Regelgeving aanhangers: B of BE
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Massa kar + laadvermogen < massa LEDIG voertuig ( en natuurlijk minder of gelijk aan max te trekken gewicht vermeldt in kentekenbewijs)
Massa kar + laadvermogen + max. massa voertuig (dus 1600kg voor een 960 + het max laadvermogen van deze auto) < 3500kg.
Een, twee, of weet ik hoeveel assen maakt niet uit.
Wel/geen kenteken maakt niet uit.

Volgens mij is het laadvermogen van een 960 best fors, dus dan zit je met een kar van 1600 totaal gewicht al boven de 3500kg en heb je al BE nodig. De kar verhuurder heeft dus wel gelijk.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Gaat hier om het lediggewicht van de auto......Sjaap schreef : een 960 best fors, dus dan zit je met een kar van 1600 totaal gewicht al boven de 3500kg en heb je al BE nodig. De kar verhuurder heeft dus wel gelijk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het zou ook wel vreemd zijn als voor de aanhanger wel de maximum massa geldt maar voor de trekker niet.
Bert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zo moeilijk is t toch allemaal niet???Een auto van 1500 Kg mag een aanhanger van 1500(ledig+lv)kg trekken zonder E achter B.
Ga in dit geval dus NIET uit van de 1600 kg op je kenteken, dit is wat de auto icm de gemonteerde trekhaak mag trekken.
Kort samengevat, je hebt GEEN E nodig om met een 960 van 1500kg een aanhanger van bijv.1500 kg te trekken,dit moet dan wel vermeld staan op t kenteken van de aanhanger, hetgeen Bouke Maas heeft gedaan.
Mvg Ben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Er komt wel het addertje onder het gras: Mocht je een ongeladen oplegger trekken met ledig gewicht van zeg 1000kg (dus zonder de lading aangebracht) maar de trailer heeft een maximaal totaal toegestane gewicht van 3000kg, mag je deze lege trailer van 1000kg officieel niet aan de Volvo koppelen... Heel vreemd, maar waar. Het trekkende voertuig MOET technisch in staat zijn de maximum toegestane massa van de trailer te kunnen trekken. Althans, in Belgie. Hoe dat is in NL weet ik niet. EDIT: als ik het begrijp van Bouke geldt die wet daar ook?
Pas maar op (voor zover men deze wet toepast), je komt al snel officieel tekort aan de Volvo voor een trailer of flinke aanhanger, en moet beschikken over een 4x4 om lading van betekenis te kunnen trekken. Met BE en een Volvo schiet je immers niet veel op... Een trailer heeft al gauw een maximum totaal toegestane massa van 3000 tot 4000kg. Daar kun je ook met BE niks mee met de Volvo. En alleen met B zit je al snel tegen de 3500 ton totaal grof weg met een Volvo. Dus wat moet je met BE en een Volvo?? Eigenlijk niks....
Als je wat zwaars wil (of moet) trekken moet je een 4x4 hebben met BE of CE (maar indien alleen in bezit van B en CE dan wel uitsluitend een vrachtwagen met trailer en geen 4x4 personen wagen ondanks je B, CE rijbewijs) of een landbouwtrekker... Of de soep in al deze gevallen zo heet gegeten wordt als ze opgediend is?...
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wel grappig is dat er hier in het dorp een verhuurbedrijf is dat een tandemasser verhuurt die is teruggekeurd naar 750kg. Maar ja als je die dan volgooid met zand of stenen ben je ook weer fout omdat je boven het gewicht op kenteken komt. zo is het altijd wat met die aanhangers.
Bert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wij rijden best veel met een 2-paardstrailer er achter en ik ben nog nooit aangehouden. Niet doordeweeks en ook niet in het weekend.
Overigens geld bij E achter B dat gekeken wordt naar het feitelijke treingewicht, dus de weegbrug op. Een Volvo 940 zoals die van ons, weegt 1500kg daar mag met E achter B een tweepaardstrailer achter getrokken worden die volgens trailer kenteken 2000kg mag wegen maximaal. Zoals ik zei, wanneer je aangehouden wordt ga je in dat geval de weegbrug op en wordt gekeken naar wat de 940 mag trekken vs wat je er achter hebt hangen.
Als je met B alleen rijdt met dezelfde combinatie, dan wordt gekeken naar het kenteken van auto en trailer. Dan maakt het niets uit of hij nou leeg is of niet, het mag gewoon niet, omdat de trailer inclusief lading meer mag wegen dan mijn auto weegt.
Mijn ervaring is overigens wel dat het meeste blauw op straat (sorry Borderpatrol, da`s mijn ervaring) niet voldoende op de hoogte is van de wet en regelgeving.....
- V700 register
- Nieuw lid
-
EndlessQuest schreef : Een Volvo 940 zoals die van ons, weegt 1500kg daar mag met E achter B een tweepaardstrailer achter getrokken worden die volgens trailer kenteken 2000kg mag wegen maximaal.
Los van E mag een auto niet meer trekken dan het max. aanhangergewicht opgegeven door i.d.g. Volvo.
Volgens mij 1600 kg in dit geval. Leeggewicht auto is ca. 1500 kg.
Met B mag je dus tot 1500 kg trekken en de rest, 100 kg, daar heb je E voor nodig.
2000 kg trekken, op papier of in de praktijk, mag gewoon niet!
Groet,
Erik
- V700 register
- Nieuw lid
-