Regelgeving aanhangers: B of BE

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2009 09:11 #1073188 door V700 register
Regelgeving aanhangers: B of BE is gemaakt door V700 register
Heren,
 Tot op kort geleden wilde ik BE gaan halen, om voor eens en voor altijd van het aanhanger gezeik af te zijn. De regels waren mij, en heel veel anderen, niet duidelijk tot ik het volgende document zag.
<a href=" www.infopolitie.nl/index.php?option=com_...bewijs&Itemid=31 " target="_blank">linkje
Conclusie daaruit is: als het max gewicht van de aanhanger niet boven het ledig gewicht van het voertuig uitkomt, mag deze gewoon met B getrokken worden. Dus ik blij, 1600kg is in de meeste gevallen toch echt toereikend.
IK was altijd in de veronderstelling dat een dubbelasser nooit met B gereden mag worden, maar bovengenoemde site maakt alleen onderscheid in het max. laadvermogen.
Nu wilde ik een grote aanhanger huren (tandem, 1590 kg max) maar deze krijg ik niet mee omdat ik geen BE heb. Omdat deze een eigen kenteken zou hebben.
Dus: De regels zijn nog lang niet bij iedereen duidelijk, of bovengenoemde regels zijn verouderd. Wat mag nu wel, en wat niet?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2009 09:36 #1231995 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Treingewicht
Treingewicht, massa + laadvermogen trekkend voertuig + massa + laadvermogen getrokken voertuig, mag toch niet meer dan 3.5 ton zijn ?Heb je linkje even ingekort overigens, en laten openen in nieuw window. Je kunt gewoon tekst selecteren, op dat schakeltje klikken (die weet je dus te vinden, getuige jouw link) en dan de URL in de popup invoegen. Daar kun je ook "open in  new window" selecteren. Maar dat terzijde.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2009 09:40 #1231996 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je bedoelt het wel volgens
Je bedoelt het wel volgens mij, maar je zegt het net even anders;
het gaat om het gewicht van de aanhanger, inclusiefmaximaal laadvermogen, dát mag niet meer zijn dan het gewicht van je auto, én de totale combinatie mag niet boven de 3500kg uit komen.
Dus; je aanhanger zelf weegt 600kg, maar je mag hem met maximaal 1000kg beladen, dan komt het totaal op 1600kg. Je auto moet dan zwaarder zijn dan 1600kg. De combinatie blijft met 3200 onder de max van 3500 steken. Nou vraag ik mij af of je dat met een van onze types Volvo redt?
Belangrijk is natuurlijk ook nog of je auto het wel mag trekken, maar dat is een eis die buiten het B of BE verhaal om loopt.
Groeten,
Richard

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2009 09:43 #1231997 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hé Henk, ik tijwfel heel
Hé Henk,
ik tijwfel heel even of voor het treingewicht ook het laadvermogen van het trekkend voertuig geldt. Voor het controleren of je een zekere aanhanger mag trekken, wordt gekeken naar massa ledig voertuig (trekkend voertuig) en massa+maximaal laadvermogen getrokken voertuig.

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2009 12:19 #1232006 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic topic
Er is laatst een vrij uitgebreid topic over geweest, met foto's!

www.volvo700vereniging.nl.http-lb.bit.nl/node/24249

gr. Bouke 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2009 12:44 #1232008 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Link cbr
<a href=" www.cbr.nl/1041.pp "> www.cbr.nl/1041.pp
ivm aanhanger E achter B duidelijker kan het volgens mij niet
&#160;
Fred

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2009 13:06 #1232009 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mag gewoon, kom je in t
Mag gewoon, kom je in t schema ook op uit.....
Getrokken materieel boven de 750 kg(lediggew.+lv)voor gebruik op de openbare weg moet gewoon voorzien zijn van een kenteken, heeft niks van doen
met het al dan niet hebben van B,E.
Die regel gaat pas op als het treingewicht boven de 3500Kg uit gaat komen of als de aanhanger <u>zwaarder</u> is dan het trekkende voertuig.......
Mvg Ben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2009 13:23 #1232010 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic pas op!
ik heb bij mijn vorige auto. een ford scorpio 2.9i 24V V6 Automaat, de automaat kapot gereden/getrokken....ivm missende oliekoeler voor versnellingsbak.
heb je een automaat, pas dan gigantisch op! is er een oliekoeler op de markt voor onze blokkendozen überhaubt?
de scorpio mocht een gewicht trekken van 1850 kilo..... de wagen zelf woog 1480 kilo.
hij trok als een beer dank de V6, maar de automaat werd té heet. waardoor de olieverbrande, wat resulteerde in afname viscositeit, wat daarop weer schade betekende van de automaat....
en dit bij maar 15 kilometer afstand!
nu kwam het erbij dat de scorpio airco had, en geen plaats meer was... of anders zodanig dure aanpassing werd, dat de vorige eigenaar de auto zonder automaatkoeler kocht.
is het een 5 bak? gebruik dank enkel zijn 4e versnelling. geloof me, 5 krijg je problemen mee. is het een 4 bak met OD. gebruik de overdrive NIET!

en pas zowiezo op bij controlle's. de éne agent is de ander niet. sommigen laten je doorrijden. anderen bekeuren je. en houden je staande. of je moet de kar leeg maken omdat hun dan zeggen dat je geen geldig rijbewijs hebt om een combinatie te trekken.
hier heerst altijd nog een grote onduidelijkheid...groetjes, Bas seip

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2009 15:56 #1232025 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic inschatting
Bas, dat met die versnellingen bij een handbak is niet helemaal waar. Met de Audi 100 van m'n pa zijn we naar zwitserland, oostenrijk en italie geweest, met caravan, en we hebben hele stukken in 5 gereden. Als je tijdig terugschakelt, is er niks aan de hand.
@ topicstarter: Het kan ook zijn dat de verhuurder geen zware aanhangers verhuurt aan mensen zonder E achter B. Dat het dus hun eigen regel is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2009 17:08 #1232028 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bas, De ene automaat is de
Bas,
De ene automaat is de andere niet!
Die in de Scorpio's geleverd zijn, zijn stuk voor stuk baggerautomaten, of je er nou mee trekt of niet, ze geven het allemaal rond de 175.000 tot 2 ton op.
Heb er 3 gehad, alle 3 rot!
Net als dat je zegt de ene agent is de andere niet, regels zijn regels, het geen in mn vorge post staat is gewoon een feit, het is toegestaan mits je geen gewichten gaat overschrijden die op het constructieplaatje staan of de gelden de regel van 3500 kg aan houdt, daarboven is het gewoon B, daaronder mag het gewicht van de aananger het gewicht van het trekkende voertuig niet overschrijden dan kan je het met B af.
Mvg Ben

Moderators: Jerry Stam