winterbanden....waarom??

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2007 22:52 #1154998 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bonk

Hein Wolda schreef : Volgend jaar maar eens goede winterbanden proberen, zullen ook wel Dunlops worden

...als je van hard houdt....
gaan iig wel lang mee 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Siang Phoa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2007 00:23 #1155040 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Bibendum
Tot nu toe ben ik best tevreden met Michelin, zomer- winter- en XzX.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-01-2007 20:58 #1155288 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verschil
Ik heb dit weekend toch ook maar de winterbanden eronder gezet(Nokian Hakkapelita NRX) en het rijdt heerlijk.
Ik vond deze auto nogal nerveus sturen, heftig reageren op sporen e.d., maar het lijkt te liggen aan de banden die erom zaten en die er ook niet meer onder komen. Nml Hankook Optima. Verder heb ik van doorslaan in de regen helemaal geen last. Ze hebben wel een erg grof profiel, maar maken niet meer herrie.
 Ik heb wel begrepen dat het een nogal zachte band is omdat hij nog goed moet zijn bij lage temperaturen(Finse band). Zodat ze vermoedelijk wel sneller slijten. Mijn sneeuwervaringen zijn dat ze dan echt rijden als een spoortrein (....nou ja misschien niet zo'n goede vergelijking...)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-01-2007 00:25 #1155328 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic silica
Jaren gelden was het zo dat het rubber van winterbanden zachter was dan van normale banden maar nu is de rubbersamensteling anders.
In winterbanden zit nu silica en dat zorgt er voor dat bij 7 graden en lager het rubber niet verhard in tegen stelling tot gewone banden.
Winterbanden slijten iets harder omdat er meer profiel in zit dan normale banden, er is dus minder rubber op de weg en daarom slijt hij iets sneller.
De lamellen in de winterbanden grijpen zich vast in de sneeuw en daarom heeft hij meer grip.
Voorheen reed ik zomer en winter op winterbanden en onder de volvo gingen ze 50000km mee, ook met de 745tic met 220pk.
Wel had ik af en toe last van een doorslippend wiel met het gas geven in een hard genomen bocht maar of dat aan de banden lag?
Mvg Jerry.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2007 12:00 #1156031 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vandaar...

RobertG schreef : Als ik de tests lees komt daar eigenlijk telkens hetzelfde beeld uit:
- winterbanden zijn superieur op winters (sneeuw en ijs) wegdek
- zomerbanden zijn superieur op zomers (warm en droog/nat)
- zomerbanden presteren prima (beter dan winterbanden) onder koude (mits droog) en natte (mits geen vorst) omstandigheden

Juist! Vandaar dat ik deze topic startte. Want in de praktijk komt het er op neer dat die winterse omstandigheden zich maar zelden voordoen in Nederland (misschien hooguit 10 dagen in een heel jaar?), terwijl door een hardnekkig misverstand veel mensen ind e veronderstelling zijn dat ze tussen september en maart het beste op winterbanden kunnen rijden.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2007 13:16 #1156039 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic JanV had het in zijn
JanV had het in zijn laatste regel over GRIP;
Nog een wijd verspreid misverstand: waar moeten de beste banden zitten?
Enige juiste antwoord: achter! 
Ongeacht of je nou voorwiel of achterwielaandrijving heb of misschien wel vierwiel als je achter de meeste GRIP hebt heb je het minste kans op uitbreken.
Ik zie mensen met voorwielaandrijvers met sneeuwkettingen alleen aan de voorzijde rijden, verkeerde zuinigheid!
En over het nut van winterbanden, een paar jaar geleden in Zweden op echt steile stukken fluitend naar boven, stoppen en weer wegrijden omdat er mensen met zomerbanden kettingen aan het omleggen waren, en later weer probleemloos naar beneden op Michelin winterbanden.  
Nuttig? Zeker!
Ton. 

