Raadsel: inhouden NIET opgelost na 2 dagen garage! --> update 4

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2008 21:17 #1209597 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic snelheid
Het treedt op bij een bepaalde snelheid. Wat is er dan anders dan anders. Andere automaatbak relais in werking ? Teveel rijwind koeling ? Iets waar rijwind kan komen dat daardoor van zn plek waait ? Ik noem maar iets...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2008 21:29 #1209598 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 10 linker duimen..
.. maar soms kan een gek meer vragen of opmerken dan 10 mensen met kennis van zaken.
Een deel van de ellende en lijst komen me bekend voor; toen we de rotor en die dingen allemaal vervangen hadden was er niets vernaderd; zagen tussen hoog en bijna afslaan, als je de afrit afvloog en een beetje een bocht kreeg inhouden, nou ja, het bekende riedeltje. Samen met de guru ook de computer helemaal gerest, foutcodes weg, maar het probleem niet.Uit pure ellende en bij gebrek aan beter de accu los, paar minuten wachten en, weer duizenden kilometers probleemloos verder. Nog steeds eigenlijk, zal dus morgenochtend weer anders zijn. Kennelijk is de reset met die lampjes anders dan keihard stroom eraf.
Als ik je relaas goed gelezen heb ontstaat het probleem als de motor is opgewarmd, en blijft dan ook door etteren.Warmte doet een aantal dingen die soms heel lastig, en soms heel gewenst kunnen zijn.
Zou het kunnen dat een van de draadjes of kabels te heet wordt (te dicht op een uitlaat OF ergens een te dun draadje gemonteerd) en daardoor en afwijkende weerstand krijgt of een verkeerd signaal afgeeft? Je hebt voor mijn gevoel zowat de halve motor vervangen, dus ik neem aan dat je dat ook gecontroleerd hebt. Aan de andere kant, het is zo basic dat dit soort dingen vaak over het hoofd worden gezien.
Maar het kan ook dat ik gewoon raaskaal als een duinkonijn; geef dan de schuld maar aan mijn twee linkerhanden! 
Wens je heel veel sterkte, maar zou mooi die eend aan de praat krijgen. Als er minder in zit kan er ook minder kapot :)
Succes,
JohnPeter JP 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2008 22:03 #1209601 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Signature.
Joost, wellicht is het handig om even een signature te schrijven en die op het forum bij je profiel in de signature-box te plakken.Heeft  niks met je probleem van doen, maar dan hoef ik niet nogmaals te vragen of het klopt dat er Vialle LPi in ligt en geen Necam.

JJager schreef : Tijdens de proefrit kwam het gestotter boven de 100/110 gewoon weer terug.

Je had een automaat, als het goed is, en kun je dan bevestigen dat ie dat ook in de derde versnelling doet?Of alleen in de 4de met of zonder lock-up ingeschakeld?
Het probleem is er nog steeds op benzine ÉN LPG toch? 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2008 22:04 #1209602 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Automaat?

henk 940LPT schreef : Het treedt op bij een bepaalde snelheid. Wat is er dan anders dan anders. Andere automaatbak relais in werking ? Teveel rijwind koeling ? Iets waar rijwind kan komen dat daardoor van zn plek waait ? Ik noem maar iets...

De automaat verdacht ik ook, want de problemen zijn het hevigst in de lockup. Maar het doet zich voor i.c.m. slecht stationair lopen. En de foutcodes geven aan dat het mengsel niet goed is...
Teveel koeling zou kunnen, maar de thermostaat is nieuw...zoals ongeveer alles in mijn auto.
Dank voor het meedenken.
Joost

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2008 22:07 #1209603 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic plus
Hoi Joost, gevonden wordt het, we weten alleen nog niet wanneer.  Alle aarde punten zijn gecontroleerd. En de plus tijdens het rijden? Maak een aftakking vanuit de zekeringkast, te beginnen met zekering 1 en meet de spanning tijdens het rijden. Je steekt er een dunne telfoondraad bij. Met een andere aftakking voor aarde vanuit de aansteker op een spanningsmeter aansluiten. Wanneer onderweg de ecu een foute boordspanning krijgt,  functioneert de ecu niet goed meer. Gaat de spanning op een gegeven moment omlaag,  maak dan na contact aan een extra verbinding van plus accu naar plus dynamo. op de een of andere manier moet je nog wat meer te weten komen.
we blijven meedenken. succes 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2008 22:16 #1209604 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Handtekening

Baseman schreef : Joost, wellicht is het handig om even een signature te schrijven en die op het forum bij je profiel in de signature-box te plakken.Heeft niks met je probleem van doen, maar dan hoef ik niet nogmaals te vragen of het klopt dat er Vialle LPi in ligt en geen Necam.

