Controlelampje Koelvloeistof niveau V 940 1997 aangesloten
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-02-2015 12:09 #1416319
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik moet met het commentaar even passen, ik heb geen ledenrechten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
27-02-2015 14:06 #1416322
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic de tekst
KVS niveausensor installeren
Een signaal op het dashboard om te waarschuwen dat de kvs, koelvloeistof, in het reservoir onder het minimum staat voorkomt de gevolgschade van oververhitting.
Bij een te laag niveau ontstaan er luchtbellen in de kop, het koeleffect gaat verloren en de motor gaat koken.
De gevolgschade van oververhitting gaat snel en kan groot zijn. Blijf je toch doorrijden dan loop je risico voor:
koppakking stuk, sensoren stuk, thermostaat stuk, kromme kop, verbrande kleppen, oververhitting motorblok. Ben je op tijd om wat kvs, of water bij te vullen, dan kom je veilig thuis.
Verlies van kvs kan ontstaan door:
een klein lek ergens in het koelsysteem,
kvs die geen kookpuntverhoging meer heeft,te oud of te sterk verdund
een dop op het reservoir die de druk niet meer goed regelt
De temperatuur in de kop van een LPT kan onder normale bedrijfsomstandigheden oplopen tot boven de 110 graden.
Om dit aan te kunnen moet het koelsysteem in goede conditie zijn. Bij oudere auto's is dit niet altijd het geval.
De Volvo temperatuurmeter staat altijd in het midden vanaf 60 graden tot 110 en is hierdoor niet een goed instrument om te waarschuwen.
Pas als het te laat is gaat de meter naar het rood.
Is het te laat en is er gevolgschade ontstaan dan betekent dit een dikke reparatie rekening en daardoor vaak het einde van de auto.
Krijg je tijdig een signaal in geval van kvs-verlies, dan kun je tijdig je reservoirtje bijvullen en rustig opzoek gaan naar het defect in het koelsysteem.
Wat je nodig hebt:
een kvs-reservoir met magneetring Volvonummer 9122997
een niveausensor Volvonummer3547710
een mini-stekkerpootje om te plaatsen in de C multistekker van de klokkenwinkel
Timen levert een setje wat je zo kan bestellen.
Het is sowieso geen slecht idee om een vaatje van 15 jaar oud te vervangen, aangezien er materiaalbreuk kan optreden van het oude kunststofmateriaal
resulterend in een bijvoorbeeld afgebroken tuitje.
Installatie:
Haal de dunne slang van het kvs-vaatje, maak deze een stuk vrij en hang dit over het spatbord in een emmertje of bakje van 1 liter.
Trek het vaatje uit de beugel omhoog en draai de dop los.
De dunne slang werkt nu als overloop en het vaatje loopt leeg.
Haal de onderste slang van het vaatje.
Druk de niveausensor in het vaatje en monteer het nieuwe vaatje. De opgevangen kvs giet pas je terug na installatie. Dan controleer je meteen of het lampje inderdaad aan gaat.
Voor aansluiting van de draden zijn er alternatieven:
Quick and dirty:
Kannibaliseer de aansluiting van de niveausensor van het ruitenvloeistofreservoir en sluit deze aan op de niveausensor van de kvs.
Het signaallampje voor te weinig ruitenwisservloeistof,geel, zal nu gaan branden bij een te laag niveau in het kvs-vaatje.
Niet de mooiste oplossing maar je bent snel klaar.
Netjes:
In een klokkenwinkel van een 940 vanaf 94 zit al een plek voor het signaal van de niveausensor. Deze is in gebruik bij de 960.
De gebruikte onderdelen zijn ook van de 960.
De niveausensor moet met 2 draden worden aangesloten een met aarde en een met het lampje in de klokkenwinkel.
Verbinding met massa vind je vanaf 94 in de vrijliggende stekker bij het vaatje, nl de zwarte draad.
Deze stekker is bedoeld voor een alarmtoeter van het guard-alarm wat meestal niet gemonteerd is, waardoor de stekker niet in gebruik is. De massaverbinding zit er wel standaard.
Voor 94 moet je zelf een massa verbinding maken naar het massapunt op het binnenspatbord.
Trek de andere draad van de niveausensor door naar de klokkenwinkel. Je kunt via het linker of het rechter doorvoerpunt.
Gebruik bijvoorbeeld een meter installatiedraad, stevige elektriciteitsdraad met hard koperen kern, als trekdraad. Je steekt dat door het doorvoerpunt,
priegelt wat om door de isolatiebekleding te komen en vang binnen in de auto de draad weer op. Vervolgens trek je een montage snoer voor auto's van 0,4 qmm.
Wanneer je het rechter doorvoerpunt neemt, dan vang je de draad op achter het dashboardkastje. Eerst even demonteren.
Je kunt de draad ook langs het schutbord naar links brengen en het linker doorvoerpunt nemen dan kom je boven het koppelingspedaal uit.
Verbind de draad met het bijgeleverde ministekkertje en monteer dit stekkertje in de grote C multistekker op positie 10, vierde pinnetje van links.
Zet een fitting met lampje op positie 8 in het klokkenhuis, monteer alles weer en je bent klaar. controleer de werking van het lampje en giet de kvs weer bij.
Bij auto's van voor 94 met een klokkenwinkel zonder het koelvoeistofsignaallampje moet je een ander vrij signaallampje uitzoeken,
Bijvoorbeeld het lampje van ABS, rood, of het lampje van SRS, geel. Zijn beide in gebruik dan is er atijd nog het reserveplekje met nummer 5, weliswaar groen.
Knutselaar:
Gebruik een bijpassende stekker voor de alarmtoeter en verbind de draden netjes met de niveausensor.
Je gebruikt nu de plusverbinding van de alarmtoeter naar de relaisvoet van het alarm/immorelais. Deze zit achter het dashoboard kastje rechtsboven.
Uit de relaisvoet tap je aansluiting H af en verbind deze met het verklikkerampje zoals eerder beschreven.
In auto's vanaf 97 zit standaard een immorelais gemonteerd op de relaisvoet. Stekker aansluiting H is echter niet in gebruik.
Wil je nog een stapje verder als knutselaar, dan monteer je gelijk een temperatuurverklikker op de onderste buis van de radiator.
Deze temperatuur verklikker verbreekt contact boven een bepaalde temperatuur. Je gebruikt een wisselrelais om in deze situatie een massaverbinding te geven aan het signaallampje.
Wat heb je daaraan? Het signaallampje gaat nu ook branden in situaties dat je de volledige koelcapaciteit van het systeem vebruikt hebt.
Dit kan gebeuren met warm weer bij lang hardrijden met een opgevoerde motor of het rijden met zware belading in de bergen of met heet weer in een file staan.
Installatie van het kvs-vaatje is en prima oefenproject voor de beginnend sleutelaar. Je brengt een goede verbetering aan voor de levensduur van je auto en tegelijkertijd ontdek je hoe simpel de auto in elkaar zit.
Nog een paar korte instructies en verwijzingen:
Hoe het dasboard kastje te verwijderen:
Onder het kastje zit een schopplaat horizontaal boven de voeten. Deze zit aan de voorkant vast met 3 plastic pluggen. Deze een kwartslag draaien en plaat eruit trekken. Bij montage let op de geleidesleuf links achter.
Klepje kastje open, links en rechts zie je een afdekkapje van 2 bij 2 cm, deze vanuit het midden eruit wippen. Achter de kapjes zitten 2 torques schroeven. Deze los draaien, maar nog even laten zitten.
Van onderen zit het kastje met twee moertjes 10 vast, deze verwijderen. Nu de torques boven eruit en het kastje er uit nemen. Verlichtingsstekker ontkoppelen.
Hoe de klokkenwinkel te verwijderen:
Voor de klokkenwinkel zit een metalen lijst met 2 kleine gaten in de zijkanten. Met een hele dunne schroevendraaier druk je door een gat een klemveer in. Kost wat kracht. Met ingedrukte veer trek je de lijst naar voren en eruit.
Nu zie je links en rechts een torques schroef. Beide verwijderen met de klemveren. Stuur goed recht zetten. Nu kun je voorzichtig de gehele klokkenwinkel aan het frame naar voren trekken. De onderrand van het kunststof van het dasboard zit een
beetje in de weg. Dan steek je een plat voorwerp tussen frame en het kunststof zodat het frame er langs glijdt.
Manoeuvreer de klokken winkel eerst naar voren en draai de klokken winkel dan om de rechter onderhoek naar rechts. Dan houdt je maximale speling op de aangesloten kabels met stekkers.
Hoe de schopplaat onder het stuur te verwijderen:
Aan de voorrand zitten 3 torques schroeven. deze eruit en de klep laten zakken en vervolgens naar voren te trekken. Bij montage let op de geleidesleuven aan de achterkant links en rechts.
Na montage moet de luchtuitlaat van de kachel voor de voeten rechtsboven vrij zijn.
Links:
Gebruik je de voorbedrading van de alarmtoeter bekijk dan deze informatie vwb de relaisvoet:
volvo700vereniging.nl/node/51334
Schema klokkenwinkel met multiconnector C op pagina 156,157 van:
volvo700vereniging.nl/sites/defau ...
Aanbod van Timen:
volvo700vereniging.nl/content/exp ...
Een signaal op het dashboard om te waarschuwen dat de kvs, koelvloeistof, in het reservoir onder het minimum staat voorkomt de gevolgschade van oververhitting.
Bij een te laag niveau ontstaan er luchtbellen in de kop, het koeleffect gaat verloren en de motor gaat koken.
De gevolgschade van oververhitting gaat snel en kan groot zijn. Blijf je toch doorrijden dan loop je risico voor:
koppakking stuk, sensoren stuk, thermostaat stuk, kromme kop, verbrande kleppen, oververhitting motorblok. Ben je op tijd om wat kvs, of water bij te vullen, dan kom je veilig thuis.
Verlies van kvs kan ontstaan door:
een klein lek ergens in het koelsysteem,
kvs die geen kookpuntverhoging meer heeft,te oud of te sterk verdund
een dop op het reservoir die de druk niet meer goed regelt
De temperatuur in de kop van een LPT kan onder normale bedrijfsomstandigheden oplopen tot boven de 110 graden.
Om dit aan te kunnen moet het koelsysteem in goede conditie zijn. Bij oudere auto's is dit niet altijd het geval.
De Volvo temperatuurmeter staat altijd in het midden vanaf 60 graden tot 110 en is hierdoor niet een goed instrument om te waarschuwen.
Pas als het te laat is gaat de meter naar het rood.
Is het te laat en is er gevolgschade ontstaan dan betekent dit een dikke reparatie rekening en daardoor vaak het einde van de auto.
Krijg je tijdig een signaal in geval van kvs-verlies, dan kun je tijdig je reservoirtje bijvullen en rustig opzoek gaan naar het defect in het koelsysteem.
Wat je nodig hebt:
een kvs-reservoir met magneetring Volvonummer 9122997
een niveausensor Volvonummer3547710
een mini-stekkerpootje om te plaatsen in de C multistekker van de klokkenwinkel
Timen levert een setje wat je zo kan bestellen.
Het is sowieso geen slecht idee om een vaatje van 15 jaar oud te vervangen, aangezien er materiaalbreuk kan optreden van het oude kunststofmateriaal
resulterend in een bijvoorbeeld afgebroken tuitje.
Installatie:
Haal de dunne slang van het kvs-vaatje, maak deze een stuk vrij en hang dit over het spatbord in een emmertje of bakje van 1 liter.
Trek het vaatje uit de beugel omhoog en draai de dop los.
