergens last van had dat de druk te laag zou zijn. Dus weer de multimeter er weer bij en naar de achterbak en de connector van de benzine pomp bereikbaar gemaakt. En gemeten op de roze en zwarte draad in de connector heb ik 12,97v en roze draad en een andere massa punt in de achterbak 13,03v.

Is deze spanning voldoende of moet deze hoger zijn en wat zou ik dan wel moet meten? Of is de Scantech pomp toch niet goed en kan die standaard de druk al niet opbouwen?

Heb onderstaande drukmeter die ik gebruik, mensen hier ervaring mee of is deze gewoon niet goed en is de druk dus misschien wel goed?
www.datona.nl/brandstof-injectiedruk-tester.html

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-07-2020 09:50 #1461614 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Hobbel anders gewoon even
Hobbel anders gewoon even langs je garage voor een check van de brandstofdruk.
Ik gok zo dat je er niet eens voor hoeft te betalen, en anders zal het niet veel zijn.
Heb je wel gelijk de zekerheid dat je meter klopt (of niet...)

Ik heb altijd al mijn twijfels bij de Scantech merk onderdelen, maar zoals eerder al gezegd; met de pomp geen specifieke ervaring.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-07-2020 10:08 #1461615 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Hoeveel ampere trekt de pomp?
Hoeveel ampere trekt de pomp?
De (Bosch) enkele in-tank pomp zou max 6,5 Amp@3bar moeten trekken

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2020 21:50 #1461636 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Drukmeter
Dat is wel een goede manier om de drukmeter te testen/vergelijken. Maar heb de meter al op een andere manier gecontroleerd doormiddel van een fietspomp met een nauwkeurige meter erop en dan komen de verschillende drukken die ik erop heb gezet wel overeen tussen de verschillende meters.

Ampere heb ik nog niet gemeten, maar zal dit binnenkort ook eens doen.
Zit er ook aan te denken om de oude Bosch pomp weer terug te plaatsen mocht ik na de ampere meting niks geks zien. Ook omdat de pomp misschien geen eens echt het probleem was en de “oude” Bosch nog prima is.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2020 17:02 #1461937 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Ampere
Vandaag eindelijk tijd gehad om het amperage van de pomp te meten. En dit zat rond de 3,9/4,0 ampere en zat eigenlijk geen tot nauwelijks verschil tussen met wel of geen gas geven.

Dus dit komt niet overeen met de gegevens die noppen20 beschrijft vanuit een Bosch pomp, dus kan ik hieruit concluderen dat de Scantech pomp nooit en te nimmer een juiste druk kan leveren omdat die niet voldoende stroom kan trekken hiervoor?

• noppen20
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
20-07-2020 12:51 #1462002 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic 4 ampere is een normale
4 ampere is een normale waarde voor de in-tank pomp wanneer je óók een 2e pomp onder de auto hebt liggen.

6,5 ampere wordt aangegeven als maximum voor de enkele in-tank pomp, kan me zo voorstellen dat een nieuwe pomp met nieuw brandstoffilter minder ampere trekt. Maar hoeveel minder??

Zou een stervend pomp relais de oorzaak kunnen zijn? Die grote witte gaan regelmatig stuk en niet altijd op de alles-of-niets manier, sommige zorgen eerst voor de meest uiteenlopende storingen en afwijkingen in motorloop

Moderators: Jerry Stam