Dilemma... Versleten zuigerveerringen Volvo 960 Turbo

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2018 11:58 #1444482 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oké, veel info en stof om
Oké, veel info en stof om over na te denken. Even een lijstje gemaakt wet was is gebeurd wat ik ook aan de garage voorleg.

Compressie test:
- Cil 1: 8 bar
- Cil 2: 8 bar
- Cil 3: 6 bar
- Cil 4: 7 bar

Garage heeft hieruit geconcludeerd ná een natte compressie test en met daarbij verbeterde waarden op 3 en 4 dat het de zuigveren moeten zijn en een revisie nodig is.

Vervolgens zijn de bougies (oude waren vettig, 3 en 4) en kleppendekselpakking vervangen bij dezelfde garage. De auto blijft echter stinken naar olie bij een stoplicht.

Met de hoop dat het een vastzittende zuigerveer kon zijn heb ik de ATF test gedaan. Als test in zuiger 3 ATF op de zuiger gedaan via het bougie gat (reinigende werking). Elke dag een beetje de motor verdraaien met de riemen. Uiteindelijk stond de cilinder bijna in het BDP en toen ik hem verdraaide (over het BDP) spoot alles eruit via het bougie gat. Dit was de 4de dag dat de ATF erin zat. Er is dus niet veel gelekt.

Maandag ben ik van Amsterdam naar huis gereden met de auto (150 km). Dit ging goed; echter onderweg merkte de ECC steeds kouder werd, hij moest al op 26 graden staan om het een beetje aangenaam te houden.

Gisteren pakte ik nogmaals de Volvo; bij starten ging het lampje van te weinig koelvloeistof aan. Motorkap open en het reservoir was helemaal leeg terwijl hij in Amsterdam nog vol was. Bijgevuld en rijden; alweer slecht lopen, dit duurde ongeveer 10-15 seconden. Veel rook achter de auto; niet echt blauw. De motor was de eerste meters niet echt gewillig en wilde niet boven de 2500 toeren uit komen, na 500 meter rijden was er niets meer te merken. Toen de motor eenmaal op temperatuur was liep deze perfect en was ook snel en soepel.

Nu was in eerste instantie natuurlijk het oordeel van de garage dat de zuigerveren versleten zijn, maar nu ik ook de problemen met de koelvloeistof ervaar ga ik toch anders denken. Zou wellicht de koppakking gewoon oud en versleten zijn (24 jaar oud). Lijkt me nog de eerste met de kilometerstand onder de drie ton.

Vanmiddag ga ik dit hele verhaal bij de (andere) garage voorleggen. Keep you posted.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2018 16:40 #1444490 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Dat van de ECC die te koude
Dat van de ECC die te koude lucht blaast zodat je de temperatuur op 26 graden moet zetten heb ik ook en hoor je wel vaker.
Het is een beetje onduidelijk of dit echt een defect is of dat ons ECC systeem nog een beetje primitief regelt. Mijn temperatuursensor aan het hemeltje is goed en schoon, er wordt d.m.v. vacuum aangezogen en de ECC regeling is ook goed.

Een lekke koppakking kan natuurlijk ook tot compressieverlies leiden en zeker twee cylinders naast elkaar met lagere compressie is een aanwijzing: dan is de koppakking tussen de cylinders lek en kan de druk onderling weglekken.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2018 16:46 #1444492 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Dit zegt de handleiding van
Dit zegt de handleiding van de Motometer compressiemeter:

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2018 07:19 #1444494 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat zegt de garage
De garage waar ik ben geweest zegt dat hij adviseert gewoon te blijven rijden; hij loopt warm immers perfect en heeft een goed vermogen, om die 10 seconden bij koude motor moet ik me niet druk maken.

De koppakking lijkt in orde van buiten. De monteur vertelde me dat het maar heel weinig voorkomt dat de koppakking scheurt tussen 2 cilinders in. De kans is klein dat dat hier het geval is, om het zeker te weten zal de kop eraf moeten en als het dus toch de zuigerveren zijn dan gaat het een revisie worden. Die kosten passen momenteel niet in het budget dus we gaan gewoon rijden.

De monteur dat hij wel 'wat' blow-by had (rook uit het olie pijlstok gat), maar dat viel heel erg mee, niks om zorgen over te maken...

Overigens met de koelvloeistof die weg was; het expansievat is gescheurd. Hier moet ik dus even een nieuwe voor zoeken.

Dus we rijden maar even verder en kijken het aan; verder rijdt en functioneert de auto namelijk erg goed.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2018 12:17 #1444504 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ah, gelukkig het expansievat.
Ah, gelukkig het expansievat. Het startgedrag meende ik ook even te herkennen (hij loopt dan even op water). Ben wel benieuwd hoe hard de slangen zijn als je 'm na een rit weg zet, maw is er voldoende (maar niet teveel) druk? Expansievat kan natuurlijk gewoon gaar zijn maar kan ook bezweken zijn onder teveel druk. Puntje van aandacht mogelijk. Daar zijn standaard tests voor (druk op koelsysteem en snuffelaar in expansievat).

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2018 12:22 #1444505 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Gescheurd expansievat
Gescheurd expansievat betekent ook dat je geen drukopbouw zult hebben bij kapotte koppakking. Let dus heel goed op wat er gebeurt als je dat vervangen hebt: het kan zomaar gevolgschade in plaats van oorzaak zijn...
Als de garagehouder gelijk heeft dat het geen kwaad kan, dan moet een compressietest met warme motor duidelijk hogere waarden laten zien. Overigens vind ik alle waarden aan de lage kant, niet alleen de twee afwijkende. Maar dat had ik dacht ik al eerder gezegd.

Waar in het land zit je ergens? Ik heb wel een bruikbaar expansievat in Woerden liggen, van een 960 zespitter.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2018 12:52 #1444507 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de tip Willem,
Bedankt voor de tip Willem, ga ik zeker doen.

Ik hou het in de gaten.

De compressieverhouding is 1 op 8.2 voor de B204FT, dus de waarden van 8 bar lijken mij vrij oké, maar dat is mijn mening.

Ik woon in het Zuiden, ik weet ook niet of het expansievat van een zes cilinder gelijk is aan een 4 pitter?

Gr Marc

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2018 12:53 #1444508 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic We hebben de slangen getest
We hebben de slangen getest bij warme motor, deze zijn nog gewoon zacht, dus dat leek ook niet op de koppakking.

Gr Marc

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2018 13:11 #1444509 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Trouwens Willem, je hebt
Trouwens Willem, je hebt gelijk. Wat ik neerzet zijn de waarde van de compressieverhouding. De metingen die gedaan zij bij koude motor. Zullen dus (hopelijk) hoger zijn bij de warme motor. Was even in de war.

Ze hebben geen test gedaan bij warme motor. Ik zal dit nog eens laten doen tzt.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2018 13:14 #1444511 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Afhankelijk van hoe die meter
Afhankelijk van hoe die meter werkt. Dynamische compressie is anders (hoger) dan de statische, en meestal wordt de dynamische gemeten. Maar als de meter daarvor compenseert klopt het wel (maar dan is een bar afwijking, zoals in de handleiding die Piet22 postte, wel even 12%...)

Moderators: Jerry Stam