LMM kapot? Opgelost; omschakelrelais+voorschakelweerstand
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-06-2020 18:25 #1109818
door Yannic Nuijt
LMM kapot? Opgelost; omschakelrelais+voorschakelweerstand is gemaakt door Yannic Nuijt
Momenteel zit ik met het probleem dat de b230fk van de 940 in de middag voor geen meter wil lopen. Denk hierbij aan stationair wat net iets boven uitslaan van de motor ligt, vermogen niet constant dan is het er en dan weer niet dit alles is tijdens het rijden op benzine, als die overschakelt naar LPG loopt die nog steeds niet echt lekker stationair maar het vermogen is er wel veel constanter, voel zo af en toe wel is een hikje maar het vermogen valt niet compleet weg zoals wel bij benzine is. En dit alles doet zich eigenlijk alleen in de middag voor als het warm is, in de ochtend heb ik eigenlijk zo goed als nergens last van.
Dus eens onder de motorkap gedoken en wat testjes gedaan.
-omschakelrelais getest doormiddel van los trekken benzine injectoren maar geeft geen verandering.
-bougie kabels los getrokken, geven stuk voor stuk hetzelfde beeld en dus de motor gaat bij allemaal even slecht lopen.
-gezocht naar vacuüm lekkage doormiddel van remmen reiniger
-LMM los getrokken en daarvan ging die in een keer van +/-300 toeren naar +/-1000 toeren maar wel mooi constant en dit voor een minuut ofzo daarna ging die wel weer slechter lopen maar niet zo slecht als met de LMM aangekoppeld.
Die laatste test gaf natuurlijk een lambda fout dus zekering 1 eruit getrokken even gewacht en terug gestoken. En dan toch uit nieuwsgierigheid weer ff starten en kijken of die nu wel goed loopt. En ja hoor de motor loopt weer perfect (misschien iets wat hoog in toeren maar dat terzijde) maar dit zal denk ik niet al te lang duren totdat de ECU weer ingeleerd is.
Dus nu is mijn verdenking dat de LMM de geest geeft bij warm weer. Zou dit een logische conclusie kunnen zijn na bovenstaande bevindingen of sla ik nu de plank volledig mis?
Even wat info over de wagen; Volvo 945 uit 1997, B230fk met LPG, LPG chips van BTI, wasted spark ontsteking van BTI, turbodruk op 0,7bar.
Hopelijk kunnen jullie me helpen met dit zeer vervelende kwaaltje waar ik niet te lang mee wil rond rijden.
Groet, Yannic
Dus eens onder de motorkap gedoken en wat testjes gedaan.
-omschakelrelais getest doormiddel van los trekken benzine injectoren maar geeft geen verandering.
-bougie kabels los getrokken, geven stuk voor stuk hetzelfde beeld en dus de motor gaat bij allemaal even slecht lopen.
-gezocht naar vacuüm lekkage doormiddel van remmen reiniger
-LMM los getrokken en daarvan ging die in een keer van +/-300 toeren naar +/-1000 toeren maar wel mooi constant en dit voor een minuut ofzo daarna ging die wel weer slechter lopen maar niet zo slecht als met de LMM aangekoppeld.
Die laatste test gaf natuurlijk een lambda fout dus zekering 1 eruit getrokken even gewacht en terug gestoken. En dan toch uit nieuwsgierigheid weer ff starten en kijken of die nu wel goed loopt. En ja hoor de motor loopt weer perfect (misschien iets wat hoog in toeren maar dat terzijde) maar dit zal denk ik niet al te lang duren totdat de ECU weer ingeleerd is.
Dus nu is mijn verdenking dat de LMM de geest geeft bij warm weer. Zou dit een logische conclusie kunnen zijn na bovenstaande bevindingen of sla ik nu de plank volledig mis?
Even wat info over de wagen; Volvo 945 uit 1997, B230fk met LPG, LPG chips van BTI, wasted spark ontsteking van BTI, turbodruk op 0,7bar.
Hopelijk kunnen jullie me helpen met dit zeer vervelende kwaaltje waar ik niet te lang mee wil rond rijden.
Groet, Yannic
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
04-06-2020 12:54 #1460775
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ik zou de brandstofdruk eens
Ik zou de brandstofdruk eens controleren, aangezien je aangeeft dat die beter loopt op lpg dan benzine.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-06-2020 13:37 #1460778
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Ga ik checken
Ga ik checken, zat zelf ook aan zoiets te denken maar zou dan verwachten dat die op LPG verder wel helemaal goed loopt en dat is niet het geval. En zie ook niet echt verband tussen de stekker van de LMM los trekken en ook in combinatie met het wel/niet voordoen met warm/koud weer.
Betreft trouwens een Vialle LPI installatie die erin zit.
Betreft trouwens een Vialle LPI installatie die erin zit.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-06-2020 16:47 #1460779
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG uitsluiten
Om de LPG installatie helemaal zeker uit te sluiten kun je de 4 zwevende zekeringen bij de LPG computer verwijderen. Maar dan nóg kan het omschakelrelais vervelend doen, omdat er nog steeds een 12V voeding op blijft staan. Omdat de massakant van de benzineinjectoren door dit relais loopt, kan interne kortsluiting ook voor slecht draaien op benzine zorgen. Je zou de 12V pin uit de connector kunnen pulken om dit uit te sluiten.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-06-2020 17:56 #1460784
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Hele connector los
Kan neem ik aan ook gewoon de hele stekker van het omschakelrelais los nemen? Dan heb ik neem ik aan hetzelfde effect of loopt die dan helemaal niet meer omdat dan er helemaal geen connectie meer is voor de benzine injectoren?
Vanmiddag heb ik weer zonder problemen naar huis rijden +/-25km met eigenlijk als enige verschil de buiten temperatuur die nu zo’n 14 graden (en dit is de laatste tijd ook de temperatuur in de ochtend) was ten opzichte van de 27 graden afgelopen dinsdag en woensdag. Waarbij de problemen zich voordeden. Of zou dit kunnen komen omdat de ECU nog niet volledig ingeleerd is na 2x 25km?
Vanmiddag heb ik weer zonder problemen naar huis rijden +/-25km met eigenlijk als enige verschil de buiten temperatuur die nu zo’n 14 graden (en dit is de laatste tijd ook de temperatuur in de ochtend) was ten opzichte van de 27 graden afgelopen dinsdag en woensdag. Waarbij de problemen zich voordeden. Of zou dit kunnen komen omdat de ECU nog niet volledig ingeleerd is na 2x 25km?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-06-2020 11:56 #1460816
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stekker losnemen
Stekker losnemen kan wel, maar dan onderbreek je ook de benzineinjectoren. Het relais is ingebouwd in de verbinding tussen de massakant van de injectoren met de ECU. Het relais verbindt dit of één op één door (rijden op benzine) of via een 100 Ohm weerstand (rijden op LPG). Die 100 Ohm weerstand is genoeg om de benizneinjectoren niet meer open te laten gaan, maar laat nog wel een kleine stroom door waardoor de ECU niet "merkt" dat de verbinding verbroken is. Als je de juiste aansluitingen weet, kun je die ook met twee korte draadjes doorlussen (per twee injectoren geschakeld).
Rob
Rob
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2020 09:39 #1460875
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik denk dat Rob meer in de
Ik denk dat Rob meer in de richting zit met het omschakelrelais: omdat LPi het hele signaal van het motormanagement gebruikt zou een slechte LMM ook op LPG een duidelijke invloed moeten hebben, vergelijkbaar als benzine.
Een controle van de werking van de lamdbasensor is na het omschakelrelais wel aan de beurt: die wordt soms op LPG gepasseerd.
Heb je storingscodes uitgelezen voordat je begon te testen? Zo ja: welke had je? Zijn ze teruggekomen na de reset?
Een controle van de werking van de lamdbasensor is na het omschakelrelais wel aan de beurt: die wordt soms op LPG gepasseerd.
Heb je storingscodes uitgelezen voordat je begon te testen? Zo ja: welke had je? Zijn ze teruggekomen na de reset?
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2020 17:34 #1460894
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Benzine druk
Heb zojuist de benzine druk gemeten en deze was in het begin ongeveer 2,6 bar maar toen ik hem even liet “ontluchten” kwam die maar net aan de 2.0 bar. Dus dat is veel te weinig. Even op een rijtje brandstof pomp zorgt voor de primaire druk naar de rail toe en de drukregelaar op de rail zorgt voor een mooie constante druk van 3.0 bar. Brandstof pomp kan ik eigenlijk al wel uitsluiten aangezien ik die 4 weken geleden heb vervangen voor een Scantech variant. Aangezien die toen op zijn laatste poten liep en met een volle tank nergens last van had. Is er nog een manier om de drukregelaar te testen behalve het zuigen aan het vacuüm slangetje om te horen dat die borrelt of naar benzine smaakt? En is hiervoor alleen origineel aan te raden of is een aftermarket ook prima.
@Willem helaas niet kunnen doen omdat ik geen uitlees apparaatje heb.
@Willem helaas niet kunnen doen omdat ik geen uitlees apparaatje heb.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-06-2020 22:26 #1460898
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Deze pomp
Onderstaande pomp heb ik geplaatst in de wagen en ook gelijk het filter onder de wagen vervangen.
www.estateservices.nl/brandstofpomp-440-...-v90-imi-insert.html
www.estateservices.nl/brandstofpomp-440-...-v90-imi-insert.html
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-06-2020 01:07 #1460901
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als je de pomp hebt vervangen
Als je de pomp hebt vervangen verwacht ik dat je het filter ook hebt vervangen. Zo niet, zou ik daar beginnen.
En natuurlijk: waar je het laatste 'geprutst' hebt zit een verdenking, dus even de aansluitingen op de pomp nalopen om te zien of er niets losgelopen is. Is dat allemaal in orde, dan komt de drukregelaar als volgende aan de beurt.
Hoewel ik me nu bedenk, dat constant openstaande injectoren ook zorgen dat je geen druk krijgt... maar dan zou hij wel moeten verzuipen.
Wat uitleesapparaatje betreft: heb je de groupbuy van Baseman gezien? Is wel een aanrader om je codes te kunnen uitlezen, en bij de 940 kan het niet met universele dingen omdat het nog geen OBDII is.
En natuurlijk: waar je het laatste 'geprutst' hebt zit een verdenking, dus even de aansluitingen op de pomp nalopen om te zien of er niets losgelopen is. Is dat allemaal in orde, dan komt de drukregelaar als volgende aan de beurt.
Hoewel ik me nu bedenk, dat constant openstaande injectoren ook zorgen dat je geen druk krijgt... maar dan zou hij wel moeten verzuipen.
Wat uitleesapparaatje betreft: heb je de groupbuy van Baseman gezien? Is wel een aanrader om je codes te kunnen uitlezen, en bij de 940 kan het niet met universele dingen omdat het nog geen OBDII is.
Moderators: Jerry Stam