winterbanden....waarom??

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2007 23:08 #1154418 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic winterrrrrbanden
Ik moest sowieso nieuwe banden hebben, dus dacht, ach laat ik maar eens winterbanden nemen, in het voorjaar zien wij wel weer.
Op een goed nat wegdek merkt zelfs mijn lieve vrouw... ( sorry, ik kan niet anders)
dat ze met winterbanden veeeel meer grip en stabiliteit ervaart, ook bijv. in de sporen die wij hier in het oosten vaak tegenkomen. Als ik Lobbes door de met water gevulde sporen heenjaag merk ik een ontzettend groot verschil!!!
Hij blijft sporen!!!!!
Ik heb weinig centen te besteden, maar de keuze is in 't vervolg duidelijk:
in oktober of zo, de winterbanden erop!
Het werk? niet zeuren in een uurtje rijdt je een stuk veiliger!!
Peter
Estate 740 90 lh2.4 245.000 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2007 00:45 #1154430 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Eigen test
Met m'n Seat INCA; rij gewoon altijd op winterbanden.
Laat ze in de zomer dan maar wat sneller slijten, in de regen zijn ze gewoon beter dan welke zomerband dan ook.
1 keer mis-remmen doordat je door-slipt en alle voordeel van het in de zomer op zomer-banden rijden is weg!
Good-Year Ultragrip (7) Super!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2007 09:26 #1154445 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic .
We hebben het allemaal over winterbanden alsof het regenbanden zijn.

Winterbanden horen zachter te zijn en daardoor ook bij lage temperaturen (en dat is echt minder dan 7 graden, hoor) zacht te blijven en daardoor meer contact en grip met en op het wegdek te hebben. Bij 7 graden slijten je winterbanden niet sneller dan je zomerbanden, maar dat wil niet zeggen dat ze effectiever zijn. Dat zou willen zeggen dat ze in de zomer ook betere grip hebben. Hoe zachter, hoe meer grip. Maar, daar komt bij dat de winterband in de meeste gevallen, zoniet alle, meer gegroefd is dan een normale band. Omdat hij meer gegroefd is heeft hij weer MINDER grip! De hoeveelheid rubber die namelijk in contact komt met het wegdek is namelijk minder dan bij een zomerband.

Zeggen dat een winterband in alle omstandigheden beter is is aan een F1 rijder aanraden om toch maar op z'n regenbanden te gaan rijden - die zijn ook iets zachter en voeren het water beter af.

Daarom, zoals zovelen, vraagtekens bij de test.

- Welke winterbanden?
- Welke omgevingstemperatuur?
- Leeftijd winterbanden?
- Welke referentiebanden? Zomerbanden? All-seasons? Welk merk? Welk type?
- Leeftijd zomerbanden?

En ga zo maar door. Als een "wetenschapper" wil kan hij bewijzen dat de aarde plat is, hoor.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2007 10:34 #1154448 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic erg blij
ik ben erg blij met de winterbanden op moment dat je ze nodig hebt.
(op dit moment niet, want ze slijten als gekken) 
ik ben echter ook elk jaar weer blij als de zomerbanden eronder mogen.
Winterbanden hebben mij in ieder geval een keer behoed voor een ongeluk, toen een fietser onderuit ging en ik dankzij de winterbanden (bij sneeuw) mooi op tijd stil stond. Dat was de investering meer dan waard. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2007 10:42 #1154449 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Winterbanden?? Achh
Ikke rij op 4 seasons banden. Perfect genoeg. Scheelt ook weer ruimte in garage als je geen extra 4 sets banden hebt! In NL flauwe kul, hoeveel dagen is het nou onder 7 graden(op wegdek dan!). Weinig.. is ook meer marketingpraatje. Gewoon netjes rijden, dan is er niks aan de hand! Waarom vlak achter rijden op winterband en hard remmen ipv paar meter extra afstand nemen en minder hard remmen op gewone banden??? I dat nou zo moeilijk dan? Helaas wel merk ik al te goed bij meesten die achter me rijden... dan ga ik lekker wat meer van gas af om ze laten irriteren :)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2007 15:18 #1154465 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic afstand rules
Mee eens dat je altijd afstand moet nemen, al was het maar omdat je voorganger wél winter/all-seasons zou kunnen hebben
Níét mee eens dat je mensen irriteert; dat is net zo erg of erger dan de fout maken waaraan jij je irriteert en het is vooral heeeel erg veilig om andere mensen te irriteren op de weg. Geirriteerde mensen zijn een gevaar op de weg, zeker als ze getreiterd worden dus wellicht kun je jezelf en filestaand Nederland een plezier doen en die gasten lekker met rust laten.
on topic: een tijd lang was de a2 naar A'dam, maar vooral terug een drama om op te rijden met regenachtig weer, behalve als je winter/all-seasons had. Aqua-planning behoort tot het verleden. Het rijdt comfortabeler dan zomerbanden en het kost nauwelijks iets extra's als je ze op tijd verwisselt, immers wat je op het ene setje rijdt, slijt niet op de ander....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2007 21:34 #1154511 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geen quattro stagioni
het wil maar niet koud worden.
 dus die winterbanden..

