varioprobleem 343
- V300 register
- Verbannen
-
Stofkap eraf, wat een rotding en hij zit ook nog vol scheurtjes en afgebroken stukjes.
De schijfafstand was verre van goed, de schijven zaten dus tegen elkaar aan.
De stelbout en secundair zijn denk ik wel 1,5 cm opgeschoven.
De speling is nu 1,75 mm.
@ antiekradio; ik was je tip even vergeten (1mm.) en beschik niet over een brug, dus ik vind die speling voor nu wel even best. Het is hier tochtig en de vloer is koud...
Ik ben hier alleen dus kan niet kijken terwijl er gas wordt gegeven.
Het voelt wel allemaal zeer vloeiend, hij schakelt vloeiend op en af.
Alleen schakelt hij dus niet genoeg op. Misschien ben ik gek en denk ik maar dat hij teveel toeren maakt, Maar ik zou toch zweren dat hij eerst overduidelijk schakelde bij 50+ vooral.
@ anjo; aangezien dat jij vaker mensen helpt met hun vario: tijd en zin om naar de mijne te kijken? Ik kan ook naar jou komen.
Heb er ondertussen aardig de pest in, is mij nog nooit voorgekomen dat ik er niet achter kom wat het is of dat ik het niet op kan lossen.
Gegroet!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
Applejack;91673 schreef : @ anjo; aangezien dat jij vaker mensen helpt met hun vario: tijd en zin om naar de mijne te kijken? Ik kan ook naar jou komen.
oorzaak gevonden, of in ieder geval gelocaliseerd.
nog geen 20 meter onderweg tijdens een rondje rijden en het is idd niet ok.
opschakelen bij verhoogd toerental: perfect zuigend bij emvk
blaastest; voor de 343 even een los stukje slang om de leiding te verlengen, blazen in terugschakelleiding en direct komt de lucht terug. nog een keer blazen, en druk proberen vast te houden; er komt na een seconde of 10 vasthouden geen lucht meer terug.
conclusie vanuit de motorruimte: 1 of meerdere membramen lek of een of meerdere doorvoerpotjes lek. het volume aan lucht wat terugkwam was voldoende om te weten dat het niet om een los slangetje gaat
succes met de reparatie Jack!
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
@ Wouter en overige belangstellenden;
ik lees net de techniekpagina door en ik merk dat ik een iets uitgebreidere blaastest hanteer als op de website beschreven staat.
dit is op dit moment gekopieerd van de techniekpagina:
Haal de slangen A en B los. (eerst draaien, dan trekken)
Maak het uiteinde van de slangen schoon en blaas erin.
resultaat 1
Tegendruk wordt steeds groter, bij loslaten blaast de slang de ingeblazen lucht terug eruit. Als je dit resultaat voor beide slangen hebt is alles onder de auto in orde.
resultaat 2
1 van de 2 slangen heeft resultaat 1, de andere geeft geen weerstand en blaast niet terug.
Resultaat 1 op ??n van de slangen wil al zeggen dat de membranen in orde zijn. Waarschijnlijk is er 1 slang bij de variomatic losgeschoten of gescheurd.
resultaat 3
Beide slangen geven geen weerstand, bij blazen komt de lucht via de andere slang eruit.
Dit resultaat betekent dat minimaal 1, mogelijk beide membranen defect zijn. Het is aan te bevelen om beide te vervangen. Zie werkplaatsdocumentatie voor de juiste procedure.
adhv deze procedure was dus niet te concluderen dat bij de 343 van jack wat mis was, hiervoor zou de blaastest naar het volgende geupdate moeten worden:
Haal beide slangen A en B los. (eerst draaien, dan trekken)
Maak het uiteinde van de slangen schoon en blaas erin. (zie dit als het opblazen van een ballon en gebruik g??n perslucht!)
resultaat 1
Tegendruk wordt steeds groter, bij direct loslaten blaast de slang de ingeblazen lucht terug eruit, blaas nu nogmaals in de slang en probeer na het "volblazen" dit een seconde of 10 vast te houden (druk in het membraam houden) komt na deze 10 seconden nog steeds alle ingeblazen lucht terug, dan is alles onder de auto in orde.
resultaat 2
1 van de 2 slangen heeft resultaat 1, de andere geeft geen weerstand en blaast niet terug.
