Met V90 aut in de bergen

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2018 17:15 #1443254 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Remmen
Zie voor de automaat al genoeg oplossingen antwoorden waar ik geen antwoord op heb.

Maar je klaagt ook over stinkende remmen. Hoe rem je in de bergen? Slepend, dus constant voet op de rem en "licht" indrukken? Dan is de lucht zeer makkelijk te verklaren, hierdoor worden de remmen veel te warm.
In de bergen is het van belang om stotend te remmen, dus stevig intrappen en dan kompleet los laten. En dit herhalen tot de gewenste snelheid is bereikt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2018 14:09 #1443277 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch nog iets over de
Toch nog iets over de automaat: als je bergafwaarts in L afremt (wat beter is voor de warmte van je remmerij) gaat ie uiteindelijk naar de eerste versnelling als je bijna vaart geminderd hebt (iets rond stapvoets). Daarna wil ie niet meer naar de twee, vandaar dat hier eerder gezegd is dat je even in 3 moet gaan rijden en daarna weer naar L moet om 'm in twee te krijgen. Maar dan hebben we het over berg af.

Je, ik citeer: "terug naar L om uiteindelijk kruipend boven te komen" verbaast me. De bak zou zelf toch echt wel terug moeten schakelen naar de juiste versnelling om boven te komen. Dus of je hebt de bak in W staan (=3e versnelling in D) of de noodloop is actief.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2018 17:06 #1443284 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ah, duidelijke info over het
Ah, duidelijke info over het schakelgedrag van de bak. Heb de L ooit eens gebruikt vanuit stilstand, maar die gaat inderdaad richting 6k rpm zonder naar 2 te schakelen. Als je tijdens het rijden dus de bak in L gooit gaat die dus wel naar 2.

Ik ging er van uit dat alle 960's en 90 een automaatkoeler hadden. Bij de mijne zie ik een stalen leiding vanaf de bak naar de onderkant van de radiator lopen, dus die heeft volgens mij een oliekoeler zitten.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2018 19:13 #1443294 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Ahh
Als je met een automaat toch al die schakelhandelingen moet doen om een haarspeld bocht te nemen ? Kan je ook een handbak nemen. Maar goed . Ik ben nogal old skool wat dat betreft. Wat maakt nou deel uit van de pret van het autorijden ? De totaal ervaring dus daar hoort schakelen gewoon bij. Dat is simpel en je hoeft niet erop te studeren. Én een automaatbak maar toch nog moeten nadenken erbij ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2018 21:15 #1443297 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dank voor reacties allemaal :-) !
automaatbak is kort geleden gespoeld (handmatig met 8 liter door volvo voorgeschreven erg dure castrol ATF en daarna met de benodigde hoeveelheid afgevuld). bak schakelt soepel voor z'n leeftijd (km-stand 400K) en is sinds auto in mijn bezit sinds 5 jaar 1 x eerder handmatig gespoeld. heb absoluut niet het idee dat ie in de noodloop staat. dan zouden toch ook de lampjes W-S-E moeten knipperen of het oranje pijltje storingslampje naar boven op het dashboard?

wat mij NOOIT duidelijk is geweest is dat je tijdens rijden van 3 de selector bij niet al te hoge snelheid naar L kunt zetten waarmee de bak blokkeert in z'n 2e versnelling. ik begrijp dat je daarvoor dan wel de knop op de selector moet indrukken omdat ie anders 'vast' staat.

@freggel: auto heeft standaard geloof ik geen automaatkoeler. of toch wel? ik zie i.d.d. ook die retourleiding lopen vanaf onderkant radiateur naar de bak....?

