Help! Mijn 360 wil niet (fatsoenlijk) lopen!

• Justin Kiers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-05-2017 15:38 #967767 door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Help! Mijn 360 wil niet (fatsoenlijk) lopen!
Dat ga ik voor de zekerheid nog wel even controleren. Maar lijkt onwaarschijnlijk, was echt duidelijk verschil tussen de oude en de andere. Bij de oude daalde de drug bij gas, bij de andere steeg hij, was beide bij nog vervuild filter.

Ook de bougies ga ik nadat ik wat km's heb gemaakt controleren, kijken hoe ze er dan uit zien.
Koudestartinjector kan ik denk ik niet loskrijgen zonder het inlaatspruitstuk te demonteren...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Justin Kiers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-06-2017 22:17 #967823 door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Help! Mijn 360 wil niet (fatsoenlijk) lopen!
Dus, nieuw filter geplaatst, nu blijft er lucht in het filter zitten, waardoor hij in een bocht de lucht aanzuigt. Als ik de koppeling intrap valt de motor stil. Wanneer ik dat niet doe, en wacht tot ik weer rechtuit rijd, pakt hij weer benzine en kan ik mijn weg vervolgen. Hoe kan ik dit in hemelsnaam oplossen? Ik heb het filter al zo verticaal mogelijk geprobeerd te plaatsen maar dat mag niet baten...
Iemand ervaringen/suggesties?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-06-2017 21:53 #967845 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Help! Mijn 360 wil niet (fatsoenlijk) lopen!

JKiers;245681 schreef : Maar lijkt onwaarschijnlijk, was echt duidelijk verschil tussen de oude en de andere. Bij de oude daalde de druk bij gas, bij de andere steeg hij, was beide bij nog vervuild filter.

OK, dan lijkt het er inderdaad op dat óók je drukregelaar niet goed meer was. Het verbaast me steeds meer dat de motor überhaupt nog wilde lopen.

Nog even voor de volledigheid:
De drukregelaar zorgt ervoor dat de relatieve brandstofdruk altijd hetzelfde blijft. Relatief betekent hier "ten opzichte van de luchtdruk in het inlaatspruitstuk".
De luchtdruk in het inlaatspruitstuk wordt via het dunne rubber slangetje naar de drukregelaar geleid. De druk werkt daar op een membraam wat de brandstof in meer of mindere mate laat terugstromen naar de tank afhankelijk van een veer en de inwerking van het vacuum. Bij stationair lopen van de motor heb je een vrij hoog vacuum, dus een lage druk. De brandstofdruk zal verlaagd worden om de lage luchtdruk in het spruitstuk te compenseren.
Bij ineens vol gas geven vanuit stationair (snap throttle test) heb je plotseling géén vacuum meer, dus een hogere druk in het inlaatspruitstuk. De drukregelaar zal dus dicht gedrukt worden net zolang tot de pomp de druk verhoogd heeft tot de juiste waarde. Bijna tegelijkertijd gaan de injectoren veel vaker open (toerental stijgt) en door de plotselinge grote luchtstroming in de luchtmassameter gaat de injectiemodule langere inspuittijden toepassen. De ingespoten brandstofhoeveelheid per seconde stijgt bij deze test dus explosief. Met deze 'snap throttle test' kun je dus de piekopbrengst van het brandstofsysteem goed controleren. Bij openen van de gasklep moet de brandstofdruk meteen volgen en hij mag absoluut niet inzakken.

Tot zover de brandstofdruk; wat betreft de montage van het aanzuigfilter, hier heb ik geen ervaring mee bij de 360... Hoe zat het oude filter gemonteerd???

• Justin Kiers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2017 20:04 #967854 door Justin Kiers
Ik denk het Wouter.
Hahha, dat kan ik me voorstellen, verwacht alleen dat bij mij ook wat dingetjes het toch zijn gaan begeven na het weer in gebruik nemen na 7 jaar niks doen ;)

Mooi uitgelegd, hou ik van. Wat je zegt, voor zo'n snap throttle test wil ik nog wel eens even doen van de week.

