H4 Hi/Lo Philips Lumileds
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-09-2016 17:08 #1431070
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic @Adriaan
Ik had eerst Xenon en daarvoor wat gaten in het kapje voor de draden van de xenon.
Die gaten heb ik laten zitten nu ik er LED's in heb. Voldoende koeling lijkt me.
Immers er is ook ontluchting bij de kant van de verstraler / grootlicht in een 940.
Overigens was de LED (net) niet scherp genoeg voor de APK in Vaassen.
Met 2 minuten omstekkeren weer wel met halogeen.
Die gaten heb ik laten zitten nu ik er LED's in heb. Voldoende koeling lijkt me.
Immers er is ook ontluchting bij de kant van de verstraler / grootlicht in een 940.
Overigens was de LED (net) niet scherp genoeg voor de APK in Vaassen.
Met 2 minuten omstekkeren weer wel met halogeen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
28-09-2016 17:24 #1431071
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Begrenzing
Bedoel je met 'scherp' de begrenzing van het lichtbeeld, Jerry?
Adriaan
Adriaan
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
28-09-2016 17:43 #1431072
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Kapje
En omdat de LED-lamp zelf langer is dan een normale H4 halogeen, heb je dus ook het afschermkapje (foto) moeten verwijderen? Dat zal het lichtbeeld (de spreiding) toch ook enigszins beïnvloeden, neem ik aan.
Inmiddels heb ik de nieuwe Lumileds van Philips gekocht - H4 12953BWX2 PHILIPS X-TREME ULTINON LED BULB.
Zijn ook circa 1 mm te lang. Daarom ruim ik het gaatje in het midden van het kapje tot 20mm doorsnee op zodat het kopje van de lamp er precies in past.
Daarna laat ik ze op lichtbeeld controleren bij mijn Volvo-garage.
Adriaan
Inmiddels heb ik de nieuwe Lumileds van Philips gekocht - H4 12953BWX2 PHILIPS X-TREME ULTINON LED BULB.
Zijn ook circa 1 mm te lang. Daarom ruim ik het gaatje in het midden van het kapje tot 20mm doorsnee op zodat het kopje van de lamp er precies in past.
Daarna laat ik ze op lichtbeeld controleren bij mijn Volvo-garage.
Adriaan
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-09-2016 20:09 #1431075
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic @Adriaan
Dat kapje zit er bij mij niet op
Het lichtbeeld was aan de randen volgens de APK garage in Vaassen niet scherp genoeg. Voor de puristen: wel veel scherper en consistenter dan het xenon dat er eerder inzat en waar de auto ook een aantal keer mee is goedgekeurd.
Het lichtbeeld was aan de randen volgens de APK garage in Vaassen niet scherp genoeg. Voor de puristen: wel veel scherper en consistenter dan het xenon dat er eerder inzat en waar de auto ook een aantal keer mee is goedgekeurd.
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
29-09-2016 17:39 #1431090
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Rood achter rood
@ Chris,
Duidelijker kan het niet
Duidelijker kan het niet
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-10-2016 08:42 #1431132
door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Vrij duidelijk :)
Ik zal nog eens kijken hoe ik een paar goede vergelijkende foto's kan maken.
Mij viel iig op dat het achterlicht (zelfde lamp als remlicht) vrij zwakjes was, maar wellicht moet er dan gewoon een krachtigere lamp in.
Mij viel iig op dat het achterlicht (zelfde lamp als remlicht) vrij zwakjes was, maar wellicht moet er dan gewoon een krachtigere lamp in.
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
04-10-2016 15:09 #1431196
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Update
Uiteindelijk heb ik de H4 12953BWX2 Philips X-treme Ultinon Leds toch omgeruild. De koellichamen achterop de fitting waren echt té groot voor het aanpassen van de behuizing. Dat zou breekwerk zijn geworden. Zonde! Heb ze dus maar omgeruild voor H4 BI-Led Luxeon Canbus leds. En - ondanks al mijn bedenkingen ten aanzien van xenon en ledverlichting - tot gróóóte tevredenheid.
