Regelgeving aanhangers: B of BE

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-12-2009 09:50 #1256842 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik zou een groot voorstander
Ik zou een groot voorstander zijn van verdere vereenvoudiging;
zodra je wat voor aanhanger dan ook achter je auto hangt; BE nodig. Is simpel voor iedere te begrijpen, zelfs voor het blauw op straat en je voorkomt er een hoop ellende mee. Als ik soms zie wat voor combinaties er op de weg rijden die dan wel mogen met B, maar bereden worden door mensen die nog nooit eerder iets achter de auto hebben gehad, dan denk ik dat het de verkeersveiligheid echt ten goede komt als je gewoon altijd BE moet hebben voor het mogen trekken van een aanhange.
Natuurlijk brengt dat problemen met zich mee als je zoiets in wilt gaan voeren, want dan zou iedereen die nu gewoon een combinatie heeft die met B mag daar ineens niet meer mee mogen rijden etc. etc. Maar men zou kunnen beginnen met invoeren voor mensen die nu hun rijbewijs halen of zo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2009 00:26 #1256937 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Duur!
Hallo Richard
"E achter B" kost geld.  Geld dat veel mensen liever aan andere dingen uitgeven.  En de groep mensen die bij ieder nieuw papiertje roepen dat de overheid ze betutteld zullen nog meer van hun gelijk overtuigd zijn.
Trouwens, als ik zie wie er met een B rijbewijs en bijpassend vervoermiddel allemaal onderweg is, dan vraag ik me ook wel eens af of die hun papiertje wel hadden moeten krijgen.  En dan heb ik het dus uitdrukkelijk over het rijden ZONDER aanhanger.
groetjes
Mathy    (die ook niet altijd perfect rijdt)

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2009 00:47 #1256942 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Je vrouw
Waar heb je die vrouw opgeduikeld?(Papendrecht?)
Die van mij hangt gewoon een MEGA paardentrailer achter een klein autoje, rijd ermee naar het CHIO Rotterdam, wordt onder politie begeleiding het wedstrijd terrein begeleid.
Na afloop kan ze niet weg omdat een motor agent zegt dat tie kar te zwaar is, mot ik ze weer ophalen............
Tijdens het wachten zie je bovendien de Koningin & Balkenende ook nog es plaatsnemen op de Dixi (koning keizer admiraal....)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-12-2009 19:28 #1257089 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Veiligheid kost nou eenmaal
Veiligheid kost nou eenmaal geld Mathy, zo simpel is het. Autorijden kost ook geld en dat gaat ook niet goedkoper worden. De overheid heeft een stap in de goede richting gezet jaren geleden door niet meer zomaar iedereen meteen BE te geven, dus ik zou zeggen, trek die lijn door en onderken dat er best wel wat meer kennis, kunde en (verkeers)inzicht nodig is om op veilige en verantwoorde wijze met een aanhanger te rijden.
Betutteling is onzin. Ik zou het een goede zet vinden als de overheid de wegebruikers zou beschermen tegen al deze piraten (de groep die het niet kan dus!) met dit soort maatregelen. Ja, de goede moeten dan onder de kwaden lijden. Maar dat is ook een gegeven. Ik heb zelf geen mogelijkheid mij te beschermen tegen die idioten. Ik duw er ieder jaar weer een paar het talud af, maar het lijkt wel of er steeds meer bijkomen.... Dus ja, dan mag van mij de overheid gerust ingrijpen.

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
15-12-2009 23:06 #1257137 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic idd

EndlessQuest schreef : zodra je wat voor aanhanger dan ook achter je auto hangt; BE nodig. Is simpel voor iedere te begrijpen,
Natuurlijk brengt dat problemen met zich mee als je zoiets in wilt gaan voeren, want dan zou iedereen die nu gewoon een combinatie heeft die met B mag daar ineens niet meer mee mogen rijden etc. etc.
 Maar men zou kunnen beginnen met invoeren voor mensen die nu hun rijbewijs halen of zo.

<u>idd </u>
daar is ook spraken van geweest bij de invoering van het punten rijbewijs.
men wilde toen iedereen die op dat moment meer dan 3 jaar zijn rijbewijs had het er eenmalig een E erachter geplakt zou krijgen.
en verder een ieder die met een aanhagsel wil rijden te gewoon moest halen.
echter waren er te veel tegenstanders (door ik dacht oa anwb en bovag) en is dit in een vroeg stadia van de baan geveegd.
ik weet nog dat ik rond die tijd ook als eens aan het kijken was om E te halen, maar om deze reden even gewacht heb, en nog aan het wachten ben, te vergeefs denk ik.
maar ben vandaag even aan het rond kijken in de buurt om het E tje nu maar eens te gaan halen.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2009 14:11 #1257232 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Veiligehid, veiligheid....

EndlessQuest schreef : Veiligheid kost nou eenmaal geld Mathy

Een aantal jaren geleden ook rijlessen E genomen in B omdat E mij wel handig leek. Echter met mijn Volvo had ik er technisch en wettelijk niets aan. Ik heb geen examen afgenomen. Enige wat ik geleerd had was dat er kennelijk een paar verkeersregels waren gewijzigd en eentje waar ik totaal geen weet van had
Die veiligheid bij die "rij opleiding" is ver te zoeken! Er worden geen instructies gegeven over hoe je het beste kunt laden, er wordt niet gereden met het volle gewicht, er wordt niet geinstrueerd hoe je het beste met een zware lading kunt remmen en anticiperen. Het enige wat wordt vereist is dat je op de spiegels achteruit kunt rijden en manouvreren met de combinatie, maar dat had ik mij al geleerd op de boerderij. En dan ook nog alleen vereist voor een aanhanger met vaste dissel.... Nou ja... Die veiligheid stelt dus bar en bar weinig voor! Zeg maar gerust helemaal niets. Wat doe je als de combinatie achter je begint te slingeren? Hoe had het zover kunnen komen trouwens Euhh.. lading scheef? Te hoge snelheid, kogeldruk te laag.. Hier wordt niets tijdens de BE rij opleiding over vermeld.
Nee, als je echt met aanhangers wilt leren rijden pak dan een landbouwtrekker en een volle aanhanger van 20ton. En ga hiermee de weg op en je zult er versteld van staan hoe goed je het verkeer achter je in de gaten moet houden die nog net even voor je willen kruipen die dan in de remmen gaan hangen en jij dus ook. Moet je eens kijken wat er dan gebeurt met je combinatie. Nog erger is een aanhanger van 7 of 8 ton zonder hydraulische of luchtremmen achter je trekker. Een trekker weegt tussen de 3 en 5 ton. Vertaal die gewichtsverhouding hierboven naar BE voor een luxe wagen en je weet al snel dat remmen en snelheid een groot gevaar zijn. De exameneisen voor BE stellen niks voor.
Robert

Moderators: Jerry Stam