varioprobleem 343

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-04-2009 21:55 #768719 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic varioprobleem 343
je kunt even het opschakelvacuum meten, moet rond de 400mbar zitten

als dat goed is blijft er bij die snelheid de luchtspleet van de koppeling over.

dit toerental tabelletje is het streven, kleine afwijking mag uiteraard:

50km/h 1800 r.p.m.
60km/h 2100 r.p.m.
70km/h 2500 r.p.m.
80km/h 2900 r.p.m.
100km/h 3600 r.p.m.
120km/h 4400 r.p.m.
130km/h 4700 r.p.m.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-04-2009 21:55 #768720 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic varioprobleem 343
sommige EMVK's schakelen wel, maar laten niet genoeg vacuum door. Dat kun je alleen met een vacuum meter goed beoordelen, dus die zul je nog even moeten charteren :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-04-2009 21:57 #768722 door V300 register
een DAF 55 loopt trouwens wel iets lagere toeren dan de 300-serie, maar je moet niet vergeten dat een 343 die nog een microswitch heeft, ook een andere vario heeft dan waar dit tabelletje op gebaseerd is (kleinere gewichten, maar ook lagere veerdruk in secundaire)

het kan dus zijn dat je nu 2 dingen door elkaar aan het mixen bent die eigenlijk niet voor elkaar bedoeld zijn. (primair/secundair)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-04-2009 22:18 #768732 door V300 register
Toerentabelletje is lastig, heb geen toerenteller.
Maar m'n gehoor doet het meestal aardig en ik zit er nu zeker boven.
Help 'ns 400mbar = 0,4 bar?

Heb trouwens een handig vacuum/druk metertje van -1 tot +1 bar, daar kan ik het dus eens mee meten.
Luchtspleet heb ik gister trouwens ook nog even gesteld, staat nu ongeveer op 0,15 mm. En hij schakelt prima daarmee.

Als de klep in de emvk niet helemaal goed opent dan bouwt hij toch wel evenveel vacuum op? alleen duurt dat toch langer dan? Natuurkundig gezien dan...

Zijn de primaire en secundaire verschillend tussen 343 en 340? Dat wist ik niet. Dacht dat die hetzelfde waren.
Heb deze gekocht omdat er pas 42.000 km op staat.
Lichtere gewichten betekent dat hij minder uit zichzelf opschakelt toch?
en minder veerdruk in de secundaire betekent dat hij makkelijker opschakelt toch?

Dus een primair met zware gewichten en een secundair met lichte veer zou ervoor moeten zorgen dat het geheel makkelijker/eerder/verder opschakelt tot zekere hoogte.

mzzl,
Jack

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-04-2009 23:17 #768737 door V300 register
dat metertje moet je maar eens aansluiten, en kijken.

op de diagnosedag was er iemand waarbij de meter maar op -0,15 kwam, terwijl dit bij andere wagens -0,3 tot -0,4 was.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-04-2009 08:20 #768748 door V300 register
Vanmorgen een vacuum meter ertussen gehad.

0.35 tot 0.4 bar vacuum
Als ik de bergrem aanzet dan geeft hij nog net zoveel vacuum aan de opschakelzijde.:wtf2:
Maar toch trekt hij de toeren dan een stuk omhoog en gelijk weer omlaag zodra ik hem uit zet.

Zowel voor opschakel als terugschakel zijde van de emvk is de klik duidelijk hoorbaar, zelfs van binnen uit.

nog suggesties?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-04-2009 10:48 #768764 door V300 register

Niels;91755 schreef : Mm dat speelde ook al even in mijn hoofd tijdens de variotechniekdag. De test zoals hij er nu staat is prima geschikt om te kijken of je het in de aansturing (i.e. emvk) of in de primaire moet zoeken, maar niet specifiek of je een lek hebt in doorvoerpotjes of membramen.

de test is trouwens aangepast

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-04-2009 10:51 #768766 door V300 register

Applejack;98237 schreef : Vanmorgen een vacuum meter ertussen gehad.

0.35 tot 0.4 bar vacuum
Als ik de bergrem aanzet dan geeft hij nog net zoveel vacuum aan de opschakelzijde.:wtf2:
Maar toch trekt hij de toeren dan een stuk omhoog en gelijk weer omlaag zodra ik hem uit zet.

Zowel voor opschakel als terugschakel zijde van de emvk is de klik duidelijk hoorbaar, zelfs van binnen uit.

nog suggesties?

Als je de bergrem aanzet, behoort de opschakelkant uit te schakelen, en dus terug naar 0 te gaan. Dat zit dus alvast niet goed.
beide zijden tegelijk vacuum geven, is hetzelfde effect als heel het spel uitschakelen (en dan gaat het toerental ook omhoog)

als je een T-stuk hebt, kun je de vaccuummeter tijdelijk/permanent op het opschakelvacuum aansluiten, en eens gaan kijken wat er gebeurt tijdens het rijden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-04-2009 16:01 #768841 door V300 register

antiekeradio;98255 schreef : als je een T-stuk hebt, kun je de vaccuummeter tijdelijk/permanent op het opschakelvacuum aansluiten, en eens gaan kijken wat er gebeurt tijdens het rijden.

Dat is wat ik vanmorgen al gedaan heb.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
06-04-2009 22:33 #768941 door V300 register
Maaruh, wat kan ik nog meer controleren?

Dat het opschakelvacuum niet uitgaat met de bergrem aan vind ik niet zo erg.
Als je gas loslaat dan werkt de bergrem wel volledig en is prima met afremmen en als je dan wat gas geeft schakelt hij wel een beetje op maar niet teveel.
Zo maak je volgens mij ook veel makkelijker gang en een helling van 25 % oprijden doe ik ook niet dagelijks.
Ben ze in kroatie wel tegen gekomen, wat is dat allejesus steil. Zowel op als af heb je het idee dat je voor of achterover dondert!

Maar wat ik al zei, het vacuum ligt rond de 0,35 bar bij continu rijden, dit wordt natuurlijk meer als de vario meer opschakelt en je gas terug kan nemen.
In de file varieert hij met een gang tussen 25 en 60 km/h tussen de 0,2 en 0,4 bar.
Afhankelijk hoeveel gas je geeft en hoeveel vacuum er dus in het inlaatspruitstuk wordt gegenereerd.

dus, nog suggesties?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC