Stroomdief (hoeveel mAh mag hij verbruiken)?
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Voor auto's die wel eens langere tijd stil staan kan je een <a href=" smartautoshop.nl/shop/prodtype.asp?CAT_I...;numRecordPosition=1 ">batterybrain overwegen.mbroeren schreef : Was voornemens tzt de V90 als tweede (en gezins-)auto te gaan inzetten, maar als je in de stad dus meestal de fiets pakt, is je straf dat de V90 niet meer start als je een keertje verder weg wilt?
Die schakelen de spanning automatisch af als de accu te veel leeg raakt.
Met een afstandsbediening kan je de spanning weer inschakelen (en uitschakelen, werkt dus ook als diefstalbeveiliging). Ik heb er een in mijn Saab Cabrio en werkt perfect.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- G.J.M. Molenaar (GAST)
- Nieuw lid
-
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
De startmotor van de Saab draait altijd normaal en krachtig rond, dus ik denk dat het met een V90 ook wel gaat werken. Maar als je zeker wil zijn dan schakel je de spanning direct na het uitzetten van de motor met de afstandsbediening af.mbroeren schreef : Klinkt als een goede oplossing als er verder geen winst te behalen valt, dank je! Zou hij dan nog genoeg stroom hebben om de zware V90 aan te krijgen? (net iets te duur voor een experiment).
Als de spanning afgeschakeld is dan doet de CV het niet en ook de voorkeurzenders van de radio ben je kwijt. Dus enig ongemak is er wel maar voor auto's die maar zo nu en dan gebruikt worden is dat natuurlijk wel te overzien. Je weet in ieder geval zeker dat je weg kunt rijden en dat is toch het belangrijkste.
Voor de constante plus van de radio zou je nog een rechtstreeks draadje naar de accu kunnen leggen natuurlijk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Meten=weten. Heb m'n huiswerk gedaan. Dank ieder voor de tips en ben druk aan het meten gegaan. De stroomdief is er nog wel maar minder groot dan gedacht. Toch bij mij dan weer combi van koude start en die korte ritjes en gascomputer die een paar minuten blijft aanstaan na uitzetten motor en de standaard dingetjes als CV, radio etc. Trekhaakaanlsuiting is schoon en het laagje water in achterlicht is ook weg. Ook laadt hij goed bij, zelfs bij stationair.geejee schreef : Dat lijkt me i.d.d. ook wel wat. Maar..., stel dat de spanning onder 12 volt komt, blijft de c.v. er bijv. dan wel opstaan? En is die afstandbediening dan te integreren in de c.v. van de auto? En..., nog een stapje verder, kun je bij het verlaten van het voertuig de complete spanning met de afstandsbediening van de "brain" er niet meteen afhalen...? Een spontane kortsluiting is daarmee dan toch ook uitgesloten...? Of te kort door de bocht...?
Dus toch maar die Battery Brain (BB) gekocht voor de zekerheid. Briljant ding. Je zet hem op de pluspool en de plus van de auto weer op de BB. Als je niets doet, is de auto helemaal operationeel, dus incl CV, radio en eventueel alarm en gewoon starten als je weg wil. Op het moment dat de accu, als hij niet wordt bijgeladen, onder de 11.9 komt, hoor je een relais klikken en dan schakelt hij de volledige stroom uit (radio code bij de hand houden...).
Op de AB zitten nog drie andere functies (ik heb het luxemodelletje genomen omdat daar twéé ab's bij zitten met unieke zend/ontvangst frequentie):
-knopje alles uit (accu isoleren) - spontane kortsluiting is dan uitgesloten geejee en dit gebruik je als je vantevoren weet dat de auto lang weggezet wordt.
-en laat ik het maar 'de startonderbreker' noemen: lage stroomafgifte. Voldoende voor CV en taximeter etc maar te weinig om te starten, tenzij onlock op AB van BB
-knopje geluid: testen of BB werkt middels een of meerdere piepjes
In alle gevallen gaat hij onder de 11.9 volt de accu isoleren waarmee starten gegarandeerd is (mits accu in voldoende staat is en de hardwareknop op ON op de BB die op de accu zit). Starten lukte bij mij overigens ook bij 11.2 volt had ik al eerder gemeten.
Op de AB van de BB kan je het systeem onlocken dus dan werkt je standaard AB ook weer. Met andere woorden: je komt aanlopen, merkt dat de Volvo AB niet reageert, drukt dan op unlock-knop op de BB afstandsbediening en dan is je systeem weer full operational.
Bedankt ook voor alle andere tips aan wie de schoen past.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb met mijn v90 (op LPG) hetzelfde euvel.
Regelmatig accu moeten vervangen en vorig jaar ook de dynamo.
Euvel blijft. Wat ik nu doe is regelmatig accu bijladen met CTEK lader.
Ik ben inmiddel gewend dat de V90 veel mankementen heeft en dit is daar een van ......
Ben
- G.J.M. Molenaar (GAST)
- Nieuw lid
-
Als je de Brain Battery instelt op "accu isoleren", blijft dan de druppelaar nog zijn werk doen wat ie moet doen...?
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ben, vooralsnog kan ik je deze BB oplossing, met dank aan Piet22, aanbevelenbenhendrickx schreef : Ik ben inmiddel gewend dat de V90 veel mankementen heeft en dit is daar een van ......