varioprobleem 343

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-02-2009 11:29 #755778 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic varioprobleem 343

Applejack;89834 schreef : de bergrem (waarom "rem" eigenlijk?)

Ik heb met een vario door de Alpen gereden en dan snap je pas waar dat knopje voor is. Bergaf in overdrive is niet leuk als er weer een haarspeldbocht aankomt. Je remmen zullen dat niet overleven.

Het was echt een superervaring met een vario in de bergen. Ook bergop schakelde ik dat knopje soms een seconde in/uit en dan schakelde de vario net een stukje terug, zodat bergop iets minder zwaar was voor de motor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-02-2009 12:33 #755781 door V300 register

Applejack;89834 schreef : Anjo,
Alleen gebeurt er met de overbrenging helemaal niks, hoor de vario niet schakelen of de toeren zakken.

bij de bergrem schakelaar moeten er toch meer toeren gemaakt worden?? (lichtere overbrenging)

misschien is dit dan wel je probleem, schakelaar verkeerd om. uit=aan en aan=uit.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-02-2009 15:21 #755790 door V300 register
Net nog even wat geprobeerd;

verhoogd toerental: emvk gaat zuigen bij aansluiting A
bergrem: emvk gaat zuigen bij aansluiting B

aansluiting B zuigt harder dan A
Zuigen bij B met de bergrem schakelaar gaat direct zuigen en stopt ook direct

bergrem schakelaar kan niet verkeerd zitten want die is niet los geweest.

Slangen kunnen ook niet verkeerd om zitten want die zijn ook niet los geweest en de ene is zo kort dat die niet op de ander kan. Met een stuk benzineslang toch even andersom aangesloten en gaan rijden.
Eigenlijk geen verschil merkbaar, alleen als ik de bergversnelling in/uit schakel merk ik iets van toerenverschil maar zeker niet wat het moet zijn.

Ook nog een keer in de slangen geblazen, maar krijg het echt niet voor elkaar om erdoor te blazen.

Wat rest dan nog??? Er zit ook nog een centrifugaal-gewichten-opschakel systeem in toch? Komt het weleens voor dat hier wat mee is?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-02-2009 17:36 #755806 door V300 register
Morgen is de variodag.................

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-02-2009 17:42 #755807 door V300 register

Lucluc;89866 schreef : Morgen is de variodag.................

Heb ik gezien, maar heb helaas geen tijd.

Ben nu door m'n volvo servicehandboeken aan het struinen, misschien komt daar nog wat nuttigs uit

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-02-2009 17:44 #755808 door V300 register
Ik zou zeggen: haal er maar af die emvk, openschroeven en kijken hoe het klepje aan opschakelzijde er aan toe is.

Een andere mogelijkheid is dat er van de afstand tussen de poelies van de secundaire niets meer klopt. Mijn auto maakte ook meer toeren dan strikt noodzakelijk omdat de poelies gewoon tegen elkaar waren gedrukt, terwijl 2 mm speling voorgeschreven is. Microswitch en dergelijke heb je nu wel uitgesloten, ook omdat je nu hebt vastgesteld dat je bergrem echt alleen werkt als het moet.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
14-02-2009 17:55 #755814 door V300 register

Niels;89869 schreef : Ik zou zeggen: haal er maar af die emvk, openschroeven en kijken hoe het klepje aan opschakelzijde er aan toe is.

Een andere mogelijkheid is dat er van de afstand tussen de poelies van de secundaire niets meer klopt.

Dat kan sowieso wel een goed plan zijn, maar hoe verklaar je dan dat hij wel zuigt bij aansluiting A?

Die speling zou ik weleens kunnen checken, heb ik nog niet gedaan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-02-2009 00:04 #755890 door V300 register
Kennelijk zit er op een eerste uitvoering 343 dus al wel een hogedrukschakelaar. Ik was er stellig van overtuigd dat de eerste uitvoering 343 dat nog niet had... Mijn foutje...

Het lijkt er op dat in elk geval de aansturing van je Variomatic in orde lijkt...
Zoals aangegeven door Niels kun je de schijfafstand het beste als eerste controleren/afstellen.

Wat eventueel ook nog een mogelijkheid is, is dat er bijna geen olie meer in je secundaire schijven zit. Hierdoor lopen de schijven heel erg stroef uit elkaar en dit kan ook als gevolg hebben dat de vario niet in zijn overdrive wil gaan lopen. Je zou dit kunnen controleren door de schijven uit elkaar te spreiden en te kijken wat er gebeurt zodra je "loslaat". Als de schijven meteen dichtklappen is het goed, zie je ze erg "stroef" bewegen dan zit daar de fout.
Je zou dan wat olie d.m.v. een injectiespuit bijvoorbeeld achter de dikke membramen van de secundaire schijven kunnen spuiten. Soms wil dit wel helpen, bij mijn eigen 340 heb ik dit vorige week ook gedaan en sinds die tijd loopt de auto ook een stuk stiller en schokt niet meer zo.
Dit is overigens een trucje wat ik geleerd heb van A. van Mullekom.

Rij je echter te lang door met droogstaande schijven dan wordt de vario daar niet beter van.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-02-2009 00:36 #758537 door V300 register
een eenvoudige controle van de werking van de variomatic (het vloeiend op- en af schakelen) kun je het beste doen door de achteras op 2 assteunen te zetten, zodat de wielen vrij draaien.

nu laat je iemand anders heel voorzichtig in de auto gaan zitten, en gasgeven zodat de achterwielen beginnen te draaien, snelheid maken, en de variomatic gaat schakelen.

Het op-en terugschakelen moet vloeiend gaan, en links/rechts precies gelijk.
Als je duidelijk ziet dat 1 van de 2, of beide kanten, even blijft 'hangen' is er iets mis.

Verder is dit meteen een goede opstelling om de stofkap eraf te halen en de conditie van de riem en de secundaire schijfafstand te meten / bij te stellen. Richtmaat = 1 mm speling (dit is iets minder dan wat in het boek staat)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-02-2009 00:17 #758766 door V300 register
Ik ga het allemaal zo snel als ik kan bekijken, maar moet de tijd even vinden.

Alvast bedankt voor alle reacties!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC