Waar aan herken je een MBC?
- LJ
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
28-12-2014 20:33 #1414188
door LJ
1800S '67
Beantwoord door LJ in topic Hmm, dat is me niet
Hmm, dat is me niet opgevallen nee. Ik zal er van de week nog eens goed naar kijken.
1800S '67
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2014 20:51 #1414192
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wielkast
Zoals je op de foto's kunt zien en waarschijnlijk bij het eruit halen van het luchtfilterhuis ook gemerkt hebt, zit er ook een aanzuigopening naar de wielkast (de 'toeter' aan de zijkant). Deze aanzuigopening is echter aan de binnenzijde dicht bij een LPT luchtfilterhuis. Bij een HPT is dit gat standaard wel open en de meeste mensen die met verhoogde turbodruk rijden maken deze ook open, zodat er koele lucht uit de wielkast aangezogen wordt.
Bonus is een licht hoorbare turbo-'phiew' wanneer je na stevig gasgeven gas los laat
Bonus is een licht hoorbare turbo-'phiew' wanneer je na stevig gasgeven gas los laat
- LJ
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
28-12-2014 21:17 #1414196
door LJ
1800S '67
Beantwoord door LJ in topic Aha, sjuustem. Ik begreep dat
Aha, sjuustem. Ik begreep dat je dat kapje er zo uit kan tikken, maar volgens mij moet toch echt gaan zagen.
1800S '67
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-12-2014 23:45 #1414199
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zagen
Inderdaad zagen. Een Dremel bewijst hier zijn nut.
Geen idee waarom Volvo dat gat dichtgemaakt heeft.
Geen idee waarom Volvo dat gat dichtgemaakt heeft.
- LJ
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
04-01-2015 19:31 #1414512
door LJ
1800S '67
Beantwoord door LJ in topic Ik heb zojuist de MBC er ook
Ik heb zojuist de MBC er ook in gezet en afgesteld op 0,65 bar, wat rijd dat lekker haha. Ik rijd motor dus ik ben wel wat acceleratie gewend, maar de 940 is inderdaad behoorlijk vlot geworden!!
1800S '67
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2016 08:41 #1426556
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik snap inmiddels wel hoe eea
Ik snap inmiddels wel hoe eea zit mbt MBC enz na het lezen van zo'n beetje 35 topics over dit onderwerp.
Ook de "hoe werkt een turbo" topic was erg leerzaam.
Maar toch, mijn HPT is gechipt maar heb de MBC nog niet aangesloten.
Toch zou ik graag eerst eens zien hoe eea is aangesloten en hoe eea is gemeten mbv een turbodruk meter en met name de manometer.
Hoe meet je nou exact de druk in je MBC met een manometer?
Is er iemand in de buurt van Apeldoorn die een MBC heeft aangesloten en bij wie ik eens even onder de kap mag kijken en die me wat kan uitleggen hierover?
(uiteraard kan ik naar Timen toe , maar ik wil me eerst zelf wat beter "inleren").
Ook de "hoe werkt een turbo" topic was erg leerzaam.
Maar toch, mijn HPT is gechipt maar heb de MBC nog niet aangesloten.
Toch zou ik graag eerst eens zien hoe eea is aangesloten en hoe eea is gemeten mbv een turbodruk meter en met name de manometer.
Hoe meet je nou exact de druk in je MBC met een manometer?
Is er iemand in de buurt van Apeldoorn die een MBC heeft aangesloten en bij wie ik eens even onder de kap mag kijken en die me wat kan uitleggen hierover?
(uiteraard kan ik naar Timen toe , maar ik wil me eerst zelf wat beter "inleren").
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2016 11:43 #1426565
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Je meet niet de druk "in" je
Je meet niet de druk "in" je MBC, maar de druk na je turbo, uiteraard. Door de MBC kan je die druk vervolgens beinvloeden. Maar als jouw auto al gechipt is, is er dan niet op een andere manier al voor een hogere turbodruk gezorgd? Je moet wel in de gaten houden dat het originele inlaattraject niet bestand is tegen overdruk boven 1 bar, dus stapelen van drukverhoging gaat al gauw fout.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2016 11:51 #1426570
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De turbodruk staat nu op
De turbodruk staat nu op origineel 0.65 bar. Tenminste daar ga ik vanuit.
De mbc die ik heb is niet aangesloten.
Ik wacht op een turbodrukmeter om eea echt goed te kunnen meten.
Maar wat en hoe meet ik dan met een manometer?
De mbc die ik heb is niet aangesloten.
Ik wacht op een turbodrukmeter om eea echt goed te kunnen meten.
Maar wat en hoe meet ik dan met een manometer?
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-03-2016 11:59 #1426571
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als je standaard turbodruk
Als je standaard turbodruk hebt, wat is er dan gechipt aan je auto?
Meter zou je moeten koppelen tussen de slangetjes in het drukcircuit, volgens mij een manometer net zo als een turbdrukmeter. Maar een HPT heeft toch standaard al een turbodrukmeter in het instrumentenpaneel? Die is goed genoeg voor een redelijke indicatie, ook al staat er geen exacte schaalverdeling bij. Met deze pagina ( www.davebarton.com/740TurboBoostGauge.html ) kan je wel een indruk krijgen van de cijfers die bij de stand van de meter horen.
Meter zou je moeten koppelen tussen de slangetjes in het drukcircuit, volgens mij een manometer net zo als een turbdrukmeter. Maar een HPT heeft toch standaard al een turbodrukmeter in het instrumentenpaneel? Die is goed genoeg voor een redelijke indicatie, ook al staat er geen exacte schaalverdeling bij. Met deze pagina ( www.davebarton.com/740TurboBoostGauge.html ) kan je wel een indruk krijgen van de cijfers die bij de stand van de meter horen.
- noppen20
- Senior lid
-
Minder
Meer
10-03-2016 12:02 #1426572
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic op je inlaat
Net na je gaskleppenhuis, op de inlaat.
Hier komt ook het slangetje vandaan waar je mbc tussen moet.
Soms heb je hier nog afgedopte aansluitingen zitten, gebruik dan deze.
Andere optie is om een t-stukje tussen de leiding naar je mbc te zetten, slang van ongeveer 1,5 meter er aan maken.
De slang ergens door het schot heen naar binnen brengen, en aansluiten op je meter.
En dan testen. Trap de auto (met enig beleid) op zijn staart, en houd de drukmeter in de gaten.
Stel dan de mbc zo af dat de manometer niet boven de door jou gewenste waarde uitkomt.
Hier komt ook het slangetje vandaan waar je mbc tussen moet.
Soms heb je hier nog afgedopte aansluitingen zitten, gebruik dan deze.
Andere optie is om een t-stukje tussen de leiding naar je mbc te zetten, slang van ongeveer 1,5 meter er aan maken.
De slang ergens door het schot heen naar binnen brengen, en aansluiten op je meter.
En dan testen. Trap de auto (met enig beleid) op zijn staart, en houd de drukmeter in de gaten.
Stel dan de mbc zo af dat de manometer niet boven de door jou gewenste waarde uitkomt.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Moderators: Jerry Stam