Raadsel: inhouden NIET opgelost na 2 dagen garage! --> update 4
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar weet je: ook als dit akkefietje voorbij is blijft mijn rode schicht (in de vorm van poetsen en perfectioneren) mijn tijd opslurpen. Ik ken mezelf!
'Dankzij' een gewijzigde leaseregeling (ik houd bij uitbetaling leasebedrag steeds minder over) en de wens om de Eend te restaureren moet ik wel een beslissing nemen.
Ergo: de kans dat iemand anders met de auto gaat pronken is groot. Maar ik heb geen haast, dus de 940 blijft zolang nodig de tweede auto (best duur, maar ja).
Hierbij komt de vraag idd op: LPG erin laten of niet? Van mij mag het eruit, het zat er ook 'toevallig' in...ook zonder had ik deze auto gekocht.
Ik denk echter dat de verkoopkansen groter zijn als het er in zit; zeker de combinatie met een automaat is gewild.
Het (schakel)relais van de LPI zal de eerste stap zijn. <u>Weet iemand hiervoor een goede (dus betrouwbare!) gasboer in omgeving Amsterdam/Hilversum</u>?
Groet,
Joost
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik zal hem even een mailtje sturen en vragen of hij dit wil lezen, wellicht heeft hij aan de hand van zijn opgeloste probleem wel de oplossing voor je (ik weet niet meer precies wat het destijds is geweest maar het was iets wat "niet kon" volgens de deskundigen)
- V700 register
- Nieuw lid
-
20K? Waar tank je dan?Adrian schreef : Andere overweging: gooi die lpg ellende eruit en rijd niet meer dan 20k per jaar met deze auto.
Als je het verschil in aanschaf achterwege laat,ben je met de huidige verschillen met 6500 kilometer al goedkoper uit op Gas G2 en als ie op G3 staat, al met 2700 kilometer.
Al met al, zou ik gas er zeker niet uit slopen, tenzij je auto meer stilstaat dan rijdt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
je schreef dat voor je vakantie de zekeringen vervangen waren van je LPG systeem (die 4 onder kap bedoel ik). Nou stond er hier laatst een draadje over die zekeringhouder en de waardeloze manier waarop dat bij de meeste auto`s (VIalle LPi systemen) gemonteerd zit. Daardoor is er veel kans op vuil, vocht en andere soorten ellende.
Probeer je er eerst van te verzekeren dat de zekerhouder zélf wel goed schoon is en goed kontakt maakt met de zekeringen. Als dat niet zo is, dan kun je dat simpel oplossen door het goed schoon te maken. Wellicht lost dat (een deel van) het probleem ook al op, zoals in mijn geval.
Succes!!
Groeten,
Richard
- V700 register
- Nieuw lid
-
Alvast dank,
Joost
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ongeveer twee jaar geleden heb ik hetzelfde probleem gehad: bokkende motor op LPi, inhouden en zelfs afslaan bij accelereren, ongewoon hoog benzine verbruik, foutcode Luchtmassa meter en lambda sonde. Niets van dat alles bleek het te zijn, maar slechts (!) de drukregelaar, die vooraan bij de brandstof leidingen zit. Een rond klein (circa 5 cm diameter) systeempje, voorzien van een membraan dat benzine en gas scheidt en de druk regelt. Het membraan kan een gaatje hebben, met als gevolg dat je op een mengsel van gas en benzine rijdt. Bij accelereren leidt dat tot het ouderwetse verzuipen van de motor, met als gevolg het inhouden of dus zelfs afslaan.
