Met V90 aut in de bergen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2016 23:47 #1429427 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic W in de file doe ik ook altijd
Maar alleen bij het nagenoeg stil staan en heel langzaam kruipen. Dan staat hij in de 2de en gaat hij niet zo snel uit de startblokken en dit scheelt een heleboel remblokken. In de bergen valt het mij op dat ik veel minder de remblokken aanspreek dan mijn voorliggers, dit vanwege het remmen op de motor. Wat wel opvallend is. Je bent de enige (19 jaar oude) V90 in een straal van 500km als je door Europa stuurt...
Maar om even terug te komen op de file. Daar stuur ik doorgaans tussendoor met de 3 in lijn door de week. De 6 in lijn is voor het weekend.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-07-2016 11:55 #1429434 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Het
Heeft nogal wat handelingen nodig om met een 4 traps te rijden. Wat is er nou zo anders als mijn 4 traps in mijn 245 uit 1982 en die van een V90. Ik herken niks van het zenuwachtig terugschakelen of een bruuske bonk. Zo ook file rijden was nooit een probleem. Ben 1 keer met de 245 in de wintermaanden naar winterbergen gereden maar ook daar geen problemen met de 4 traps automaat.

Kan iemand mij dat is uitleggen. Als het voor de V90 een software dingetje is dan kan dit toch middels wat nulletjes en 1tjes te verplaatsen aangepast worden, of denk ik te simpel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2016 17:23 #1429453 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste Admiral,
Beste Admiral,

Ik heb geen idee hoe de automaatbak van een 245 afgeregeld is. De afregeling kan per modeljaar verschillen.
Ik kan me heel goed voorstellen dat vroegere jaargangen zo afgeregeld waren dat de bak nooit naar de een terugschakelt tenzij je zowat stilstaat. Ik vermoed dat Amerikaanse bakken dat deden.

Vandaar dat mijn titel over de V90 ging (geldt ook voor de 960) en niet over alle automaat bakken.

Ervan uitgaande dat je eenzelfde afregeling hebt,....
Ga eens op een vrije binnenweg rijden met 60 à 70 km/uur.
Stel je dan voor dat je op dat moment op een afdaling zit en je wilt flink wat snelheid kwijt voor de haarspeldbocht die er aan komt;
Je laat het gas los en schakel je naar de L stand (je laat de bak in de ECO-stand) om op de motor af te remmen (er komen nl. nog 20 bochten en je wilt geen heet gelopen remmen).
De bocht is dusdanig scherp dat je die met niet meer dan 20 km/uur kunt nemen. Op het moment dat je snelheid onder de 40 km/uur komt schakelt de bak naar de eerste versnelling en dat ga je goed merken.
Die deze test opnieuw maar dan in de S-stand. En je begrijpt wat ik bedoel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2016 16:12 #1429474 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik vind dat ook mijn oude ZF
ik vind dat ook mijn oude ZF veel relaxter rijden dan destijds de V90-automaat.... Maar met de ZF ben ik de bergen nog niet ingeweest.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2016 21:59 #1429513 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste Okapi
Beste Okapi
ik rij dagelijks hellingen als zuid limburge en ben blij met je tip. Werkt uit de kunst. Alleen nog jammer dat je na stilstaan en dus teuggeschakeld naar de eerste vesnelling je eest weer naar de stand 3 moet en daarna weer teug naar L om de 2e versneling weer teug te krijgen.
Gr. Joop

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2016 09:34 #1429518 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo Joop,
Hallo Joop,

Bedankt voor je bericht.
Ben blij iemand een plezier te kunnen doen :-)
En, tja, je kunt niet alles hebben.

Veel rijplezier gewenst.
Francis van der Linden

Foto: Het uitzicht vanuit het huis van de eerste eigenaar in Zwitserland.

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2016 22:53 #1429659 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Goh
Laat ik nou altijd gedacht hebben dat een automaat makkelijker was dan een handbak.....

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-08-2016 16:04 #1429670 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Dolomiten
Wij zijn nu met de v90 op vakantie in de italiaanse dolomiten.
Op weg naar ons hotel moeten we vanaf de grote weg een uur rijden op bergweggetjes met een stijgingspercentage van ca 15%.
Ik heb jouw methode gevolgd en het rijdt inderdaad erg prettig pittig.
Maar na een half uurtje begon mijn tempmeter ineens uit de middenstand omhoog te kruipen naar het rode gebied toe. Dat is in de 8 jaar dat ik de v90 heb nog nooit gebeurd. Ik heb toen de automaat vervolgens in z'n 3 gezet en laten staan en vervolgens zakte de tempmeter weer naar de middenstand.
Bij een lage versnelling verbruikt de motor meer brandstof en zal dus ook meer warmte opwekken. Kennelijk is het koelsysteem bij een hoge buitentemperatuur hier toch niet op berekend.

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2016 09:42 #1429685 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Electrische fan
Meer toeren is altijd beter voor de koeling van de motor als die er flink aan moet trekken. De koelvloeistof stroomt dan sneller door het systeem en kan dan juist meer warmte kan afvoeren. Maar bij lagere snelheden is er minder rijwind, dus zal de electrische fan af en toe moeten bijspringen. Weet je zeker dat de E-fan wel werkt?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2016 11:18 #1429687 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Fan of thermostaat
Kan ook aan een vastzittende thermostaat liggen. Zeker als die in al die jaren nooit is vervangen.
Bij het geringste afwijking in het gedrag van de temperatuurmeter vervang ik altijd meteen de thermostaat. Kost weinig, gevolgen van niet vervangen kunnen heel groot zijn.
Bij al mijn Volvo's is het normaal gedrag dat de temperatuurmeter in één gang van koud naar zijn vaste positie gaat en daar verder geen halve millimeter van afwijkt.
Als bij het opwarmen vanaf koud, de meter een overshoot vertoont (hoe klein dan ook) om even daarna terug te komen naar zijn normele positie, dan heb je een probleem met de thermostaat.
En als de thermostaat helemaal vast zit, duurt het langer voor de motor om op te warmen, de motor kan (in NL) te koud blijven en bij hogere belasting te heet worden (denk aan je koppakking) en de elektrische fan zou wel eens niet inkomen omdat de sensor geen heet water voelt (als de sensor in de radiateur zit - weet ik nog niet bij de V90)
En inderdaad, de radiateur van de V90 schijnt aan de kleine kant te zijn. Maar als dat bij jou de rede is, dan moet de thermometer zich normaal gedragen en de fan normaal inkomen.
-->> Ben benieuwd naar je verdere bevindingen.

Moderators: Jerry Stam