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2007 14:35 #1156036 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Maar 10 dagen
Maar die 10 dagen heb je juist het beste nodig.
Redenen: we zijn het niet gewend om te glibberen en te glijden (tijdens rijles wordt er geen aandacht aan besteed, met 10 dagen per jaar doe je ook geen ervaring op en maar weinig mensen doen iets als een slipcursus).
Wil je nog een beetje kunnen rijden heb je met sneeuw en ijs winterbanden nodig.
Minder grip in normale situaties valt heel erg mee, in ieder geval is het verschil tussen zomer- winterbanden veel minder groot dan onder winterse omstandigheden (sneeuw en ijs). En juist in de situaties met de minste grip, wil je zoveel als mogelijk daarvan overhouden, lijkt me. Als je toch al veel grip hebt, dan is iets extra natuurlijk mooi, maar veel minder van belang.
De meesten zullen zich de 25e november 2005 (de dag dat mensen hebben overnacht op de snelweg door de sneeuw) nog wel herrinneren. Als iedereen eens wintersloffen had gemonteerd, was het veel minder dramatisch geweest. Want eigenlijk lag er helemaal niet zo belachelijk veel sneeuw, zeker in vergelijking met Scandinavië of de wintersportgebieden.

Kortom, winterbanden zijn niet per definitie onzin. Ja, als je die 10 dagen toch niet gaat rijden, dan wel. Maar getuige de 25-11-2005 rijden de meesten wel door met sneeuw en ijs. Dus winterbanden onzin, dacht het niet. Dat je er van sept tot maart voordeel van hebt is ook niet waar.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2007 16:13 #1156044 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic slijten wel erg hard bij dit weer
Helaas na 12500 km (wel op een voorwielaandrijver) toe aan een nieuw setje vredestein snowtracs. Toch valt de keus weer op een winterband.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2007 17:32 #1156048 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic winterbanden
Ik heb vroeger altijd het hele jaar op winterbanden gereden en vond de grip, remweg en het bochtengedrag bij droog weer ruimvoldoende en met 50000km per setje winterbanden vond ik ook niet dat ze harder slijten.
In winterse omstandigheden vond ik ze veel beter dan gewone banden.
Dus 10 dagen per jaar had ik er echt heel veel gemak van en die 100 dagen dat het nat was op de weg voldeden ze ook beter naar mijn gevoel.
Ik heb ook geinvesteerd in een plofzak en een stevige auto voor het geval ik een aanrijding krijg en dat gebeurd minder vaak dan 10 dagen per jaar maar ik vind dat ook een goede investering.
Nu heb ik een setje zomerbanden en winterbanden.
10 dagen per jaar vind ik trouwens wel erg kort en volgens mij zijn er wel meer dagen dat het glad kan zijn om 6 uur smorgens ergens op een viaduct.
En als we het over grip hebben, wie gaat hier zo hard door de bocht dat hij bij droog weer uitbreekt?
Dat gebeurd meestal alleen op een natte of glade weg!
Vind je het te duur om een extra setje banden te kopen, reken dan eens uit wat het per km kost.
Het verbruik van de 7 of 9 serie is ook niet om naar huis te schrijven met 1 op 8 gemiddeld dus dan kan die ene cent per km er ook nog wel bij vind ik.
mvg Jerry.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2007 21:27 #1156073 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor mij gewoon een set goede winterbanden

Wouter1973 schreef : (misschien hooguit 10 dagen in een heel jaar?)

Mijn baas vindt het niet goed, als ik op de ochtend dat het sneeuwt verlof neem. Sterker zelfs, men zou me over vijf minuten kunnen bellen. Dan moet ik komen.
Het eerste jaar met mijn Wolvo, heb ik menigmaal achterste voren gestaan. Ondanks diverse rijtrainingen en slipcursussen. Hij blijft een achterwiel aangedreven auto. Vervolgens heb ik de Ultra Grip's eronder laten leggen. Geen problemen meer. Zelfs niet op plaatsen waar bij collega's het sperdifferentieel moest ingrijpen, omdat ze anders niet wegkwamen.
Geeft wel een lekker gevoel, die winterbanden.

Moderators: Jerry Stam