Geperforeerde remschijven,zin of onzin?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2008 12:20 #1197823 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic abs

flip_21 schreef : Zonder ABS kun je ook geweldig snel stilstaan, je moet alleen opletten op blokkering van de wielen, wat in oanieksituaties natuurlijk wel lastig kan zijn.

en volgens mij komen die meestal voor op nat wegdek of met sneeuw, ijzel of ijs. dan moet je zonder ABS dus dubbel voorzichtig zijn. ik zie het mezelf niet doen. aan de andere kant, het gaat om de wrijving tussen band en wegdek, hoe groot die wrijving is verandert niet door abs (maw, als het heel glad is, richt abs ook niet heel veel meer uit. de wielen beginnen direct te slippen)

zonder abs werkt het inderdaad ook erg goed. wilde eens testen of mijn abs inkwam, had daar met mn stomme kop droge weg voor uitgezocht. je staat (op die droge weg dan) echt snel stil, de abs in laten komen valt dan niet mee

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2008 12:50 #1197824 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic geventileerde schijven

henk 940LPT schreef : je ziet trouwens ook wel dubbele schijven met daartussenin een soort waaiers die van het midden van de schijf naar buiten lopen. daar zou ik geloof ik meer van verwachten.

Volgens mij hebben we die geventileerde schijven allemaal achter de voorwielen zitten? Ik heb nog nooit een 700/900 zonder gezien. (maar ik heb natuurlijk ook niet alle 700/900's gezien)
Ik heb zelf ook nooit last gehad van een tekort aan remkracht. Als ik de ankers uitgooi dan sta ik echt wel heel snel stil en het ABS grijpt in.  Grip en remkracht genoeg dus.
Als je als een idioot gaat rijden en remmen kan ik me voorstellen dat de originele remmen niet voldoen en dat je last krijgt van fading. Dat heb ik nog nooit beproefd...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2008 13:04 #1197827 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic idioot rijden

bodejodel schreef : Als je als een idioot gaat rijden en remmen kan ik me voorstellen dat de originele remmen niet voldoen en dat je last krijgt van fading. Dat heb ik nog nooit beproefd...

zoals een kameraad van mij achter zn collega aan, amper bij te houden (kameraad in mini cooper, dus niet de beroerdste qua snelheid en wegligging). staptie die collega uit: "goh, was het glad ? het lampje van de stabiliteits/tractiecontrole brandde bijna continu"

hiermee niet zeggende dat de topicstarter ook als een idioot rijdt 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2008 13:14 #1197828 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aangezien ik ook nog wel
aangezien ik ook nog wel eens stevig op de remmen sta heb ik daar het volgende op gevonden, open velgen en de remschijfbeschermer verwijderd, dit geeft als resultaat, geen blauwe remschijven meer, omdat er veeeeeeel meer lucht voor handen is om te koelen, overigens zitten er gewoon standaard schijven en RS(Nordicar) blokjes op, remt alsof je een anker uitgooit.
Groeten, Co.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2008 13:53 #1197834 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eens met Willem
Als je de ABS aan het werken kunt krijgen heb je blijbaar voldoende remkracht.
Die gleuven en gaten in de schijf doen alleen iets met water en een klein beetje met koeling. De luchtstroom gaat namelijk als de schijf draait niet door de gaten.
Als je de remmen gaat verbeteren dan moet je dat met zowel voor als achter doen.
Anders moet het ABS de onbalans wegwerken.
Wrijving is de grootste vertrager.
Om op die BMW R90s remmen terug te komen.
De orginele RVS schijven hebben een veel slechtere wrijving dan gewone stalen schijven.
Mijn huidige BMW tweewieler heeft van origine ABS en ik heb er onlangs "betere" schijven opgezet, namelijk stalen. Gevolg betere wrijving.
Door nog onbekende reden is de ABS uitgevallen en nu is dat ding bloedlink.
Omdat het een ABS systeem is MOET de rem eenvoudig kunnen blokkeren, die overbemeting moet erin zitten.
Maar met een defecte ABS is dat geen pretje.
Dus als je gaat veranderen doe dat dan rondom. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2008 15:48 #1197844 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aha

bodejodel schreef :

henk 940LPT schreef : je ziet trouwens ook wel dubbele schijven met daartussenin een soort waaiers die van het midden van de schijf naar buiten lopen. daar zou ik geloof ik meer van verwachten.

