Het KONI schokbreker topic

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-08-2009 22:52 #792145 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het KONI schokbreker topic
Ligt 100% aan de afstelling van de dempers in kwestie. Daar is niets zinnigs over te zeggen zo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
02-08-2009 23:07 #792148 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het KONI schokbreker topic
Inderdaad, het is een verschil in werkingsprincipe. Overigens zijn gasgevulde dempers ook gevuld met olie ;)

www.koni.com/fileadmin/user_upload/busin...car/images/aundb.png

Een gasgevulde demper is lichter te bouwen, wat een lager onafgeveerd gewicht met zich meebrengt. Dat zou tot meer comfort leiden. Demping is afhankelijk van de kleppen, viscositeit van de vloeistof ed.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-08-2009 15:00 #792216 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het KONI schokbreker topic
een stugge demper genereert meer warmte.

een gasdemper is beter bestand tegen zijn eigen warmte ontwikkeling, een enkel olie-gedempte demper wordt boven een bepaalde temperatuur geleidelijk zeer slap.

Het is dus makkelijker om een betrouwbare stugge demper te maken, als je hem gasgevuld uitvoert.

conclusie; de meeste gasgevulde dempers zijn stug.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-08-2009 17:31 #792257 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het KONI schokbreker topic

antiekeradio;115059 schreef : een stugge demper genereert meer warmte.

een gasdemper is beter bestand tegen zijn eigen warmte ontwikkeling, een enkel olie-gedempte demper wordt boven een bepaalde temperatuur geleidelijk zeer slap.

Het is dus makkelijker om een betrouwbare stugge demper te maken, als je hem gasgevuld uitvoert.

conclusie; de meeste gasgevulde dempers zijn stug.


Ik snap je afleiding. Maar de conclusie vind ik wel heel strak weggezet. In principe kun je beter zeggen dat een gasgevulde demper een stabieler karakter hebben. Veel warmte heeft minder invloed op de werking. Heb ook verschillende gasgevulde dempers gezien die slapper waren dan alleen oliegevulde schokdempers.
In principe zijn de rijkwaliteiten van een gasgevulde demper beter dus. Waarom? Normale lucht lost makkelijker op in olie. Hierdoor gaat de viscociteit van de olie omlaag waardoor de olie dunner wordt. Dunnere olie betekent weer minder demping. En minder demping betekent weer een minder stabiele auto.

Net zoals Frits al zei, zeg ik hetzelfde: Gasgevulde dempers zijn beter. Maar dit zul je dan ook in de prijs merken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-08-2009 12:14 #792359 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Het KONI schokbreker topic
Bedankt! Ik weet genoeg, sorry voor de zijsprong.

En Erik, de fotootjes van de schermen zijn in de maak

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
07-08-2009 13:25 #792712 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Het KONI schokbreker topic

v0lv0freak;114932 schreef : nu alleen nog met pap ruzie maken onder welke 360 de load-adjusters komen :D


:cry:

ik moet je tot mijn spijt teleurstellen. De doos waarop het nummer 8000-1179 stond zaten dempers in met nummer 8000-1170 dus daar heb je waarschijnlijk niks aan.


eens even zoeken wat dat dan voor een dempers moeten zijn..? Vind het maar vreemd, want waar zijn dan de goede dempers uit die doos gebleven? :wtf2:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
07-08-2009 13:28 #792713 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Het KONI schokbreker topic
deze site zegt mij dat het beide voor Volvo is en de prijs (of wat erachter staat) is ook hetzelfde:
www.web-set.hu/WEBSET_DOWNLOADS/337/Koniarak.xls

eens even met koni mailen. :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-08-2009 13:31 #792714 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het KONI schokbreker topic
Vraag een fotootje dan zieje het vlug genoeg.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
10-08-2009 09:53 #793093 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Het KONI schokbreker topic
ik heb antwoord van Kuhne terug:

8000-1179 load-adjusters voor de Volvo 300 serie.

8000-1170 load-adjusters voor de Volvo 200 serie.(2 serie sedan 1975 t/m 1991)


helaas niet de goede dus.

verder had ik nog deze reactie:

De
prijzen van de schokbrekers zijn wel per stuk, en dan ook nog excl.
btw. (adviesprijs Koni!) Mijn aanbod is na aftrek van garagekorting ?
240,- en ? 95,- per set incl. btw. voor resp. de 86-2182 en de
80-2351.


dus 240 euro voor een nieuw setje koni's voorzijde (1.7 en 2.0) en 95 euro voor koni's achterzijde.

voor mij te duur, mochten er mensen interesse hebben, pb maar ;)
hij schijnt nog meerdere setjes te hebben, even als:

op voorraad voor deze auto's en nog een mistlampengrille en achterspoiler


hella grille dus en vermoedelijk de spoiler van de hatchback.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-08-2009 04:48 #793966 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Het KONI schokbreker topic
Zag zojuist dat Dai (V3M) nu ook schokdempers voor de voorkant van een 300 heeft. 170 GBP = bijna E200.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD