verbrandingsmotor op temp houden dmv 220 volts verwarmings element in koelwatersysteem .

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2007 22:08 #1186624 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic instellen.

Hoi Martijn,

je kunt de tijd instellen. Twee mogelijkheden per dag. Dus stel ik wil 's morgens om 8 uur wegrijden dan timer 1 instellen op 8 uur. En ik wil 's middags om 17 uur weer naar huis, timer 2 instellen op 17 uur.

Dan is 's morgens om 8 uur precies mijn auto warm, ruiten ontdooid, klaar voor vertrek. En 's avonds zelfde procedure. Wel moet je na gebruik de tijden weer activeren voor de volgende keer. Dit om te voorkomen dat de auto als ie niet gebruikt wordt toch iedere dag op de ingestelde tijden verwarmd wordt. De instelling geschiedt via de draai- en drukknop waarmee ik alle functies van de boordcomputer kan bedienen. En in het display verschijnt de tekst: parkeerverwarming timer 1 ( of 2) met de ingestelde tijd en je kunt aflezen of ie aan of uit is. Energie haalt ie uit de brandstof. De brander wordt ontstoken door een soort van gloeispiraaltje en dat duurt maar kort. Vervolgens gaat de koelvloeistof door het temperatuursverschil zelf rondstromen, ook naar de kachelradiator. Daar regelt de ECC de temperatuur voor het interieur. Bij dagelijks gebruik van de auto zal dit de accu niet uitputten. De dieselmotor is al zo warm dat je niet meer hoeft voor te gloeien dus dat scheelt weer een hoop voor de accu. Door het ontbreken van de koude start is het meerverbruik slechts minimaal, eigenlijk niet meetbaar is mijn ervaring. Wellicht een 2% verschil bij gebruik twee maal per dag en daarna een rit van minimaal 30 km.  In mijn auto is geen extra accu hiervoor aanwezig. Het betreft een origineel af fabriek ingebouwde optie.

Grtx, Jan. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2007 22:29 #1186630 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic beter

er relaxte functie

zou die van mij op lpg kunnen lopen dan om de boel te verwarmen? (en daarmee geen benzinestart meer nodig hebben)? 

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-12-2007 22:37 #1186635 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic denk ik niet.

dat zou heel mooi zijn, maar dat lijkt me niet. De mij bekende standkachels lopen op benzine of gasolie. Maar wellicht een idee voor de h.h. fabrikanten. Je kunt lpg tenslotte ook in vloeibare vorm inspuiten. Maar ik ben bang dat de doelgroep te klein is om er een standkachel voor te ontwikkelen.

Grtx, Jan. 

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2007 00:32 #1186651 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Volgens Volvo

Hallo Mark

MSuidgeest schreef : Overigens denk ik dat het elektrisch verwarmen van de motor goedkoper is dan een halve liter brandsstof gebruiken. Dat laatste kost voor diesel 55 cent en daarvoor kan ik ook 2 uur een element met een vermogen van een kilowatt 2 uur laten pruttelen. 

Volgens de accessoirescatalogus van eind 1994 (modeljaar 1995 dus) staat (kort samengevat):

De brandstofgestookte standverwarming levert 4700 Watt bij een verbruik van 0,65 liter per uur (bij continu gebruik) plus 30 Watt aan stroom (exclusief wat de ventilatie verbruikt).  Daarmee wordt zowel motor als interieur verwarmt.  Hoe lang de standverwarming daarvoor "loopt" staat er niet bij.  De gegevens zijn onafhankelijk van de verstookte brandstof.

De elektrische standverwarming heeft 2 a 3 uur nodig om de motor op te warmen.  De extra interieurverwarmer (verwarmers voor in huis mogen in de auto niet gebruikt worden) neemt al naar gelang het type maximaal 1100 of 1600 Watt op.  Over de stroomopname van de motorverwarming wordt bij de elektrische variant niks gezegd.

Elektrisch verwarmen heeft altijd een VEEL slechter rendement dan het verstoken van brandstof.  Niet voor niks luid het onder elektro-technici welbekende 11de gebod: "Gij zult niet elektrisch verwarmen!".

Groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2007 09:41 #1186670 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het gevoel...

Op mijn 940 zit een 'winterpakket' dus ook elektrische motorvoorverwarming.

Dus geen interieurverwarming, maar door mijn beschutte oprit hoef ik weinig te krabben.

En inderdaad: elektrisch verwarmen is niet economisch. Maar er is ook nog, naast comfort en alle ratio, 'het gevoel'.

Ik vind het eerlijk gezegd HEERLIJK dat mijn auto geen ijskoude start hoeft te maken. Meteen mooi op nullast lopen, veel minder slijtage...fantastisch.

Alleen daarvoor doe ik het al.

Joost 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-12-2007 15:55 #1186701 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Standkachel op zonnebloemolie

Bedankt voor jullie geweldig leuke onderwerp. Jullie hebben de leerlingen weer een leuke opdracht bezorgd.

Ik ga op zoek naar een dieselstandkachel, en die wil ik laten lopen op zonnebloemolie. Je mag je auto officieel niet op zonnebloemolie laten lopen, maar naar ik aanneem bestaat er geen wetgeving voor het voorverwarmen op een alternatieve vloeistof. Minder ellende in het milieu doordat ik start met een warme motor, en een CO2 vriendelijke brandstof. Dat heet toch milieuneutraal?

Hoe dan ook:

Het is fijn een winterse Volvoberijder te zijn!

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-12-2007 13:34 #1187110 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Mag wel
Ooit mocht dat inderdaad niet (dieselauto op zonnebloemolie), omdat je dan accijns ontduikt. Maar aangezien er is vastgesteld, dat je geen accijns mag heffen over brandstoffen op plantaardige basis (dus niet-fossiele brandstoffen) was dat verbod niet langer houdbaar. Tegenwoordig is het rijden op zonnebloemolie en aanverwante soorten dus ook toegestaan. Maar zonder inbouw van een voorverwarmings-installatie voor die brandstof, zou ik er bij de 700-diesel niet serieus aan beginnen. het heeft ook wel een paar nadelen...

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-12-2007 14:59 #1187117 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Voorverwarmde voorverwarmerolie

Hallo Volvisti

Willem van Strik lidnr 328 schreef : Tegenwoordig is het rijden op zonnebloemolie en aanverwante soorten dus ook toegestaan. Maar zonder inbouw van een voorverwarmings-installatie voor die brandstof, zou ik er bij de 700-diesel niet serieus aan beginnen.

Als je het dus goed wilt doen, heb je eerst een voorverwarmer nodig om de plantaardige olie te verwarmen.  Waarmee dan de motor/auto voorverwarmd wordt.

Ik denk dat je dan beter eens contact op kunt nemen met bijvoorbeeld Unilever, om hun te vragen hoe je plantaardige olie dunner kunt maken, zonder dat je daarbij het milieu belast of de leidingen in je auto aantast.

Groetjes

Mathy

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-12-2007 16:18 #1187126 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Auto

Het hangt een beetje van de auto af: bij sommige diesels lopen de brandstofleidingen dusdanig dicht langs het blok, dat je behoorlijke concentraties kunt gebruiken zonder aanpassingen. Een vriend van me rijdt een Citroen BX op zonnebloemolie: 's zomers 80% olie, 20% diesel, in de afgelopen koude periode 50/50. Starten gaat wat moeizamer, maar eenmaal op temperatuur loopt 't prima.

Een mooi systeem om in een ander type auto aan te leggen is een warmtewisselaartje voor de brandstof, op te warmen met koelvloeistof, en een schakelaar om te kiezen tussen de PPO-tank en normale diesel. Waarschijnlijk kan je daarmee op 100% PPO rijden, als de motor eenmaal op temperatuur is.

Een serieus nadeel van alle constructies vind ik de mogelijkheden om te tanken: met mijn kilometrage heb je het al gauw over 3000-4000 liter per jaar van dat spul, en dat is een boel om met literflesjes in je tank te gieten.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-12-2007 16:58 #1187138 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Eigen vaatje

Hallo Willem

Met een koud motorblok kun je de leidingen zo dicht tegen het blok leggen als je wilt, warm wordt de plantaardige olie niet.

Als je echt op plantaardige olie wilt rijden, kun je ervoor kiezen om een groot vat aan te schaffen, zodat je thuis kunt tanken (moet je natuurlijk niet op een flatje wonen).  Maar plantaardige olie is niet milieuvervuilend en niet echt brandbaar, dus dat mag je gewoon in de tuin of garage opslaan.

Groetjes

Mathy

Moderators: Jerry Stam