moet ik ze weer verkopen die velgen?
maar 4 seizoenen banden is echt een no go option. die zijn op alle fronten te veel een compromis.
 die hebben en geen goede goedweer en geen goede slechtweer eigenschappen.
 ze komen derhalve altijd als slechtste uit tests.
het is net als de slaapbank van Ikea je kunt er niet goed op zitten en je kunt er niet goed op slapen..

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2007 22:08 #1154516 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Slurpje
Omdat ik geen A.B.S. en andere "fratsen"aan boord heb had Henk besloten om een paar jaar geleden winterbanden aan te schaffen (wel op mooie Rigel velgen dat wel!) De reden hiervoor was het volgende: Hij heeft ooit eens het lef gehad om m,n "kont"in een berg sneeuw te parkeren terwijl ik nog op zomerbanden stond. Ha,ha,ha, dat heeft hij geweten zeg! Het duurde nogal voordat ik los was ,nu ben ik voorzien van een AW71 en dan heb je niet zo veel te vertellen als je "vast "staat snap je ? Maar goed,de winterbanden zijn wat grip betreft ideaal (onder de 7°C) En ook de remweg wordt korter wat wel weer fijn is tegenwoordig met al dat moderne spul op de weg. Ik hoorde van Henk dat de kleinste autotjes tegenwoordig al A.B.S. hebben! Phéuw ik ben echt oud aan het worden zeg.!
Groeten ûût Epe
Slurpje
( en Henk)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2007 22:57 #1154524 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic misverstanden over ABS

hdalhuisen schreef : Omdat ik geen A.B.S. en andere "fratsen"aan boord heb had Henk besloten om een paar jaar geleden winterbanden aan te schaffen (wel op mooie Rigel velgen dat wel!) De reden hiervoor was het volgende: Hij heeft ooit eens het lef gehad om m,n "kont"in een berg sneeuw te parkeren terwijl ik nog op zomerbanden stond. Ha,ha,ha, dat heeft hij geweten zeg! Het duurde nogal voordat ik los was ,nu ben ik voorzien van een AW71 en dan heb je niet zo veel te vertellen als je "vast "staat snap je ? Maar goed,de winterbanden zijn wat grip betreft ideaal (onder de 7°C) En ook de remweg wordt korter wat wel weer fijn is tegenwoordig met al dat moderne spul op de weg. Ik hoorde van Henk dat de kleinste autotjes tegenwoordig al A.B.S. hebben! Phéuw ik ben echt oud aan het worden zeg.!
Groeten ûût Epe
Slurpje
( en Henk)

Henk, leuk dat je dit eens opschrijft! Prima actie om winterbanden te nemen. Je kan wel ABS hebben maar als de grip waardeloos is remt je auto nog steeds nauwelijks! De remkracht wordt nog altijd via de banden overgebracht op straat. Heel veel mensen beseffen dat niet. En niemand gebruikt remparachutes op de openbare weg , reverse-trust gaat ook al niet, er worden ook geen ankers uitgegooid als de file in zicht komt. ;-)
Ik weet zeker dat als ik <u>met ABS op mijn zomerbandjes</u> in de sneeuw een remtest doe naast <u>jou auto zonder ABS op winterbanden</u> dat jou auto wint en veeeeeeel eerder stilstaat! Mijn auto zal ver doorschieten en mijn ABS zal continu volop aan het rammelen zijn (voelbaar in het rempedaal)
ABS is eigenlijk een stumperhulp. Maximale remkracht werd altijd al en nog steeds hoofdzakelijk bepaald door hoeveelheid grip die de gemonteerde banden hebben.

• Siang Phoa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-01-2007 23:58 #1154532 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic alles is betrekkelijk
ik heb onder testbaan omstandigheden het verschil in remweg gezien en ervaren tussen winter en zomerbanden onder bepaalde omstandigheden van vochtigheid en temperatuur. Het verschil van zes meter is een hele 940 tussen voor- en achterbumper, laat staan de Mini of Amazon waarin ik me ook verplaats.
Ik lijk wel gek om de Mini op winterbanden te zetten als die volledig plat gereden wordt door een tank op zomerbanden.
 Keuzes... jouw keus!
 De 945 staat principieel van december tot april op winterbanden, mijn keus.

Moderators: Jerry Stam