1.7 Turbo 440 in 343DL
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
- V300 register
- Verbannen
-
AvdAkker;116256 schreef : krijg je dan ook niet een t? onderstuurd karakter doordat stalen bussen de veerweg ook "verkorten"?
Hoe bedoel je dat precies?
In principe doen de stalen scharnieren niets anders dan de standaard rubbers. Er is echter wel minder speling......
- V300 register
- Verbannen
-
tenzij je ze zo kogelvormig maakt dat het kan bewegen. maar dan kun je beter meteen een kogelverbinding nemen (dat klinkt als die uniballs, denk ik)
als je die iig te plat maakt zal de spoorstang gaan breken.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
op deze plek zou je dus een kogelgewricht toe kunnen passen met de bevestiging aan het chassis in komgewricht vorm, een van de engineering challenges daarbij is hoe je de kogel veilig in de kom kunt borgen. schiet die verbinding los dan klapt je voorwiel door het gewicht van de auto direct naar voren tegen je voorscherm aan en dat wil je niet meemaken.
daarnaast moeten de stabilisatorstangen ook opgenomen worden in de veerweg; als je die std rubbers vervangt voor stalen bussen met ong dezelfde maatvoering en originele manier van bevestigen gaat dat verhaal ook niet helemaal goedkomen... dit uitvoeren met de bekende kogelkopjes is wel een optie.
de draagarmrubbers kun je ook niet zonder problemen vervangen omdat hiervan de middelste as waar de montagebout doorheen loopt aan de zijkanten geklemd zit in de voorste draagbalk, het originele rubber zit daar aan de zijkant van die bus gevulcaniseerd waarop de draagarm eroverheen is geschoven. maak je dat deel massief staal dan is de boel wel spelingloos, maar is je veerweg ook verkloot
het stuur dempingsrubber kun je naar mijn idee wel probleemloos vervangen door een stalen exemplaar, deze verbinding is enkel een trillingsdemper en is er niet om een klein verschil in montagehoek op te vangen.
meer rubbers zitten er geloof ik niet in als we het over de voorwielophanging hebben...
is vanwege materiaaleigenschappen brons uberhaupt niet een beter idee voor de bussen die je wilt maken?
en je realiseerd je wel dat je straks een persoonlijk trilapparaat krijgt, speciaal voor je handen.. ben benieuwd of je zover wilt gaan voor een superprecies stuurgedrag, lange stukken rijden is er dan zowieso niet meer bij..
- V300 register
- Verbannen
-
In het begin dacht ik ook dat het onmogelijk was om de voorwielophanging uit te voeren in bussen. Maar na veel uitmeten en denken heb ik toch moeten concluderen dat het toch echt mogelijk is! Je moet er alleen wel voor zorgen dat de scharnier as van de draagarm op dezelfde lijn ligt als die van stabilisatorstang (die stang die van de draagarm naar onder het schutbord loopt).
Wanneer dit niet zo is gaat de boel inderdaad wringen.
Het stuurtrillingsrubber wil ik dan weer juist niet vervangen mbt de trillingen in het stuur. Bovendien is dit rubber stijf genoeg.
In principe gaat het dus maar om twee rubbers....
Ook voor de topmount moet nog iets verzonnen worden. Daar ben ik nog niet helemaal over uit.....
- V300 register
- Verbannen
-
Uniballs, stangkoppen ed lijkt me mooier. Wellicht de hele vooras eens goed aanpakken.
- V300 register
- Verbannen
-

Vandaag even een bleedvalve geinstalleerd. Even lekker de turbodruk opvoeren

Da's een tegenvaller dus ik was het beu dus heb het slangetje naar de Waste-Gate maar losgetrokken. Vervolgens nog eens geprobeerd: 0,69bar........ Raar, dat terwijl de wastegate in principe niet geactiveerd wordt. Hoogstwaarschijnlijk drukken de uitlaatgassen de waste-gate dus open. De volgende keer de waste-gate-stang dus eens wat strakker draaien.
Ik ben vervolgens maar gestopt met testen. Het is me iets te link wanneer hij op het gas in z'n 3e versnelling spontaan door begint te slippen op een vochtig wegdek. En in z'n 4 zoekt hij ook alle kanten op. Maar even wachten totdat het wegdek opgedroogd is.......
Hoeveel pk's vragen jullie je zeker af? Ik zou 't niet weten, sowieso wel boven de 150......

- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
-
op 2 bar schroeven en blazen met dat ding!!
- V300 register
- Verbannen
-