De dunne slang werkt nu als overloop en het vaatje loopt leeg.
Haal de onderste slang van het vaatje.
Druk de niveausensor in het vaatje en monteer het nieuwe vaatje. De opgevangen kvs giet pas je terug na installatie. Dan controleer je meteen of het lampje inderdaad aan gaat.
Voor aansluiting van de draden zijn er alternatieven:
Quick and dirty:
Kannibaliseer de aansluiting van de niveausensor van het ruitenvloeistofreservoir en sluit deze aan op de niveausensor van de kvs.
Het signaallampje voor te weinig ruitenwisservloeistof,geel, zal nu gaan branden bij een te laag niveau in het kvs-vaatje.
Niet de mooiste oplossing maar je bent snel klaar.
Netjes:
In een klokkenwinkel van een 940 vanaf 94 zit al een plek voor het signaal van de niveausensor. Deze is in gebruik bij de 960.
De gebruikte onderdelen zijn ook van de 960.
De niveausensor moet met 2 draden worden aangesloten een met aarde en een met het lampje in de klokkenwinkel.
Verbinding met massa vind je vanaf 94 in de vrijliggende stekker bij het vaatje, nl de zwarte draad.
Deze stekker is bedoeld voor een alarmtoeter van het guard-alarm wat meestal niet gemonteerd is, waardoor de stekker niet in gebruik is. De massaverbinding zit er wel standaard.
Voor 94 moet je zelf een massa verbinding maken naar het massapunt op het binnenspatbord.
Trek de andere draad van de niveausensor door naar de klokkenwinkel. Je kunt via het linker of het rechter doorvoerpunt.
Gebruik bijvoorbeeld een meter installatiedraad, stevige elektriciteitsdraad met hard koperen kern, als trekdraad. Je steekt dat door het doorvoerpunt,
priegelt wat om door de isolatiebekleding te komen en vang binnen in de auto de draad weer op. Vervolgens trek je een montage snoer voor auto's van 0,4 qmm.
Wanneer je het rechter doorvoerpunt neemt, dan vang je de draad op achter het dashboardkastje. Eerst even demonteren.
Je kunt de draad ook langs het schutbord naar links brengen en het linker doorvoerpunt nemen dan kom je boven het koppelingspedaal uit.
Verbind de draad met het bijgeleverde ministekkertje en monteer dit stekkertje in de grote C multistekker op positie 10, vierde pinnetje van links.
Zet een fitting met lampje op positie 8 in het klokkenhuis, monteer alles weer en je bent klaar. controleer de werking van het lampje en giet de kvs weer bij.
Bij auto's van voor 94 met een klokkenwinkel zonder het koelvoeistofsignaallampje moet je een ander vrij signaallampje uitzoeken,
Bijvoorbeeld het lampje van ABS, rood, of het lampje van SRS, geel. Zijn beide in gebruik dan is er atijd nog het reserveplekje met nummer 5, weliswaar groen.
Knutselaar:
Gebruik een bijpassende stekker voor de alarmtoeter en verbind de draden netjes met de niveausensor.
Je gebruikt nu de plusverbinding van de alarmtoeter naar de relaisvoet van het alarm/immorelais. Deze zit achter het dashoboard kastje rechtsboven.
Uit de relaisvoet tap je aansluiting H af en verbind deze met het verklikkerampje zoals eerder beschreven.
In auto's vanaf 97 zit standaard een immorelais gemonteerd op de relaisvoet. Stekker aansluiting H is echter niet in gebruik.
Wil je nog een stapje verder als knutselaar, dan monteer je gelijk een temperatuurverklikker op de onderste buis van de radiator.
Deze temperatuur verklikker verbreekt contact boven een bepaalde temperatuur. Je gebruikt een wisselrelais om in deze situatie een massaverbinding te geven aan het signaallampje.
Wat heb je daaraan? Het signaallampje gaat nu ook branden in situaties dat je de volledige koelcapaciteit van het systeem vebruikt hebt.
Dit kan gebeuren met warm weer bij lang hardrijden met een opgevoerde motor of het rijden met zware belading in de bergen of met heet weer in een file staan.
Installatie van het kvs-vaatje is en prima oefenproject voor de beginnend sleutelaar. Je brengt een goede verbetering aan voor de levensduur van je auto en tegelijkertijd ontdek je hoe simpel de auto in elkaar zit.
Nog een paar korte instructies en verwijzingen:
Hoe het dasboard kastje te verwijderen:
Onder het kastje zit een schopplaat horizontaal boven de voeten. Deze zit aan de voorkant vast met 3 plastic pluggen. Deze een kwartslag draaien en plaat eruit trekken. Bij montage let op de geleidesleuf links achter.
Klepje kastje open, links en rechts zie je een afdekkapje van 2 bij 2 cm, deze vanuit het midden eruit wippen. Achter de kapjes zitten 2 torques schroeven. Deze los draaien, maar nog even laten zitten.
Van onderen zit het kastje met twee moertjes 10 vast, deze verwijderen. Nu de torques boven eruit en het kastje er uit nemen. Verlichtingsstekker ontkoppelen.
Hoe de klokkenwinkel te verwijderen:
Voor de klokkenwinkel zit een metalen lijst met 2 kleine gaten in de zijkanten. Met een hele dunne schroevendraaier druk je door een gat een klemveer in. Kost wat kracht. Met ingedrukte veer trek je de lijst naar voren en eruit.
Nu zie je links en rechts een torques schroef. Beide verwijderen met de klemveren. Stuur goed recht zetten. Nu kun je voorzichtig de gehele klokkenwinkel aan het frame naar voren trekken. De onderrand van het kunststof van het dasboard zit een
beetje in de weg. Dan steek je een plat voorwerp tussen frame en het kunststof zodat het frame er langs glijdt.
Manoeuvreer de klokken winkel eerst naar voren en draai de klokken winkel dan om de rechter onderhoek naar rechts. Dan houdt je maximale speling op de aangesloten kabels met stekkers.
Hoe de schopplaat onder het stuur te verwijderen:
Aan de voorrand zitten 3 torques schroeven. deze eruit en de klep laten zakken en vervolgens naar voren te trekken. Bij montage let op de geleidesleuven aan de achterkant links en rechts.
Na montage moet de luchtuitlaat van de kachel voor de voeten rechtsboven vrij zijn.
Links:
Gebruik je de voorbedrading van de alarmtoeter bekijk dan deze informatie vwb de relaisvoet:
volvo700vereniging.nl/node/51334
Schema klokkenwinkel met multiconnector C op pagina 156,157 van:
volvo700vereniging.nl/sites/defau ...
Aanbod van Timen:
volvo700vereniging.nl/content/exp ...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-02-2015 19:46 #1416337
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is een goed verhaal geworden zo
Het is een goed verhaal geworden zo. Ik heb nog een paar kleine aanvullingen
- nummer van het vaatje heb ik ook gebruikt, voor de schakelaar had ik nummer 9141134. Maar wellicht is het 9-nummer een nieuwer nummer voor hetzelfde ding (met het 3-nummer)?
- misschien is een tip om het vaatje een beetje warm te maken en wat vaseline te gebruiken om de schakelaar erin te krijgen. Gaat nogal stroef rond het vriespunt heb ik gemerkt.
- bij quick en dirty installatie moet je de niveauschakelaar parallel tov die voor de ruitensproeier aansluiten (staat nu niet expliciet genoemd)
- ik ben een knutselaar zag ik
. Ik heb dat contact uit de relaisvoet gewurmd met een klein haakje/schroevendraaiertje onder en boven het contact en dat in een ander kunststof stekkertje gestoken. Of draadje onder de relaisvoet afknippen (maar kom je niet zo gemakkelijk bij) of het contact uit de voet wurmen en contrastekker maken/stekkertje eraf knippen.