De plaatsing van de chips komt overeen met de positie van de gloeidraden in de halogeen H4. En evenals de voorste gloeidraad bij de H4 halogeenlamp, is het voorste deel van de chips afgedekt met een kapje. Dacht aanvankelijk aan een verkooppraatje, maar tot mijn verrassing lijkt het lichtbeeld nagenoeg identiek met dat van H4, alleen veel meer (3500 lm) en witter licht. Zo sceptisch als ik was, nu ben ik helemaal om. Kan deze lampen iedereen aanbevelen die graag veel meer licht óp de weg wil zonder de omgeving te verlichten.
Inmiddels bij de garage geweest om ze af te laten stellen. APK-monteur was eveneens onder de indruk van het homogene lichtbeeld.
Prettige bijkomstigheid is dat vanwege de flexcool strips niets buiten de afdekkap valt. Alle bedrading, inclusief de 'ballast' past binnen de behuizing. Van buiten is er dus niets te zien. En de warmteproductie valt erg mee. Moest wel de witplastic bajonet-ringen 1 mm ruimer vijlen om de lampfitting er doorheen te krijgen. Maar met een halfronde vijl was dat vijf minuten werk.
Met witte leds als stadslicht heel strakke combinatie.
Ga dit ook op de 960 monteren. Montage is daarbij een fluitje omdat de 960 de bekende klembeugeltjes heeft in plaats van bajonet-ringen.
Adriaan
De plaatsing van de chips komt overeen met de positie van de gloeidraden in de halogeen H4. En evenals de voorste gloeidraad bij de H4 halogeenlamp, is het voorste deel van de chips afgedekt met een kapje. Dacht aanvankelijk aan een verkooppraatje, maar tot mijn verrassing lijkt het lichtbeeld nagenoeg identiek met dat van H4, alleen veel meer (3500 lm) en witter licht. Zo sceptisch als ik was, nu ben ik helemaal om. Kan deze lampen iedereen aanbevelen die graag veel meer licht óp de weg wil zonder de omgeving te verlichten.
Inmiddels bij de garage geweest om ze af te laten stellen. APK-monteur was eveneens onder de indruk van het homogene lichtbeeld.
Prettige bijkomstigheid is dat vanwege de flexcool strips niets buiten de afdekkap valt. Alle bedrading, inclusief de 'ballast' past binnen de behuizing. Van buiten is er dus niets te zien. En de warmteproductie valt erg mee. Moest wel de witplastic bajonet-ringen 1 mm ruimer vijlen om de lampfitting er doorheen te krijgen. Maar met een halfronde vijl was dat vijf minuten werk.
Met witte leds als stadslicht heel strakke combinatie.
Ga dit ook op de 960 monteren. Montage is daarbij een fluitje omdat de 960 de bekende klembeugeltjes heeft in plaats van bajonet-ringen.
Adriaan
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
04-10-2016 15:13 #1431197
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic O ja...
...en de lampen zijn even kort als een normale halogeenlamp. Dus het afdekkapje in de reflector kon zonder aanpassingen gewoon blijven zitten. En dat zal ongetwijfeld een positief effect hebben op het lichtbeeld.
Adriaan
Adriaan
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-10-2016 20:29 #1431203
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Welke precies
Ben wel benieuwd welke het precies zijn?
Misschien maakt dat kapje wel het verschil in de scherpte van de bundel.
Ik vijl de bajonetringen niet meer bij, maar gebruik alleen nog maar de metalen ring ervan.
Misschien maakt dat kapje wel het verschil in de scherpte van de bundel.
Ik vijl de bajonetringen niet meer bij, maar gebruik alleen nog maar de metalen ring ervan.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-10-2016 09:59 #1431210
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dit klinkt als eindelijk een
Dit klinkt als eindelijk een echt alternatief voor halogeenlampen! Iets wat in de meeste units, en zeker die van de 940, met xenon en led tot nu toe nergens op leek kwa lichtbeeld. Nu nog een adres waar ze in 3500K te koop zijn: ik zie ze alleen maar in 5700-paars.
Moderators: Jerry Stam