vierde versnelling "kraakt"..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2011 16:21 #1326891 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oorzaak en gevolg

gerryberrie schreef : Maar de BEGIN-oorzaak is wel het gebrek aan olie geweest, waardoor de as en de synchro droog kwamen te liggen, waardoor die defect is gegaan.
...
Volgens mij is er ook een "oplossing" (tja, wat is een oplossing) hiervoor, namelijk de bende vastlassen. kan je bak weer kraakloos jaren mee.
Staat zelfs een handleidinkje voor op TB.

Toch mooi dat jij die diagnose zo helder kunt stellen via het web, terwijl Timen de spullen zelf in zijn handen gehad heeft (en al langer aan Volvo's sleutelt dan jij op aarde bent).
Als je goed leest zie je dat hij uitlegt dat de olie is weggelekt door de grote spelling van de uitgaande as bij de achterste keerring, die dan weer is veroorzaakt door een gebroken veerring.
De truc van vastlassen van de synchromesh-ring betreft overigens die van de 3e versnelling.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-08-2011 16:39 #1326893 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Ik geloof dat nooit.
Heb ik knap gedaan he! (Beetje eigendunk kan geen kwaad)

Ik geloof nooit dat de synchro en de aandrukveerring zo kapot kan gaan terwijl die in de olie ligt...echt niet..of Wouter moet wel heel slecht schakelen. (zal vast niet zo zijn)
Het olie niveau is echt te laag geweest waardoor op den duur de bende kapot is gelopen en de zaak van erg naar erger is gegaan en er zelfs nog meer olie door de achterste keerring is weggelekt, wat nog desastreuser is (ofwel: een looping die zichzelf steeds verergert)
Het kan ook zo zijn geweest, dat de achterste keerring is gaan lekken waardoor de olie eruit is gelopen en zo de 4e versnelling bloot kwam te liggen en de bende nog verder kapot is gelopen.
Ik verschil simpelweg van mening..thats all..ik kan er best naast zitten, net zoals jij en /of Timen er best naast kan zitten.
Ervaring, klopt, Timen heeft meer ervaring, absoluut. dan nog..niemand is heilig en foutloos.
Ik val verder ook absoluuut niemand aan, Timen doet prachtig werk! Absoluut! en jij ook Pieter! (En ik zelfs ook nog..wow! de dag kan niet meer stuk! )
Ik vind je reactie wel wat aanvallend richting mij Pieter, wat ik wel jammer vindt en wat totaal niet nodig is, ik val ook verder ook niemand aan. en voer alleen een discussie, ter leerring en vermaeck. ik en jij en een ieder ander kan ervan leren.
Verder is het trucje van vastlassen zeker ook wel bruikbaar op de 4e versnelling.
Groeten,Gerben(wat best een eigenwijs mannetje is)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2011 17:27 #1326900 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet persoonlijk

gerryberrie schreef : Gerben(wat best een eigenwijs mannetje is)

... waarvan akte
Gerben, ik heb niets tegen jou persoonlijk, want ik ken je niet buiten dit forum. Ik stel je (immer positieve) bijdrages hier juist erg op prijs.
Ik hecht in deze alleen meer waarde aan het oordeel van iemand die daadwerkelijk zijn handen er aan vuil heeft gemaakt (en al eventjes meeloopt), dan aan dat van jou, omdat je er er niet meer van weet/gezien hebt dan wat er hierboven te lezen is.
Daarbij denk ik de uitleg van Timen te begrijpen en die vind ik heel aannemelijk.
Mocht je hier nog op willen reageren zullen we dan per PB verder gaan (om het topic niet verder te 'vervuilen')?

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2011 17:34 #1326901 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic oorzaak en gevolg

gerryberrie schreef : Heb ik knap gedaan he!

(Beetje eigendunk kan geen kwaad)

Ik geloof nooit dat de synchro en de aandrukveerring zo kapot kan gaan terwijl die in de olie ligt...echt niet..of Wouter moet wel heel slecht schakelen. (zal vast niet zo zijn)
Het olie niveau is echt te laag geweest waardoor op den duur de bende kapot is gelopen en de zaak van erg naar erger is gegaan en er zelfs nog meer olie door de achterste keerring is weggelekt, wat nog desastreuser is (ofwel: een looping die zichzelf steeds verergert)
Het kan ook zo zijn geweest, dat de achterste keerring is gaan lekken waardoor de olie eruit is gelopen en zo de 4e versnelling bloot kwam te liggen en de bende nog verder kapot is gelopen.
Ik verschil simpelweg van mening..thats all..ik kan er best naast zitten, net zoals jij en /of Timen er best naast kan zitten.
Ervaring, klopt, Timen heeft meer ervaring, absoluut. dan nog..niemand is heilig en foutloos.
Ik val verder ook absoluuut niemand aan, Timen doet prachtig werk! Absoluut! en jij ook Pieter! (En ik zelfs ook nog..wow! de dag kan niet meer stuk! )
Ik vind je reactie wel wat aanvallend richting mij Pieter, wat ik wel jammer vindt en wat totaal niet nodig is, ik val ook verder ook niemand aan. en voer alleen een discussie, ter leerring en vermaeck. ik en jij en een ieder ander kan ervan leren.
Verder is het trucje van vastlassen zeker ook wel bruikbaar op de 4e versnelling.
Groeten,Gerben(wat best een eigenwijs mannetje is)

Wat stuk is gegaan is de ring die wordt samengedrukt die voor de voorspanning op de lagers moet zorgen. Misschien omdat ik de term veerring gebruik dat je een verkeerde conclusie trekt. Deze vervormbare ring was gebroken/gespleten dus kwam er een enorme speling op de as(sen) Door deze speling verloor de bak weliswaar olie maar nog lang niet genoeg om de assen te laten drooglopen De oorzaak dus niet te weinig olie.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-08-2011 17:37 #1326902 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Haha

Pietjeprecies schreef :

gerryberrie schreef : Gerben(wat best een eigenwijs mannetje is)

... waarvan akte

<div class="content">Hahaha ik heb het vaak genoeg gehoord.."eigenwijs manneke"..agja..ik vogel dingen graag zelf, op mijn eigen manier uit
Voorderest is het helemaal goed Pieter! je reactie doet "me deugd" en is meer dan voldoende!
Back on topic!
EDIT: De uitlegging van Timen is voor mij voldoende! :)
Groeten,Gerben (die zich in dit topic even wat stiller gaat houden)</div>

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
18-08-2011 17:46 #1326908 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic meerdere wegen naar Rome
en zo gaat het ook met oorzaken, die het anders zijn, en het zelfde gevolg kunnen hebben .
en ook ik twijfel niet aan Tiemen zijn logica.
en misschien is Wouter (ik ken hem zo niet, geloof ik) niet lekker aan het poken geweest met de bak, maar misschien de eigenaar daarvoor wel.
of gewoon een pech gevalletje, maandagmorgen bakkie?

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2011 21:19 #1326972 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mening

gerryberrie schreef : Maar de BEGIN-oorzaak is wel het gebrek aan olie geweest, waardoor de as en de synchro droog kwamen te liggen, waardoor die defect is gegaan.
Het feitelijke falen van de 4e versnelling is inderdaad door de synchro die defect is gegaan, maar het is begonnen met een te laag olie-niveau.

Volgens mij is er ook een "oplossing" (tja, wat is een oplossing) hiervoor, namelijk de bende vastlassen. kan je bak weer kraakloos jaren mee.
Staat zelfs een handleidinkje voor op TB.
Groeten,Gerben

dit is ook mijn mening! (op het vast las verhaal na!)
Maarja Timen heeft zijn onderbouwing nou eenmaal en de onze wordt niet aangenomen!!
Er staat dat er te weinig olie inzat en ook nog niet ververst is!
De speling die ontstaan is werd veroorzaakt door een mechanisch defect stelt Timen.......
Tja ik blijf het zeggen:als er genoeg olie inzat die al eens ververst zou zijn dan  was dit veel minder snel gebeurd .(of geheel niet)
De speling was waarschijnlijk niet zo erg geworden met genoeg olie (lees 1.85liter ipv minder.) en dus betere smering en betere koeling.
Daarbij de olie die er inzat was al vervuild en oud........dus dat TImen stelt dat het niet aan het olie tekort heeft gelegen vind ik een nogal onlogische beredenering!
LEt maar eens op:bijna alle bakken die kapot gaan hebben oude olie of een olie tekort!!
En ik ben bekwaam genoeg om dit te durven zeggen ookal ben ik geen leraar!
Verder gaat deze discussie nergens over maar ik vind wel dat ik mijn mening mag geven want dit is ZEER belangrijk voor alle m90 gebruikers hier!!!!
We willen toch allemaal dat er geen bakken kapot lopen???
Verder wel mooi dat Timen het opgelost heeft.

www.volvo700vereniging.nl/node/37688http...h?v=UIQTuapnIVkVolvo 940 estate B230fk  PRINS VSI Garrett t3 cossie 60trim a/r63 ferrita,Bilstein b6 Intrax.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2011 21:27 #1326978 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic heer
Amen.

Tom.

• Gerben Mol
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-08-2011 21:31 #1326981 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Praised!

TGTF schreef : Amen.

Tom.

<div class="content">Halleluja!
@Chris:Vastlassen zou ik zelf ook niet doen, ik meld alleen de mogelijkheid Tot, en dat het best kan werken, mocht je geen andere bak kunnen vinden bv, om zo toch nog even met je bak te kunnen rijden en je tijd te geven een andere bak te scoren.
Groeten,Gerben</div>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2011 21:34 #1326982 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niks

Moderators: Jerry Stam