Verstuivers
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-10-2018 15:11 #1450059
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Er zijn verschillende
Er zijn verschillende mogelijkheden om de lambdasonde alsnog te plaatsen bij een 940. Ze zijn er geweest met montage in de katalysator, met montage in de downpipe (vlampijp) en met montage in het uitlaatspruitstuk.
Rooie Sien heeft er daarom momenteel drie, waarvan maar 1 exemplaar aangesloten...
Maar de sonde is een belangrijk deel van je motorsturing en moet daarom wel aangesloten zijn. De katalysator zelf is inderdaad best misbaar op een auto waar die voor de APK niet verplicht is. In dat geval zou ik 'm vervangen door een derde demper, net zoals de vroege 740 had.
Rooie Sien heeft er daarom momenteel drie, waarvan maar 1 exemplaar aangesloten...
Maar de sonde is een belangrijk deel van je motorsturing en moet daarom wel aangesloten zijn. De katalysator zelf is inderdaad best misbaar op een auto waar die voor de APK niet verplicht is. In dat geval zou ik 'm vervangen door een derde demper, net zoals de vroege 740 had.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-10-2018 15:39 #1450062
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dus een 'voordemper' zoals ik
Dus een 'voordemper' zoals ik ze te koop zie staan ertussen zetten waar eerst de katalysator zat?
En dan een gat boren om de lambdasonde doorheen te steken en vast te zetten? Of komt het iets preciezer dan dat..
En dan een gat boren om de lambdasonde doorheen te steken en vast te zetten? Of komt het iets preciezer dan dat..
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-10-2018 17:45 #1450064
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als je 'm in de vlampijp wilt
Als je 'm in de vlampijp wilt plaatsen, dan is het een kwestie van een gat boren en een lambdasonde-moer erop te laten lassen. Een beetje universeel-garage kan dat wel voor je doen.
De plaats komt niet vreselijk nauwkeurig zolang je maar in die vlampijp zit, maar het gat zelf en de moer komen natuurlijk wel nauwkeurig: het geheel moet tenslotte wel weer gasdicht zijn als je er een sonde in schroeft. En in het heetste deel van de uitlaat kan je niet met kit of zo een gaatje afdichten...
Maar: weet je wel zeker dat hij verdwenen is? Als de garage de katalysator heeft verwijderd, dan verwacht ik eigenlijk dat ze wel voor een werkende sonde hebben gezorgd. ALS de oorspronkelijke al in die katalysator zat...
De plaats komt niet vreselijk nauwkeurig zolang je maar in die vlampijp zit, maar het gat zelf en de moer komen natuurlijk wel nauwkeurig: het geheel moet tenslotte wel weer gasdicht zijn als je er een sonde in schroeft. En in het heetste deel van de uitlaat kan je niet met kit of zo een gaatje afdichten...
Maar: weet je wel zeker dat hij verdwenen is? Als de garage de katalysator heeft verwijderd, dan verwacht ik eigenlijk dat ze wel voor een werkende sonde hebben gezorgd. ALS de oorspronkelijke al in die katalysator zat...
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-10-2018 22:56 #1450070
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Als je garage de lambdasonde
Als je garage de lambdasonde heeft losgekoppeld dan zou ik een andere garage zoeken.
De ecu heeft deze nodig als terugkoppeling om bij te sturen.
Als deze losgekoppeld Is dan zal het blok veel te rijk lopen.
Je motorstoringslampje zal lijjt me ook aan staan bij jou.
Zonder lambda Is er geen info bekend bij ecu mbt mengsel.
Zal dus ook met nieuwe injectoren te rijk zijn.
Weet je wel zeker dat lambda losgekoppeld Is?
Kan het me bijna niet voorstellen.
Als je auto af fabriek met kat geleverd Is (bij jou volgens mij met u9) dan behoord ie optisch ook eronder te zitten.
Zo was het iig 5 jaar geleden nog.
Als je steekproef krijgt keurden ze m af.
Hoefde geen 4gas test maar geloof max co van 0,5 wel.
Heb vaker bij opel c20xe buis door kat moeten slaan.
Haalde easy onder 0,5 zonder kat maar kat moest er optisch zijn.
De ecu heeft deze nodig als terugkoppeling om bij te sturen.
Als deze losgekoppeld Is dan zal het blok veel te rijk lopen.
Je motorstoringslampje zal lijjt me ook aan staan bij jou.
