LMM kapot? Opgelost; omschakelrelais+voorschakelweerstand

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2020 08:23 #1462063 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Pomp relais
Als het pomp relais parte zou spelen zou deze denk ik ook wel relatief warm worden denk ik omdat er overgangsweerstand dan in het relais plaats vind of zie ik dat verkeerd?
Maar even door solderen van het relais kan denk ik sowieso geen kwaad.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2020 11:58 #1462064 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Direct voeden
Als je het benzinepomprelais verdenkt, dan zou ik even direct 12V op de brandstofpomp zetten en kijken of die dan wel meer druk geeft. Je kunt bijvoorbeeld 12V gebruiken van de trekhaak connector links achterin.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2020 22:33 #1462899 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Nog een vraagstuk erbij
Vandaag weer verder gegaan met het brandstofprobleem want werd het eigenlijk wel steeds meer zat dat als ik op benzine rijdt die nog wel wat wil inhouden soms.
Dus eerst de Scantech pomp eens direct voeden met de ampere meter ertussen en weer een waarde van rond de 4.0 ampere.
Daarom de stoute schoenen aangetrokken en de Scantech pomp eruit en de oude Bosch pomp er weer in. Gelukkig maar 45min bezig geweest ipv de ruime 3 uur van de eerste keer. Mooi klusje geklaard zou je denken, maar toch voor de zekerheid eerst eens aansluiten via de directe voeding aangezien ik die toch nog had liggen. Trok nu ongeveer 4.5 ampere. Dus eigenlijk ook nog steeds niet de waardes die hierboven worden genoemd. Daarom ook de benzinedruk meter maar weer eens bij het filter erbij gehangen en daar meet ik weer een druk rond de 2.7 bar. Kak, dit heeft dus niks opgeleverd. Waar zit het dan in?? Scantech pomp er weer bij gepakt en deze via een labvoeding aangesloten in een potje met benzine en de brandstofdrukmeter hier met een slang direct op aangesloten en die schoot bij aansluiten eigenlijk direct richting de 7 bar aan druk bij 6 ampère trekken. Dus vanuit daar conclusie getrokken dat dan de benzine slang tussen de pomp en aansluiting in de tankdeksel ergens lek is en dat die daarop druk verliest. Dus pomp er weer uit en slang los halen. En kijken of deze ergens lek is door hem aan 1 kant af te doppen en de andere kant op de fietspomp aansluiten. In een emmer met water kijken voor luchtbellen maar zelfs bij 5 bar aan luchtdruk geen luchtbel te zien dus dit is ook niet het probleem. Nahja alles weer in elkaar gezet en terug in de tank. Nu de Bosch pomp ook eens checken. Slang van de brandstofdruk meter op de uitgang van de pomp en weer direct voeden en de druk schiet weer gelijk richting de 6/7 bar. Dus die ook goed. Weer een stapje verder, nu eens de brandstofdruk meter direct op de retour leiding aangesloten en zodra de pomp begint te lopen loopt de druk ook weer richting de 6/7 bar. Dus in deze opstelling klopt alles, nu weer de retour slang op de tank en weer meten maar weer 2.7 bar ongeveer. Nu voor de gein eens de retour knijpen door middel van een lijmklem op de retour slang en ja hoor de druk loopt weer op naar ongeveer een barretje op 4/5 en trekt een ampère van zo'n 5.5.

Dus ergens zit er iets wat niet genoeg tegendruk kan leveren waardoor de pomp vrij kan doorlopen en dus geen druk opbouwt. Tussen de pomp en de retour aansluiting zit volgens mij het volgende in volgorde vanaf de pomp; Filter (in mijn geval nieuw), brandstofdrukregelaar (Nieuwe unit van Volvo momenteel), injector rail en als laatste een "schijfje"/"potje".
Voor mij heeft nu die schijfje/potje de meeste verdenking om kapot te zijn en hierdoor de retour een vrije doorlaat heeft en de pomp geen druk kan opbouwen. Nummer wat erin gestanst zit is DC5437 970213. Waarbij het laatste getal denk ik de datum van produceren is. Eigenlijk is het enige wat ik hiervan kan vinden is onderstaande maar echt duidelijk wordt het hier ook niet van.
www.brickboard.com/RWD/volvo/1120572/940...0/S90/volvo_945.html
volvo.reparaturanleitung.info/volvo/inde...as-und-was-macht-es/

Weet iemand wat de functie is van dit onderdeel en misschien nog een grotere vraag waar kan ik een nieuwe krijgen want bij de gebruikelijke kanalen zoals Estate kan ik hem niet terug vinden.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2020 01:15 #1462901 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Misschien heeft dat
Potje/schijfje dezelfde werking als je lijmklem.
Heb je al gereden met de lijmklemfix ? Om te kijken of het helpt.
In die Duitse link lees ik
"ein Schwingungsdämpfer, der den ungleichmäßigen Druckverlauf der Pumpe (die ja "schwallweise" pumpt) etwas ausgleichen soll."
Dat het ding een dempende werking heeft en een ongelijkmatig drukverloop van de pomp uitvlakt.
Verderop lees ik ( lees "maak ik ervan") dat het type brandstofpomp icm met dit mystery-onderdeel van invloed kan zijn op de totale werking.
Misschien levert het aanknopingspunten op.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2020 05:32 #1462902 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Nope
Nope heb helaas niet kunnen rijden met de lijmklem fixen omdat ik merkte dat deze eigenlijk nooit echt lekker vast zat en uit zichzelf los kwam omdat je hem toch niet helemaal dicht had zitten waardoor de trillingen ervoor zorgde dat de klem los kwam. En ik er ook achter kwam dat 2 slangenklemmen op dat korte stukje slang voor de brandstofdruk regelaar niet helemaal jofel zijn en iets aan benzine gaan lekken als de druk te hoog op loopt en ik dit eerst even wil fixen maar geen goede slangenklem op voorraad had liggen.

