H4 Hi/Lo Philips Lumileds

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
21-10-2016 21:05 #1431639 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Wat geeft nu uiteindelijk meer licht?
Ik volg dit draadje met veel interesse, maar welke lamp geeft er nu uiteindelijk het meeste licht? Is dat nu xenon of led? Ik vraag dit omdat ik mijn huidige verluchting (xenon) aan vervanging toe is en eigenlijk niet wil inleveren qua hoeveelheid licht. Volgens de auto onderdelen handelaar moet ik dan bij xenon blijven maar hoor graag van jullie als ervaringsdeskundigen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
22-10-2016 22:12 #1431664 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Uitkomst
Heb geen ervaring met xenon als vervanging van H4 halogeen. Er zijn voor mij meerdere redenen waarom ik niet aan xenon ben begonnen. De belangrijkste was wel het niet homogene lichtbeeld. Ervaringen te over van bij apk afgekeurde xenonverlichting. Om nog maar te zwijgen van de irritatie over het strooilicht bij veel weggebruikers. Tweede minpunt voor mij was het mechaniek om van dim- naar grootlicht te schakelen. Ten opzichte van led onnodig ingewikkeld en veel trager. Verbazingwekkend hoe snel het schakelen van led dim- naar grootlicht gaat. Daar kan geen halogeenlamp of xenon tegenop. Niet dat dat doorslaggevend was in mijn keus, maar het is wel verdomd comfortabel. En ja, ze zijn (voor velen nog veel te) duur. Maar als je ogen slechter worden zoals de mijne, wat 'n uitkomst. En dat zonder dat iemand er last van heeft. Hooguit m'n portemonnee, maar dat is overkomelijk.

Adriaan

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-10-2016 19:09 #1431691 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Bij Xenon is dat geen vraag:
Bij Xenon is dat geen vraag: dat extra licht komt terecht in de ogen en de spiegels van mede-weggebruikers. Irritante rotzooi die verboden zou moeten worden, en dat is inclusief zo'n 90% van de auto's waarin het nieuw geleverd wordt. Het KAN niet velig zijn dat je 30 seconden veblind bent nadat je 's avonds een tegenligger hebt gehad...
Echt, niet aan beginnen, en als je het hebt, er direct uit slopen!
Met nieuwe reflectoren en glazen geven onze koplampen veel licht als je er kwalitatief goede H4 pitjes in stopt, en wil je meer, dan is er nu (kennelijk, heb het zelf nog niet in het echt gezien, maar ik ken en vertrouw Adriaan) de LED-oplossing.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-10-2016 19:13 #1431693 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Naar de sterren
Hallo Volvisti
Uiteraard gaat "al die extra lichtopbrengst" daarheen, waar het niet naartoe zou moeten. Kan niet anders. Want daar waar onze reflectoren en lenzen niet gemaakt zijn voor Xenon, zijn ze dat uiteraard wel voor LED.
groetjes
Mathy (die 35 Watt door bekabeling stuurt die op 60 Watt berekend is, i.p.v. 80 Watt)

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-10-2016 19:32 #1431698 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Het probleem is niet de
Het probleem is niet de lichtsoort, maar het gaat om de opbouw van de lichtbron. Niet elke LED zal goed werken, sterker nog: bijna elke led zal net zo slecht zijn als xenon. In de pleziervaart komen daar zelfs ongelukken van omdat daar de scheiding tussen rood, groen en wit in navigatielantaarns verschuift (dat luistert heel nauw). Voor de liefhebbers: www.zeilersforum.nl/index.php/artikelen/...atieverlichting-test .
Met autolampen gebeurt eigenlijk hetzelfde: doordat de lichtbron anders is opgebouwd, wordt het door de reflector en het glas op een verkeerde manier verstrooid.
Specifiek de ledlampen die Adriaan heeft gevonden zijn hetzelfde van opbouw als een H4-lampje, waarvoor onze reflectoren en glazen ontworpen zijn. Een xenon lichtbron die precies hetzelfde werkt bestaat niet, maar zou ook goed werken.
Wat je op de weg ziet, is dat renaults, recente Volvo's en busjes met xenon een verschrikking zijn, en dat bijvoorbeeld bmw het licht heel goed onder controle heeft.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-10-2016 20:04 #1431702 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Oei,
renaults niet met de hoofdletter R Willem? bmw ook niet met B overigens.
Zit daar iets achter?

Groeten,

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
23-10-2016 23:05 #1431713 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Zonde
Dat klopt Willem. Jerry meldde onlangs dat zijn H4-leds werden afgekeurd tijdens APK. Vanwege de niet duidelijke begrenzing van het lichtbeeld. Een waarschuwing voor goedkope ledlampen lijkt me daarom op zijn plaats. Zonde van het geld.

Adriaan

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-10-2016 17:41 #1431746 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic helder en duidelijk
Dank voor jullie nadere uiteenzetting. Klinkt inderdaad erg logisch: je moet een lamp hebben die t beste past bij de reflector en de lens. Heb nieuwe koplamphuizen besteld via een forumlid (zie deze posting van enkele jaren geleden: volvo700vereniging.nl/node/53993 ). Ga deze binnenkort plaatsen en daarna bezien of ik voldoende zicht ga krijgen wanneer er gewone H4 halogeen lampen inzitten of dat er toch een andere verlichtingsbron in moet komen. Waarschijnlijk gaat t dan wel de LED verlichting 'van Adriaan' worden (als deze tenminste echt meer licht oplevert). De reden waarom er nu nog xenons inzitten heeft puur te maken met versleten reflectoren. Enne: gezien de staat van de reflectoren en de slijtage van de xenons weet ik zeker dat overige weggebruikers nu GEEN overlast hebben van mijn verlichting.......

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
25-10-2016 23:21 #1431759 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Geen vergelijking
Hallo Coen, succes met nieuwe lampunits. Dat scheelt inderdaad een hoop. Ik heb ze nog niet zo lang geleden ook vernieuwd en er toen H4 Extreme Vision van Philips in gemonteerd. Prima lichtopbrengst. Voor velen ruimschoots voldoende, op dat moment ook voor mij, mede omdat er geen beter alternatief was. Aan xenon wilde ik persé niet. Pas toen ik mijn nieuwe ledlampen had gemonteerd, was halogeen voor mij definitief achterhaald.

Adriaan

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
26-10-2016 17:32 #1431778 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic aanstaande zaterdag kijken?
Beste Adriaan,

aanstaande zaterdag ben jij toch ook weer van de partij tijdens de sleuteldag bij Nordicar?
Hoop dat je dan met de auto komt waar deze lampen in gemonteerd zitten (anders kunnen we er 'face to face' over praten...).
Groet!
Coen

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC