343R 16v!
- V300 register
- Verbannen
-
- koppeling vervangen, da's ook een goede avond werk. Dat lager noemen ze bij ons thuis altijd: "ut priesas-loager". Exacte benamen weet ik ook niet. Wat ik wel weet is dat 't lager zo te bestellen is bij 'n lager-groothandel.
- De kabelboom (ook wel debakelboom genoemd) is gemakkelijk te zelf te maken. Verdiep je eens in de bestaande kabelboom. Daarna ga je kijken wat je allemaal nodig hebt voor 't 16V-blok. Wellicht is het gemakkelijker dan mijn turbo-blok.
- Radiateur plaatsen is ook goed te doen. Wel even kijken waar je hem gaat plaatsen. Een 360 radiateur past niet 1,2,3 in het front. Die zal je in de motorruimte moeten plaatsen vrees ik. Een 340 1.7-radiateur is misschien gemakkelijker.
- Brandstofpomp is een eitje. Alleen de leiding door de chassisbalk leiden is een frustrerend karweitje (weet je toen nog bij de de weekend-beun-ombouw bij Frits?) Slechts nog een paar goed geisoleerde draadjes trekken et voila.
- Pookgat maken is geen probleem
- Uitlaat klussen is een kwestie van veel geduld en het liefst een brug (al gaat het op assteuntjes of oprijlanen ook best aardig. Trek hiervoor maar een volle dag voor uit. Zorg voor een bankschroef, slijptol met dunne doorsteekschijfjes, veiligheidsbril, oordoppen, en MIG/MAG-lasapparaatje tot tenminste 120A. En niet te vergeten 1,5 meter uitlaatbocht, minimaal 5 lasbochten en voor het gemak 3 schuifstukken. Oja, en vergeet niet ergens een dempertje vandaan te toveren.
Om je motivatie te behouden, doe het volgende:
- vantevoren drift-filmpjes of filmpjes van opgevoerde volvo's kijken
- radiotje aan
- klok weggooien
- bij tegenslag pilsje erbij
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

Kabelboom wil ik sowieso wel meehelpen als dat mag. Koppeling is ook niet veel werk bij een 343 geloof ik.
- V300 register
- Verbannen
-
Erik;74513 schreef : Zit er aan dat blok in de werkplaats geen goede koppeling?
Nee. En ik moet de koppelingsplaat van een 1.7 hebben. Ik denk dat ik nieuw ga bestellen
Ovlov 3.6L;74514 schreef : - Kun je de inlaat niet ombeunen zoals ik gedaan heb met m'n turbo-spruitstuk? Misschien is dat wel makkelijker dan iets met de hoofdremcilinder doen. (dat overweeg ik nog. Dan komt het nog niet 100% uit, maar dan hoef ik denk ik nog maar een cm te winnen, en dat stelt niet veel voor.)
- koppeling vervangen, da's ook een goede avond werk. Dat lager noemen ze bij ons thuis altijd: "ut priesas-loager". Exacte benamen weet ik ook niet. Wat ik wel weet is dat 't lager zo te bestellen is bij 'n lager-groothandel. (Prise-as lager! Tuurlijk! Ik heb duidelijk nog te weinig blokken uit elkaar gebeund;). Mn plan was idd ook om naar het lagerhuis te gaan. Heb jij die ook vervangen toevallig? Op V3M vond ik het nummer: 6062RS, maar dat was enigssinds vrijblijvend en niet zo zeker)
- De kabelboom (ook wel debakelboom genoemd) is gemakkelijk te zelf te maken. Verdiep je eens in de bestaande kabelboom. Daarna ga je kijken wat je allemaal nodig hebt voor 't 16V-blok. Wellicht is het gemakkelijker dan mijn turbo-blok. (Got it all here. Er komt een aparte kabelboom voor de motor. Stelt idd niet veel voor. Ik ga eens ff bekijken in hoeverre de ori kabelboom niet behouden kan worden (evt met kleine aanpassingen). 'n Maatje van me zij van wel, op V3M beweren ze van niet)
- Radiateur plaatsen is ook goed te doen. Wel even kijken waar je hem gaat plaatsen. Een 360 radiateur past niet 1,2,3 in het front. Die zal je in de motorruimte moeten plaatsen vrees ik. Een 340 1.7-radiateur is misschien gemakkelijker. (1.7 rad ligt klaar!)
- Brandstofpomp is een eitje. Alleen de leiding door de chassisbalk leiden is een frustrerend karweitje (weet je toen nog bij de de weekend-beun-ombouw bij Frits?) Slechts nog een paar goed geisoleerde draadjes trekken et voila. (Vraag is hierbij of hij dan genoeg opbrengst heeft (injectiemotor zuigt veel meer benz. aan.). Plan was inderdaad eerst zo proberen, anders moet de vlotter aangepast.)
- Pookgat maken is geen probleem (:y:)
- Uitlaat klussen is een kwestie van veel geduld en het liefst een brug (al gaat het op assteuntjes of oprijlanen ook best aardig. Trek hiervoor maar een volle dag voor uit. Zorg voor een bankschroef, slijptol met dunne doorsteekschijfjes, veiligheidsbril, oordoppen, en MIG/MAG-lasapparaatje tot tenminste 120A. En niet te vergeten 1,5 meter uitlaatbocht, minimaal 5 lasbochten en voor het gemak 3 schuifstukken. Oja, en vergeet niet ergens een dempertje vandaan te toveren. (Lassen kan ik niet, voor de rest zie ik niet veel problemen. )
Om je motivatie te behouden, doe het volgende:
- vantevoren drift-filmpjes of filmpjes van opgevoerde volvo's kijken
- radiotje aan
- klok weggooien
- bij tegenslag pilsje erbij
(- Weer ns rijden in een 16v'tje)
Er komen "iets" rustigere tijden aan. Maar stage lopen, 20 uur reizen in de week, ?n verhuizen ?n nog om de week bij de kwikfit werken, ?n nog allerlei andere dingen...'t Is zo al eiglk te veel :+
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
Pistonpen paultje;74517 schreef : Nee. En ik moet de koppelingsplaat van een 1.7 hebben. Ik denk dat ik nieuw ga bestellen
Er komen "iets" rustigere tijden aan. Maar stage lopen, 20 uur reizen in de week, ?n verhuizen ?n nog om de week bij de kwikfit werken, ?n nog allerlei andere dingen...'t Is zo al eiglk te veel :+
Ik zit er persoonlijk aan te denken om een ouwe rotte 1700-plaat opnieuw te laten bekleden met stroever materiaal; kijken of dat mogelijk is.
Hou er trouwens met je inlaatspruitstuk wel rekening mee dat het blok nog gaat bewegen (tenzij je starre motorsteunen zoals bij Fridge monteert;)
Een prise-as-lager 6062RS zou goed kunnen. 6062 is vrij klein, en de RS staat voor dubbele afdichting. Dat laatste klopt in ieder geval. Als je de maten even opmeet van het lager kan ik je wel vertellen welke lagercode erbij hoort.
Qua kabelboom: Ik heb zelf de kabelboom van de 343 behouden. Er is een extra kabelboom voor 't motormanagement bijgekomen. Deze heb ik met slechts een draadje of 4 tot 6 aangesloten op de originele kabelboom. Dit is toch wel de gemakkelijkste manier. Het is niet verkeerd om je motormanagement-kabelboom eens goed uit te pluizen. Ga er eens rustig voor zitten en zorg dat je van alles weet waar het voor is. Mocht je later storingen krijgen weet je veel beter waar je moet zoeken.
Nog een belangrijke tip voor de kabelboom: Zorg dat je de boel goed beschermt tegen hitte en doorschuren.
Wil je de brandstofpomp van een 360 gaan gebruiken of die van een clio? Die van een 360 heeft naar mijn mening genoeg opbrengst. Ik heb nog geen vermogensdip meegemaakt welke de oorzaak kan zijn van een te lage brandstofdruk.........denk ik

Wat betreft de uitlaat lassen. Mocht je hem nodig hebben, dan moet je 't maar laten weten, dan kan desnoods Frits 'm weleens mee nemen. Van mij mag je 'm lenen (wel graag tegen een minimale vergoeding voor 't gas en draad). Je moet dit maar uitvechten met Frits, die wil z'n 360 namelijk gaan doorlassen, en da's ook nog een flink karwei.
Lassen leer je overigens zo. Zorg dat je beschikking hebt over een flitskap, dat scheelt al heel veel. Als je dan het apparaat nog even, om te beginnen af laat stellen door een ervaren iemand, dan moet het goedkomen.
Succes ermee, en zorg dat je er tijd voor krijgt..............tijdelijk uitmaken met je vriending ofzo, heb ik ook gedaan

- V300 register
- Verbannen
-
Ovlov 3.6L;74519 schreef : Ik zit er persoonlijk aan te denken om een ouwe rotte 1700-plaat opnieuw te laten bekleden met stroever materiaal; kijken of dat mogelijk is.
Hou er trouwens met je inlaatspruitstuk wel rekening mee dat het blok nog gaat bewegen (tenzij je starre motorsteunen zoals bij Fridge monteert;)
't Moet een rijdbare auto blijven, geen driftauto (keertje is leuk, daar niet van). Ik verwacht dat het met die cm voldoende moet zijn. Anders kan ik altijd nog iets verzinnen...
Een prise-as-lager 6062RS zou goed kunnen. 6062 is vrij klein, en de RS staat voor dubbele afdichting. Dat laatste klopt in ieder geval. Als je de maten even opmeet van het lager kan ik je wel vertellen welke lagercode erbij hoort.
Qua kabelboom: Ik heb zelf de kabelboom van de 343 behouden. Er is een extra kabelboom voor 't motormanagement bijgekomen. Deze heb ik met slechts een draadje of 4 tot 6 aangesloten op de originele kabelboom. Dit is toch wel de gemakkelijkste manier. Het is niet verkeerd om je motormanagement-kabelboom eens goed uit te pluizen. Ga er eens rustig voor zitten en zorg dat je van alles weet waar het voor is. Mocht je later storingen krijgen weet je veel beter waar je moet zoeken.
Nog een belangrijke tip voor de kabelboom: Zorg dat je de boel goed beschermt tegen hitte en doorschuren.
Jip, zelfde idee had ik ook. Echt een aparte kabelboom voor het ECU. Sleuteld makkelijker, houd het overzichtelijker
Wil je de brandstofpomp van een 360 gaan gebruiken of die van een clio? Die van een 360 heeft naar mijn mening genoeg opbrengst. Ik heb nog geen vermogensdip meegemaakt welke de oorzaak kan zijn van een te lage brandstofdruk.........denk ik.
360. clio is een interne pomp. Mocht de doorlaat van de tank te klein blijken, dan pas ik dat naderhand wel aan.
Wat betreft de uitlaat lassen. Mocht je hem nodig hebben, dan moet je 't maar laten weten, dan kan desnoods Frits 'm weleens mee nemen. Van mij mag je 'm lenen (wel graag tegen een minimale vergoeding voor 't gas en draad). Je moet dit maar uitvechten met Frits, die wil z'n 360 namelijk gaan doorlassen, en da's ook nog een flink karwei.
Lassen leer je overigens zo. Zorg dat je beschikking hebt over een flitskap, dat scheelt al heel veel. Als je dan het apparaat nog even, om te beginnen af laat stellen door een ervaren iemand, dan moet het goedkomen.
Kijk, dat is mooi om te horen! Het eerste stuk vanaf het spruitstuk is ff zien. De rest is meer dan simpel!
Succes ermee, en zorg dat je er tijd voor krijgt..............tijdelijk uitmaken met je vriending ofzo, heb ik ook gedaan
Haha, dat zou ik mezelf niet aan kunnen doen. Daar is ze te leuk voor. Ach, dan duurt t maar wat langer...
Et voila!
- V300 register
- Verbannen
-

- V300 register
- Verbannen
-
setsunakaede;74553 schreef : Gewoon vriendinlief wijsmaken dat ze het ook leuk vindt om mee te klussen. Als je het overtuigend genoeg doet gaat ze het nog geloven ook
Of haar wijs maken dat je een relatietest wil doen; wat inhoud dat je elkaar minder ziet :yesyes:
- V300 register
- Verbannen
-
For now denk ik dat ik een koppelingsplaat ga regelen (dat bekleden/sinteren is een goed idee!), "ut priesas-loager" en kijken voor een dash. Dan heb ik weer genoeg te doen voor n dag.
- V300 register
- Verbannen
-
Pistonpen paultje;74633 schreef : Jajaja, jongens...Ik maak er tijd voor, mar niet ten kosten van mn vriendin:+.
For now denk ik dat ik een koppelingsplaat ga regelen (dat bekleden/sinteren is een goed idee!), "ut priesas-loager" en kijken voor een dash. Dan heb ik weer genoeg te doen voor n dag.
Goewd beejzig Polleken!!!