vierde versnelling "kraakt"..
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb een M90 versnellingsbak, volgens mij van het latere type (gezien het bouwjaar van mijn 940: 1997).
Syncromesh kapot?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat was mijn eerste gedachte ook, hoewel die van de 3e bekend staat als de zwakste schakel, niet de 4.Wouter1973 schreef : Syncromesh kapot?
Heb je de olie al eens ververst? Die van mij ging (door alle versnellingen) een stuk soepeler met nieuwe olie.
Zie <a href="/node/35588" target="_blank">hier</a> en <a href="/files/M90_versnellingsbak.pdf" target="_blank">hier</a> voor meer info over de M90.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Gewoon van de dealer,grote kans dat het goed komt!!
Niet lullig bedoeld maar IK zoek het daar wel......vooral bij een m90.....
Heb er al 4 meegemaakt het laatste half jaar waar olie de oorzaak was.
Anders tsl erbij.( www.lare.nl )
Geloof mij het kan werken.
Trouwens als dit nog nooit gebeurd is dan vraag je erom.........Al eens niveau gecontroleerd?
groet Chris
- V700 register
- Nieuw lid
-
Geef me niet teveel eer . Ik ben alleen redelijk bedreven in het bijeenharken van informatie. Hopelijk krijg je dus ook nog reactie van een echte deskundige.Wouter1973 schreef : Tenzij jij zegt: dat is typisch voor slechte/oude/te weinig olie
Dat van die olie was meer bedoeld als algemene suggestie als je niet weet of het al eerder gedaan is. Ik kan me ook nog voorstellen dat je bij een te laag oliepeil het eerst last krijgt met de 3e/4e (al heb jij alleen bij de 4 last), want de as waar die synchro's op zitten ligt bovenaan.
Peilen zou ik dus in elk geval doen, voordat je aan andere (ramp)scenario's begint, het is n.l. gratis.
[edit: en (natuurlijk) ingehaald door Chris...]
- V700 register
- Nieuw lid
-
scaniar164 schreef : Olie verversen!
Gewoon van de dealer,grote kans dat het goed komt!!
Niet lullig bedoeld maar IK zoek het daar wel......vooral bij een m90.....
Heb er al 4 meegemaakt het laatste half jaar waar olie de oorzaak was.
Anders tsl erbij.( www.lare.nl )
Geloof mij het kan werken.
Trouwens als dit nog nooit gebeurd is dan vraag je erom.........Al eens niveau gecontroleerd?
groet Chris
Ik ben blij met je stelligheid. Enneh.....eh.....nee, nooit peil gecontroleerd. Hoe doe ik dat?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Aan de achterkant van de bak zitten rechts twee pluggen, beetje moeilijk te zien omdat de versnellingsbaksteunbalk eronder zit. De bovenste plug is om te vullen en peilen, de onderste om af te tappen.
Bovenste plug eruit, vinger in het gat steken. De olie moet gelijk met het gat staan. Krijg je geen natte vinger, dan is het peil te laag. Dit staat trouwens ook achter het linkje in mijn eerste post. Je kunt het beste wel de koperen pakkingring vervangen nadat je de plug los hebt gehad (18x24 mm, Volvo nr. 11998).
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-