varioprobleem 343

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2009 15:56 #760029 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic varioprobleem 343
Ben weer even aan het prutsen geweest.
Stofkap eraf, wat een rotding en hij zit ook nog vol scheurtjes en afgebroken stukjes.

De schijfafstand was verre van goed, de schijven zaten dus tegen elkaar aan.
De stelbout en secundair zijn denk ik wel 1,5 cm opgeschoven.
De speling is nu 1,75 mm.

@ antiekradio; ik was je tip even vergeten (1mm.) en beschik niet over een brug, dus ik vind die speling voor nu wel even best. Het is hier tochtig en de vloer is koud...

Ik ben hier alleen dus kan niet kijken terwijl er gas wordt gegeven.
Het voelt wel allemaal zeer vloeiend, hij schakelt vloeiend op en af.
Alleen schakelt hij dus niet genoeg op. Misschien ben ik gek en denk ik maar dat hij teveel toeren maakt, Maar ik zou toch zweren dat hij eerst overduidelijk schakelde bij 50+ vooral.

@ anjo; aangezien dat jij vaker mensen helpt met hun vario: tijd en zin om naar de mijne te kijken? Ik kan ook naar jou komen.

Heb er ondertussen aardig de pest in, is mij nog nooit voorgekomen dat ik er niet achter kom wat het is of dat ik het niet op kan lossen.

Gegroet!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2009 18:34 #760069 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic varioprobleem 343
Je kunt ook de kap eraf halen en er een camara onderleggen als je geen vrijwilligers hebt om er onder te kruipen. Dan zie je ook of die opschakelt ja dan nee. Hij schakelt normaal gesproken meteen al op als je gas geeft.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2009 18:59 #760072 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic varioprobleem 343
Wat ook kan is de bovenste slangen omdraaien die naar de automaat toegaan, en hem dan op de bergversnelling zetten. Gas geven en dan zelf kijken. Hij schakelt op deze manier namelijk niet terug! Dus zouden de riemen halverwegen moeten zitten als die goed opschakelt. Truckje heb ik van Antoon geleerd van de dafclub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2009 20:53 #760089 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic varioprobleem 343

Applejack;91673 schreef : @ anjo; aangezien dat jij vaker mensen helpt met hun vario: tijd en zin om naar de mijne te kijken? Ik kan ook naar jou komen.


oorzaak gevonden, of in ieder geval gelocaliseerd.

nog geen 20 meter onderweg tijdens een rondje rijden en het is idd niet ok.

opschakelen bij verhoogd toerental: perfect zuigend bij emvk

blaastest; voor de 343 even een los stukje slang om de leiding te verlengen, blazen in terugschakelleiding en direct komt de lucht terug. nog een keer blazen, en druk proberen vast te houden; er komt na een seconde of 10 vasthouden geen lucht meer terug.

conclusie vanuit de motorruimte: 1 of meerdere membramen lek of een of meerdere doorvoerpotjes lek. het volume aan lucht wat terugkwam was voldoende om te weten dat het niet om een los slangetje gaat

succes met de reparatie Jack!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2009 23:08 #760102 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic varioprobleem 343
update techniekpagina

@ Wouter en overige belangstellenden;

ik lees net de techniekpagina door en ik merk dat ik een iets uitgebreidere blaastest hanteer als op de website beschreven staat.

dit is op dit moment gekopieerd van de techniekpagina:

Haal de slangen A en B los. (eerst draaien, dan trekken)
Maak het uiteinde van de slangen schoon en blaas erin.

resultaat 1
Tegendruk wordt steeds groter, bij loslaten blaast de slang de ingeblazen lucht terug eruit. Als je dit resultaat voor beide slangen hebt is alles onder de auto in orde.

resultaat 2
1 van de 2 slangen heeft resultaat 1, de andere geeft geen weerstand en blaast niet terug.
Resultaat 1 op ??n van de slangen wil al zeggen dat de membranen in orde zijn. Waarschijnlijk is er 1 slang bij de variomatic losgeschoten of gescheurd.

resultaat 3
Beide slangen geven geen weerstand, bij blazen komt de lucht via de andere slang eruit.
Dit resultaat betekent dat minimaal 1, mogelijk beide membranen defect zijn. Het is aan te bevelen om beide te vervangen. Zie werkplaatsdocumentatie voor de juiste procedure.



adhv deze procedure was dus niet te concluderen dat bij de 343 van jack wat mis was, hiervoor zou de blaastest naar het volgende geupdate moeten worden:



Haal beide slangen A en B los. (eerst draaien, dan trekken)
Maak het uiteinde van de slangen schoon en blaas erin. (zie dit als het opblazen van een ballon en gebruik g??n perslucht!)

resultaat 1
Tegendruk wordt steeds groter, bij direct loslaten blaast de slang de ingeblazen lucht terug eruit, blaas nu nogmaals in de slang en probeer na het "volblazen" dit een seconde of 10 vast te houden (druk in het membraam houden) komt na deze 10 seconden nog steeds alle ingeblazen lucht terug, dan is alles onder de auto in orde.

resultaat 2
1 van de 2 slangen heeft resultaat 1, de andere geeft geen weerstand en blaast niet terug.
Resultaat 1 op ??n van de slangen wil al zeggen dat de membranen in orde zijn. Waarschijnlijk is er 1 slang bij de variomatic losgeschoten of gescheurd.

resultaat 3
Beide slangen geven geen weerstand, bij blazen komt de lucht via de andere slang eruit.
Dit resultaat betekent dat minimaal 1, mogelijk beide membranen defect zijn. Het is aan te bevelen om beide te vervangen. Zie werkplaatsdocumentatie voor de juiste procedure.

resultaat 4
de druk wordt niet vastgehouden volgens procedure bij resultaat 1 maar na de gestelde periode van 10 seconden is de lucht "weggelekt"
dit resultaat betekend dat er in het primaire een lekkage is bij de membramen of doorvoerpotjes. voer dezelfde test onder de auto nogmaals uit bij de pijpjes op het primaire, om uit te sluiten aan welke zijde het interne lek zich bevind. Zie werkplaatsdocumentatie voor de juiste procedure voor het uit elkaar nemen van het primaire en het verhelpen van het lek.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2009 23:30 #760107 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic varioprobleem 343
Bedankt Anjo voor het kijken rijden en concluderen!
En het ouwehoer praatje natuurlijk.

De test kan idd. het beste aangepast worden, want hier ging ik de fout in.
Misschien nog erbij vermelden dat je de druk vasthoud door je duim op de slang te houden.
Als je dit doet door hem aan je mond te houden krijg je geen goed beeld, naar mijn idee.

Binnenkort nog eens onder de auto liggen en ondertussen kijken naar een primair met weinig km's voor niet teveel geld.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2009 23:42 #760109 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic varioprobleem 343
ik duw meestal m'n tong in het midden van de slang om dat af te dichten, maar dat zorgt dan wel weer voor een houterige smaak in je mond:humor:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2009 23:44 #760110 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic varioprobleem 343
Mm dat speelde ook al even in mijn hoofd tijdens de variotechniekdag. De test zoals hij er nu staat is prima geschikt om te kijken of je het in de aansturing (i.e. emvk) of in de primaire moet zoeken, maar niet specifiek of je een lek hebt in doorvoerpotjes of membramen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2009 00:00 #760113 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic varioprobleem 343

AvdAkker;91754 schreef : ik duw meestal m'n tong in het midden van de slang om dat af te dichten, maar dat zorgt dan wel weer voor een houterige smaak in je mond:humor:


Ah dat doe je zeker zodat je met je tong door het slangetje heen aan het doorvoerpotje kan voelen of deze nog goed zijn :woei:

Kan natuurlijk ook

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-04-2009 21:47 #768716 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic varioprobleem 343
Zo, daar zijn we weer.

Gister een ander primair eronder gehangen.
Een waarbij beide membramen goed zijn, beide doorvoerpotjes en deze heeft ook weer een duidelijk schakelpatroon.
Het oude primair had dat hij eigenlijk in geen enkele stand er lekker in wou "vallen", deze nu wel.

Schakelen doet hij, op het vacuum ook weer, maar voor mijn gevoel nog niet genoeg...?
Rij de afgelopen week ook in een daf 55 combi '70, super karretje en deze schakelt echt waanzinnig! Veel meer dan de volvo dus.
Bij 50 km/h draait hij zo'n 2000 a 2500 toeren (naar schatting) de volvo bij deze snelheid ongeveer 3000 a 3500 toeren (ook naar schatting).

En ja dan wordt het vacuum al zeker ingeschakeld, heb de afstelling op de carb. van de microswitch dusdanig versteld dat hij bij een klein beetje gas al schakelt.

Het toerenbereik ligt over het hele gebied hoger dan bij de daf.
Misschien is het appels met peren vergelijken, de daf heeft net even een andere cvt natuurlijk.
Maar waarom zou een auto die nieuwer is qua techniek meer toeren maken?
De volvo verbruikt ook wat meer dan de daf.

Voor mijn gevoel schakelt de volvo gewoon nog niet genoeg op, suggesties?

het volgende is in orde of goed afgesteld:
-emvk
-primair
-blaastest
-riem/schijf-speling

groet,
Jack

P.S. ik ben ondertussen lid, maar zie dit nog niet bij mijn naam?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD