ECC schakelt uit bij acceleratie
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Afdoppen van de gele leiding werkt ook grotendeels maar kan in de winter wel wat koude voeten tot gevolg hebben omdat de verwarming daar niet optimaal meer werkt. Ik ga dit voorjaar maar eens een serieuse poging wagen om de vacuummotor te vervangen want afdoppen blijft natuurlijk een lapmiddel en we hebben niet voor niets een machtige Volvo. Daarnaast heb ik de vacuummotor zo langzamerhand al bijna 2 jaar in mijn autokluskist liggen, nl. gekocht op de eerste sleuteldag bij Hooftman. Als ik niet oppas is het rubber alweer verdroogd voordat ie gemonteerd is en dat zou je reinste kapitaalvernietiging zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Hein, ik ben naar de monteur terug gegaan, en je hebt inderdaad gelijk, dat was degene die kapot was.Hein Wolda schreef : Eric, de vacuummotor die vervangen is, moet wel de motor zijn met de dubbele werking. Deze gaat in de regel ook als eerste kapot. Het is de motor die in het schema van Hedwig onderaan dit draadje wordt aangestuurd door de gele én de blauwe vacuumleiding.
Overigens heeft hij, met mijn toestemming, om de montage te vergemakkelijken het kachelhuis kapotgezaagd, en daarna weer in elkaar gelijmd. Anders was het een te kostbaar grapje geworden. Als je het zelf doet zijn misschien de uren niet zo duur.
Het valt me op dat, nu de vacuummotor vervangen is, bij het opwarmen van de auto 's morgens veel meer warme lucht naar mijn voeten geblazen wordt. Ik wist niet dat de automatische instelling de voetenuitstroom zo actief gebruikt.
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
In VADIS staat de officiële Volvo methode (heb ik ook nog ergens in een PDFje) en die beschrijving beslaat vele pagina's. Ik zal het overigens toch wel zo gaan doen omdat ik ook de ECC unit moet uitbouwen omdat er een lampje kapot is. Hiervoor heb je dan al een significant deel van de actie uitgevoerd. Het verder demonteren van het kachelhuis pak je dan meteen even mee
Wat overigens ook heel veel helpt is de kachelmotor schoonmaken. Afgelopen sleuteldag heb ik bij Jan Rooijens mijn kachelmotor "geleegd". Er kwam een forse verzameling takken ,dennenaalden en bladen uit en sindsdien maakt de ventilatie in de hoogste stand heeeeel veel minder herrie en is de luchtverplaatsing met een factor 10 toegenomen.
PS: Warme lucht stijgt, dus ik kan me voorstellen dat je beneden in de auto begint om de temperatuur uniform te verdelen.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik weet niet of je dit serieus meent, maar die lampjes in de ECC unit heb ik zelf vorig jaar al eens vervangen, en dat is niet zo'n moeilijk karwei (bij de 960). Rechter dashboardpaneeltje voorzichtig lostrekken, ECC zit dan met 4 schroefjes vast, dus losschroeven en hopla, eruit.Hein Wolda schreef : Ik zal het overigens toch wel zo gaan doen omdat ik ook de ECC unit moet uitbouwen omdat er een lampje kapot is. Hiervoor heb je dan al een significant deel van de actie uitgevoerd. Het verder demonteren van het kachelhuis pak je dan meteen even mee
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Zelf had ik natuurlijk al geprobeerd om die unit er "even" uit te halen. Misschien dat Bas nog licht op deze zaak kan werpen.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Dat middengedeelte van een 940 dashboard (waar dus radio en aansteker in zitten), dat moet er toch zo uit te halen zijn. Hoop ik. Ik wil het eventueel door dat van een 960 vervangen. Dat zit maar met vier schroeven vast en is er zo uit. Al heb ik wel het idee, dat die schroefoogjes erg snel afbreken. Ik heb er een van Bas kunnen overnemen, daarvan zijn de bovenste oogjes beschadigd. En toen ik in Gorredijk op de sloop in de 965 die daar stond heb gekeken, was ook bij deze wagen op die plek een oogje afgebroken. Da's eigenlijk niet zo mooi, want dit gedeelte zit aan de onderkant bij een 940 anders vast. Hoe weet ik nog niet.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Beste Hein,Hein Wolda schreef : Wat overigens ook heel veel helpt is de kachelmotor schoonmaken. Afgelopen sleuteldag heb ik bij Jan Rooijens mijn kachelmotor "geleegd". Er kwam een forse verzameling takken ,dennenaalden en bladen uit en sindsdien maakt de ventilatie in de hoogste stand heeeeel veel minder herrie en is de luchtverplaatsing met een factor 10 toegenomen.
