Waar aan herken je een MBC?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2016 12:08 #1426573
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er is een chip vervangen op
Er is een chip vervangen op de EZK, besteld bij BTI.
Heb degene die dit gedaan heeft om meer info gemaild.
Er lag een "gebruikte" chip in het dashboard kastje.
De mbc was onaangesloten bevestigd in de auto.
Zijn vrouw vond het te hard gaan geloof ik.
Ik geloof zeker dat eea goed gedaan is maar wil het gewoon zelf kunnen meten.
Heb degene die dit gedaan heeft om meer info gemaild.
Er lag een "gebruikte" chip in het dashboard kastje.
De mbc was onaangesloten bevestigd in de auto.
Zijn vrouw vond het te hard gaan geloof ik.
Ik geloof zeker dat eea goed gedaan is maar wil het gewoon zelf kunnen meten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
10-03-2016 13:07 #1426576
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic zie foto
Zie foto van de inlaat.
De blauwe leiding is die van de manometer.
In dit geval is die aangesloten op een loze aansluiting.
Even een nippel er in draaien, en slang door het schot naar binnen trekken.
Aansluiten op je manometer, en je bent klaar om je druk te meten.
De blauwe leiding is die van de manometer.
In dit geval is die aangesloten op een loze aansluiting.
Even een nippel er in draaien, en slang door het schot naar binnen trekken.
Aansluiten op je manometer, en je bent klaar om je druk te meten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2016 13:28 #1426577
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic OK duidelijk Noppen20.
OK duidelijk Noppen20.
Met die manometer meet je dus eigenlijk hetzelfde als een turbodrukmeter?
En dan nog iets:
Heeft die Chip op de ezk zin als je geen MBC aangesloten hebt?
p.s. Ik heb dus een factuur bij mijn autohistorie van een L2.4H EZK tuning chip die door BTI is geplaatst.
Is er dan ook iets met de ECU gedaan?
Krijg BTI niet te pakken per telefoon anders had ik het wel gevraagd vandaar hier de vraag.
Met die manometer meet je dus eigenlijk hetzelfde als een turbodrukmeter?
En dan nog iets:
Heeft die Chip op de ezk zin als je geen MBC aangesloten hebt?
p.s. Ik heb dus een factuur bij mijn autohistorie van een L2.4H EZK tuning chip die door BTI is geplaatst.
Is er dan ook iets met de ECU gedaan?
Krijg BTI niet te pakken per telefoon anders had ik het wel gevraagd vandaar hier de vraag.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
10-03-2016 15:55 #1426588
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic het zelfde verschil...
Een manometer, turbodrukmeter, boost-gauge...
Ze doen allemaal hetzelfde, en dat is de luchtdruk meten.
Let wel op... ze meten niet allemaal hetzelfde! en sommige zijn ronduit niet geschikt...
De bij de HPT al aanwezige turbo-meter kan je eigenlijk geen meter noemen.
Deze "meet" strikt gezien niets, hij geeft wel weer dat er druk is, maar nergens staat hoeveel. Is nogal lastig afstellen als er geen schaalverdeling op staat..
De druk in de inlaat varieert altijd iets als de motor draait, op zich niet erg als je naald iets beweegt...maar dit wisselt zó snel dat je naald belachelijk snel op en neer gaat en je vrijwel niets kan aflezen. Tevens gaat je meter dan herrie maken. Dit wordt op een aantal manieren opgelost;
Een standaard after-market turbo meter werkt altijd wel, de één wat beter dan de ander, alhoewel ik van de meeste geen fan ben. Wat ze hier vaak doen is de opening naar de meter héél klein maken. Dit heeft als resultaat dat de drukverschillen gedempt worden, en je meter redelijk stabiel/geleidelijk beweegt. Ikzelf vind deze oplossing nogal belabberd, aangezien dat gaatje zo klein is dat deze snel verstopt kan raken. In het verleden had ik er één die ook condensvorming begon te krijgen achter het glas, en dan doet die helemaal niks meer...naald blijft plakken, gaatje verstopt.. ga zo maar door. Er zijn een groot aantal die deze variant hebben, en er wél succes mee hebben overigens. Ik vraag altijd alleen af; waarom zie je deze variant dan nergens op een machine of in de industrie?
Persoonlijk ben ik voorstander van met vloeistof gevulde meters. De vloeistof dempt de beweging van de naald. Tevens heeft de vloeistof als voordeel dat dit het gehele binnenwerk beschermd tegen de trillingen van de auto. Het is ook niet voor niets dat je op graafmachines en dergelijk altijd dit soort meters ziet.
Let wel op dat je geen "absolute" manometer koopt, Deze vergelijkt de druk met een vacuum... en niet de buitenlucht. Wat je dan krijgt is dat de meter al 1 bar aangeeft als de auto stil staat. De meeste zijn relatieve manometers en vergelijken als het ware de druk in je inlaat met de buitenlucht. Dus auto uit = 0 bar. En dat is wel net zo makkelijk...
Mocht je een nieuwe kopen, kijk dan naar het bereik... een drukmeter die tot 10bar gaat is niet handig als je nooit boven 1 komt.
Het mooiste is als je ook nog vacuum, zeg maar negatieve druk, kan meten...maar deze zijn vaak net wat duurder en lastiger te vinden.
Wat chippen betreft heb ik weinig kaas gegeten. Ik weet wel dat ze bijvoorbeeld gunstiger kunnen zijn voor het verbruik, en ook bv de toerenbegrenzer er af kunnen halen.. maar daar houdt mijn kennis hiervan op, daar mag iemand anders op inhaken.
Ze doen allemaal hetzelfde, en dat is de luchtdruk meten.
Let wel op... ze meten niet allemaal hetzelfde! en sommige zijn ronduit niet geschikt...
De bij de HPT al aanwezige turbo-meter kan je eigenlijk geen meter noemen.
Deze "meet" strikt gezien niets, hij geeft wel weer dat er druk is, maar nergens staat hoeveel. Is nogal lastig afstellen als er geen schaalverdeling op staat..
De druk in de inlaat varieert altijd iets als de motor draait, op zich niet erg als je naald iets beweegt...maar dit wisselt zó snel dat je naald belachelijk snel op en neer gaat en je vrijwel niets kan aflezen. Tevens gaat je meter dan herrie maken. Dit wordt op een aantal manieren opgelost;
Een standaard after-market turbo meter werkt altijd wel, de één wat beter dan de ander, alhoewel ik van de meeste geen fan ben. Wat ze hier vaak doen is de opening naar de meter héél klein maken. Dit heeft als resultaat dat de drukverschillen gedempt worden, en je meter redelijk stabiel/geleidelijk beweegt. Ikzelf vind deze oplossing nogal belabberd, aangezien dat gaatje zo klein is dat deze snel verstopt kan raken. In het verleden had ik er één die ook condensvorming begon te krijgen achter het glas, en dan doet die helemaal niks meer...naald blijft plakken, gaatje verstopt.. ga zo maar door. Er zijn een groot aantal die deze variant hebben, en er wél succes mee hebben overigens. Ik vraag altijd alleen af; waarom zie je deze variant dan nergens op een machine of in de industrie?
Persoonlijk ben ik voorstander van met vloeistof gevulde meters. De vloeistof dempt de beweging van de naald. Tevens heeft de vloeistof als voordeel dat dit het gehele binnenwerk beschermd tegen de trillingen van de auto. Het is ook niet voor niets dat je op graafmachines en dergelijk altijd dit soort meters ziet.
Let wel op dat je geen "absolute" manometer koopt, Deze vergelijkt de druk met een vacuum... en niet de buitenlucht. Wat je dan krijgt is dat de meter al 1 bar aangeeft als de auto stil staat. De meeste zijn relatieve manometers en vergelijken als het ware de druk in je inlaat met de buitenlucht. Dus auto uit = 0 bar. En dat is wel net zo makkelijk...
Mocht je een nieuwe kopen, kijk dan naar het bereik... een drukmeter die tot 10bar gaat is niet handig als je nooit boven 1 komt.
Het mooiste is als je ook nog vacuum, zeg maar negatieve druk, kan meten...maar deze zijn vaak net wat duurder en lastiger te vinden.