- volgens mij zijn er verschillende metalen connectors gebruikt voor de tellerunits. Ik heb hier een sloopkabelboom liggen uit '93, die heeft andere stekkertjes dan mijn '98 tellerbakken. Misschien weet iemand welke je moet hebben voor welke modeljaren?
- nummer van het vaatje heb ik ook gebruikt, voor de schakelaar had ik nummer 9141134. Maar wellicht is het 9-nummer een nieuwer nummer voor hetzelfde ding (met het 3-nummer)?
- misschien is een tip om het vaatje een beetje warm te maken en wat vaseline te gebruiken om de schakelaar erin te krijgen. Gaat nogal stroef rond het vriespunt heb ik gemerkt.
- bij quick en dirty installatie moet je de niveauschakelaar parallel tov die voor de ruitensproeier aansluiten (staat nu niet expliciet genoemd)
- ik ben een knutselaar zag ik
- volgens mij zijn er verschillende metalen connectors gebruikt voor de tellerunits. Ik heb hier een sloopkabelboom liggen uit '93, die heeft andere stekkertjes dan mijn '98 tellerbakken. Misschien weet iemand welke je moet hebben voor welke modeljaren?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-02-2015 20:01 #1416338
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Relaisvoet
Dat van die relaisvoet heb ik ook gedaan. Staat het in de motorruimte netjes en die kabel naar binnen ligt er toch al. Alleen heb ik nog wel het handschoenenvakje laten zakken om de draad achter de kachelbediening langs te leiden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-02-2015 20:46 #1416341
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat
Ik heb de kabel ook langs de kachelbediening getrokken, maar had het kastje al uitgebouwd.
Met demontage van het kastje even opletten dat je m opvangt als je m loshaalt zodat er geen ruk aan de kabel van het lampje optreedt.
Met demontage van het kastje even opletten dat je m opvangt als je m loshaalt zodat er geen ruk aan de kabel van het lampje optreedt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-02-2015 19:17 #1416353
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Ik vond deze nog
Stekker klokkenwinkel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
01-03-2015 09:44 #1416362
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic correcties
Dank. De experts zijn het eens over de inhoud.
Het doel is om de beginnende sleutelaar over de streep te trekken zoiets zelf uit te voeren. Is het verhaaltje voor hen ook duidelijk?
Voor de starter zie ik de nette oplossing als de eenvoudigste. Wanneer Volvo een voorbedrading had aangelegd, dan was dit ook de keuze geweest. Zie de 960 en andere sensor aansluitingen onder de kap.
Parallel aansluiting met de ruitenvloeistofreservoirsensor, zie ik als verwarrend. Dit kan verkeerd geïnterpreteerd worden door andere gebruikers van de auto.
Bovendien klopt de kleurindicatie van het signaallampje niet. Ook daar moet je duidelijk in zijn wil je een goede afloop.
Voor de knutselaar lijkt me het wijzen op de mogelijkheid en het geven van wat info voldoende. De knutselaar gaat toch zijn eigen gang. Zo zit het zowel in mijn 945 als in mijn 940 weer anders ivm andere aansluitingen op de relaisvoet.
Ik heb nog wat gewijzigd: C10 moet C9 zijn. Toevoeging kleurcodering blauw/gele draad achter op de relaisvoet.
Trekken draad van rechts naar links over de kachelbediening.
Voor demontage dashboardkastje en klokkenwinkel heb ik een wel erg summiere beschrijving gegeven.
Voor de beginner lijkt het me beter als er voor elk een aparte informatiepagina komt met foto's. Wie o wie?
Wat er nog niet instaat:
aansluiting op tellerbakken -94.
vervanging montage oude koelvloeistofvaatje(het oude vaatje hangt in een beugel)
@Jerry
Ik kan zelf geen fotopagina's meer aanmaken en deze tussen de tekst hangen.
Voor het stukje lijkt me dat toch beter.