Volgens mij hebben we die geventileerde schijven allemaal achter de voorwielen zitten? Ik heb nog nooit een 700/900 zonder gezien. (maar ik heb natuurlijk ook niet alle 700/900's gezien)

Mijn 760 uit 1982 heeft nu ongeventileerde schijven voor zitten.... En inderdaad, die 'waaiers'tussen de schijven zijn altijd aanwezig bij geventileerde schijven.
De groeven helpen trouwens wel flink bij het wegvoeren van gassen die van de remblokken komen!
Gegroet,
Philip 

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2008 17:48 #1197861 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Anders
Onder de 1982 zijn de remmen inderdaad heel anders: niet geventileerde voorschijven, voor zover ik weet als enige van de hele serie. Om je zojuist aangeschafte schijven te monteren, zal je waarschijnlijk ook de voorpoten moeten wisselen: op die eerste serie zijn remschijf en wielnaaf geïntegreerd, dat is dus heel specifiek.
Mocht het setje dat eronder vandaan komt noig in behoorlijke staat zijn, dan niet weggooien maar ofwel wegleggen om de auto weer origineel te kunnen maken, ofwel te koop aanbieden: het is lastig te krijgen spul.

Overigens kan ik me ook wel voorstellen, dat de remmen van een 740GL pre-1988 (die met 14 inch wielen) wel aan de krappe kant zijn, zeker als je daar een wat pittiger motor in zet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2008 20:38 #1197881 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Daar heb je 100% gelijk in

Willem van Strik lidnr 328 schreef : Onder de 1982 zijn de remmen inderdaad heel anders: niet geventileerde voorschijven, voor zover ik weet als enige van de hele serie. Om je zojuist aangeschafte schijven te monteren, zal je waarschijnlijk ook de voorpoten moeten wisselen: op die eerste serie zijn remschijf en wielnaaf geïntegreerd, dat is dus heel specifiek. Mocht het setje dat eronder vandaan komt noig in behoorlijke staat zijn, dan niet weggooien maar ofwel wegleggen om de auto weer origineel te kunnen maken, ofwel te koop aanbieden: het is lastig te krijgen spul. Overigens kan ik me ook wel voorstellen, dat de remmen van een 740GL pre-1988 (die met 14 inch wielen) wel aan de krappe kant zijn, zeker als je daar een wat pittiger motor in zet.

Ik heb al andere draagarmen (met poly bussen voor de reactie-armen, en standaard bussen voor de draagarmen).  Verder wil ik ook de schilden achter de schijven verwijderen/aanpassen.
Het setje dat ik er af ga halen is inderdaad nog redelijk goed, een remklauw wil soms niet super goed los komen. Ik bewaar het voorlopig inderdaad.
Ik weet wel dat het bedrijf waar ik deze schijven vandaan heb, ook ongeventileerde schijven verkoopt voor de vooras van een 82'er, naar keuze met groeven er in! Voor iemand die het origineel wil houden misschien een optie...
Gegroet,
Philip 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2008 22:31 #1197913 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic remmen
Ik heb nu Powerdiscs op mn 240, doen het goed, vooral met natheid iets betere reactie. die groeven zijn niet echt extreem. Die schijven heb ik goedkoop gekocht en doen het goed, ook met hard remmen op de (duitse) snelweg. Binnenbort komen er nog van die staalomvlochten remslangen.
Meestal zijn volvo remmen best goed gedimensioneerd, en de basis voor een beter werkend remsysteem is al gelegd, gewoon zorgen voor wat betere koeling, leuke schijven en blokken, en dan heb je voor veel gebruik al genoeg.
Bij de slipcursus stond ik nat en droog aanzienlijk sneller stil dan de mensen met de polo/golfjes met ABS (allemaal redelijk nieuwe wagens). Dat was bij snelheden van 50 tot 80 km/h. Ook met uitwijken. Ik had wel erg goede banden (denk ik). Ok, 240 remmen zijn wel wat beter imho. kleinere schijven is minder maar die klauwen zijn wel wat leuker (4 zuigerig vast zadel). Als ik meer wil dan ga ik eens kijken of er wat universeel Wilwood spul passendte maken is. boel werk maar wel de moeite waard.

John V, outside agitator schreef : the fastest 2wd rally guy ever in North America is my friend Karl Jardevall, originally from "djupaste, mörkaste Småland'' and he used a 740 8v turbo and he used standard front calipers.

<a href=" forums.turbobricks.com/showpost.php?p=810220&postcount=11 "> forums.turbobricks.com/showpost.php?p=810220&postcount=11
zo slecht is standaard in goede conditie dus niet (met wat leuke schijven, slangen en blokken)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-04-2008 22:53 #1198211 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gevlochten remslangen
Nu las ik (in een ander forum) dat het in Belgie niet toegestaan is om de originele rubber remslangen te vervangen door niet-originele RVS omvlochten remslangen. Dit is toch niet het geval in NL? Ik vraag het maar even voor de zekerheid.
groet Mischa
PS: Ik ga voor de geperforeerde zimmermann schijven (koeling) ,met originele (nieuwe) volvo remblokken.

Moderators: Jerry Stam