Wat chippen betreft heb ik weinig kaas gegeten. Ik weet wel dat ze bijvoorbeeld gunstiger kunnen zijn voor het verbruik, en ook bv de toerenbegrenzer er af kunnen halen.. maar daar houdt mijn kennis hiervan op, daar mag iemand anders op inhaken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2016 20:25 #1426593
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Chippen en turbodruk hebben
Chippen en turbodruk hebben niets met elkaar te maken, m.a.w. een chip doet niets met de turbodruk. Je BTI chip zorgt er alleen voor dat je fuel-cut "verschuift" en nog wat andere kleine dingetjes zoals inspuittijden etc. We hebben het hier dan over de ECU chip.
De EZK chip doet uitsluitend iets met je voor- of na ontsteking verder helemaal niets. Ideaal is als beiden (ECU en EZK) gechipt zijn voor een ideale samenwerking. Mijn ervaring is dat de standaard HPT drukmeter eigenlijk vrij nauwkeurig is als je de schaal in gedachten opdeelt naar 1 bar, het klopt exact met een "echte" meter. Luchtdruk meten is dan ook geen rocket science.
Het afstellen van een MBC valt prima te doen met een bandenpomp, snijdt desnoods het slangetje van de pomp door of haal het los en sluit de slang aan op de MBC. Bij elke pomp slaat de wijzer nu uit, stel af op de gewenste druk en voila. Slang van de bandenpomp heb ik weer gemaakt met een buisje er in en 2 slangklemmetjes er om. Zodoende kun je hem later makkelijk weer daar voor gebruiken.
De RSpec MBC zoals op de foto bovenin het draadje te zien (is toevallig ook mijn turbo en MBC) verloopt eigenlijk niet en blijft rock steady op de afgestelde druk staan. Houdt ook net zoals op de foto de slangetjes zo kort mogelijk, dan heb je een snelle reactietijd en geen drukval.
Veel plezier.
Chilm
De EZK chip doet uitsluitend iets met je voor- of na ontsteking verder helemaal niets. Ideaal is als beiden (ECU en EZK) gechipt zijn voor een ideale samenwerking. Mijn ervaring is dat de standaard HPT drukmeter eigenlijk vrij nauwkeurig is als je de schaal in gedachten opdeelt naar 1 bar, het klopt exact met een "echte" meter. Luchtdruk meten is dan ook geen rocket science.
Het afstellen van een MBC valt prima te doen met een bandenpomp, snijdt desnoods het slangetje van de pomp door of haal het los en sluit de slang aan op de MBC. Bij elke pomp slaat de wijzer nu uit, stel af op de gewenste druk en voila. Slang van de bandenpomp heb ik weer gemaakt met een buisje er in en 2 slangklemmetjes er om. Zodoende kun je hem later makkelijk weer daar voor gebruiken.
De RSpec MBC zoals op de foto bovenin het draadje te zien (is toevallig ook mijn turbo en MBC) verloopt eigenlijk niet en blijft rock steady op de afgestelde druk staan. Houdt ook net zoals op de foto de slangetjes zo kort mogelijk, dan heb je een snelle reactietijd en geen drukval.
Veel plezier.
Chilm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2016 20:34 #1426594
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic je sluit de bandenpomp op de
je sluit de bandenpomp op de inlaat van de mbc aan en de andere ingang(en) stop je af neem ik aan?
De inlaat is dan die nippel die in het verlengde van de stelschroef zit?
De inlaat is dan die nippel die in het verlengde van de stelschroef zit?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2016 20:42 #1426595
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Op de foto zit de MBC
Op de foto zit de MBC verkeerd om let daar op, verder klopt je redenatie ja.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2016 20:57 #1426596
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oh ik wilde mezelf eigenlijk
Oh ik wilde mezelf eigenlijk corrigeren.
Als je de andere nippel afdopt kan de druk toch niet de veer in de mbc wegduwen zeg maar. De druk kan dan immers nergens heen of zie ik dat verkeerd.
Als je de andere nippel afdopt kan de druk toch niet de veer in de mbc wegduwen zeg maar. De druk kan dan immers nergens heen of zie ik dat verkeerd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2016 21:59 #1426598
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ah zo, dat klopt ja, gewoon
Ah zo, dat klopt ja, gewoon er doorheen blazen het wijst de weg vanzelf.
Moderators: Jerry Stam