Zonder lambda Is er geen info bekend bij ecu mbt mengsel.
Zal dus ook met nieuwe injectoren te rijk zijn.
Weet je wel zeker dat lambda losgekoppeld Is?
Kan het me bijna niet voorstellen.
Als je auto af fabriek met kat geleverd Is (bij jou volgens mij met u9) dan behoord ie optisch ook eronder te zitten.
Zo was het iig 5 jaar geleden nog.
Als je steekproef krijgt keurden ze m af.
Hoefde geen 4gas test maar geloof max co van 0,5 wel.
Heb vaker bij opel c20xe buis door kat moeten slaan.
Haalde easy onder 0,5 zonder kat maar kat moest er optisch zijn.
- Peter B.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-10-2018 23:39 #1450075
door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Verhaal van wessdan
is ook het verhaal rondom katalysators zoals ik het ken.
De garage kan wel van alles zeggen. Kenteken is leidend echter.
Ik zou op je kenteken kijken of er U9 bij staat.
Al is het maar om onze nieuwsgierigheid te bevredigen nu.
De garage kan wel van alles zeggen. Kenteken is leidend echter.
Ik zou op je kenteken kijken of er U9 bij staat.
Al is het maar om onze nieuwsgierigheid te bevredigen nu.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-10-2018 09:51 #1450085
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Katalysator en lambda sonde
Bij auto's met een enkele lambda sonde (940) zit die altijd vóór de katalysator. Die sonde heeft eigenlijk niets mee te maken met de katalysator. De ECU leest met de sonde de samenstelling van het uitlaatgas af en regelt zonodig de motor bij.
Als die sonde ná de katalysator zou zitten, dan zou die door de katalysator "schoongemaakte" uitlaatgassen meten. Omdat je nooit weet hoe goed die katalysator werkt, heeft de ECU niets aan dat signaal om bij te regelen.
Als er een tweede sonde wordt gebruikt, zit die achter de katalysator. Door beide sondes te vergelijken kan de ECU controleren of de katalysator zijn werk nog wel doet.
Als die sonde ná de katalysator zou zitten, dan zou die door de katalysator "schoongemaakte" uitlaatgassen meten. Omdat je nooit weet hoe goed die katalysator werkt, heeft de ECU niets aan dat signaal om bij te regelen.
Als er een tweede sonde wordt gebruikt, zit die achter de katalysator. Door beide sondes te vergelijken kan de ECU controleren of de katalysator zijn werk nog wel doet.
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-10-2018 10:42 #1450088
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De regels van vijf jaar
De regels van vijf jaar geleden zijn niet meer de huidige regels. Ik meen ook ergens gezien te hebben dat de grens nu bij bouwjaar 1993 ligt, en niet meer bij de U9 op kenteken. Wat loopholes voor U9 auto's van 1992 en ouder mogelijk maakt, maar om dat zeker te weten zou je de huidige permanente eisen (APK keuringseisen) er op na moeten slaan. Daar heb ik nu even geen tijd voor.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-10-2018 13:58 #1450093
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ga er vanavond eens onder
Ik ga er vanavond eens onder hangen om te kijken. Ik weet vrij zeker dat er niks richting de uitlaatpijp gaat op 't moment.
Ik zal ook eens kijken wat er op mijn kenteken staat.
Ik zal ook eens kijken wat er op mijn kenteken staat.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-10-2018 15:41 #1450099
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Ben benieuwd.
Ben benieuwd.
Ff ter info:
Een fb draait altijd, behalve in uiterst vollast, in closed loop, dus op lambda regeling.
Is dus anders dan bij turbo.
Turbo heeft veel eerder verrijking van mensel nodig.
De f en fb wil graag lambda 1 heben, daar sturen ze op aan.
Weet niet waar omslag bij n/a precies zit maar je zal niet snel in open loop komen met. Een fb
Ff ter info:
Een fb draait altijd, behalve in uiterst vollast, in closed loop, dus op lambda regeling.
Is dus anders dan bij turbo.
Turbo heeft veel eerder verrijking van mensel nodig.
De f en fb wil graag lambda 1 heben, daar sturen ze op aan.
Weet niet waar omslag bij n/a precies zit maar je zal niet snel in open loop komen met. Een fb
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-10-2018 15:42 #1450100
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic 16 klepper weet ik het niet,
16 klepper weet ik het niet, zal wel anders zijn lijkt me.
Moderators: Jerry Stam