Regelgeving aanhangers: B of BE

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2009 17:54 #1232120 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B-BE

Sjaap schreef : Heren,
 Tot op kort geleden wilde ik BE gaan halen, om voor eens en voor altijd van het aanhanger gezeik af te zijn. De regels waren mij, en heel veel anderen, niet duidelijk tot ik het volgende document zag.
<a href=" www.infopolitie.nl/index.php?option=com_...bewijs&Itemid=31 " target="_blank">linkje
Conclusie daaruit is: als het max gewicht van de aanhanger niet boven het ledig gewicht van het voertuig uitkomt, mag deze gewoon met B getrokken worden. Dus ik blij, 1600kg is in de meeste gevallen toch echt toereikend.
IK was altijd in de veronderstelling dat een dubbelasser nooit met B gereden mag worden, maar bovengenoemde site maakt alleen onderscheid in het max. laadvermogen.
Nu wilde ik een grote aanhanger huren (tandem, 1590 kg max) maar deze krijg ik niet mee omdat ik geen BE heb. Omdat deze een eigen kenteken zou hebben.
Dus: De regels zijn nog lang niet bij iedereen duidelijk, of bovengenoemde regels zijn verouderd. Wat mag nu wel, en wat niet?

Hier een link. <a href=" www.caravantrekker.nl/algemeen/rijbewijs.php "> www.caravantrekker.nl/algemeen/rijbewijs.php

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2009 23:12 #1232155 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic -

VErik schreef : Los van E mag een auto niet meer trekken dan het max. aanhangergewicht opgegeven door i.d.g. Volvo.
Volgens mij 1600 kg in dit geval.  Leeggewicht auto is ca. 1500 kg.
Met B mag je dus tot 1500 kg trekken en de rest, 100 kg, daar heb je E voor nodig.
2000 kg trekken, op papier of in de praktijk, mag gewoon niet!
Groet,
Erik

Klopt helemaal Erik.......
2000Kg trekken op papier of in de praktijk mag best, maar niet achter een van onze type auto's.
Wel achter een bestelbus, uiteraard wel met rbw B-E
Mvg Ben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2009 18:26 #1232196 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sorry, maar het klopt niet.............

EndlessQuest schreef : Ik zeg niet dat je er 2000kg mee mag trekken, ik zeg dat je een aanhanger die inclusief laadvermogen 2000kg mag wegen mag trekken met E achter B. Natuurlijk mag je niet meer trekken dan wat volgens kenteken achter het trekken voertuig mag hangen. Daar zit hem het verschil in E achter B versus B, bij E achter B wordt gekeken naar feitelijk treingewicht op de weegbru, terwijl voor B gekeken wordt naar het kenteken.

Er wordt in eerste instantie altijd naar het max. (kenteken) gewicht van de aanhanger gekeken. Op het moment dat daar 2000 kg staat ben je in overtreding.
De enige mogelijkheid is om de trailer of aanhanger terug te keuren naar het ledig gewicht van de auto voor rijden met B of 1600 kg (940 lpt estate 1800 kg met versteviging) voor het rijden met E.

In het voorbeeld van Sjaap had de verhuurder gelijk. Max aanhanger gewicht is meer dan het ledig gewicht van de auto. Met alleen B geeft hij de aanhanger dan ook niet mee.

De weegbrug is er alleen voor om het aanhanger gewicht op dat moment te bepalen en dus te kunnen controlleren of de aanhanger niet overladen is.
Dit op zich heeft niks te maken met B of E.
Het verschil tussen B en E is trekken tot het ledig gewicht van de auto of trekken tot het toegestane (geremde) trekgewicht van de auto. 

Groet,
Erik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2009 19:19 #1232199 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En toch zijn we het oneens
Van de site die TS noemt;<h3><a name="rijbewijs BE" title="rijbewijs BE"></a>"Rijbewijs BE</h3>Met rijbewijs BE bent U niet beperkt in het gewicht van de aanhangwagen die U mag trekken. Let wel op de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig (maximale trekhaaklast). Deze maximale trekhaaklast staat vermeld op het kentekenbewijs."
Er wordt geen melding gemaakt van maximale totale massa versus maximale trekhaaklast. Je zou verwachten dat, als die regels zoals jij die noemt bestaat, dat dat hiet vermeld wordt...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2009 19:41 #1232204 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Yep!

EndlessQuest schreef : Met rijbewijs BE bent U niet beperkt in het gewicht van de aanhangwagen die U mag trekken. Let wel op de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig (maximale trekhaaklast). Deze maximale trekhaaklast staat vermeld op het kentekenbewijs."

Al kan het trekkend voertuig (dat niet zwaarder mag zijn dan 3,5 ton anders dien je een C rijbewijs te hebben voor het voertuig en CE voor de aanhanger) dus 15 ton trekken, mag je dat gewicht met deze combinatie BE trekken (NIET CE, hete opgendiende soep verhaal, tenzij er een vrachtwagen aangekoppeld is). In de praktijk kan zo'n "BE rijbewijs auto" geen 15 ton trekken maar houdt ongeveer op bij bij de 3 tot 3,5 ton. Al eerder opgemerkt: als je Volvo 200/700/900 rijdt heb je niet zo veel aan BE, je bent in de meeste gevalleen legaal op de weg plus of min 100..150kg kg of zo. Maar ja, dat is een verhaal van heet opgediende soep. In Belgie valt dat laatste wel mee en ben je in orde, ook als je een lege trailer zou trekken met maximaal toegestane massa van 3,5ton. Hij is immers leeg. Tenzij de auto technisch niet in orde is bestaat er heel grote kans op een PV, en meteen twee stuks in dit geval: Keuringsbewijs niet in orde, of verlopen, en trekken van niet regelmentaire aanhanger behorend bij het voertuig... Misschien moet je nog voorkomen ook in dat geval, maar als het voertuig technisch in orde loopt het wel snor. Zware overbelading natuurlijk niet! En je kunt als het een gewone ongeremde aanhanger betrof die zwaar overbeladen is (dus maximaal 750kg), zelfs drie bekeuringen verwachten in dit scenario in Belgie: 1, je auto was niet gekeurd of verlopen, 2: overschrijdt het maximum gewicht van de aanhanger en 3: zo'n aanhanger is met meer dan 750kg niet verezekerd. Het gaat vrij redelijk goed hier, maar overdreven gedrag wordt keihard aangepakt. Daar onder niet (een paar honderd kg is tenslotte moeilijk in te schatten) vermits de wagen technisch in orde is en natuurlijk de aanhanger verzekerd en getest in geval van een tandem.
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2009 19:53 #1232206 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor het rijbewijs BE zou
Voor het rijbewijs BE zou dat inderdaad mogen, de andere beperkende factor is dus wat je maximaal achter je auto mag hangen.
En ik blijf er bij, als je BE hebt, mag ik achter mijn 940 die 1600kg mag trekken, een aanhanger trekken die maximaal 2000kg mag wegen inclusief lading. Alleen mag ik dus die 2000kg niet trekken volgens het kenteken van mijn auto, dus moet ik zorgen dat ik maximaal 1600kg trek.
Oftewel, mijn 940 van 1515kg trekt met regelmaat een tweepaardstrailer, die leeg 670kg weegt. Die trailer mag inclusief lading maximaal 2000kg wegen. Daar staat meestal maar 1 paard in, omdat onze paarden 600kg wegen. Dus 1 paard + trailer, is 1270 kilo. Dat mag volgens BE gewoon. Wat niet mag, is het tweede paard, van eveneens 600kg, er naast zetten, want dan kom ik op 1870 kilo, en dat mag mijn 940 dus volgens kenteken niet trekken. Met BE rijbewijs dus.
Met enige regelmaat worden bij grotere (paardensport) concoursen door de politie uitgebreide controles gehouden. Combinaties zoals hierboven genoemd, zijn gewoon toegestaan. Je ziet ze overigens ook echt veelvuldig (niet dat dat betekent dat het mag natuurlijk) maar ik kan je vertellen dat mensen die met wedstrijdpaarden de weg op gaan, doorgaans bijzonder goed weten wat wel en niet mag, om maar geen risico te lopen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2009 20:05 #1232208 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jammer

EndlessQuest schreef : En ik blijf er bij, als je BE hebt, mag ik achter mijn 940 die 1600kg mag trekken, een aanhanger trekken die maximaal 2000kg mag wegen inclusief lading. Alleen mag ik dus die 2000kg niet trekken volgens het kenteken van mijn auto, dus moet ik zorgen dat ik maximaal 1600kg trek.

Maar dat laaste is niet toegestaan. Officieel. Het trekkend voertuig moet technisch gezien het maximum toelaatbare gewicht van de aanhanger kunnen trekken, volgeladen of niet. Ik maakte ook al een opmerking dat men daar in Belgie niet zo nauw naar kijkt als je rond rijdt met een lege tandemmaster bijvoorbeeld. Hoe dat in NL is weet ik niet, hier valt dat reuze mee. Officieel is die wet miereneukerij.
Neem bijvoorbeeld de brandblusser. Verplicht in Belgie bij alle voertuigen, ook landbouwtrekkers. Nu ben ik in bezit van een landbouwtrekker en moet dus ook een brandblusser aan boord hebben. Nu komt het: het maximum trekgewicht van die trekker is 15ton. De wet zegt dan: Je dient een brandblusser aan boord te hebben die een grote aanhanger van totaal 15 ton lading enigzins moet kunnen blussen (ik geloof eentje van 15kg).... Zie je dat voor je? Stel je trekt een grote trailer met stroo van 15 ton. Deze vliegt in brand, nou je hebt een ware brandweerauto nodig om de boel te blussen. Toch schrijft men een flinke brandblusser voor... Niet te doen. Wordt ook niet naar gekeken bij de technische keuring van de trekker. Vergheet de verbandtrommel ook niet :-) Maar ja als je de letter der wet volgt: je had geen 15kg brandblusser bij, dus de brandweer moest uitrukken om te blussen, je wordt aansprakelijk gesteld en verzekering betaald niet uit aan de brandweer en schade.. Zo ver gaat het allemaal niet komen, maar in theorie bestaat het worst case scenario.
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2009 20:15 #1232209 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hé Robert,en dat trek ik
Hé Robert,
en dat trek ik toch in twijfel, wat jij stelt over het in staat moeten zijn de maximale massa van de aanhanger te kunnen trekken. Daar kan ik namelijk helemaal niets over terugvinden en als ik het aan agenten vraag, dan is het antwoord steevast dat hij de brug op gaat om te controleren of inderdaad niet meer wordt getrokken dan maximaal is toegestaan volgens het kenteken van de auto.....
Dat wordt zo door het CBR bij de BE rijbewijzen ook onderwezen namelijk, aldus mijn vrouw die haar BE heeft gehaald een paar jaar geleden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2009 20:19 #1232210 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vreemd,
Misschien geldt die wet dan alleen in Belgie? Of je laat mij nu enorm twijfelen. Ik ga eens zoeken op het internet bij de overheidsdienst.
Robert 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-03-2009 20:33 #1232213 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je hebt helemaal gelijk!!!
Ik heb het gevonden:HOOFDSTUK III: Gebruik en lading Artikel 21: Maximale toegelaten massa (M.T.M.) van de slepen §1. Onverminderd het bepaalde in de artikelen 18, 32, 32bis en 47 van dit besluit, mag de massa in beladen toestand van een sleep de bij het proces-verbaal van goedkeuring betreffende het trekkend voertuig, vastgestelde maximale toegelaten massa van de sleep niet overschrijden. Dit voorschrift geldt niet voor de slepen die toevallig worden gevormd ter gelegenheid van het depanneren van een voertuig. Ik zat er helemaal naast kennelijk. En nu wordt mij ook duidelijk waarom men dus niet moeilijk doet bij soms overtreden van de MTM. Jaren geleden toen ik mijn cabrio naar de spuiterij moest brengen op een trailer heb ik met de politie gebeld om te vragen of dat in mijn geval mocht (alleen rijbewijs B). Het antwoord was dat dit OK was (ik snapte er niks van), maar dat je bijvoorbeeld niet met een Fiat 500 een Mercedes gaat trekken...  
Ik zat er dus helemaal naast, of is de boel recentelijk aangepast? 

Moderators: Jerry Stam