Dat stukje tekst had ik inderdaad uit die Duitse link geplukt en ook wel ongeveer hetzelfde qua verhaal uit gehaald echter de dempende werking anders opgevat. Want volgens mij wordt het ook wel een pulsatie demper genoemd dat onderdeel.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2020 16:28 #1462905 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Onzin
Wanneer het 'potje' zoals je het noemt op de brandstofrail zit en er aan de andere kant een slangetje zit is het de brandstofdrukregelaar die er voor zorgt dat de druk op 3.0 bar blijft. Ik heb nog nooit zoveel deskundige onzin gelezen als via de door jou genoemde links, maar daar hebben wel meer fora last van...

Volop verkrijgbaar bij Nordicar, Estateservices, Scandcar , Timen Smit, en andere onderdelenboeren. Volvo OEM nummer 3517054. Prijs tussen de 70 en 150 Euro.

Heb je last van lekkende benzine dan valt het drukverlies (2,7 bar) daaruit te verklaren en zou ik maar vast koffie gaan zetten omdat je mogelijk binnenkort een rode vrachtwagen met blauwe lampen op het dak op bezoek krijgt. En die mannen lusten wel wat...

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2020 16:47 #1462906 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Nee Jur
Nee Jur het betreft niet de “standaard“ brandstofdruk regelaar want zoals te lezen valt is deze al vervangen en staat deze ook in de opsomming van de onderdelen en is het niet dat onderdeel wat ik zoek. Het onderdeel wat ik zoek heeft als onderdeel nummer DC5437 erin gestanst. Dit ding is een ronde schijf met een doorsnede van plus minus 50mm en heeft alleen een ingang en uitgang in de vorm van een slangpilaar en geen aansluiting voor een vacuüm slang. Zit ook verder niet op vast op de injector rail maar “hangt” alleen aan de slangen. En dit ook op de retour slang en de drukregelaar waar jij het over hebt zit op de aanvoer slang.

Dus wat betreft jouw opmerking van zoveel onzin over een onderdeel betreft jouw bericht in dit geval ook omdat je het over een compleet ander onderdeel hebt ten opzichte van waar ze het op de fora over hebben.

En wat betreft lekkende benzine dit is al weer opgelost doormiddel van 2 nieuwe slangenklemmen. En dit gebeurde pas zodra de brandstofdruk richting de 5 bar liep doormiddel van het smoren van de retour leiding met de lijmklem.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2020 16:50 #1462907 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Duitse link
Als je ook de eerste post van het Duitse forum bekijkt dan zie je hier ook een foto op waar je toch wel duidelijk op kan zien dat dit een ander onderdeel is dan het door jouw genoemde OEM nummer.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2020 17:54 #1462909 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Opgezocht op het goede been
Ik heb het opgezocht. Het is een demper in de brandstofleiding, bij sommige wagens gemonteerd om trillende leidingen tegen te gaan, denk ik. Werd gemonteerd bij de B200, de B230F/G en de B200FB/FD. Ik heb een B230FB uit '94 in onderhoud gehad en ben dat ding niet tegengekomen. Volgens de tekening hier heeft het twee schroefkoppelingen en werd het onder de wagen achter het filter gemonteerd. Het kan logischerwijze ook gemonteerd zijn in de motorruimte vóór de drukregelaar. Het staat bij Volvo aangegeven als alternatief serviceonderdeel, OEM 1389725 en komt niet voor in de onderdelenlijst, gek genoeg. Je kunt dit onderdeel waarschijnlijk weglaten. Het verklaart dat ik mij op het verkeerde been liet zetten. Blijft staan dat de druk op de brandstofrail 3.0 bar moet zijn.

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2020 19:03 #1462913 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic 3.0 bar
Klopt 3.0 bar op de rail is nodig voor een mooi constant toerental. Dat is bij mij niet het geval maar dat levert de pomp nog geen eens aan in normale situatie. En dan kan de brandstofdruk regelaar het niet constant op 3.0 bar houden. Echter is het wel zo dat de pomp wel meer dan 3.0 bar kan leveren alleen in een situatie dat die tegendruk krijgt. Nahja dan zou je denken er is ergens een lek, maar dat kan ik nergens vinden. Er lag gisteren nergens benzine op de grond. (Oké bij grote druk bij dat kleine stukje slang maar niet bij de lage druk)

Dit onderdeel lijkt mij niet later ingezet en bij mijn herinnering zat dit ook op mijn vorige 940 met fk blok. En in mijn geval zit het echt op de retour leiding dus heeft het mogelijk ook nog een dempende werking om de druk constanter te houden. Dit is eigenlijk het enige onderdeel wat ik nog niet vervangen heb in het brandstof circuit. En dus eigenlijk mijn laatste/enige verdachte. Nu alleen nog eentje vinden zo nodig 2e hands.

Moderators: Jerry Stam