Ik wil mijn kachelmotor ook wel eens legen, maar heb je een korte beschrijvening van die actie.
groet
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Paraven verwijderen. Dit is de plaat tussen het raam en de motorkap. Deze zit met drie boutjes vast (links, rechts en in het midden) De paraven kan dan voorzichtig losgetrokken worden. Bij voorkeur met twee personen i.v.m. makkelijk optredende lakschade. Kjik dan meteen even of het gaas achter de ventilatiesleuven in de paraven nog goed vastzit. Dit is origineel met een soort kit gedaan, maar afhankelijk van de kleur van de auto, voorradigheid van dat soort kit en je persoonlijke precisie, kunnen ook enkele kleine tie raps voldoen.
Als je voor de autostaat zit aan de linkerkant van het nu open stuk een plastic kap. Die zit ook vastgekit maar is met wat wrikwerk en een scherp mesje goed los te krijgen. Als die eraf is kan je van bovenaf in de blower kijken en beginnen met het verwijderen van de prut als die erin zit. Vooral als het gaas los heeft gezeten kan er nogal wat in terechtgekomen zijn. Grove stukken met de hand verwijderen, daarna een stofzuiger de rest van het werk laten doen.
De kap weer terugzetten, bij voorkeur weer met kit. Wellicht dat Brezan dit wel verkoopt.
Daarna de Paraven terugplaatsen. Hierbij raad ik je aan dit met twee personen te doen. Als je goed kijkt kan je zien dat op de paraven een paar metalen lipjes zitten die onder een paar blokjes moeten vallen onder het raam. Bij mij was het een naar klusje om dit weer voor mekaar te krijgen. Of het lipje zat goed maar dan zat het aansluitrubber voor het raam dubbel, of het rubber zat goed maar dan zat het lipje verkeerd en sloot de paraven niet goed aan. Met wat geduld en krachttermen lukt het uiteindelijk wel
Wissers terug zetten. (tip: geef de ruitenwisserhandel één keer een tikje zonder gemonteerde wissers om er zeker van te zijn dat ze in de ruststand staan) Hierbij goed kijken of de wissers goed op de konische as zitten. Door de veer willen ze nog wel eens iets scheef zitten en lijken dan vast te zitten maar zullen bij het gebruik van de wisser los komen. Het grote gevaar is dan dat de ribbeltjes eraf "gevijld" kunnen worden waardoor het niet meer goed mogelijk is om de wisser echt goed vast te zetten.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Hein, dank je voor je bijdrage, ik heb er <a href="/?q=node/12053" target="_blank" title="Kachelmotor">een pagina</a> in de vraagbaak van gemaakt.Hein Wolda schreef : Als eerste de ruitenwissers losmaken [...] Het grote gevaar is dan dat de ribbeltjes eraf "gevijld" kunnen worden waardoor het niet meer goed mogelijk is om de wisser echt goed vast te zetten.
Ik weet alleen niet onder welk hoofdstuk het hoort, dus voorlopig maar onder <a href="/?q=node/10895" target="_blank" title="Diversen">Diversen </a> gezet (daar staan nu Airco, ECC en kachel dus).
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Mijn gaasje ligt er los in en als hij hoger als stand 2 staat is het geluid ronduit hinderlijk.
Grote kans dat hij vol zit met rommel.