Resultaat 1 op ??n van de slangen wil al zeggen dat de membranen in orde zijn. Waarschijnlijk is er 1 slang bij de variomatic losgeschoten of gescheurd.
resultaat 3
Beide slangen geven geen weerstand, bij blazen komt de lucht via de andere slang eruit.
Dit resultaat betekent dat minimaal 1, mogelijk beide membranen defect zijn. Het is aan te bevelen om beide te vervangen. Zie werkplaatsdocumentatie voor de juiste procedure.
resultaat 4
de druk wordt niet vastgehouden volgens procedure bij resultaat 1 maar na de gestelde periode van 10 seconden is de lucht "weggelekt"
dit resultaat betekend dat er in het primaire een lekkage is bij de membramen of doorvoerpotjes. voer dezelfde test onder de auto nogmaals uit bij de pijpjes op het primaire, om uit te sluiten aan welke zijde het interne lek zich bevind. Zie werkplaatsdocumentatie voor de juiste procedure voor het uit elkaar nemen van het primaire en het verhelpen van het lek.
- V300 register
- Verbannen
-
En het ouwehoer praatje natuurlijk.
De test kan idd. het beste aangepast worden, want hier ging ik de fout in.
Misschien nog erbij vermelden dat je de druk vasthoud door je duim op de slang te houden.
Als je dit doet door hem aan je mond te houden krijg je geen goed beeld, naar mijn idee.
Binnenkort nog eens onder de auto liggen en ondertussen kijken naar een primair met weinig km's voor niet teveel geld.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;91754 schreef : ik duw meestal m'n tong in het midden van de slang om dat af te dichten, maar dat zorgt dan wel weer voor een houterige smaak in je mond:humor:
Ah dat doe je zeker zodat je met je tong door het slangetje heen aan het doorvoerpotje kan voelen of deze nog goed zijn :woei:
Kan natuurlijk ook
- V300 register
- Verbannen
-
Gister een ander primair eronder gehangen.
Een waarbij beide membramen goed zijn, beide doorvoerpotjes en deze heeft ook weer een duidelijk schakelpatroon.
Het oude primair had dat hij eigenlijk in geen enkele stand er lekker in wou "vallen", deze nu wel.
Schakelen doet hij, op het vacuum ook weer, maar voor mijn gevoel nog niet genoeg...?
Rij de afgelopen week ook in een daf 55 combi '70, super karretje en deze schakelt echt waanzinnig! Veel meer dan de volvo dus.
Bij 50 km/h draait hij zo'n 2000 a 2500 toeren (naar schatting) de volvo bij deze snelheid ongeveer 3000 a 3500 toeren (ook naar schatting).
En ja dan wordt het vacuum al zeker ingeschakeld, heb de afstelling op de carb. van de microswitch dusdanig versteld dat hij bij een klein beetje gas al schakelt.
Het toerenbereik ligt over het hele gebied hoger dan bij de daf.
Misschien is het appels met peren vergelijken, de daf heeft net even een andere cvt natuurlijk.
Maar waarom zou een auto die nieuwer is qua techniek meer toeren maken?
De volvo verbruikt ook wat meer dan de daf.
Voor mijn gevoel schakelt de volvo gewoon nog niet genoeg op, suggesties?
het volgende is in orde of goed afgesteld:
-emvk
-primair
-blaastest
-riem/schijf-speling
groet,
Jack
P.S. ik ben ondertussen lid, maar zie dit nog niet bij mijn naam?