varioprobleem 343

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2009 22:10 #628551 door V300 register
varioprobleem 343 is gemaakt door V300 register
Goeiedag luitjes,

Even een vraagje; ik heb een probleem met m'n cvt, hij schakelt niet meer op.
Heb uiteraard de checklist afgewerkt

-blazen in de slang; druk en terugblazen
-schakelaar v.d. bergversnelling geeft in de motorruimte een klik
-kickdown / microswitch / remdrukschakelaar doorverbonden; geen resultaat
-bergversnelling geeft geen verschil bij 30 / 50 / 80 / 100 km/h

bij hoger toerental gaat de emvk zuigen aan een van de aansluitingen, alleen ben ik even vergeten bij welke

Er ligt trouwens sinds kort een b14.4e blok in met pas 40.000 km. Echt een supermooi en hagelnieuw blokje. De oude b14.0 met pas 79.000 km was compleet versleten, zag eruit alsof hij 5 ton had gelopen en de verdeler is ook nog vastgeslagen (om onverklaarbare reden, smering recentelijk gedaan), dus asje in het blok uitgesleten. Mensen nog interesse in dit blok?

Nog even terugkomend op de vario; heb een hoop topics gelezen. Bij mijn 343 uit '77 heb ik geen tachorelais toch? in plaats daarvan heb ik een microswitch toch?
Toen ik hem kocht schakelde hij wel op, weliswaar steeds hard op en af schakelend als je gas even losliet of even kort zacht remde.
Vlak voor de motorwissel schakelde hij ook niet meer, maar ik dacht dat dit meer te maken had met het versleten blok --> gaspedaal dieper --> minder vacuum.

Alvast dank voor het meedenken

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2009 22:20 #755749 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic varioprobleem 343
Wat me even niet helemaal duidelijk wordt: heb je de microswitch ook overgezet, of heb je nu een emvk met een tachorelais? Zoals ik het nu lees heb je sinds de motorwissel geen van beide. Zit een van beide er wel, dan mag je het hoogstwaarschijnlijk in die hoek zoeken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2009 22:32 #755750 door V300 register
Kale motor is overgezet, dus voor de rest alles nog origineel.
ook de microswitch is dus nog aanwezig.
Deze heb ik al doorverbonden gehad, wat geen resultaat opleverde.
Ook met stekkertje gewoon los gereden, geen resultaat.
Dat is de gele draad volgens mij.

De microswitch is toch ook een verbreekcontact?

Verder valt mij wel op dat als je de bergversnelling aanzet terwijl de motor stationair draait de motor een stuk zwaarder gaat lopen.
Als je het rempedaal ook maar een fractie indrukt krijg je hetzelfde.
Die schakelaar op de hoofdremcilinder hoort toch pas bij 20 bar wat te gaan doen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-02-2009 23:44 #755753 door V300 register
Zo op het elektrische schema is het inderdaad een verbreekcontact. Ik vraag me alleen af waarom je bij het verhogen van het toerental dan wel een zuigeffect van je emvk krijgt. Dat zou dan bij aansluiting A op het plaatje moeten zijn, en zou de vario dus moeten opschakelen. De aansluiting B moet pas zuigen als je de bergrem (of remschakelaar) inschakelt.

Vragen over de microswitch a.k.a. vacu?mbedieningsschakelaar laat ik aan de mensen over die wat dichter bij de Daf zitten :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-02-2009 00:23 #755760 door V300 register

Applejack;89804 schreef : De oude b14.0 met pas 79.000 km was compleet versleten, zag eruit alsof hij 5 ton had gelopen en de verdeler is ook nog vastgeslagen (om onverklaarbare reden, smering recentelijk gedaan), dus asje in het blok uitgesleten.

Hmm, dit heb ik pas na 525.000 km op gas voor elkaar gekregen.... kan nog wel ff mee dus!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-02-2009 00:26 #755761 door V300 register
Op een '77 343 zit nog geen hogedrukschakelaar, die werkt dus nog gewoon op de remlichtschakelaar (zoals bij een DAF). Ook heb je dan inderdaad origineel nog een microswitch. Allebei die schakelaars zorgen er voor dat je Variomatic veel nerveuzer schakelt, daarom rijdt een 340 met tachorelais en hogedrukschakelaar ook een stuk rustiger.

Alle slangen zijn in orde? Ook niet verkeerd om aangesloten?
Wellicht moet je microswitch afgesteld worden, bij welk toerental begint de EMVK te zuigen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-02-2009 09:42 #755770 door V300 register
@ lucluc; ik wist dat zo'n reactie zou komen. Ik zag er geen heil meer, vooral omdat ik een b14.4e wist te staan voor 200 euro.
Voor degenen die interesse in het blok hebben, je mag hem gratis komen halen!

@niels; zodra de microswitch contact maakt gaat de emvk zuigen, moet alleen nog even kijken bij welke aansluiting hij dat dan doet. Maar ik las ook ergens dat de opschakelzijde weleens van kant gewisseld is...

@niekie; wat jij zegt kan kloppen, dat van die remlichtschakelaar. Maar waarom zit er dan nog een sensor op de hoofdremcilinder? Is deze ergens anders voor? En dan bedoel ik uiteraard niet de deksel van het reservoir.
De slangen zijn er niet afgeweest, ze zijn ook zo lang dat er maar eigenlijk een mogelijkheid is en terugschakelen doet hij prima(hoef amper het rempedaal te gebruiken).
Ik weet niet of de afstelling van de microswitch goed is, maar deze gaat al als je maar een fractie gas geeft. Zou dus boven de 50 km/h zeker contact moeten maken

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2009 10:03 #755774 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic varioprobleem 343
als ik alles zo doorlees, dan volg ik hem niet meer.

- schakelt hij continue terug (bergrem effect) of schakelt hij niet op?
- wat voor aansturing gebruik je nu, tachorelais icm microswitch?? (dawerkniej)

je hebt 2 verschillende zenders van het remmen. een maakcontact voor de remlichten dat contact maakt zodra je het rempedaal iets intrapt, en een remdrukschakelaar van 20 bar als verbreekcontact voor de terugschakelzijde van de cvt, deze wordt geactiveerd op ca 2/3 van de pedaalweg

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2009 10:10 #755775 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic varioprobleem 343
wat gebeurd er bij lopende motor als je de slangen a en b van bovenstaande foto eraftrekt,

vervolgens toerental verhogen, aansluiting a moet vanzelf gaan zuigen,

en vervolgens van binnen de bergremschakelaar bedienen, je hoort aansluiting b dan hard zuigen, maar valt deze ook terug als je de schakelaar uit zet?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-02-2009 11:23 #755777 door V300 register
Anjo,

De vario schakelt zeker niet op en misschien dus wel continu terug-schakelend. Als ik de bergrem (waarom "rem" eigenlijk?) aan/uit schakel gaat er netjes een lampje branden en je hoort ook een klik in de motorruimte. Alleen gebeurt er met de overbrenging helemaal niks, hoor de vario niet schakelen of de toeren zakken.
Ik heb helaas geen toerenteller, dus kan daar ook niks over zeggen.

Zoals ik al zei is alleen de kale motor overgezet, de rest is nog origineel.
Oftewel; ik heb geen tachorelais, wel de microswitch

Als ik het goed begrijp heb ik dus wel een hogedrukschakelaar op de hoofdremcilinder, maar wat doet het maakcontact dan? Schakelt die de opschakelzijde uit? en pas als je harder remt wordt de terugschakelzijde aangestuurd?

Die aansluitingen ga ik straks proberen te controleren, ben beetje ziek dus eerst even moed verzamelen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC