vierde versnelling "kraakt"..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2011 13:49 #1088447 door V700 register
vierde versnelling "kraakt".. is gemaakt door V700 register
Het inleggen van de vierde versnelling moet plotsklaps met beleid gebeuren. Een korte omschrijving van het probleem: zowel bij opschakelen als terugschakelen geeft de vierde versnelling een korte "kraak" (het is niet echt luidkeels gekraak, maar je voelt de weerstand in de pook) als het schakelen te snel gebeurt. Bij alle andere versnellingen heb ik daar geen last van en kan ik vlot en snel schakelen. Het euvel doet zich bij lagere toerentallen minder nadrukkelijk voor dan bij toerentallen vanaf 2500 tpm. Als ik de pook met beleid hanteer (rustig in de versnelling leggen) gaat het goed en zonder weerstand of gekraak.
Ik heb een M90 versnellingsbak, volgens mij van het latere type (gezien het bouwjaar van mijn 940: 1997).
Syncromesh kapot?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2011 14:21 #1326146 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hmm

Wouter1973 schreef : Syncromesh kapot?

Dat was mijn eerste gedachte ook, hoewel die van de 3e bekend staat als de zwakste schakel, niet de 4.
Heb je de olie al eens ververst? Die van mij ging (door alle versnellingen) een stuk soepeler met nieuwe olie.
Zie <a href="/node/35588" target="_blank">hier</a> en <a href="/files/M90_versnellingsbak.pdf" target="_blank">hier</a> voor meer info over de M90.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2011 18:36 #1326170 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vierde
Ik wist van die zwakke syncromesh van de derde versnelling, maar dat is van het eerste type M90. Mijn auto heeft het tweede type. Bovendien hebben we het toch echt over de vierde versnelling, en zijn syncromesh ringen natuurlijk altijd onderdelen die toch wel stuk kunnen. Olie, ik denk het niet. De rest van de versnelling gaat prima en soepel, alleen de vierde wil niet meer zonder kraak. Tenzij jij zegt: dat is typisch voor slechte/oude/te weinig olie zou ik het hier niet in zoeken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2011 19:11 #1326175 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic olie
Olie verversen!
Gewoon van de dealer,grote kans dat het goed komt!!
Niet lullig bedoeld maar IK zoek het daar wel......vooral bij een m90.....
Heb er al 4 meegemaakt het laatste half jaar waar olie de oorzaak was.
Anders tsl erbij.( www.lare.nl )
Geloof mij het kan werken.
Trouwens als dit nog nooit gebeurd is dan vraag je erom.........Al eens niveau gecontroleerd?

groet Chris

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2011 19:26 #1326176 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Peil

Wouter1973 schreef : Tenzij jij zegt: dat is typisch voor slechte/oude/te weinig olie

Geef me niet teveel eer  . Ik ben alleen redelijk bedreven in het bijeenharken van informatie. Hopelijk krijg je dus ook nog reactie van een echte deskundige.
Dat van die olie was meer bedoeld als algemene suggestie als je niet weet of het al eerder gedaan is. Ik kan me ook nog voorstellen dat je bij een te laag oliepeil het eerst last krijgt met de 3e/4e (al heb jij alleen bij de 4 last), want de as waar die synchro's op zitten ligt bovenaan.
Peilen zou ik dus in elk geval doen, voordat je aan andere (ramp)scenario's begint, het is n.l. gratis.
[edit: en (natuurlijk) ingehaald door Chris...]

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2011 20:15 #1326182 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niveau

scaniar164 schreef : Olie verversen!
Gewoon van de dealer,grote kans dat het goed komt!!
Niet lullig bedoeld maar IK zoek het daar wel......vooral bij een m90.....
Heb er al 4 meegemaakt het laatste half jaar waar olie de oorzaak was.
Anders tsl erbij.( www.lare.nl )
Geloof mij het kan werken.
Trouwens als dit nog nooit gebeurd is dan vraag je erom.........Al eens niveau gecontroleerd?

groet Chris

Ik ben blij met je stelligheid. Enneh.....eh.....nee, nooit peil gecontroleerd. Hoe doe ik dat?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2011 21:18 #1326185 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Peilen
Het is niet ingewikkeld, maar je moet de auto wel omhoog zetten om er bij te komen.
Aan de achterkant van de bak zitten rechts twee pluggen, beetje moeilijk te zien omdat de versnellingsbaksteunbalk eronder zit. De bovenste plug is om te vullen en peilen, de onderste om af te tappen.
Bovenste plug eruit, vinger in het gat steken. De olie moet gelijk met het gat staan. Krijg je geen natte vinger, dan is het peil te laag. Dit staat trouwens ook achter het linkje in mijn eerste post. Je kunt het beste wel de koperen pakkingring vervangen nadat je de plug los hebt gehad (18x24 mm, Volvo nr. 11998).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2011 21:26 #1326189 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic versnellingsbakolie
Hmm....versnellingsbakolie zou ik het liefst meteen verversen (geen overbodige luxe na bijna 460.000 km lijkt me) en dat laat ik liever bij een garage doen, die weten ook raad met de oude olie. Het is het proberen waard, lijkt me...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2011 22:23 #1326193 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic olie
Tip ga zoals gezegd voor olie van de dealer.dan heb je ZEKER de goeie!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2011 11:18 #1326229 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic olie en kraken
Niet dat ik adviezen niet wil aannemen hoor, maar kan iemand mij eens uitleggen hoe het kan dat alle versnellingen prima ingelegd kunnen worden, behalve de vierde, en dat dan olie daarvan de oorzaak zou kunnen zijn? Puur om te begrijpen, niet om eigenwijs te doen.

Moderators: Jerry Stam