Als ik jullie adviezen samenvat dan kom ik op het volgende:

klimmen:
in D of 3, stand S. Bij sterke stijging als snelheid boven 20km/u is tijdens het rijden in L zetten. Let op niet te hoge snelheid om de bak niet overmatig te belasten. Dan staat bak geblokkeerd in 2 (als snelheid lager is dan 15 km/u schakelt hij terug naar 1). En op toeren houden – 3500 rpm is geen enkel probleem – snelheid tot 70 km/u max. Indien snelheid dusdanig laag is bak zo nodig terug naar 3 om vervolgens weer naar L te zetten.

dalen:
in 3 beginnen, stand W, en als snelheid boven 20km/u is in L zetten. Let op niet te hoge snelheid om de bak niet overmatig te belasten. Dan staat bak geblokkeerd in 2 (als snelheid lager is dan 15 km/u schakelt hij terug naar 1). Om de bak dan weer terug in 2 te krijgen selector eerst weer in 3 zetten en daarna in L. en op toeren houden – 3500 rpm is geen enkel probleem – snelheid tot 70 km/u max. Bij te hoge snelheid stotend remmen en dan loslaten i.p.v. slepend / constant remmen.

>>> het lijkt wel begrijpend lezen op de basisschool maar ik ben zuinig op mijn V90 en zeker op de bak.

dank voor de correcties / bevestiging.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2018 23:50 #1443301 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Gaat om deze gaatjes
zie foto

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-01-2018 23:55 #1443302 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Ja
Ook even een constructieve bijdrage geven in plaats van alleen maar de handbak te promoten :-)

Dus deze modificatie is straffelooos uit te voeren maak ik op ? Ik vraag me wel af vanwaar de gaatjes verschillende diameters hebben trouwens. Heeft echter niet zo veel met het automaat-topic te maken.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2018 01:52 #1443306 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Die afgedichte gaten
zijn wel eens eerder langs gekomen hier. Timen had daar een verklaring bij.
Kan het me alleen niet herinneren en ook niet terugvinden hier.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
10-01-2018 09:12 #1443320 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic koeling of verwarming?
De automaatbakolie leidingen die door de radiator lopen zijn standaard voro iedere automaat in de volvo's. Hebben volgens mij ook als functie om de bak op te warmen na de hele koude start? Het gaat in ieder geval om het afdempen van de pieken in de bakolietemperatuur. Olietemperatuur en koelvloeistoftemperatuur liggen dan dichter bij elkaar, maar bij het rijden in de bergen zal de koeling niet al te veel over houden. Ik heb bij allebei mijn AW-71's in de 242 en in de 940 een extra oliekoeler daar voor zitten. Blijft de verwarmingsfunctie bij het lopen kort na de koude start en in de kou behouden maar de koelfunctie wordt uitgebreid.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-01-2018 13:07 #1443335 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kloppen mijn interpretaties?
Als ik jullie adviezen samenvat dan kom ik op het volgende:

klimmen:
in D of 3, stand S. Bij sterke stijging als snelheid boven 20km/u is tijdens het rijden in L zetten. Let op niet te hoge snelheid om de bak niet overmatig te belasten. Dan staat bak geblokkeerd in 2 (als snelheid lager is dan 15 km/u schakelt hij terug naar 1). En op toeren houden – 3500 rpm is geen enkel probleem – snelheid tot 70 km/u max. Indien snelheid dusdanig laag is bak zo nodig terug naar 3 om vervolgens weer naar L te zetten.

dalen:
in 3 beginnen, stand W, en als snelheid boven 20km/u is in L zetten. Let op niet te hoge snelheid om de bak niet overmatig te belasten. Dan staat bak geblokkeerd in 2 (als snelheid lager is dan 15 km/u schakelt hij terug naar 1). Om de bak dan weer terug in 2 te krijgen selector eerst weer in 3 zetten en daarna in L. en op toeren houden – 3500 rpm is geen enkel probleem – snelheid tot 70 km/u max. Bij te hoge snelheid stotend remmen en dan loslaten i.p.v. slepend / constant remmen.

>>> het lijkt wel begrijpend lezen op de basisschool maar ik ben zuinig op mijn V90 en zeker op de bak.

dank voor de correcties / bevestiging.

Moderators: Jerry Stam