Het filter: deze zit tussen de tank en de brandstofpomp, is origineel een beetje een modificatie van een simpel leidingfiltertje. Deze was bij mij helemaal vol gezogen met rommel, deels uit de tank, maar vooral van het poreuze slangetje dat er voor zat.
Ik heb het filtertje nu vervangen door een 'gewone' leidingfilter. Maar hierin blijft zo'n grote luchtbel zitten, dat tijdens het nemen van een bocht, de pomp lucht aan zuigt in plaats van benzine.

Ik heb nu het filtertje er tussen weg, om te kijken wat hij dan doet.
Ik heb nu geen last meer van 'het bochtenprobleem'. Maar hij trekt nog steeds niet goed, en houd af en toe nog eens in.
Nu zat ik nog eens te kijken in de vraagbaak waar ik sinds kort bij kan. En daar staat in dat de oorzaak daarvan nog wel eens een verkeerd afgesteld CO kan zijn. Dit is mogelijk, aangezien er een andere lmm op is gekomen. Daar zit de stelschroef van het CO-percentage op.

Waar ik via het forum nog achter kwam is dat er aan de vlotter ín de brandstoftank nog een groffilter zit. Alleen die constructie snap ik nog niet helemaal. Misschien dat iemand mij dat kan uitleggen?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2017 20:48 #967856 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Help! Mijn 360 wil niet (fatsoenlijk) lopen!
Voor de injectie geldt dat vlotterverhaal niet. Dus dat kun je overslaan.

Wat de afstelling betreft: doe eerst eens een viergasmeting. En controleer de klepspeling. Pas als er iets geks uit de viergasmeting komt, kun je denken aan "schroefjes verdraaien" :)

• Justin Kiers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-06-2017 17:34 #971557 door Justin Kiers
volvofiel, thanks nog, heb daar dus ook verder niet naar gekeken. Viergasmeting nog niet gedaan.
Wel wat anders. De pomp die ik van Ygis te leen heb, zit er onder: die geeft net een kwart bar meer druk wat toch aardig merkbaar is.
Daarnaast is ook de klepspeling gecontroleerd, was allemaal keurig in orde.

Wouter, snapthrottletest uitgevoerd, druk opvoeren doet hij perfect, zakte niks, direct een dikke bar druk er bij. Perfect dus.

Maar goed, nou ja eigenlijk niet goed, probleem nog niet opgelost.
Thuis de vraagbaak nog maar eens flink doorgespit. Toen kwam ik bij de smoorklepschakelaar. Dat je deze kon afstellen. Dit houdt in, (het afstellen heb ik het dan over, niet de motor :P)
- Bevestigingsboutjes van de smoorklepschakelaar los.
- Smoorklepschakelaar om zijn as naar rechts draaien.
- En weer terug naar links, tot je zachtjes *click* hoort
- En op die stand vastzetten.

Dit heb ik gedaan, dacht dat het qua graden nauwelijks verschil maakte vergeleken met origineel. Maar dat was met rijden wel anders. Trekken als een beer deed hij, véél minder inhouden, maar perfect was het nog niet.
Nu ben ik er even mee aan het spelen en aan het proberen geweest. En een héél klein beetje bijdraaien maakt echt een enorm verschil! Perfect heb ik het niet kunnen krijgen. De stand waarop hij *click* zei was niet de perfecte nog.
In de vraagbaak stond ook dat je hem kunt doormeten op weerstand. Dus dat ga ik even doen binnenkort. Dan weet ik ook direct of hij defect is of niet.
Om nou direct een nieuwe te kopen en daar 50 euro tegenaan te gooien en niet zeker er van te zijn of dat het is vind ik ook zonde van het geld.

Ik houd jullie op de hoogte!

Maar heeft iemand van jullie hier ervaringen mee?
Met een defecte smoorklep en de symptomen hiervan?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-06-2017 22:11 #971559 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Help! Mijn 360 wil niet (fatsoenlijk) lopen!

JKiers;246158 schreef : Wouter, snapthrottletest uitgevoerd, druk opvoeren doet hij perfect, zakte niks, direct een dikke bar druk er bij. Perfect dus.

mooi mooi.. het wordt wel eens wat! :y:

JKiers;246158 schreef : Nu ben ik er even mee aan het spelen en aan het proberen geweest. En een héél klein beetje bijdraaien maakt echt een enorm verschil! Perfect heb ik het niet kunnen krijgen. De stand waarop hij *click* zei was niet de perfecte nog.

De ECU denkt dat de motor stationair moet lopen zolang die schakelaar ingedrukt is. Dus zodra je het gas aanraakt moet deze aan de ECU laten weten dat er wat extra's gevraagd wordt.

Ik heb nooit geweten dat dit zo'n duidelijk merkbare afstelling is, ik kan me ook niet anders voorstellen dan dat je het vooral merkt bij heel weinig gas geven??

• Mark Smeets
  • Moderator
  • Moderator
Meer
30-06-2017 07:20 #971562 door Mark Smeets
Beantwoord door Mark Smeets in topic Help! Mijn 360 wil niet (fatsoenlijk) lopen!
Waar zit die sensor? Smoorklep = gasklep?

• Justin Kiers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-06-2017 22:37 #971572 door Justin Kiers
Wouter, duidelijke uitleg weer! Nee echt veel meer verschil dan dat. Enorm, van gewoon niet trekken en vermogen leveren, inhouden en stotteren naar exact het tegenovergestelde, met nog een beetje inhouden dan. Ga volgende week de weerstand laten meten en aan de hand daarvan weet ik of hij defect is of niet.

Volvofreak, die sensor zit aan de as van je gasklep.

• Justin Kiers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-07-2017 20:36 #971818 door Justin Kiers
Dag allemaal, weer even een update'je na een tijdje drukte met alles behalve de Volvo.
Hij is aan de meetapparatuur geweest.
Hieruit bleek dat de CO veel te laag was. En dat terwijl de stelschroef helemaal open stond. Dit betekende dat de motor ergens valse lucht nam. Na wat spuiten met remmenreiniger bleek het bij het afdoppen van de EGR vandaan te komen. (Jahoor, bevestigt maar weer dat ik handiger denk te zijn dan ik ben.) Het plaatje is afgekit aan beide kanten. (een aanrader om sws als je je EGR gaat afdoppen dat direct te doen). Daarna op goeie waarden afgesteld.

Echter, nóg steeds inhouden. Wel nu met power. Dat had ie ervoor niet. Nog maar eens gekeken naar de uitstroom van de tank. Ik had het filtertje, aan de instroomkant, met het nippeltje omhoog geplaatst.
Nou had ik al bedacht dat hij niet voor niets niet in het midden zou zitten, dus het filtertje maar eens 180 graden om zijn as gedraaid. Hij hield nu echt nauwelijks meer in, trok als een beer, zoals ie hoort te doen!
Maar, nu af en toe, toch nog een keer hikken.
Nog maar eens wezen kijken, nu bleek, dat doordat er een bocht in de nieuwe, lees flexibele brandstofslang zat, hij werd afgeknepen. Hierdoor hing het filtertje ook iets met de uitstroom naar beneden.
Ik heb de slang korter gemaakt, zodat de bocht wat flauwer werd, en het filter horizontaler komt te hangen.
Maar nog steeds is het niet 100%, wel echt een wereld van verschil. Maar kan iemand mij vertellen, of het echt zo nauw komt hoe dat filter is gepositioneerd? Of desnoods iemand met een fotootje van hoe het bij je eigen 360 zit?
Ik hoor het wel weer!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC