Dilemma... Versleten zuigerveerringen Volvo 960 Turbo
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-03-2018 08:47 #1444422
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Injectoren tikken altijd,
Injectoren tikken altijd, maar als er eentje extreem tikt is dat niet goed.
Begin in dat geval eens met een busje injectorreiniger (kerosine). Gebruik de dubbele dosis van wat voorgeschreven is, dus een heel busje op minder benzine. Anders doet het erg weinig.
Trekkracht kan wel kloppen: de 16V motoren zijn onderin een stuk minder thuis dan de 8v motoren.
Begin in dat geval eens met een busje injectorreiniger (kerosine). Gebruik de dubbele dosis van wat voorgeschreven is, dus een heel busje op minder benzine. Anders doet het erg weinig.
Trekkracht kan wel kloppen: de 16V motoren zijn onderin een stuk minder thuis dan de 8v motoren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-03-2018 20:59 #1444454
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vandaag starten na een paar
Vandaag starten na een paar dagen stilstaan (van Amsterdam naar Eindhoven gereden maandag). Starten zoals altijd op 3 cilinders, 10 sec onregelmatig lopen en veel rook... Lijkt toch echt een serieus probleem te zijn. Voor mij is het geen fijn gevoel om zo in de auto te rijden, ook al is het maar zo kort dat hij zich zo gedraagt.
Ook bij stationair gas geven met de koude motor komt hij met moeite boven de 3000 toeren uit, zou die ene cilinder hier verantwoordelijk voor kunnen zijn?
Nu hoor ik van iemand die veel aan die auto's geklust heeft dat hij nog nooit versleten zuigerveren heeft meegemaakt bij de latere red blocks. Volgens hem moet het wel een vastzittende zuigerveer zijn. Nu hoop ik daar natuurlijk op, maar het is natuurlijk maar een gok.
Zou ik kunnen testen of het een vastzittende of versleten zuigerveer is?
Baal enorm dat ik zoveel problemen heb met de auto. Ik heb al veel Volvo's gehad en nooit problemen gehad ermee (2/9 series).
Ach, soms heb je gewoon pech...
Ook bij stationair gas geven met de koude motor komt hij met moeite boven de 3000 toeren uit, zou die ene cilinder hier verantwoordelijk voor kunnen zijn?
Nu hoor ik van iemand die veel aan die auto's geklust heeft dat hij nog nooit versleten zuigerveren heeft meegemaakt bij de latere red blocks. Volgens hem moet het wel een vastzittende zuigerveer zijn. Nu hoop ik daar natuurlijk op, maar het is natuurlijk maar een gok.
Zou ik kunnen testen of het een vastzittende of versleten zuigerveer is?
Baal enorm dat ik zoveel problemen heb met de auto. Ik heb al veel Volvo's gehad en nooit problemen gehad ermee (2/9 series).
Ach, soms heb je gewoon pech...
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-03-2018 23:32 #1444466
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Met een vastzittende
Met een vastzittende zuigerveer, en wetend welke zuiger, zou je er via het bougiegat een flinke laag ATF op kunnen zetten, en dat een nacht of een paar dagen laten inweken/weglekken. Met een beetje geluk spoel je dan de reden van vastzitten het carter in.
Kost je vervolgens wel een oliewissel, maar dat lijkt me een kleine prijs.
Overigens kan je ook zo een beetje vergelijken met de andere cilinders: als er bij 1 de ATF veel sneller weglekt dan bij de andere, mag je aan versleten zuigerveer of beschadigde cilinderwand gaan denken.
Als je dit doet: vooral niet starten als en nog een laag ATF op de zuiger staat, want dat kan je vergelijkbare schade als een waterslag kosten.
Kost je vervolgens wel een oliewissel, maar dat lijkt me een kleine prijs.
Overigens kan je ook zo een beetje vergelijken met de andere cilinders: als er bij 1 de ATF veel sneller weglekt dan bij de andere, mag je aan versleten zuigerveer of beschadigde cilinderwand gaan denken.
Als je dit doet: vooral niet starten als en nog een laag ATF op de zuiger staat, want dat kan je vergelijkbare schade als een waterslag kosten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2018 08:00 #1444468
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb weer eens zitten
Ik heb weer eens zitten nadenken. Want wat je zegt Willem, dat heb ik al gedaan. En toen ik de motor startte zonder de bougies spoot de 3de cilinder werkelijk een hele straal ATF eruit, dat viel me op; er lekte niet (veel) uit na 3 dagen de ATF test gedaan te hebben.
Nu was de compressie op cilinder 4 ook te laag (7 bar in plaats van 8.2).
Vanochtend kreeg ik de melding dat ik te weinig koelvloeistof had, terwijl deze vorige week nog op peil was; zou het dan niet iets met de koppakking kunnen zijn… Of de cilinder kop?
Er is overigens geen drukopbouw in het koelsysteem en ook geen mayonaise in de olie, vandaar dat de garage hier niet meer naar heeft gekeken.
Maar nu krijg ik; als ik alles op een rijtje zet met de melding van te weinig koelvloeistof, en de succesvolle ATF test toch het idee dat hier iets niet snor zit. Maar een lekke koppakking heeft dat ook gevolgen op de compressie?
Nu was de compressie op cilinder 4 ook te laag (7 bar in plaats van 8.2).
Vanochtend kreeg ik de melding dat ik te weinig koelvloeistof had, terwijl deze vorige week nog op peil was; zou het dan niet iets met de koppakking kunnen zijn… Of de cilinder kop?
Er is overigens geen drukopbouw in het koelsysteem en ook geen mayonaise in de olie, vandaar dat de garage hier niet meer naar heeft gekeken.
Maar nu krijg ik; als ik alles op een rijtje zet met de melding van te weinig koelvloeistof, en de succesvolle ATF test toch het idee dat hier iets niet snor zit. Maar een lekke koppakking heeft dat ook gevolgen op de compressie?
- Andy Bauwens
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2018 08:56 #1444471
door Andy Bauwens
Beantwoord door Andy Bauwens in topic Een lekke koppakking heeft
Een lekke koppakking heeft ook gevolgen voor de compressie, je hebt drukverlies ... en de metingen die je gedaan hebt kunnen dat perfect verklaren dus. Grote kans dat het de koppakking is bij uw auto. Het verhaal van de zuigerveren versleten lijkt mij straf. Hoeveel km heeft het blok bij u ? (tenzij ik er overgelezen heb) . Olie op de zuiger doen en kijken met endoscoop na een tijd, kan je ook al veel zien of het zakt of niet
vooraleer zomaar je motor (onderblok) te gaan open gooien zonder eerst testen gedaan te hebben. Lektest kan je ook doen, hoor je dan direct of je zuigerveren gaar zijn of niet.
Mijn ervaring leert dat de koppakkingen gewoon rot zijn na 25-30j . Bij mijn 16V ook gehad, was 25j en had maar 60.000 km gelopen in die tijd. Ik had wat kromme kleppen, en bij het afnemen van de kop zag ik dat de koppaking gewoon rot was van ouderdom.
Hetzelfde bij een B230ET van 1987, is ook rot en moet ik nog eens vervangen (kleine belletjes in KVL reservoir zichtbaar af en toe). Een maat van me ook al gehad bij een '91 940 B234F en '90 245 B200E ... enz. Lijkt normaal te zijn voor die ouderdom lijkt me
Succes !
Mijn ervaring leert dat de koppakkingen gewoon rot zijn na 25-30j . Bij mijn 16V ook gehad, was 25j en had maar 60.000 km gelopen in die tijd. Ik had wat kromme kleppen, en bij het afnemen van de kop zag ik dat de koppaking gewoon rot was van ouderdom.
Hetzelfde bij een B230ET van 1987, is ook rot en moet ik nog eens vervangen (kleine belletjes in KVL reservoir zichtbaar af en toe). Een maat van me ook al gehad bij een '91 940 B234F en '90 245 B200E ... enz. Lijkt normaal te zijn voor die ouderdom lijkt me
Succes !
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2018 08:57 #1444472
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Theoretisch kan dat. Een
Theoretisch kan dat. Een koppakkinglek kan je hebben tussen kanalen in de kop, of naar buiten. Dus kvs-verbrandingsruimte, kvs-olie, olie-verbrandingsruimte, etc.
Stel dat de pakking is doorgeslagen van de verbandingsruimte naar de buitnlucht, dan zou je een lage compressie op 1 cilinder hebben zonder verdere verschijnselen. Je hoort en voelt dat dan wel, en het komt zelden voor bij een redblock.
Als je KVS lekkage hebt, dan moet dat wel ergens heen, dus mayonaise of witte rook, of ook externe lekkage. Bij witte rook hoort ook drukopbouw in het koelsysteem. Maar ik denk eerder dat het systeem nog niet lekker ontlucht was en je er een luchtbel hebt uitgereden.
Stel dat de pakking is doorgeslagen van de verbandingsruimte naar de buitnlucht, dan zou je een lage compressie op 1 cilinder hebben zonder verdere verschijnselen. Je hoort en voelt dat dan wel, en het komt zelden voor bij een redblock.
Als je KVS lekkage hebt, dan moet dat wel ergens heen, dus mayonaise of witte rook, of ook externe lekkage. Bij witte rook hoort ook drukopbouw in het koelsysteem. Maar ik denk eerder dat het systeem nog niet lekker ontlucht was en je er een luchtbel hebt uitgereden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2018 09:04 #1444473
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aan de koelvloeistof is niets
Aan de koelvloeistof is niets aan gedaan. Dan zou het een erg grote bel geweest zijn aangezien het hele reservoir en meer leeg was...
Ik ga het in de gaten houden!
Zoals gezegd; de ATF heeft er echt ruime tijd ingestaan en heb de motor toen ook telkens een beetje met de hand verdraait. Alles kwam er met starten echter weer uit.
Misschien toch een koppakking aangezien het blok ook vet is aan de linker zijde en stinkt naar olie als je bij het stoplicht staat.
Ik ga het in de gaten houden!
Zoals gezegd; de ATF heeft er echt ruime tijd ingestaan en heb de motor toen ook telkens een beetje met de hand verdraait. Alles kwam er met starten echter weer uit.
Misschien toch een koppakking aangezien het blok ook vet is aan de linker zijde en stinkt naar olie als je bij het stoplicht staat.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2018 09:04 #1444474
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het blok heeft nog geen 3
Het blok heeft nog geen 3 tton gelopen, maar het is een import auto dus zegt niets...
- Andy Bauwens
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2018 09:46 #1444476
door Andy Bauwens
Beantwoord door Andy Bauwens in topic Stinken naar olie komt van
Stinken naar olie komt van een olielek in de cam carrier wellicht (= lek tussen de 2 helften van de kop) , ook gehad bij mijn 16V. Drupte op 1 of andere manier op de uitlaatcollector met het stinken naar verbrande olie als gevolg (bij openen van motorkap) en/of bij stilstand. Kan ook komen van een lekke kleppendekselpakking of de dichtingen (2 rubberen ringetjes) op de stroomverdeler achteraan kunnen ook olie gaan lekken.
Hou de KVL even in de gaten dan, als het verdwijnt zit je ofwel ergens met een KVL lek (darmaansluitingen, waterpomp, drukdop ?) , maar als er echt veel verdwijnt eet de motor het op volgens mij .... meestal gaat de koppaking defect achteraan de motor omgeving cyl 3 & 4 . Of het komt bij je olie terecht maar dan moet je mayonaise vinden in je carter.
ATF zou ik niet echt in de motor doen, het verdunt de motorolie en de smering van uw olie verdwijnt dan met alle gevolgen vandien. Beter van gewone motorolie op de zuiger te doen, zal wel wat roken / stinken dan bij het starten maar niet zo schadelijk voor je motor intern. Natuurlijk is ATF wel dunner dus ga je sneller zien of de zuigerveren lekken of niet... (dilemma
)
Succes ! Komt wel goed
Wie zoekt die vind !
Hou de KVL even in de gaten dan, als het verdwijnt zit je ofwel ergens met een KVL lek (darmaansluitingen, waterpomp, drukdop ?) , maar als er echt veel verdwijnt eet de motor het op volgens mij .... meestal gaat de koppaking defect achteraan de motor omgeving cyl 3 & 4 . Of het komt bij je olie terecht maar dan moet je mayonaise vinden in je carter.
ATF zou ik niet echt in de motor doen, het verdunt de motorolie en de smering van uw olie verdwijnt dan met alle gevolgen vandien. Beter van gewone motorolie op de zuiger te doen, zal wel wat roken / stinken dan bij het starten maar niet zo schadelijk voor je motor intern. Natuurlijk is ATF wel dunner dus ga je sneller zien of de zuigerveren lekken of niet... (dilemma
Succes ! Komt wel goed
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-03-2018 10:49 #1444480
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bougies
Indertijd sloeg de koppakking van mijn 360 door en dat merkte ik ook het eerste bij het starten. Direct de bougies er uit gedraaid en eentje was er inderdaad (nog) vochtig. Niet wachten tot alles weer mooi rondloopt, want dan zie je geen verschil meer.
Moderators: Jerry Stam