JJager schreef : Tijdens de proefrit kwam het gestotter boven de 100/110 gewoon weer terug.

Je had een automaat, als het goed is, en kun je dan bevestigen dat ie dat ook in de derde versnelling doet?Of alleen in de 4de met of zonder lock-up ingeschakeld?
Het probleem is er nog steeds op benzine ÉN LPG toch?

Hoi Bas,
Het is een Vialle LPI installatie. De problemen zijn minder op benzine, heviger op LPG.
Het doet zich voornamelijk voor als de bak in lockup zit. Nu is het probleem lastafhankelijk heb ik gemerkt tijdens de vakantiereis, dus dat zou ook nog iets kunnen verklaren. Het versnellen boven de 100 ging volbeladen nog moeilijker dan nu.
Naar mijn gevoel ligt het niet aan de bak, maar het feit dat boven de 100 de luchtweerstand serieus gaat meespelen.
En de rol van de LPI-installatie? Tja...het probleem was een 40tal kilometers weg nadat ik de stroom van de pomp had gehaald. Maar het stotteren begon weer, ook op benzine. Misschien nog maar eens proberen... Maar als het aan de installatie ligt, zou het zich dan ook niet bij lagere snelheden moeten voordoen?
Nog twee dingen:
- ik weet niet wanneer het LPG filter is gereinigd (als ik dat tenminste heb...)
- er stond ergens iets over een verstopte katalysator. Zou dat kunnen?
Dank voor het meedenken, en die signature ga ik regelen.
Joost

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2008 22:18 #1209605 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er schiet me iets te binnen.
Maar of je er iets mee kan, weet ik niet.
Mijn pa had met zijn SAAB 900 ook een raar probleem.De auto stotterde bij vermogenvraag, soms lange tijd niks (km of 20-40) soms binnen 2 kilometer een CE lampje aan (Check Engine).Uitlezen kan wel, maar leverde niets op.Knock-sesor schoongemaakt, proefritje, vanaf mijn huis direct de snelweg op en rijden maar: Dik voor mekaar, niets aan de hand, tot ik de snelweg weer af wilde.De auto trok niet meer, bokte, liep beroerd stationair en sloeg af. Was overigens ook niet direct meer te starten. Een half uurtje later weer wel. Ik snapte er niks van. Weer uitgelezen, gereset, weer rijden, nu door de stad en nu was het eigenlijk mis, zodra de temperatuurmeter in het midden stond, op het moment dat de thermostaat open moest gaan.Na lang denken en wegen, besloten een tweedehands waterpomp en pakking te halen, want dat is (op de thermostaat) het enige wat niet electrisch is (vanwege het uitblijven van een foutcode) en wel temperatuur gerelateerd.Pomp eraf en het meest onwaarschijnlijke blijkt waar: het schoepenwiel van de waterpomp ligt in twee stukken in het pomphuis.Blijkbaar duurt het met hogere snelheid, langer voor het blok té heet werd (en ging stotteren) en was de koeling bij langzaam rijden (minder rijwind) minder en sloeg het blok al sneller op tilt.
Lang verhaal, maar wat ik ermee wil zeggen, is, herken je hier iets van?Ik bedoel, is het gestotter temperatuurafhankelijk?Zie je iets aan de tempmeter in je dash?Als je 4+LU rijdt, bij 110, draait ie ergens rond de 2500 toeren? Als je 2500 toeren maakt in de derde versnelling, of in de tweede, doet ie het dan ook zo rot? (maw, is het toerentalafhankelijk, snelheidsafhankelijk (110 in zijn 3 haal je makkelijk) of alleen temperatuurgerelateerd)
Ik zal nog effe wat suggesties opzoeken in autodata, soms heeft die ook nog heldere ideeen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2008 22:24 #1209606 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Konijn

JP Elverding schreef : Maar het kan ook dat ik gewoon raaskaal als een duinkonijn; geef dan de schuld maar aan mijn twee linkerhanden!
Wens je heel veel sterkte, maar zou mooi die eend aan de praat krijgen. Als er minder in zit kan er ook minder kapot :)

Allereerst, JP, elke opmerking kan de oplossing betekenen, al dan niet afkomstig van een duinkonijn of een ander zoogdier. Dus ga zo door.
En die Eend GAAT aan de praat, alleen pas als ik meer tijd heb. En tijd krijg ik als de leasebak op de oprit staat en mijn Volvo een nieuwe liefhebber/zeikerd heeft gevonden die voor 'm wil zorgen. Maar ja, dan moet-ie het beter doen dan nu. Op dit probleem na is de auto helemaal top...dat is zo frustrerend. Zeker na 2k aan investeringen!
Joost

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2008 22:36 #1209609 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Interessant
Hoi Bas,
Een paar zaken zijn herkenbaar:
- hoe warmer, hoe beroerder stationair lopen
- lastig controleren of het met koud blok niet is, want tegen de tijd dat ik de 100+ kan halen staat de temperatuurmeter altijd al in het midden
- soms komt er, alleen bij koude motor, een kloppend geluid onder de kap vandaan. Na een tijdje is het weg. Gebeurt niet elke dag. Naar mijn gevoel is het de dynamo, maar geluiden onder de kap bij draaiende motor zijn nauwelijks precies te herleiden. Het kan dus best de waterpomp zijn.
- na de rit van vanavond (130-150 km/u over 20 km.) heb ik nog zo'n 5 km. rustig 50 km/u gereden. Toch stond de fan achter de radiateur te continu blazen. Hij had het heel warm.
- de temperatuurmeter komt niet uit het midden. Maar ik heb begrepen dat deze meters heel lang stug in het midden blijven staan. 
- voor zover ik weet gebeurt er niets bij 2500 tpm in andere versnellingen. Ga ik controleren dit weekend. 
Interessante theorie. Die houden we erin.
Joost 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2008 22:56 #1209611 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tipje.
Gezien het dit weekend toch mooi weer wordt (.....wishfull thonking, maar je weet nooit) zou je kunnen overwegen, in Muiden bij Graaf Floris een drankje te nuttigen, waarbij je je auto net voor de brug op de parkeerplaats zet. Ik bedoel dan de brug onder de A2, dus als je al dwars door muiden heen bent, rotonde links en dan heb je iets van een zwembad ofzo, met een parkeerplaats ertegenover?Zet hem daar neer, ga effe lekker aan de sluis zitten, van mijn part naar het muiderslot (en doe m'n tante gelijk de groeten).Als je uitgeniksnut bent, stap je n een auto met afgekoeld blok en zit je binnen 500 meter op de snelweg.Ja, is een omweg, maar goed, je moet iets. Aan de rijksweg bij de ouwe Knoflox parkeren en wachten tot ie koud is is ook weer zo wat, niet?
Anyway, hoe strak staat de snaar van de waterpomp? Kan het zijn, dat ie slipt?Snaar moet je een kwarslag kunnen draaien en daarna moethet moeite kosten, dan zou hij goed zitten. Tussen de rollen erop drukken kan ook, mag een cm beide kanten ruimte in zitten. (check die ander twee ook even.)
Wordt de radiateur wel gelijkmatig warm?
Ik zat in autodata te kijken, maar krijg wel heel veel opties:
Dit lijstje geld voor de omschrijving "hesitation on constant speed"en "hesitation on accelerating".Poor performance geeft overigens dezelfde lijst, maar in een andere volgorde.Bij "hesitation on constant speed" staat de HO2S-sensor (lambda sensor) niet meer in het lijstje, volgorde is verder hetzelfde.
Er zit toch geen schuim in de luchtinlaat ergens? Het je het luchtfilter losgehad, de buis gechecked en de LMM bekeken?Luchtfilter is in orde? Niet overdreven goor of zo?
Start ie warm ook lastiger? Als ie stotterde op de rit en je zet hem stil, (sleutel naar KPI (accessoire stand) en je start na 30 seconden weer, werkt alles dan weer normaal, of gaat ie dan meteen weer vervelen als je 100 rijdt (gebruik even een parkeerplaats onderweg, als je uit Muiden terug komt....;-)) is wel zo makkelijk.
Je had ooit een overmatig dorstige motor, is dat nog steeds of weer terug?
Ohja, meet voor de zekerheid even de weerstandswaarde van de ECT-sensor (Ja, die, die onder inlaatpoort 2 en 3 zit, precies achter gasinjector 3 en net bover de EGR klep, niet die ene waar je lekker makkelijk bij kan......grrr.)
<a href="/node/10790" target="_blank">Deze pagina's</a> had je al gevonden?En dan specifiek deze: <a href="/node/14243">Meetgegevens motortemperatuursensor ECT-sensor</a>

Moderators: Jerry Stam