panhard stang?

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2012 14:41 #1375616 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic nieuwe poging
Mooi tool PC-Frame voor berekeningen lijkt me.
Toch maar met powerpoint gedaan om tekening en tekst te combineren.
Door de tekening uit te werken, wordt de definieering weer preciezer.
Effecten voor verlagingsset naar eigen idee toegevoegd, lijken me erg positief op het weggedrag. Dat blijkt ook uit ervaringen van mensen die er mee rijden.
Heeft iemand een foto van een panhardstang onder een auto met verlagingsset?
Ook wat correcties gemaakt.
Het verhaaltje staat nu in een informatie pagina.
www.volvo700vereniging.nl/node/47254

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
16-12-2012 15:08 #1375620 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Maar merk je ook echt die betere of slechtere wegligging.
Ik heb naast versterkte veren nog een 3.5 cm dik blok tussen carrosserie en zware veer geplaatst. Daarnaast ook nog 2.5 cm hogere 16 inch 215/65 banden gemonteerd.
Verder standaard volvo stabistang achter geplaatst.
Verder niets meer aangepast.
Gevolg: rijd prima en zeer stabiel.
Aan de voorkant is ook de veerpoot met 3.5 cm verhoogd en zijn de zelfde grote banden als achter gemonteerd.

Dus je verhaal klopt wel maar is nu niet echt het grote verschil in rijgedrag.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2012 17:25 #1375635 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic wat ik merk
wegligging: bij gas geven in een kortebocht gaat het wiel in de binnenbocht snel spinnen.
comfort: bij het nemen van een flinke hobbel krijgt de linkerkant van de auto een sterkere reactie te verwerken. De auto vertoont dan rolgedrag. Ook oneffenheden aan de rechterkant van de weg worden versterkt doorgegeven. Op lange ritten werkt de extra reactie door op vermoeidheid.
Vooral het effect op comfort vind ik belangrijk. Over glad asfalt valt het wel mee, op binnenwegen en oude snelwegen wordt het duidelijker merkbaar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2012 17:45 #1375637 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goed
Ziet er goed uit ;)
Doe je toevallig iets in de werktuigbouwkunde richting :P

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2012 23:44 #1375698 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Interessant!
Interessant om zo te lezen!

Wat ik mij nu afvraag met de versterkte veren, hoe weet ik of de stang nu de juiste lengte heeft?

Ik meen dat ik ergens het uitlijn rapport heb, kijken of daar op te vinden is of de wielen nu netjes achter elkaar staan per kant.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2012 14:28 #1375735 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic werktuigbouw
Alleen in de hobby sfeer. Op school vond ik mechanica altijd een leuk vak. Na school wilde ik naar Amsterdam en niet naar Delft. Zo is het anders gelopen.
Over de dwarse verplaatsing van de achterwielen tov van de voorwielen maak ik me geen zorgen.
Lengte panhardstang is ongeveer 66 cm. Hoogte verschil bevestigingspunten in ruststand is ongeveer 4 cm. Bij een verplaatsing van 4 cm komt de stand van de stang horizontaal en geeft de as een verplaatsing van ongeveer 3mm naar rechts.
Bij standaard montage staat de as in ruststand ook niet horizontaal, maar wijst iets naar beneden. Het linker bevestigingspunt zit dan ongeveer 2 cm hoger dan het rechter. De verplaatsing van de as is bij versterkte veren misschien 1,5mm meer dan het ontwerp van Volvo.
Wat wel toeneemt met versterkte veren is de dwarse kracht op de as. Deze wordt pas goed gelevert wanneer de veren inzakken.
Misschien interessant om de momenten uit te werken. Met een plotselinge flinke hobbel kunnen deze denk ik flink oplopen. Je hebt nl dan een grote wieluitslag in korte tijd.
De dwarse kracht die nodig is om de as te verplaatsen kan gemeten worden.
Met versterkte veren neemt de kracht op de panhardstang toe. Het zal nl meer kracht kosten om een zijwaartse beweging te maken. De verticale component neemt dan ook toe.
Als test kun je de panhardstang verwijderen(doe dat in onbelaste toestand) en meten hoeveel kracht het kost om de auto de nodige zijwaartse beweging te laten maken tov de achteras.
Ook de dwarse krachten die optreden door de middelpuntvliegende kracht zijn interessant. Heb je die dan kun je de effecten nader preciseren.
Net opgezocht: V is hoeksnelheid als ik het goed heb.
Nog een interessante opmerking die ik tegen kwam op een ander forum. Daar werden de rubber bussen van de panhardstang vervangen om trillen in het stuur bij een bepaalde snelheid tegen te gaan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2012 14:39 #1375741 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verlaagde auto
www.europeantuningshop.nl/index.php?rout...;path=1663_1675_1793

europeantuning bied oplossingen hiervoor!
Maar dat was al bekend neem ik aan?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2012 16:56 #1375750 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt

v0lv0freak schreef : www.europeantuningshop.nl/index.php?rout...;path=1663_1675_1793
 europeantuning bied oplossingen hiervoor!
Maar dat was al bekend neem ik aan?

Klopt, European is dealer van IPD (<a href=" www.ipdusa.com " target="_blank"> www.ipdusa.com )

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2012 16:58 #1375751 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja ken ik
Maar , kan ik er iets aan meten dan ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2012 18:24 #1375758 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Iets

A_A schreef : Maar , kan ik er iets aan meten dan ?

Ik vond op een forum:"Als je auto op zn wielen staat, moet je het verschil meten hoever deze uit het lood staat. Oftewel, hoeveel mm je as naar buiten steekt aan beide kanten. Je kan dit doen door een vast punt van je auto te nemen (chassisbalk bijv.) en vanuit daar te gaan meten. Heb je links (vanaf achter de auto gezien) bijv 18mm en rechts 22mm, dan moet je panhard dus 4mm korter worden. Op een gegeven moment snap je wat er veranderd als je de panhard gaat verstellen. Dan komt het helemaal goed. Gewoon bovenstaande manier proberen en goed je metingen bijhouden en secuur werken."Interessant onderwerp wel dit, dank TS 

Moderators: Jerry Stam