panhard stang?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2012 10:52 #1095659 door V700 register
panhard stang? is gemaakt door V700 register
Mensen,
Afgelopen week was ik bij een mede club lid, we stonden onder zijn volvo 740.
Wat een geluk deze man, een eigen brug, zucht, ik wil het ook :)
Any way, ik keek naar de panhard stang en vroeg mij af, zowiezo wat dat ding doet, maar, zal zijn om de as op de plek te houden zijn?

Maar, die stang zit zo gemonteerd, dat in en uitveren van de as er voor zorgt dat de as uit het midden gaat, veert hij in, zal de as naar rechts gaan, veert hij uit zal de as naar links gaan (van achteren gezien)
Zie ik dat verkeerd of moet dat juist zo?

Iemand een idee?
Op wikipedia staat een uitleg, alleen, ik zie even niet wat ze bedoelen
nl.wikipedia.org/wiki/Panhardstang
door en uit veren gaat de as uit het midden, en dat is dan niet erg?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2012 10:55 #1375018 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic goed gezien
Je hebt 't goed gezien. Daarom moet je idealiter als je een 700/900 met starre as verlaagd, ook een kortere (of verstelbare) panhardstang monteren. Ja, we hebben vrij simpele auto's.
Er is een oplossing waarbij de as wel in het midden blijft bij in- en uitveren, en die heet Watt-link.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2012 10:59 #1375020 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic maar?
Micheal,
Maar, ik heb nu versterkte veren, dus staat hij hoger dan eerst.
Maakt dat niet uit?
En, houdt dus ook in, dat als ik mijn gereedschap achter in heb, en de hele familie in de auto, de as uit het middenstaat tijdens het rijden.
Dan staan de wielen niet in 1 lijn met de voorwielen, das geen probleem dan blijkbaar.
Er van uitgaand dat meneer volvo hier goed over nagedacht heeft.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2012 11:07 #1375022 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Meneer Volvo
Ik ga er vanuit dat meneer Volvo de constructie zo bedacht heeft, dat de as met twee mensen op de voorstoelen, een volle tank en een kilo of 40 in de kofferbak exact het spoor van de voorwielen volgt. Of de as dan bij jou in het midden staat met versterkte veren en je gezinnetje, durf ik niet te zeggen.
Ideaal is het natuurlijk niet, zo'n panhard stang, maar 't is een goedkope en robuste oplossing, die blijkbaar niet al te veel problemen oplevert. De as blijft - als het goed is - wel recht onder de auto staan, hij verschuift alleen een cm of 2 naar links of rechts. Je zult dus niet als een krab over de weg gaan.

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2012 11:12 #1375025 door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic De sporing wijzigt inderdaad iets
Maar als je kijkt over welke hoogte de wagen wisselt en dat vervolgens afzet tegen de lengte van de panhard stang kun je dat het beste vergelijken met een grote wijzer die van 13 over half via kwart voor naar 13 voor wisselt.
Dat is een vrijwel verticale lijn, net niet helemaal uiteraard, het is immers een deel van een circel.
Je kunt het meten je trekhaak op te krikken of de familie even achterin te zetten. Je zal zien dat ze nagenoeg verticaal beweegt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2012 11:15 #1375027 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dwars krachten, Dit zorgt er
Dwars krachten,
Dit zorgt er dus voor dat de draagarmen constant van links naar rechts bewegen.
Maar, ok dan snap ik het  nu :)

Watts connection:
en.wikipedia.org/wiki/Watt%27s_linkage

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-12-2012 11:46 #1375031 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Rubber
De andere 2 stangen en de veerpoot armen aan beide kanten van de achteras staan geen zijdelingse beweging toe.
De beweging beperkt zich volgens mij tot het samenpersen van de beide rubbers waar de panhard inzit.
(Hier spreekt iemand met geen kennis over dit soort zaken)
Groeten,Gerben

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2012 12:11 #1375034 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic effecten verhogen en verlagen door krachten op de panhardstang
Het ontwerp van Volvo is dat de panhardstang bij gemiddeld gebruik in een horizontale stand staat. De dwarse verplaatsing is dan minimaal.
Bij versterkte veren komt de auto hoger te staan. Bij verkorte veren lager. In beide gevallen kan er dan een aanpassing gedaan worden om negatieve effecten op te heffen.
Het beste doe je dat door een aanpassing waarbij de panhardstang weer horizontaal komt in de meest gebruikte toestand van de auto. Heb je een gastank achterin liggen of flink wat ballast dan komt je al aardig in de buurt met versterkte veren.
Bij een verlagingsset lukt dat niet en wordt het veergedrag van de auto met zware belasting minder comfortabel.
Ook een auto met versterkte veren zonder ballast veert niet comfortabel.
Het negatieve effect op het veergedrag treedt op door de vertikale krachten die ontstaan als gevolg van de krachten op de panhardstang bij beweging. Heb je mechanica op school gehad dan weet je nog dat je een kracht kunt ontleden in componenten in 2 richtingen op de drukpunten. In dit geval een horizontale kracht die de as doet verschuiven en en vertikale kracht op as en carrosserie. De vertikale kracht op de as wordt uiteindelijk opgevangen door de banden, daar merk je weinig van. De vertikale kracht op de carrosserie geeft het negatieve effect op het veergedrag en comfort.
Rijdt je door een hobbel dan resulteert de beweging in een opwaarste kracht op het linker deel van de carroserie. De panhard stang zit nl links gemonteerd aan de carrosserie en rechts aan de as. Hierdoor gaat de carrosserie rollen om zijn lengte as. Daardoor is de vering bij het nemen van een hobbel links stugger en rechts soepeler.
Bij een auto met versterkte veren wijst de panhardstang naar beneden richting as doordat de auto 'te hoog" staat. Ook staat de auto achter niet altijd horizontaal, hetgeen bij iedere auto met panhardstang voorkomt afhankelijk van de ballast.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2012 12:43 #1375040 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic rubber en ruimte
In de rubbers zit zeker geen 2 cm ruimte hoor!

• Peter van Luijk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-12-2012 12:49 #1375042 door Peter van Luijk
Beantwoord door Peter van Luijk in topic Die 2 cm is de hoogteslag met nieuwe/andere veren
Horizontaal maakt dat enkele mm uit, wat wel zeker door de rubbers opgevangen kan worden.

Moderators: Jerry Stam