Geperforeerde remschijven,zin of onzin?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-05-2008 10:55 #1201131 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nice :D

JanV schreef : Gaatjes: creeren meer koelend oppervlak, voeren gassen en slijpsel af, maar halen energie disciperende capaciteit weg en verlagen het frictieoppervlak van de schijf, als de gaatjes achteraf zijn geboord en niet zijn meegegoten dan worden de schijven gevoeliger voor radiale scheurtjes.
Sleuven: verlaagt frictieoppervlak, voeren gassen af tussen blok en schijf, voeren slijpsel af. Ik vind het een elegante oplossing. Nadeel: bij hard remmen maken ze een diep brommend bijgeluid.
Dimpels: kan ik het nut niet van inzien. Ze verlagen het frictieoppervlak en het disciperend vermogen van de schijf, maar voeren geen gassen af.
In de Volvo original cup rijden ze met orginele schijven, staalgevlochten remslangen en race/rally remblokken. (DS2500, DS3000, Pagid Bleu, Carbon Lorraine) Stofplaten achter de schijven zijn verwijderd of zwaar geperforeerd voor extra koeling. Remvloeistof is meestal nieuw en van topkwaliteit (bv ATE Blue dot4, geschikt voor racerij), ontluchting optimaal en zorgvuldig gedaan. De schijven blijven bij deze rallyauto's gewoon recht ondanks zeer, zeeeeeeer zwaar gebruik. De kern zit 'm in het gebruik van onderdelen in topconditie en dan ook nog eens optimaal gemonteerd (brandschone naafflens, wielbouten correct aangetrokken, klauwen met perfect vrij gangbare zuigertjes en geleidingspennen) en maximaal gekoeld. Overigens speelt het ontwerp van de velgen ook een rol, hoe opener de velgen, hoe beter de koeling van de schijf. De velg zelf speelt ook een rol bij het opnemen van rem energie. Via de velg wordt die warmteenergie weer afgegeven aan de lucht.
Mijn eigen remmen: ik rij af en toe op de Nurburgring met de 940 en dat gaat er dan bepaald niet langzaam aan toe. Standaard remmen met ABS, normale Textar remblokken, goede verse remvloeistof. Ik heb geen last van een tekort aan remmen... (Wer bremst verliert! hahahaha! ;-)
Dat had ik wel op de T5R! (1450+kg) 3x remmen van 200 naar 120km/h en de standaard remmen waren 'Schluss, am ende'. (blokfading: knetterhard pedaal + geen nekele noemenswaardige vertraging... scary!) Daar heb ik toen gegroefde schijven opgezet (Tarox G88, 20 groeven per schijf) en EBC redstuff. Daarmee waren de remmen redelijk... bestand tegen zwaar gebruik. (ook al sloeg soms de rook uit de velgen!) Een 855 T5R is aanzienlijk veel zwaarder dan een 940 sedan.
algemene conclusie: <u>Wagenmassa is de vijand van elk remsysteem.</u>

ik vond het al vreemd dat er zo veel mensen aan het klagen waren over kromme schijven enzo met het langzame gebruik hier in nederland. Goed om te horen dat het dus allemaal ook goed kan werken!
Ik herinner me dat de 240 toen we em uit de stalling haalden (na 3 jaar weer de weg op) een achter remschijf gewoon zo slecht was, slechts de helft van de schijf werd gebruikt door een remblok. kennelijk was een remblok stuk gegaan oid. en daar hebben we ook goed jaren lang mee rondgereden, ook duitse snelweg enzo. maarja met zulke achterstalligheden gaat het sneller mis.  
Ook vind ik de t5 qua remmen niet super, alhoewel zelfs de Duitse test van 1995 oid nog aangeeft dat de remmen erg goed werken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-05-2008 15:23 #1201167 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geleidingspennen
De geleidingspennen hebben nummer 271350 ,en het setje bevat 4 stuks,inclusief nieuwe rubber hoesjes,en een zakje kopervet.Kost: 56,52 inclusief.Dus alle pennen vernieuwd,en nu weer prima gangbaar.
groet Mischa

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2008 12:14 #1205425 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ervaring.
Bij deze post ik nog mijn bevindingen na een 2000Km. De schijven vreten remblokken,mijn velgen zijn helemaal zwart. Ik heb nu ook een piepende &amp; schrapende remmen,maar dit doet zich alleen voor als de remmen warm zijn.
Ik ga vandaag eerst de blokken maar eens vervangen voor wat hardere exemplaren,nu zitten er originele (zachtere) volvo blokken op. Inmiddels ferodo blokken erop gezet,daar kom ik nog op terug.
groet Mischa

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2008 12:18 #1205436 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vreemd
je zou dit niet verwachten, zeker als de schijven braamvrij waren rondom de gaten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2008 16:33 #1205451 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Braamvrij
De gaatjes zijn bij zimmermann gegoten,wat weer het risico op scheurtjes verminderd. Dus geen bramen,nu ik de "oude" blokken eraf heb gehaald kon ik verder ook geen groefjes ontdekken.
groet Mischa

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2008 02:09 #1205508 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Geschreven......
Ik had er al wat over geschreven..................
Scrol eens wat naar beneden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2008 12:01 #1205532 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nieuwe schijven
Het gaat hier om nieuwe schijven,niet om oude met een roestrandje.
Met de nieuwe ferodo (rood) blokken, lijkt het verholpen,maar ik bericht hier nog wel over (na een 2000KM).
De ferodo blokken waren trouwens 62,- voor een set.
groet Mischa

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2008 21:30 #1207547 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weer trillen!
De Ferodo blokken zijn perfect,geen gepiep en een enorme remvertraging,maar bij remmen vanaf 130 naar 80 Km/h heb ik toch weer trillen aan de voorzijde.....
Pfff,ik wordt er een beetje flauw van. Er kunnen zoveel ander oorzaken zijn,maar degene die ik toch moet gaan onderzoeken is de remmerij achter,die moet toch vervangen worden. En dat worden dan gewoon Volvo remmen,en dat laat ik de dealer doen. Waarom? Ik heb de foto's gezien van de "geexplodeerde" (handrem) trommel en laat dit klusje maar aan de dealer over,gaat er dan iets mis,dan kan ik daar reclameren.
groet Mischa

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2008 22:08 #1207556 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Even een simpele vraag...
Hoe zijn de ophangingsrubbers? Met betere remmen kunnen die wel eens iets meer krachten krijgen dan ze, gezien slijtage, aan kunnen. Iets dat bij normale remmen eens minder zou kunnen zijn... (zomaar een ideetje, zonder de rest gelezen te hebben...)

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2008 16:46 #1207649 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ophangrubbers
zijn <u>allemaal</u> vervangen,dus dat is het niet.
Mischa

Moderators: Jerry Stam