lichtbeeld imitatie koplampen
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-11-2020 15:28 #1463826
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Hoi Adriaan,
Hoi Adriaan,
Fijn te zien dat de plaatsvergroting werkt.
Ik wil dit al een tijdje gaan doen in mn 940.
Daar nog maar 1 h3 setje in zitten vanwege anders moeizame hoogteverstelling.
Grtz Daniel
Fijn te zien dat de plaatsvergroting werkt.
Ik wil dit al een tijdje gaan doen in mn 940.
Daar nog maar 1 h3 setje in zitten vanwege anders moeizame hoogteverstelling.
Grtz Daniel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
10-11-2020 08:25 #1463742
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Oplossing
De beperkte ruimte achter het afdekkapje van mistlamp en verstraler zat zo propvol met koelstrips, kabels etc. dat ik het afdekkapje slechts met veel moeite en druk weer op zijn plaats kon krijgen. Helemaal fout, zo bleek. Want door de spanning achter het kapje en de druk die daardoor op de reflector ontstond, kon die niet meer bewegen en - in tegenstelling tot mijn eerdere bewering - bleek de lichthoogteverstelling dus niet meer te werken. Daar heb ik inmiddels een oplossing voor. Zodra ik uitgeknutseld ben, laat ik dat hier graag zien.
Wat mij vooral verbaast is dat de (originele) lamphuizen in mijn 940 Estate eveneens 1x H4 led en 2x H3 led van hetzelfde type huisvesten. En daar heb ik de leds op dezelfde manier gemonteerd en de problemen met de hoogteverstelling, waar ik met de 960 tegenaan loop, niet gehad. Op sommige punten wijkt de imitatie af van het origineel, maar toch niet voor wat betreft de ruimte achter beide kapjes?
Adriaan
Wat mij vooral verbaast is dat de (originele) lamphuizen in mijn 940 Estate eveneens 1x H4 led en 2x H3 led van hetzelfde type huisvesten. En daar heb ik de leds op dezelfde manier gemonteerd en de problemen met de hoogteverstelling, waar ik met de 960 tegenaan loop, niet gehad. Op sommige punten wijkt de imitatie af van het origineel, maar toch niet voor wat betreft de ruimte achter beide kapjes?
Adriaan
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
10-11-2020 13:13 #1463836
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Bajonetsluiting
Hallo Robert, heb het zojuist nog even nagekeken bij een nieuwe set: de led-elementen van de sets uit de group buy van type 6S+H3 zitten vast in de voet, kunnen niet verdraaid worden en slechts op één manier worden gemonteerd. Neem zonder meer aan dat het bij jouw lampen wél kan, maar mogelijk is dan het pasvoetje met de halfronde en rechthoekige inkeping losgeraakt. Zou het gevolg van wrikken kunnen zijn. Dat pasvoetje zit met een bajonetsluiting vast op het lamphuis. Kan dus maar op één manier (de goede) worden vastgezet. Als inkepingen richting 12 en 6 uur wijzen, staan de leds op 3 en 9 uur. Succes!
Adriaan
Adriaan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-11-2020 16:40 #1463851
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mail onderweg
Hi Adriaan,
Ik was er nog niet aan toegekomen je de foto's te mailen van mijn LED-lamp (nu net gedaan). Er is niets geforceerd of losgewrikt aan de lamp, ik kan deze heel beheerst met zachte klikjes in de lampvoet (3-ster) ronddraaien. Nadeel is van eenmaal ff draaien: "hoe hoort ie nou ook al weer te staan???"
Ik was er nog niet aan toegekomen je de foto's te mailen van mijn LED-lamp (nu net gedaan). Er is niets geforceerd of losgewrikt aan de lamp, ik kan deze heel beheerst met zachte klikjes in de lampvoet (3-ster) ronddraaien. Nadeel is van eenmaal ff draaien: "hoe hoort ie nou ook al weer te staan???"
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
22-12-2020 16:53 #1463817
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Modificatie
Inmiddels klaar met de modificatie van de lamphuizen in de 960. En de reflectoren zijn - zoals het hoort - weer over het gehele bereik verstelbaar. Mogelijk niet de simpelste, maar wel een praktische oplossing
. Omdat het gele kapje alle ruimte achter het lamphuis in beslag neemt, betekent even een lampje vervangen de demontage van de clignoteur en het complete lamphuis (grill eruit, vier boutjes, twee schroeven). Gelukkig hebben de leds een veel langere levensduur dan de H4 halogeenlampen (de leds in mijn 940 zitten er al ruim drie jaar in).
Adriaan
<a href=" imgur.com/LMqvxbq ">
i.imgur.com/LMqvxbq.jpg
" title="source: imgur.com" />
<a href=" imgur.com/v2VmUQt ">
i.imgur.com/v2VmUQt.jpg
" title="source: imgur.com" />
Adriaan
<a href=" imgur.com/LMqvxbq ">
<a href=" imgur.com/v2VmUQt ">
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
22-12-2020 17:19 #1464551
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic @ Robert: je hebt gelijk
Om van alle gezeur over de kwaliteit van imitatie-lamphuizen af te zijn, heb ik bij wijze van troost in deze sobere tijden van mijn aan mijzelf toegekende 'kerstgratificatie' twee nieuwe originele Volvo lamphuizen gekocht. "Once in a lifetime", als het ware. Ja, bij Skandix. Die werden, waarschijnlijk met het oog op eventuele transportschade afgeleverd in twee overdreven grote koelkastdozen waarin met veel opvulmateriaal de Volvo-dozen met de lamphuizen zaten verpakt. En ik was bovendien verbaasd over het feit dat de lamphuizen zowaar compleet met Osram H4 en H3 halogeenlampen gemonteerd worden geleverd. Inmiddels met dezelfde modificatie de ruimte voor de H3 led-lampen vergroot. Nu alleen nog monteren.
En je hebt helemaal gelijk, Robert; de H4 led-lampen zijn wel degelijk verstelbaar. Ik had me vergist. Vanwege het ruimteprobleem dat me toen vooral bezighield, verwarde ik een en ander met de H3-ledlamp. Gelukkig zijn de H4-ledlampen ruimschoots weg te werken achter de standaard kapjes. Ik heb ze gemonteerd zonder ze te verdraaien. Over het lichtbeeld later meer.
Adriaan
En je hebt helemaal gelijk, Robert; de H4 led-lampen zijn wel degelijk verstelbaar. Ik had me vergist. Vanwege het ruimteprobleem dat me toen vooral bezighield, verwarde ik een en ander met de H3-ledlamp. Gelukkig zijn de H4-ledlampen ruimschoots weg te werken achter de standaard kapjes. Ik heb ze gemonteerd zonder ze te verdraaien. Over het lichtbeeld later meer.
Adriaan
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2020 18:22 #1464552
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Voor het mooie
Voor het mooie zou ik de gele kapjes zwart plastidippen of spuiten
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2020 00:46 #1464559
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Zwart en 3D
Hallo Jerry, Volvisti
Of zwarte kapjes zoeken van dezelfde grootte of proberen het geheel te 3D-printen. Waarbij je bij het laatste natuurlijk de vrijheid hebt om de vorm zo aan te passen, dat ie een zo optimaal mogelijk compromis biedt tussen de bewegingsvrijheid van de lamp en het zo gemakkelijk mogelijk monteren van de kap.
groetjes
Mathy
Of zwarte kapjes zoeken van dezelfde grootte of proberen het geheel te 3D-printen. Waarbij je bij het laatste natuurlijk de vrijheid hebt om de vorm zo aan te passen, dat ie een zo optimaal mogelijk compromis biedt tussen de bewegingsvrijheid van de lamp en het zo gemakkelijk mogelijk monteren van de kap.
groetjes
Mathy
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
23-12-2020 13:13 #1464561
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Nog even geduld
En gelukt! De foto's staan erbij.
Adriaan
Adriaan
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
23-12-2020 13:39 #1452634
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Complete originele koplamp
Ter illustratie: complete originele koplamp bij Skandix €340, bij GCP €291. Scheelt bijna €100!... Daar komt dan wel nog €40 verzendkosten bij. Skandix rekent daar €15 voor. Of ze naar Ton zijn adres in Zweden laten sturen. Dat kost slechts een tientje....ha,ha, grapje Ton.
Adriaan
PS
Inmiddels (d.d. 20 dec 2020) bij Skandix afgeprijsd. Nu in plaats van € 340 'slechts' € 268,- Scheelt op een set maar liefst € 144.-
En voor de liefhebbers: inclusief alle H4 en H3 Osramlampen gemonteerd!
Skandix is overigens het enige adres in Europa (vermoedelijk) dat de originele lamphuizen nog kan leveren. Zowel GCP als CVI leveren ze niet meer.
Tja, eens is het afgelopen...
Adriaan
PS
Inmiddels (d.d. 20 dec 2020) bij Skandix afgeprijsd. Nu in plaats van € 340 'slechts' € 268,- Scheelt op een set maar liefst € 144.-
En voor de liefhebbers: inclusief alle H4 en H3 Osramlampen gemonteerd!
Skandix is overigens het enige adres in Europa (vermoedelijk) dat de originele lamphuizen nog kan leveren. Zowel GCP als CVI leveren ze niet meer.
Tja, eens is het afgelopen...
Moderators: Jerry Stam