Kun jij de foto's plaatsen? Dan schrijf ik er weer wat tekst omheen. Ook de foto's van de c stekker.
Behalve die waar je met een pen naar de aansluiting op de printplaat wijst. Je wijst nl C8 aan.
Het doel is om de beginnende sleutelaar over de streep te trekken zoiets zelf uit te voeren. Is het verhaaltje voor hen ook duidelijk?
Voor de starter zie ik de nette oplossing als de eenvoudigste. Wanneer Volvo een voorbedrading had aangelegd, dan was dit ook de keuze geweest. Zie de 960 en andere sensor aansluitingen onder de kap.
Parallel aansluiting met de ruitenvloeistofreservoirsensor, zie ik als verwarrend. Dit kan verkeerd geïnterpreteerd worden door andere gebruikers van de auto.
Bovendien klopt de kleurindicatie van het signaallampje niet. Ook daar moet je duidelijk in zijn wil je een goede afloop.
Voor de knutselaar lijkt me het wijzen op de mogelijkheid en het geven van wat info voldoende. De knutselaar gaat toch zijn eigen gang. Zo zit het zowel in mijn 945 als in mijn 940 weer anders ivm andere aansluitingen op de relaisvoet.
Ik heb nog wat gewijzigd: C10 moet C9 zijn. Toevoeging kleurcodering blauw/gele draad achter op de relaisvoet.
Trekken draad van rechts naar links over de kachelbediening.
Voor demontage dashboardkastje en klokkenwinkel heb ik een wel erg summiere beschrijving gegeven.
Voor de beginner lijkt het me beter als er voor elk een aparte informatiepagina komt met foto's. Wie o wie?
Wat er nog niet instaat:
aansluiting op tellerbakken -94.
vervanging montage oude koelvloeistofvaatje(het oude vaatje hangt in een beugel)
@Jerry
Ik kan zelf geen fotopagina's meer aanmaken en deze tussen de tekst hangen.
Voor het stukje lijkt me dat toch beter.
Kun jij de foto's plaatsen? Dan schrijf ik er weer wat tekst omheen. Ook de foto's van de c stekker.
Behalve die waar je met een pen naar de aansluiting op de printplaat wijst. Je wijst nl C8 aan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-03-2015 10:13 #1416363
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het
Ik ben het met je eens dat de quick and dirty manier wel echt een beetje dirty is, zou ook niet mijn voorkeur hebben. Nu stond er voor deze methode nog niet of het in serie of parallel moest, wellicht is dan handig om te toe te voegen. In serie moet je natuurlijk wel erg veel mazzel hebben dat wanneer de koelvloeistof weg is op dat moment ook je ruitensproeier leeg is
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
24-04-2015 21:53 #1417796
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gelukt!
Heb de "kit" van Timen gekocht, de beschrijving van Adrian gebruikt en e.e.a. vlotjes kunnen aanleggen. Ben al 40 jaar een beginnend knutselaar (leer het nooit) en heb dus gekozen voor zijn optie "netjes". Overigens zat bij mijn 940 uit '98 aan de bestuurderskant een buisje door het schutbord waar zonder "frutten" het snoertje soepeltjes door ging en binnen iets boven het schopbord links er weer uitkwam. Goede tip van Adrian was nog om de overloopslang bij het vaatje los te halen, in een fles op de grond te doen, vaatje optillen, koelvloeistof loopt in de fles: geen extra koelvloeistof hoeven bijvullen nadien. Ook handig: eerst bij de klokken beginnen, dan nieuwe vaatje aansluiten om te testen (op zijn kop houden) , dan oude vaatje vervangen.
Ieder bedankt voor de goede tips en nu maar hopen dat hij nooit aangaat tijdens het rijden...
Ieder bedankt voor de goede tips en nu maar hopen dat hij nooit aangaat tijdens het rijden...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-04-2016 22:52 #1427214
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stekker
Heeft iemand nog een stekker liggen zodat ik de koelwaterniveaubewaking kan aansluiten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