Reparatie niet meer dan drie tientjes. Ik hoop niet dat je de LMM, Lambda sonde, etc. hebt laten vervangen, want dat is zonde van het geld. Probeer dit eens en als je het helpt, stuur mij dan even een PB, tje, dan zoek ik op de oude rekeningen even het artikel nummer op.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Dank voor je reactie, Rene. De drukregelaar is toegevoegd aan het lijstje. Hieronder een knarsetandende update:
11 augustus. Gisteren, zoals gemeld, de stroom van de <a href="/taxonomy/term/548"><acronym>LPI</acronym></a>-pomp afgehaald en (dus) op benzine gaan rijden. En het schokken en <a href="/taxonomy/term/1714"><acronym>inhouden</acronym></a> was weg! Ik dacht dat ik eindelijk wist maar ik moet zoeken. Maar vandaag, na een kilometer of veertig, begon de boel opeens weer te schokken. Net als na het vervangen van de <a href="/taxonomy/term/1592"><acronym>lambda</acronym></a> sonde, ook toen was het een paar dagen weg. De vervangen lamda sonde was een imitatie, die op maat gemaakt moest worden. Ik vond deze post van een tijdje terug: Koop in iedergeval een orginele bosch of volvo sonde, ik had een ander merk gekocht voor 95 euro. Op zich deed hij z'n werk goed; voltage liep mooi heen en weer tussen 2 en 8 volt, en ook was het Co2 gehalte zoals het hoort te zijn. Toch heb ik hem weer vervangen voor de juiste originele Bosch Lambdasonde omdat de storing <a href="/taxonomy/term/1696">2-1-2</a> steeds weer terug kwam en mijn motor niet helemaal lekker liep/loopt (alleen bij <a href="/taxonomy/term/1520">stationair</a>). Ik hoopte natuurlijk dat het aan de verkeerde sonde lag maar dat blijkt jammergenoeg niet het geval, nog steeds de <a href="/taxonomy/term/1266">foutcode</a> (bij lopen op <a href="/taxonomy/term/1075">lpg</a>) en het blok loopt ook nog precies het zelfde. Met de juiste sonde was ik echter pas overtuigd, dus meteen de voorgeschreven sonde plaatsen om alle twijfel weg te nemen. Mijn code is ook <a href="/taxonomy/term/1696"><acronym>2-1-2</acronym></a> en het <a href="/taxonomy/term/1520"><acronym>stationair</acronym></a> lopen is ook niet om naar huis te schrijven. Afijn, we gaan maar weer zoeken. Ben er helemaal klaar mee...de lange afstanden rijden we (incl. de kids) al bijna drie weken in onze 18 jaar oude Golf Diesel (4 versnellingen, geen <a href="/taxonomy/term/1747"><acronym>airco</acronym></a> <!--[if gte vml 1]><v:shapetype id="_x0000_t75" coordsize="21600,21600" o:spt="75" o:preferrelative="t" path="m@4@5l@4@11@9@11@9@5xe" filled="f" stroked="f">
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Nu de problemen terug zijn ook op benzine, zou ik beginnen met de drukregelaar. Blijkt dit de veroorzaker te zijn, dan kunnen beide sondes nog ok zijn. De lambda sonde optimaliseert alleen het brandstofgebruik en kan dacht ik niet de storing veroorzaken.
De drukregelaar is ook een stuk goedkoper dan een originele sonde en vervanging is eenvoudig.
De auto moet eerst goed op benzine lopen voor je weer op lpg kunt testen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
jouw probleem lijkt verdacht veel op hetgeen hij heeft meegemaakt.
Succes met oplossen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Naar zijn gevoel was het beter na de montage van mijn reserve-ECU. Ook het lambda lampje bleef uit. Maar nee.
Tijdens de proefrit kwam het gestotter boven de 100/110 gewoon weer terug. Versnellen vanaf die snelheid gaat vreselijk houterig.
Gedurende de rit van zo'n 20 km. flink doorgereden en eenmaal thuis stond de motor vreselijk lelijk stationair te draaien, sloeg bijna af en...het lambda lampje was weer aan.
De storingscodes die eergisteren zijn uitgelezen waren 1-1-3, 2-3-1, 2-3-2, 2-2-1. Allemaal duiden ze op een te arm of te rijk mengsel.
Verder heeft de monteur de hele lijst aan tips van dit forum gelezen. Daarnaast zijn alle ter zake doende (massa)aansluitingen gecheckt en schoongemaakt. Morgen bel ik wat hij nog meer heeft gedaan, maar hieronder de lijst van wat er tot nu toe is gedaan om dit probleem op te lossen: Al gecontroleerd/vervangen: - verdeelkap + rotor - bougiekabels/bobinekabels - luchtmassameter - brandstofrelais - lambda sonde - vonkversterker - stroom van de lpg pomp gehaald - LPI-zekeringen vervangen, aansluiting aan accupool gecheckt - brandstofdrukregelaar gecontroleerd - boordspanning (accu & dynamo gecontroleerd) - pakking inlaatspruitstuk gecontroleerd - ecu gewisseld Het is maar een auto, maar toch...ik kan wel janken. De eerste sleuteldag is nog ver weg en na deze factuur ben ik er helemaal klaar mee.
Iemand nog enig idee wat ik kan doen?
Groet,
Joost