winterbanden....waarom??

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2007 14:03 #1058110 door V700 register
winterbanden....waarom?? is gemaakt door V700 register
Ik heb onlangs een artikel in Autoweek gelezen, waarin in een redelijk uitgebreide praktijktest winterbanden werden getest ten opzichte van zomerbanden. In de test kwamen de prestaties op het gebied van o.a. grip en remweg aan de orde, op een besneeuwd wegdek, nat wegdek en droog wegdek.
Winterbanden, zo bleek uit de test, presteren beter op een besneeuwd oppervlak ten opzicht van zomerbanden. Wat voor mij echter een verrassing was: zelfs de beroerdste zomerband presteert zowel op droog als NAT wegdek vele malen beter dan de beste winterband. Gezien deze conclusie verbaas ik mezelf erover dat je zoveel winterbanden (op afstand te herkennen aan zwarte stalen velgen en/of lelijke wieldoppen) gemonteerd ziet op auto's. Zo lang er dus niet daadwerkelijk sneeuw, ijs of ijzel op de weg ligt heeft een auto met winterbanden minder grip, en is de remweg vele malen langer, ook op nat wegdek dus. Is het gewoon een hardnekkig misverstand dat een winterband in 'het winterseizoen' beter zou presteren?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2007 15:53 #1154347 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic "geen"winterbanden
Ik heb altijd begrepen dat winterbanden pas beter presteerden, en dan onder alle omstandigheden, dan zomerbanden als de temperatuur onder de 7graden komt.
Als ik naar de profielen van mijn winterbanden kijk zou je denken dat ze regenwater beter afvoeren dan zomerbanden, maar ik ben geen deskundige natuurlijk.
Mijn Winterbanden, die ik heb voor vakantie naar de sneeuw heb liggen overigens zolang het niet echt winter wordt gewoon in de garage.
Misschien was die hele propaganda voor winterbanden wel een stunt van de bandenboeren om ervan af te komen nu het geen winter meer wil worden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2007 16:07 #1154348 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic misvatting

gbomer schreef : Ik heb altijd begrepen dat winterbanden pas beter presteerden, en dan onder alle omstandigheden, dan zomerbanden als de temperatuur onder de 7graden komt.

Begrijp me goed, dat dacht ik ook altijd! Totdat ik de resultaten van die test zag. Die laten het tegendeel zien.
Ik denk dat de marketing-jongens van de fabrikanten van winterbanden gewoon erg goed hun best hebben gedaan. En echt, ik zie zoveel winterbanden om me heen dat het ze kennelijk gelukt is om een misvatting op een hardnekkige manier in de hoofden van vele automobilisten te verankeren.

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2007 16:10 #1154349 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Tsja

Wouter1973 schreef : zelfs de beroerdste zomerband presteert zowel op droog als NAT wegdek vele malen beter dan de beste winterband.

Ik was ook altijd sceptisch over het nut, maar je leest toch ook positieve berichten:
De Duitse ADAC geeft uitleg over diverse stellingen over winterbanden Winterbanden zijn vooral voor sneeuw bedoeld.FOUT: op (koude) regendagen zijn winterbanden al een stuk effectiever dan zomerbanden: bij 80 km per uur stopt een wagen met winterbanden gemiddeld op 34 meter, 6 meter minder dan een auto met zomerbanden. Op sneeuw is het verschil bij een noodstop met 50 km per uur 31 meter (63 tegenover 32m).  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2007 16:21 #1154351 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic omstandigheden?
Tsja...dan zijn waarschijnlijk de test-omstandigheden (m.n. temperatuur) weer net wat anders. Ik begreep uit de Autoweek-test dat met name de brede radiale groeven in de zomerband er voor zorgden dat water veel beter werd afgevoerd dan dat de grillig gevormde groevenstructuur van een winterband dat deed.

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2007 16:21 #1154352 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Andere tests
Een test is geen test. Testen is afhankelijk van vele factoren.  Testomstandigheden (weer/wegdek/enz.), hoe en wat wordt er gemeten en welk materiaal wordt daarvoor gebruikt (auto/ velgmaat/merk banden/enz.).
De ene test komt ook met andere resultaten dan de andere (zoals nu wel blijkt). 
Als je nu vele onafhankelijke tests bij elkaar neemt en daar een conclusie uit trekt, heb je een wat meer betrouwbaar resultaat. 
Dus om nu meteen te roepen, zie je nu wel, winterbanden hebben geen zin, lijkt me wat al te voorbarig. 

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2007 16:49 #1154353 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic testen?
Om het zelf te testen ga je hier naar toe:
www.oeamtc.at/index.php?type=article&...ve=94&id=1122136
Mijn zomerbanden breken uit op nat wegdek. Met winterbanden geen last. Je moet de banden ook gebruiken anders kun je ze na een paar jaar verdroogd weggooien of opstoken bij de slalomrace. Ik gebruik ze afhankelijk van de temperatuur vanaf november t/m maart. Je moet ook nog tijd en zin voor de wissel hebben.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2007 16:52 #1154354 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic balanceren
en aangezien ik net de wielen op de auto heb laten balanceren, stel ik de wissel zo lang mogelijk uit......

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2007 17:43 #1154362 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Verbaasd me weinig
Het verschil tussen zomer en winter banden op nat/droog wegdek in de test verbaasd me weinig. Op dit moment hebben we in nederland nog geen winterse omstandigheden gehad, dus ik ben benieuwd wanneer en waar de test is uitgevoerd.
Zoals ik het nu zie heb je de volgende toepassing voor de verschillende type banden:
- Zomerbanden voor droog/nat wegdek als je meer dan de gemiddelde weggebruiker van de banden vraagt. (of voro de veiligheid) Exacte temperatuurgrens heb ik nog niet gevonden voor verslechtering van het gedrag, maar aangezien het rubber wat verhard als het kouder wordt gok ik dat dat rond het vriespunt ligt.
- Winterbanden in elk geval voor sneeuw/ijs (scheelt weer sneeuwkettingen voor de gebieden waar ze niet verplicht zijn) en in geen geval gebruiken bij temperaturen > 7 graden. (dan worden ze nog zachter en slijten ze als een gek)
- All seasons voor gebruik in nederland. Doet het goed bij droog, nat en sneeuw/ijzel en je hoeft niet te wisselen.
Zelf heb ik nu all seasons die ik eigenlijk als 'winter' banden wilde gebruiken het hele jaar gebruikt en geen op of aanmerkingen gevonden (anders dan dat ik te hard door de bochten ga op 2 rotondes bij koud en nat weer... maar spelen moet ook zo af en toe kunnen)
Als je echt 2 verschillende banden wil gebruiken en niet op wintersport gaat dan kan ik je zomerbanden bij > 15 graden (jun - sep) aanraden en all seasons voor de rest van het jaar. (dat zou ook mijn set moeten zijn, maar ik had de centen niet op de polarissen een leuke set sloffen te geven deze zomer)
Overigens is de automobilist nu niet verplicht om in duitsland de juiste banden te hebben onder winterse omstandigheden, maar ben je wel de pineut als je in een ongeluk terecht komt terwijl je zomerbanden hebt onder winterse omstandigheden. (all seasons of winter banden zijn wel de juiste banden dan)

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2007 22:41 #1154411 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic banden
Volgens mij is Nederland geen sneeuwland. Daarom zijn winterbanden niet echt nodig. En dat blijkt dan ook meteen als er sneeuw valt : 900 km file is dan vrij normaal.
Winterbanden zijn beter bij winterse omstandigheden. Dus als er sneeuw ligt of als het gevroren heeft. Maar verder ? Geen idee.

Moderators: Jerry Stam